Gå til innhold
Hundesonen.no

Fiber

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Hva slags mat er det Fiber i?

Har nå begynt å gi Diego Vom og hundemat, men personen som jeg kjøpte foret av sa jeg

måtte gi han fiber utenom.

Han rådet meg til å gi grovt brød, men etter jeg fikk vite fra forskjellige personer og en oppdretter om at brød faktisk var farlig å gi hunden, så måtte jo nesten bare spørre her.. :huh:

Er det bare tull?

Og hva slags mat er det Fiber i? :P

Skrevet

hmm..innbilte meg at det er grønsaker og frukt som inneholder mye fiber..men det er sikkert masse annet også, for du finner ikke grønsker i så veldig mange for.. :huh::P

hestemøkk inneholder mye fiber :P

Skrevet

hmm..innbilte meg at det er grønsaker og frukt som inneholder mye fiber..men det er sikkert masse annet også, for du finner ikke grønsker i så veldig mange for.. :huh::P

hestemøkk inneholder mye fiber :P

Ja, jeg kan begynne å ta turen bort til stallen og samle sammen hestemøkk og blande det i maten til Diego.. :P

Skrevet

Det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av vom og hundemat. Der er det vel litt fiber? Har vært fall hørt at det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av , sånn for fordøyelsen sin skyld :huh:

Skrevet

Det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av vom og hundemat. Der er det vel litt fiber? Har vært fall hørt at det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av , sånn for fordøyelsen sin skyld :)

Men grunnen til at jeg begynte å gi han Vom og hundemat er jo fordi han ikke tåler vanlig tørrfor..

(Allergi)

Skrevet

Okei, så han tåler ikke allergifor heller? Da blir det fort litt vanskeligere. Hva med å mose sammen frukt og grønnsaker? Most fordi hunden bedre klarer å nyttegjøre seg av det. Kommer ikke på noe annet hunder kan få som tillegg som er fiberrikt.

Angående brød så står det på flere barf sider at man kan gi litt av det, men ikke for mye. Og grovt skal visst være bedre enn hvitt (som hos mennesker :) ). Har ikke hørt at å gi litt brød nå og da er farlig.

Skrevet

det er fiber i grovbrød, og tror ikke det skal være noe gæli å gi hunden dette (skal ikke si sikkert), men regner med at folk sier at det ikke er bra, fordi hunden får i seg nok fiber i tørrforet. Og for mye fiber er jo ikke så bra (eller får jo ingen nytte av det når det blir for mye)...

Skrevet

Elisabeth: Ja, han har de siste månedene gått på allergifor med ingen virkning, så derfor begynte jeg å gi han vom og hundemat.

Men det innholder jo ikke nok Fiber, så må finne noe jeg kan gi han i tillegg. :)

Så takk for svar.

Bcrex: Takk for svar. Trodde heller det ikke var farlig å gi i små mengder, men vet jo aldri.

Skrevet

Hørt/lest et sted om at for mye grovbrød ikke er bra for hunden men hvis du f.eks gir loff og annet "hvitt" brød så er det bedre. Eg gir vofsen pasta sentral rundstykker og går vel helt grei.

Skrevet

Hørt/lest et sted om at for mye grovbrød ikke er bra for hunden men hvis du f.eks gir loff og annet "hvitt" brød så er det bedre. Eg gir vofsen pasta sentral rundstykker og går vel helt grei.

Jeg har hørt at grovbrød kan skade halsen til hunden..

Så det er masse meninger ute å går, så håpet jeg kunne få oppklart noen av de. :)

Og jeg har også hørt det angående loff og "hvitt" brød, men det inneholder jo ikke så mye fiber da.

Skrevet

Hva med mellomgrovt da? Den gylne middelvei :D . Det er mye meninger ute å går det skal være sikkert. Fibermessig så ville jo grovbrød være best. Hva mener du med at det kan skade halsen til hunden? Har ikke hørt det før. Men jeg har derimot hørt at gjæret som er i brødet ikke skal være bra. Men jeg aner ikke hva som er riktig :)

Skrevet

Hva med mellomgrovt da? Den gylne middelvei :D . Det er mye meninger ute å går det skal være sikkert. Fibermessig så ville jo grovbrød være best. Hva mener du med at det kan skade halsen til hunden? Har ikke hørt det før. Men jeg har derimot hørt at gjæret som er i brødet ikke skal være bra. Men jeg aner ikke hva som er riktig :)

Det var oppdretteren min som nevnte det til meg, det med at det kunne skade halsen til hunden, men grunn det har jeg dessverre ikke.

Men skulle ikke tro at litt grovbrød skader halsen..

Jeg har også hørt at gjæret i brød ikke er bra.. Men litt i ny og ne skader vel ikke.

Derfor har dere noen forslag til fiber?

Har til nå fått forslag om Frukt, tørrfor osv. Men setter stor pris på flere forslag. :D

Skrevet

Hmm glemte å nevne at gutten her får mye kokt ris og det er det mye fiber i og er meget sunt. Det anbefales jo f.eks at hunder som har løs mage bare skal gå på kokt ris i 1-2dager for at magen skal stabilisere seg.

Grønnsaker er det fibre i.

Skrevet

SnowDOG: Takk Takk.. :) Har vurdert ris også, men det tar jo så lang tid, må jo kokes dobbelt så lenge..

Men grønnsaker skal også vurderes.. :D

Skrevet

Du kan raspe oppi gulerot, kålerabi o.l. Råe grønnsaker inneholder plenti fiber.

Det jeg har lært ang. grovbrød er at en hund på vanlig fòr får nok fiber der, og at grovbrød vil resultere

i for mye fiber, da går maten for fort gjennom det korte fordøyelses-systemet deres.

Hva med å smuldre opp f.eks. en grov kavring i fòret hver dag?

Jeg kjenner andre som går på Vom, kan spørre hva hun gjør.

Skrevet

knekkebrød da? :) hehe

Loff er nok meningsløst å gi om man skal gi hunden fiber. For loff er laged kun av "innsiden" av kornet, uten "skallet", og det er skallet som inneholder mest fiber.

men om du bruker sånn mellomgrovt som noen sier, uten di store korna, så skal det vel ikke være så farlig. Eller så inneholder jo grønnsaker fiber...

Skrevet

Jeg gir Gizmo en skive med leverpostei en gang i blandt og han digger dette da å tåler det og... Så jeg vil forsette med dette da :)

Skrevet

Hmm glemte å nevne at gutten her får mye kokt ris og det er det mye fiber i og er meget sunt. Det anbefales jo f.eks at hunder som har løs mage bare skal gå på kokt ris i 1-2dager for at magen skal stabilisere seg.

Grønnsaker er det fibre i.

Ris (hvit, kokt) inneholder veldig LITE fiber, faktisk så lite som 1%. Derimot inneholder det mye stivelse, og det er noe helt annet.

Skrevet

Taz, skal ikke si det sikkert, ettersom at jeg ikke husker så godt, men oppdretteren snakket vel om at grovt brød skadet tarmene, ikke halsen? At det var noe i grovt brød som ikke ble skikkeligt fordøyd, at det var "skarpt" slik at det skar i tarmene?? Og at man kun skulle bruke lyst brød, og da heller ikke skorpen på det lyse brødet? Jeg har heller ikke hørt det før hun sa det, men syns nå å huske at det var noe i den duren.

Skrevet

Jeg har gitt v&h i over fire år, og har ikke opplevd noen problemer pga manglende fiber. Men når jeg i tillegg gir råe bein skjer det av og til at jeg supplementerer med kruskakli som fiberkilde. V&H i seg selv er ikkeno problem for hunden å prosessere, men "tilleggsbein" kan gjøre avføringen litt for hard. Men selv mursteindsharde og/eller sandaktige bæsjer får han ut uten noe problem, så kanskje er jeg litt for mye bekymret.

Men det må sies: Ville hunder/ulver spiser jo også huden til byttet, og pelsen er ikke fordøyelig. Så kanskje er tilsatt ufordøyelig fiber det enkleste alternativet til å gi hud med pels.... ;-)

Skrevet

Taz, skal ikke si det sikkert, ettersom at jeg ikke husker så godt, men oppdretteren snakket vel om at grovt brød skadet tarmene, ikke halsen? At det var noe i grovt brød som ikke ble skikkeligt fordøyd, at det var "skarpt" slik at det skar i tarmene?? Og at man kun skulle bruke lyst brød, og da heller ikke skorpen på det lyse brødet? Jeg har heller ikke hørt det før hun sa det, men syns nå å huske at det var noe i den duren.

Nytter jo ikke å gi lyst brød ettersom det ikke er noe fiber der.. :D

Men anyways, så tror jeg ikke grovt brød skader de indre deler av hunden, men at det heller er

andre grunner for at ikke hunder tåler altfor mye brød.

Men det at det ikke er så lett fordøyelig tror jeg på.

Skrevet

Som nevnt er knekkebrød fiberrikt. Samojeden fikk alltid knekkebrød som godbit av bestemor, det var stas det!

Eller så kan du jo blande i kli i maten eller i biola eller annet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...