Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund passer for meg?


Hoppetussa

Recommended Posts

Etter å ha lest utallige slike emner på forskjellige sider på nettet er det noe som stadig forbauser meg.. Hver gang er det flere som anbefaler "sin" rase uten å vite mer enn det innskriveren har skriblet ned på noen få linjer..

Jeg skjønner selvfølgelig att de fleste er fornøyd med "sin" rase,men det ligger jo gjerne mange timer med sosialisering og trening bak en trygg og trivelig hund.

Jeg har jo en rase som har vært ganske populær, og legger ikke fingrene i mellom når folk henvender seg til meg for å høre litt om rasen.

Er det bare meg som er sær eller?

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest utallige slike emner på forskjellige sider på nettet er det noe som stadig forbauser meg.. Hver gang er det flere som anbefaler "sin" rase uten å vite mer enn det innskriveren har skriblet ned på noen få linjer..

Jeg skjønner selvfølgelig att de fleste er fornøyd med "sin" rase,men det ligger jo gjerne mange timer med sosialisering og trening bak en trygg og trivelig hund.

Jeg har jo en rase som har vært ganske populær, og legger ikke fingrene i mellom når folk henvender seg til meg for å høre litt om rasen.

Er det bare meg som er sær eller?

Siri

Jeg er enig med deg, men nå har forsåvidt jeg også en rase som de aller fleste kan ha :icon_redface: Mange av trådene her på sonen bærer for mye preg av raseskryt, etter min mening, men man er kanskje innstilt på at man ikke får så veldig objektive svar her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke anbefale puddel til alle, hvis de er interesert i pelsstell, så betyr ikke det nødvendigvis at de er interresert i sååå mye pelsstell. Og puddel er en krevende rase både fysisk og mentalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvilken rase man har. Noen raser er generelt greie hunder for de fleste og andre raser er jo mer krevende.

Jeg har anbefalt min rase til endel folk, men så er ikke cavalierer de vanskeligste vesener å få til :icon_redface:

Men mange tror de er sofa hunder, da anbefaler jeg heller en katt, alle hunder trenger mosjon og aktivisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får jo håpe at de som spør har vett nok til å skjønne at om en fremmed foreslår en rase på et forum, betyr det ikke nødvendigvis at det er den rette rasen for dem. Men man kan jo lure noen ganger. Jeg blir litt oppgitt når jeg ser folk som spør etter en rase som er enkel, grei og sosial og som de kan lære sirkuskunster og leke med, og på slutten av tråden forteller de at nå har de bestemt seg for boerboel eller akita. (Og du skal ikke se bort i fra at det er noen i tråden som har foreslått disse rasene heller...) Folk har nok en tendens til å høre det de vil høre.

Jeg har en rase som de fleste kan klare å få en ålreit hund ut av, men jeg anbefaler den ikke hvis folk vil stille ut og de ikke liker pelsstell (hvis de syns det er greit med litt pelsstell og de ikke skal stille ut er rasen helt ok). Og ikke minst syns jeg det er viktig å få med at små hunder også krever sitt av aktivisering!

Men uansett er det jo bedre at folk som bare vil ha en hyggelig kosehund velger havanais eller cavalier fremfor store brukshunder med sterke vokteregenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest utallige slike emner på forskjellige sider på nettet er det noe som stadig forbauser meg.. Hver gang er det flere som anbefaler "sin" rase uten å vite mer enn det innskriveren har skriblet ned på noen få linjer..

Jeg skjønner selvfølgelig att de fleste er fornøyd med "sin" rase,men det ligger jo gjerne mange timer med sosialisering og trening bak en trygg og trivelig hund.

Jeg har jo en rase som har vært ganske populær, og legger ikke fingrene i mellom når folk henvender seg til meg for å høre litt om rasen.

Er det bare meg som er sær eller?

Siri

Hehe, jeg er heller motsatt jeg. Legger frem alt det negative, fordi jeg ikke vil at noen skal skaffe seg "min" rase uten å ha tenkt seg om både en og to ganger. Det er en krevende rase, som ikke er av de enkleste å få til, selv om de ser fryktelig søte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler utrolig sjeldent min egen rase. Det er utrolig få som kan ha en newfoundlandshund i hus. Både pga størrelse, pels, veterinærutgifter og alt annet som koster når man har stor, krevende rase. Og det er altfor mange som tror de kan ha labrador fordi det er en såpass populær og barnevenlig rase! Men jeg vet om flere som sliter med å overleve alt stresset en god del labradorer sliter med. En hund som stjeler mat fra bordet, ikke får nok aktivitet, overfaller fremmede osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke min rase til alle. Det er en krevende rase å ha. Det er ikke alle som kan ha denne rasen selv om det er en god familiehund osv. Det er en hund som hopper mye, stjeler mat, er voldsom, den kan fort bli trent feil og da er den ikke lett p ha med å gjøre. Hvis folk sier de vil ha seg en golden sier jeg alt det negative og såklart det positove. Men man må virkelig tenke seg om før man velger en golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westier anbefaler jeg slettes ikke til alle. Det som egentlig er greit er at de fleste som spør i tankeløsa blir

vettskremt når de hører hvor mye pelsstell den må ha. Jeg legger alltid frem det negative først, og viser

de fremdeles interesse etter det, da kan det hende jeg begynner på det positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke min rase til hvem som helst.

Dachser kan være sta, egenrådige og gneldret hvis man ikke er konsekvent med treningen fra starten av, og det synes jeg man burde være klar over før man går til anskaffelsen av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vil ha en hund med mye pelsstell og har tenkt til å bruke hunden slik at den for brukt hodet, har jeg ingen problemer med å foreslå min rase. Jeg forutsetter at den som spør setter seg inn i rasen. Jeg kan jo ikke anbefale noe fordi jeg ikke kjenner personen, men jeg kan foreslå rasen og så må de avgjøre selv om det er noe for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med de andre cavalier eierene her, det er jo en enkel hund å ha, men det er en hund,en slipper ikke unna det, fordi om den er liten. :unsure:

En annen morsom ting med slike søke råd tråder hvor folk hemningsløst anbefaler sine raser er at en om et innlegg handler om at en ikke anbefaler rase X fordi den er krevende og /eller har behov for aktivisering utover det spørreren kan tilby, så er kjapt noen på pletten til å fortelle at de kjenner noen som har den rasen , og den er ikke verken voktende eller i behov for mye mosjon altså...

tvert i mot den eeeelsker både sofa, barn og selv andre hunder som henger i leppa påå den..

Stakkaren som vil ha hjelp kan jo bli forvirret.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler IKKE mine raser til hvermansen, tvert imot...

Nakenkineseren (mange av dem ihvertfall) er alt for svak for enkelte typer hundehold og krever en del hensyn pga nakenheten.

Xoloen er en krevende og spesiell hund, har godt med naturlige vokterinnstinkter, reserverthet mot fremmede og jaktinstinkt, og krever en eier som forstår og respekterer dens sensitive og primitive psyke, trenger massiv miljøtrening og sosialisering og en rolig og tålmodig eier som ikke trener med aversiver og trenger mye mental stimulering/oppgaver. Og er kjent for å være vill og gal som valp/unghund. Og kan være vanskelig å få aktivisert nok når det er 17 kuldegrader ute.. :rolleyes: (men er en genial hund om den passer!! :P Klarte ikke å dy meg).

Har anbefalt mine et par ganger bare jeg :P

(Må innrømme at jeg har foreslått cavalier noen ganger da :(:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen morsom ting med slike søke råd tråder hvor folk hemningsløst anbefaler sine raser er at en om et innlegg handler om at en ikke anbefaler rase X fordi den er krevende og /eller har behov for aktivisering utover det spørreren kan tilby.

:( Det har eg lagt merke til!

Fek.s på dyrenett så er det endel "hvilken hund passer meg?" Og da kommer det mange å fåreslår bikkja si, vet ikke om det er pga. de har samma hund? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er heller motsatt jeg. Legger frem alt det negative, fordi jeg ikke vil at noen skal skaffe seg "min" rase uten å ha tenkt seg om både en og to ganger. Det er en krevende rase, som ikke er av de enkleste å få til, selv om de ser fryktelig søte ut.

Enig!! selv om rosa er pen så har den pigger også! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler så og si aldri min egen rase. Det er mye man må bruke tid på med tanke på pelsstell og slikt når men har portis, og den trenger med aktivisering enn man skulle tro, så langt i fra alle passer til den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...