Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppsummering rasene på sonen

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Ut fra de som deltok, ser man at disse rasene er det flest av her på forumet (over 5 stykker) :

- Bordercollie 13 stykker

- Blandingshunder 11 stykker

- Cavalier king ch. spaniel 8 stykker

- Løwchen 7 stykker

- Papillon 7 stykker

- Schæfer 6 stykker

- Shetland sheepdog 6 stykker

- Aktia 6 stykker

Noe som overrasker dere ut fra dette? Eller noe annet innspill å komme med?

For min del hadde jeg ikke trodd det skulle være såå mange bordercollie. Heller ikke Løwchen. Har ikke hørt så mye om denne rasen her inne, så det overrasket meg litt.

Skrevet

Den var vel egentlig ikke så overraskende. Løwchen er en skjelden rase, men så vidt jeg vet er det én person som eier alle løwchenene? Hvis det er én person som har mange hunder av en rase her, vil det fort slå ut på statistikken, uten at det egentlig er representativt.

I 2004 var border collie nr 3 på lista over de mest vanlige hundene her i landet, bare slått av schæfer og elghund. (Har ikke sett på statistikken for 2005 ennå). Sheltie og cavalier er jo også blant de 10 vanligste. Papillon og Akita ligger noe lenger ned på lista.

Ellers så ble det jo en del rot når folk her skulle si hvilken rase de hadde. Vet ikke helt om jeg stoler på resultatet her. Men det er jo ingen høytidelig eller viktig statistikk heller, så vi får vel se gjennom fingrene med det :D

Skrevet

noe som overasket meg er at det ikke var fler schæfere, siden man hele tiden har hørt( værtfall før) at det var så mange med schæfere på dette forumet, var nesten overfullt, av oss... hehe...

men vi var jo ganske langt nede på lista vi.. :D

Skrevet

Havana: selvfølgelig er ikke dette en "vitenskapelig" statistikk for å si det sånn om raser. Hehe :D , men kun for å få et lite innblikk over rasene her på forumet. Selv om det ble litt surr og ikke alle deltar. Its no big deal.

jeg syns det interessant at det er så mange forskejllige raser her. Som Kristina sier. Positivt. :D

Skrevet

Jeg vet at det mangler 3-4 aussier til i målingen og det er sikkert enda flere hunderaser hvor alle ikke har kommet med.. :D

Løwchen overasket meg, har jo nesten ikke hørt om den engang.. :D

Skrevet

Men er det ikke nesten tusen medlemmer? Hvis alle hadde lagt inn sin hund (eller noen hadde orket å finne ut hvilken hund alle har) så hadde kanskje statistikken vært ganske annerledes?

Selv synes jeg det er rart at det er bare tre wheaten her, siden det er verdens aller søteste hund :D

Skrevet

? er det virkelig bare 6 sheltis? Var sikker på det var 15-20 stk av de jeg...Det er vel egentlig 3 Groenendaeler her (2ne?)..kommer vi høyt opp da eller :D

Skrevet

Trodde ikke at det var så mange Border collier. 2 av de er mine, men jeg trodde ikke det var 11 andre :D Løwchen overasket meg at det var så mange av de. Trodde også at det skulle komme flere av schæfer, men det er kanskje ikke alle som har svart :D

Skrevet

ser ut som jeg og mine små løvevenner har tatt dere på senga ;)

var vel ingen her før jeg kom med en hel pakke :) trodde ikke vi skulle havne så høyt på lista

pass på ellers overtar vi hele forumet her :):P

Skrevet

Løwchen er kjempefine, så det er bra det er mange av de :)

Ellers er det ikke overraskende med flest BC`er. Men savner noen aussier ja...

• 1 month later...
Skrevet

hei, vet ikke om den opptellinga gjelder enda,men jeg har ikke lagt meg inn ,der,men har ikke fått hunden min enda,men den kommer!! iså tilfelle om jeg kan regnes med,så er det ihvertfall en papillon til her inne..bare sånn at det skal stemme sånn ca. for dere som holder styr på det.... :barfy: håper jeg ikke har laget krøll for noen..?

valpehilsen fra Vilde

Skrevet

13 Border Collier..!? Trodde det var 3-4 jeg.. :barfy:;)

Trodde det var litt flere Papillon og..

Men sånn generelt, synes jeg det er få minityarhunder her i forhold til større hunder egentlig, det virker i alle fall sånn!!

Skrevet

BC overrasker meg ikke i det hele tatt, virker som en veldig vanlig hund ( misforstå meg rett :barfy: ) Men den lista ble det jo bare tull med, spør du meg. Synes den ble feil ca annenhver gang. Så på det siste innlegget, og der stod det to boxere, men det er ihvertfall 7 boxere her inne ;)

Skrevet

Jeg visste det var en del BC her inne da men ikke så mangen :) Skulle kanskje tatt en til sånn test :lol: så hadde det vært gøy om mangen hadde vært med på den der :)

Skrevet

? er det virkelig bare 6 sheltis? Var sikker på det var 15-20 stk av de jeg...Det er vel egentlig 3 Groenendaeler her (2ne?)..kommer vi høyt opp da eller :)

Jeg har ikke svart nei, så da er det 3 groenendaeler :)

Hvis det går på antall hunder, kommer vel terven ganske høyt opp og da, Belgerpia har jo 3 bare hun, Vipsen har en og jeg har en (beklager om det er noen jeg ikke har fått med meg nå?) Da er 5 terver, ihvertfall ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...