Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som trener hunden aktivt


Renate A

Recommended Posts

Jeg hører stadig vekk folk som trener hundene sine i LP og Agility at det å gå tur med hunden sin i skogen er "bortkastet" "de blir jo ikke slitne av det" får jeg ofte høre.

Jeg har veldig lyst til å høre grunnene, også kan jeg kanskje komme med grunner for HVORFOR etterpå.

Så får kanskje mange seg en stor overraskelse. :)

Nb, kanskje flyttes til trenings forumet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to andre, har aldri hørt at det ikke er positivt og god trening og gå i skogen. Det er jo den beste avløsningen fra har dtrening med hjernen man kan få mener nå jeg da! :o

kanskje de som mener det ikke gjør hunden godt og gå i skogen, bare tenker på hjernetrim, og at hunden må få bli trent sykisk? Men da er det jo så enkelt som å legge ut spor.. hmm.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jeg fem timer i skogen med Loke hver dag så får jeg en hund som er j¤#"# sprek , men ikke nødvendigvis sliten.Sitat fra en av de første telefonsamtalene jeg hadde med de folka jeg hentet han fra " vi sykla med han i timesvis og gikk laaaang tur i skogen og allikevel var bikkja klin gæærn!Han blir ALDRI sliten". Mulig de overdrev det en smule, men altså: du sliter ikke Loke skikkelig ut ved hjelp av fysisk aktivitet.For all del, alle er velkommne til å prøve, men jeg går stadig turer på 3-4 timer med han bare for kosens skyld (jeg er glad i tur) og han har aldri sovi lenge av gangen etterpå..Med mindre det er mye herjing med andre hunder da selvfølgelig.Loke synes det er kjedelig å bare gå tur han og selv med andre hunder med på turen vil han på ett eller annet tidspunkt prøve å få dratt i gang en lydighets økt."Blonde" Sheilaen min er faktisk den eneste hunden jeg har hatt som har blitt oppriktig sliten av bare å gå å snuse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å bare gå tur, og trene og gå tur i tillegg liksom, sånn som jeg gjør. Skogsturer, eller turer langs sjø eller på gangsti tar vi stadig vekk, men jeg mener allikevel at det er utrolig viktig for hunder å få brukt hodet - enten ved lydighetstrening, agility, jakt, spor, rundering, hva som helst.

Jeg tror det er svært få som aldri er ute på vanlige turer og bare går i skogen liksom. Mange har ikke mulighet til å gå skogsturer så ofte, som jeg f.eks., og da syns jeg det er mye bedre å trene søk etter godbiter/gjenstander og lydighet i en times tid enn å rusle langs veien i en times tid. Førstnevnte er mye bedre trening for hunden en sistnevnte.

En skogstur er kjempekoselig for både hund og eier, og om hunden får løpe løs får den bygd opp muskler som er "kjekt å ha" (i mangel på bedre uttrykk akkurat nå). Så skogsturer er så absolutt positivt, men det er jo ikke alle som har mulighet til å ta det hver dag, og dessuten syns jeg det er viktig å ikke glemme å trene hodet på hunden, uansett hvor mye turer i skogen man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "Elin & Ebbe".

Chessea går langtur på 1,5 time HVER dag, men allikevel trener vi lydighet og andre ting i tillegg, ETTER turen. Turen er det viktigste, for det er da hun virkelig får være hund.. :) Det eneste vi trener på da er innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke at de skal ut i skolgen for å trenes mentalt...men for å trene fysikken.

Mange som trener aktivt tenker ikke på at en hund har flere lag med muskler som må jobbes med på flere forskjellige måter enn kun LP eller Agility.

En hund som stresser trenger iallefall en tur i skogen for å få trent de "toniske muskelfibrene"

-dette er muskler som ligger nermest ledd og som blir best jobbet når hunden jobber fritt i feks skogen.

Detter er også "balanse" muskler som gjør at hunden får en bedre bevelgelse.

Mange som trener hunden sin ofte på treninger setter hunden sin varm i bilen og kjører hjem, dette er helt feil, hunden skal strekkes ut evt "gås ned" for at musklene ikke skal stivne og bli korte.

Det jeg egentlig vil frem til er at folk må tenke på kroppen til hunden også fremfor bare treningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt UMULIG å slite ut Kali bare ved å gå tur. :o Hun elsker det, men jo mer hun springer, jo mer gira blir hun, spesielt hvis vi går tur med andre hunder. Da kan hun finne på å gjete ting å litt av hvert. Jeg går mye tur i skogen fordi både jeg og hunden liker det, men jeg må trene mye utenom ellers så blir hun ikke sliten eller stimulert nok til å fungere normalt. Jeg trener ofte lp for å roe henne ned etter en lang tur med mye lek. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører stadig vekk folk som trener hundene sine i LP og Agility at det å gå tur med hunden sin i skogen er "bortkastet" "de blir jo ikke slitne av det" får jeg ofte høre.

Jeg har veldig lyst til å høre grunnene, også kan jeg kanskje komme med grunner for HVORFOR etterpå.

Så får kanskje mange seg en stor overraskelse. :)

Nb, kanskje flyttes til trenings forumet??

Takk for at du lagde denne tråden, har stusset over det samme selv når folk sier de ikke går tur for hunden blir ikke sliten av det uansett.

Balder blir ikke sliten av å gå tur, men det er heller ikke derfor jeg går tur med han. Jeg går tur både for kosen sin skyld og for å holde hunden min i form - muskler, sener, skjelett har ikke godt av bare ensformig trening som f.eks på en lydighetsbane.

Balder får trent opp muskler, balanse, koordinasjon og får brukt alle sansene sine når han løper glad og fornøyd i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går mye turer i skogen vi, og jeg (skal) trener aktivt med valpen i redning/bruks og NRH. Huskyen blir for det meste brukt til tur og trekk, med litt ag innimellom. Når vi går i skogen så går vi ikke bare etter løype/sti, men jeg prøver å finne plasser som er litt utfordrende og krevende for hundene. Om det er bratt, steinete, mye busker og trær, ulent eller lignende er bare bra, da får hundene trent mye balanse, koordinasjon, får muskler og blir smidige. Etter en goood tur er mine hunder slitne, men da er det innlagt litt søk etter godbiter og litt annen trening. Naturlig/alternativ agilitytrening.

Nå har jeg to helt forskjellige raser; huskyen blir ikke skikkelig sliten av lydighetstrening eller agility, hun blir lei når hun blir litt sliten og stikker av.. Etter en litt lang krevende tur (med kløv feks) så kan hun bli litt mer sliten. Aussien er litt "ja takk begge deler", men han er så liten ennå.... Jeg blir bestandig overrasket over de som trener aktivt agility men som ikke bruker skogen mer, er jo så utrolig mye å bruke den til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som har en bikkje som blir mentalt og fysisk sliten av å gå tur i skogen?

Cody skal borti alt, alt skal luktes på osv, og det er jo med til å slite ut hunden mentalt.

Så når vi kommer hjem fra en tur i skogen og jeg faktisk ikke har trent med han, så kryper han oppi sofaen og sovner.

Men det skal jo nevnes at han bare er 7 mnd gammel. (Om 1 uke)

Så kanskje jeg ikke kan si det samme når han blir voksen..

Men det er nåtid det er snakk om.. :o

Men jeg elsker å gå tur på turområdet med Cody, det er jo så god mosjon for oss begge.. :P Han får trent opp de fleste musklene og sosialisert seg med andre hunder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund blir jo sliten mentalt av og gå å "lese avisa" som onkelen min sier, altså går å lukte på alt, følge litt kattespor osv, og Ask er også sliten etter langtur i skogen. Jeg behøver ikke legge inn søk og spor som moment, det er bare å vente til han plukker opp spor selv! :) Og det gjør han garantert, aldri slått feil!

Hunder har mye å forholde seg til når de går tur, så jeg vil trur at også en vanlig tur i i skogen sliter litt mentalt. Ikke nok for mentalt krevende hunder, men nok for enkelte. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården er det kun skogstur og lek som gjelder. Gjøre det hunden liker. Hera blir veldig sliten av å leke med Buster feks. Og er det samtidig på en fjelltur, ja da ligger hun flat på gulvet. Mange inntrykk ute. Lukter og får frisk luft. Noen ganger trekkes det på turer og andre ganger bruker hun kløv. Ellers kan jeg sitte nede i byen og bare obervere. Det blir hun sliten av. Jeg legger ikke vekt på at hunden skal være helt utslitt hver dag. Men nå har jo jeg ikke en hyper hund heller, så jeg skjønner at de som har hypre hunder vil gjerne fokusere mest på hodetreningen for å få litt ro i huset på ettermiddagen.. Siden skogsturer hvor hunden bare løper omkring, kan stresse bikkja opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler :)

Signerer den!

Trener ag med labbisen oig da går vi i skogen både før og etter trening, som oppvarming og "uttøying".

Ellers går vi gjerne på skogs-/fjellturer mellom 3 og 6 deg pr uke alt fra 1 til 4 timer...

Greit nok at hundene ikke blir like sliten av 1 time i skogen som de blir av en økt med ag-, lp- eller sportrening, men kroppen trenger allikevel å få beveget på seg. Det er nå ihvertfall min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg hører stadig vekk folk som trener hundene sine i LP og Agility at det å gå tur med hunden sin i skogen er "bortkastet" "de blir jo ikke slitne av det" får jeg ofte høre.

Jeg har veldig lyst til å høre grunnene, også kan jeg kanskje komme med grunner for HVORFOR etterpå.

Så får kanskje mange seg en stor overraskelse. :)

Nb, kanskje flyttes til trenings forumet??

Vell jeg må nå nesten trekke min egen lille konkluson ut av denne uttalesen: Dem har ikke peiling hva dem prater om! Og om ikke hunden blir sliten så er det pga dem går på asfalt/grusvei.... Og sikkert bare går 1/2 time...

Hundene våre er ikke mer slitene og lykklige som etter en helg på hytten uten trening. Eneste dem gjør er å løpe inn og ut av hytta og tusle i skogen og gå en god tur med "mamma og pappa" med litt innlagt bål brenning. Jeg tror faktisk det er himmelen for dem.

Jeg har faktisk mer tro på at disse "aktive" uttøverene går meget skjelden en slik tur at hunden bygger seg stress i løpet av turen. Da kan dem ha problemer med å roe seg ned.. Og hvorfor får dem stress?? Jo pga dem gjør det så alt for skjeldent.

Vi så disse tedensene når vi fikk springeren vår (som 1.åring) desto lengre tur vi gikk jo større problemer hadde ham med å slappe av etterpå. Men etter en stund så kom han inn i en rytme. Ble ikke syklig stresset og heller ikke stiv av turene. Da begynnte han å sove som en sten når vi kom hjem.

Nei jeg tror nok den uttalesen er ren latskap <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..jeg skjønner ikke helt hvem du sikter til jeg da...jeg kjenner mange som bruker hunden aktivt i Lp og agility men jeg kjenner ingen som ikke går tur i tillegg...Jeg kjenner folk som ikke bruker hunden til noe som helst, hverken som turhund eller treningskamerat.De har hunder som bare "er med" på en måte..men det var vel ikke de du siktet til? Og så kjenner jeg flere som går daglige lange turer med hunden sin men som ikke bruker den mentalt overhodet. Og det er faktisk ofte de jeg ser sliter med atferdsproblemer og stress. Men altså: den gruppen du sikter til ante jeg ikke engang at fantes...

Apropo: nå har vi akkurat kommet hjem fra en times tur i kupert terreng uten noe form for mental stimuli og samtidig som jeg skrev dette innlegget har Loke rivd ned ALT fra tørkesnora...i kjedsomhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg trener med (agility) går da turer også. Meg selv inkludert. Men om vi går timeslange turer hver dag, vil fortsatt mine hunder bli rastløse. Så bare tur og ikke trening fungerer hvertfall ikke for oss. Hadde forresten blitt rastløs selv også, om vi bare skulle traske på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir heller ikke noe slitne av å gå tur uansett lenge (kun i byen hvor de får mye inntrykk og treffer mange nye hunder, da blir de slitne selv når turen er ganske kort!). :) Yngstemann blir vel heller temmelig geara av skogstur pga han vil så gjerne løpe etter villtspor/ villt og blir frustrert, :rolleyes: men vi går tur i skogen flere ganger i uka fordi det er hyggelig og for grunnkondisjonen/ varierte bevegelser. Kineseren min er en vaskeekte byhund og syns skogtur er kjedelig :o han vil heller gå å snuse langs veien eller trene litt og begynner som regel å gjøre triks for å få i gang trening istedet. (Går separate turer). Trene gjør vi ofte underveis (f.eks søk) og etter tur (lydighet/triks). Yngstemann er IKKE fornøyd med bare en av delene. (Men aller best liker vi å gå å treffe andre hunder og leke da.) Så ja takk, begge deler her og. :P

Har hørt om noen i den nevnte kategorien (målrettet hundesport, ikke tur uten "grunn") , jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør jo som sagt begge deler og syns det er utrolig viktig (både for kondisjon og muskler) med løpe/leke/snuse turer i skogen i tillegg til ag/lp treningen.

Men, jeg kjenner endel personer som trener ag/lp/bruks som selv sier at de aldri går tur. En av dem sier det er fordi da ville hunden begynt å stikke av når den går løs på utsiden hjemme(!), og de andre mener det ikke er nødvendig å traske på tur når hunden får så mye mental trening som deres hunder får.

Og dette er voksne mennesker som har holdt på med hund i årevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...