Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilket for bør jeg bruke?


idamb

Recommended Posts

Jeg får en valpr snart og lurer på hvilket for jeg bør kjøpe. De får visst eukanuba nå, men foreldrene mine syns ikke vi skal bruke det fordi de har hørt mye negativt. Valpene har også fått pedigree da eier ikke hadde fått tak i eukanuba. Vår forrige hund fikk pedigree og det fungerte bra.

Hva syns dere jeg bør kjøpe? Hunden er blanding av engelsk springer og collie hvis det har noe å si. Hun er 8 uker da jeg får henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Royal Canin. Min valp gikk på Eukanuba og fungerte utmerket på det men han ble utrolig fort matlei. Byttet til Royal Canin og har ingenting negativt å si om det, utenom prisen da. Pelsen er fin, fast og fin avføring og i det hele tatt. Hunden min er veldig kresen i matveien, men han elsker RC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse gode for, det er bare å velge og vrake etter hva hunden liker og hvordan prisklasse dere ønsker. :D

Hills, Eukanuba, Precept, Olivers, Vom og hundemat, Norwegian Polar, Royal Canin osv.

Jeg bruker Hills, men har akkurat begynt å fore på det så jeg vet ikke enda hvordan det funker for min hund (så langt er alt bra).

Eukanuba er et veldig godt for, men om dere ikke ønsker å bruke det så finnes det jo som sagt masse andre alternativer.

Har prøvd Olivers og Royal Canin, men min hund funket ikke på de fortypene, så nå krysser jeg fingrene for Hills. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet enn det som selges i matbutikkene.

Ville også anbefalt Royal Canin. Har absolutt ingenting negativt å si om det.

Pro plan og Lone star er og to for typer som jeg har hørt endel positivt om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tiden ville jeg fortsatt å gi valpen det den er vant med, slik at den ikke bytter både bosted og mat samtidig. Ellers er jeg enig i den som nevner at alt annet enn butikkfor duger, noen fungerer best på Hills, noen på Oliver og noen på RC. Det blir din utfordring å finne ut hva som er best for din hund.

Personlig har jeg gode erfaringer med Pro Plan og Mera Dog + V&H hvis det er aktuelt med våtfor.

Lykke til med valpen :D

Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt, så er det veldig mange anbefalinger her. Jeg mener dere bare bør prøve dere fram, så finner dere ut hva hunden går fint på til slutt.

Min hund har gått på Royal Canin i 10 mnd. Men han sluttet helt å spis det for noen uker siden. Pelsen ble stygg og han hadde mye avføring.

For under ei uke siden gikk jeg over til Pro Plan. Enda har han spist hvert måltid med stor lyst. Men det gjenstår fortsatt å se om han vil fungere på dette i lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært i dyrebutikk å sett litt på for. Hun som jobbet der anbefalte IAMS som er et for som ligger i mollomprisklasse. Det er billigere enn f.eks royal canin. Noen som har erfaring med dette foret?

Hørte med hun jeg kjøper valpen av hvilket for jeg bør kjøpe hun sa friskis valpefor:S får kjøpe en pose med det da, men skal bytte så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det vel mage følelsen som velger dette da, du kan jo prøve ut et du syntest hørres bra ut osv... Om du ikke syntest det foret du velger er bra så velger du et annet et osv... Jeg bruker selv jack puppy som er ganske nytt på markedet, kjempe fornøyd med det Gizmo får fin pels god mat lyst og har fin avføring da... :) men som sagt så får du prøve et du syntest hørres ok ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at her finnes det ikke noe fasit svar.

Nesten alle vil anbefale ulikt fòr, alt fra Royal Canin, Eukanuba til Labb. Noen Anbefaler LABB til det høyseste, andre vil mene du er dyremishandler ved å fòre med dette. (bare for å ta i)

Jeg vil gi deg ett råd, prøv ut evt det fòret h*n går på nå, og evt bytt fòr om du ikke syns det virker som om det er bra for hunden din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært i dyrebutikk å sett litt på for. Hun som jobbet der anbefalte IAMS som er et for som ligger i mollomprisklasse. Det er billigere enn f.eks royal canin. Noen som har erfaring med dette foret?

Hørte med hun jeg kjøper valpen av hvilket for jeg bør kjøpe hun sa friskis valpefor:S får kjøpe en pose med det da, men skal bytte så fort som mulig.

Hvordan oppdretter er det du skal ha valp fra, som glemmer å kjøpe for til hundene (Eukanuba), så de må ned på lavkvalitetsfôr (Pedigree) også anbefaler dem deg å fôre på Friskies valpefôr??

(bare dette hadde fått meg til å velge en anne oppdretter)

Jeg blir helt oppgitt, burde ikke en oppdretter ville at valpen skal få best mulig mat?

Og hadde jeg vært valpe eier så ville jeg ikke tenkt penger når det gjelder hva valpen skal få av mat, men velge det som er det beste for valpen, husk at når de er små så legges grunnlaget for videre helse til hunden, for resten av livet.

Ved å velge høykvalitets mat fra den er valp så kan du også minske vetrinær besøkene betraktelig når den blir eldre, fordi den får en bedre helse. :)

Hvordan rase er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppdretter er det du skal ha valp fra, som glemmer å kjøpe for til hundene (Eukanuba), så de må ned på lavkvalitetsfôr (Pedigree) også anbefaler dem deg å fôre på Friskies valpefôr??

(bare dette hadde fått meg til å velge en anne oppdretter)

Jeg blir helt oppgitt, burde ikke en oppdretter ville at valpen skal få best mulig mat?

Og hadde jeg vært valpe eier så ville jeg ikke tenkt penger når det gjelder hva valpen skal få av mat, men velge det som er det beste for valpen, husk at når de er små så legges grunnlaget for videre helse til hunden, for resten av livet.

Ved å velge høykvalitets mat fra den er valp så kan du også minske vetrinær besøkene betraktelig når den blir eldre, fordi den får en bedre helse. :)

Hvordan rase er dette?

Her er det ikke snakk om noen oppdretter. Det er en blandingshund, moren er englesk springer og far er collie. Ikke et planlagt kull. Så det er ingen "proff oppdretter" det er snakk om. Nei, jeg tenker heller ikke spesielt mye på pengene, men om jeg får et bra for rimeligere enn de aller dyreste så gjør det meg ingen ting å velge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten ser jeg ikke på pedigree som et lavkvalitetsfor. Oppdretteren av vår forrige hund, som er en veldig seriøs oppdretter med visstnok fine hunder anbefalte og brukte selv pedigree, det kom også høyt opp på en test mener jeg å huske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten ser jeg ikke på pedigree som et lavkvalitetsfor. Oppdretteren av vår forrige hund, som er en veldig seriøs oppdretter med visstnok fine hunder anbefalte og brukte selv pedigree, det kom også høyt opp på en test mener jeg å huske..

Bruk det foret som du syntest hørres ok ut du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt mat..hehe, ble royal canin + en liten pose friskis for å venne den fra det til RC. Da håper jeg det faller i smak, hehe. Når hun blir eldra skal jeg nok kjøpe litt litt "høysettfor" kalles vel norwegian polar eller noe tror jeg i tillegg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt mat..hehe, ble royal canin + en liten pose friskis for å venne den fra det til RC. Da håper jeg det faller i smak, hehe. Når hun blir eldra skal jeg nok kjøpe litt litt "høysettfor" kalles vel norwegian polar eller noe tror jeg i tillegg. :P

Kjempe flott at du valgte Royal Canine, det er et flott fôr. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bruker selv Royal Canin til min valp på 11 uker. For oss har det fungert kjempe bra, fast fin avføring og matlysten er på topp :)

Blander noen ganger i litt leverpostei eller strør litt vom over (som krydder) på den måten blir det alltid en liten overraskelse for han!

Oppdretterne jeg kjøpte valpen av foret sine valper med RC, men ga de voksne hundene Pedigree. Må understreke at dette er veldig seriøse oppdrettere som nok vet hva de gjør på. Tror derfor ikke at Pedigree er så gale som noen vil ha det til! Men siden RC fungerer så godt hos oss kommer vi til å fortsette med det, lar ikke prisen avgjøre foret jeg velger.

Lykke til med valpen

Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HØR!

For det første: ikke hør på alle andres meninger - kjenn på magefølelsen og se hvordan DIN valp fungerer på foret den får.

For det andre: Veterinæren er den du bør spørre om du skal spørre noen om foret. Min veterinær har erfart at alle typer matbutikk-hundefor gjør hundene dårlig/syk resten av livet. Dette er altså merkene Friskies, Pedigree , Frolich ++.

Royal Canin har jeg brukt da min dyrebutikk anbefalte meg det. Men det fikk hunden min veldig dårlig. Han var så dårlig at han måtte til veterinær.

Nå har jeg hørt på min veterinær som anbefaler Eukanuba. Royal Canin har hun like dårlig erfaring med som matbutikk-hundeforet.

Men følg med på hunden din. Og gi den for all del det foret den har fått fra starten en stund først, og bytt så til f.eks. Eukanuba. Det fungerer allerede utmerket på min hund. Han er mye gladere og fornøyd og spiser opp all maten til alle måltider.

Jeg har prøvd å tilby han Royal Canin igjen etter jeg startet med Eukanuba, og nå nekter han å nærme seg Royal Canin.

Eukanuba er også lettere å tygge for valpene. Eukanuba er altså min anbefaling - men hør på valpen din og på magen din!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Nå har jeg hørt på min veterinær som anbefaler Eukanuba. Royal Canin har hun like dårlig erfaring med som matbutikk-hundeforet.

Men følg med på hunden din. Og gi den for all del det foret den har fått fra starten en stund først, og bytt så til f.eks. Eukanuba. Det fungerer allerede utmerket på min hund. Han er mye gladere og fornøyd og spiser opp all maten til alle måltider.

Eukanuba er også lettere å tygge for valpene. Eukanuba er altså min anbefaling - men hør på valpen din og på magen din!!

*klipp*

Dette er det også forskjellige erfaringer med. Dyrlegen vi hadde anbefalte også oss eukanuba å hunden min tålte det slettes ikke i det hele tatt. Han ble helt ødelagt i pelsen, gikk ned i vekt og magen var ofte i ulage.

Hundefor er så vanskelig å anbefale fordi folk har så mange forskjellige erfaringer og oppfatninger om hva som fungerer. Hunder er så forskjellige når det kommer til tørrfor. Det eneste foret som virker som fungerer bra på alle hunder er våtfor som vom og hundemat og norwegian polar.

Her så fungerer hunden min utmerket på Troll Sport, et for som får ganske mange til å fnyse da hvete står øverst på innholdslisten. Men han har ikke fungert så bra på noe annet for før, annet enn labb valpefor (også der står hvete øverst på innholdslisten om jeg ikke tar feil - hmm mulig jeg har fått en ku i feil innpakning...). Nei det skal ikke være enkelt å velge hundefor. Men en ting kan man si ganske så sikkert er: styr unna butikkfor! Det er lang langt flere som har dårlige erfaringer med det enn gode.

Et godt råd er å prøve seg fram å selv finne fram til det foret som fungerer på sin hund. Gjerne et som selges hos veterinær eller dyrebutikk. Men også mange privatforhandlere har mange gode for slik som np og voh. Troll har jeg og endel venner erfart at er veldig bra til våre hunder, men det er mye hvete i det og det passer ikke for alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kan du få så mange svar som det er brukere her inne har jeg på følelsen av...

er mye som kvalifiserer ett bra for, men vil fraråde labb i alle fall,siden ene hunden t tanta mi blei fryktelig dårlig av det, og dyrlegene sier det ikke er noe særlig å fore på...

men kan jo også tilføye at du må følge ditt eget hode også, selv forer jeg toya på noe som heter bento kronen , og det fungerer bra for min hund :)

så noe som fungerer dritt for min hund, trenger ikke fungere dritt for din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...