Gå til innhold
Hundesonen.no

Fiber


Taz

Recommended Posts

Hva slags mat er det Fiber i?

Har nå begynt å gi Diego Vom og hundemat, men personen som jeg kjøpte foret av sa jeg

måtte gi han fiber utenom.

Han rådet meg til å gi grovt brød, men etter jeg fikk vite fra forskjellige personer og en oppdretter om at brød faktisk var farlig å gi hunden, så måtte jo nesten bare spørre her.. :huh:

Er det bare tull?

Og hva slags mat er det Fiber i? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..innbilte meg at det er grønsaker og frukt som inneholder mye fiber..men det er sikkert masse annet også, for du finner ikke grønsker i så veldig mange for.. :huh::P

hestemøkk inneholder mye fiber :P

Ja, jeg kan begynne å ta turen bort til stallen og samle sammen hestemøkk og blande det i maten til Diego.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av vom og hundemat. Der er det vel litt fiber? Har vært fall hørt at det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av , sånn for fordøyelsen sin skyld :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av vom og hundemat. Der er det vel litt fiber? Har vært fall hørt at det kan være lurt å gi litt tørrfor ved siden av , sånn for fordøyelsen sin skyld :)

Men grunnen til at jeg begynte å gi han Vom og hundemat er jo fordi han ikke tåler vanlig tørrfor..

(Allergi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så han tåler ikke allergifor heller? Da blir det fort litt vanskeligere. Hva med å mose sammen frukt og grønnsaker? Most fordi hunden bedre klarer å nyttegjøre seg av det. Kommer ikke på noe annet hunder kan få som tillegg som er fiberrikt.

Angående brød så står det på flere barf sider at man kan gi litt av det, men ikke for mye. Og grovt skal visst være bedre enn hvitt (som hos mennesker :) ). Har ikke hørt at å gi litt brød nå og da er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fiber i grovbrød, og tror ikke det skal være noe gæli å gi hunden dette (skal ikke si sikkert), men regner med at folk sier at det ikke er bra, fordi hunden får i seg nok fiber i tørrforet. Og for mye fiber er jo ikke så bra (eller får jo ingen nytte av det når det blir for mye)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth: Ja, han har de siste månedene gått på allergifor med ingen virkning, så derfor begynte jeg å gi han vom og hundemat.

Men det innholder jo ikke nok Fiber, så må finne noe jeg kan gi han i tillegg. :)

Så takk for svar.

Bcrex: Takk for svar. Trodde heller det ikke var farlig å gi i små mengder, men vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt/lest et sted om at for mye grovbrød ikke er bra for hunden men hvis du f.eks gir loff og annet "hvitt" brød så er det bedre. Eg gir vofsen pasta sentral rundstykker og går vel helt grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt/lest et sted om at for mye grovbrød ikke er bra for hunden men hvis du f.eks gir loff og annet "hvitt" brød så er det bedre. Eg gir vofsen pasta sentral rundstykker og går vel helt grei.

Jeg har hørt at grovbrød kan skade halsen til hunden..

Så det er masse meninger ute å går, så håpet jeg kunne få oppklart noen av de. :)

Og jeg har også hørt det angående loff og "hvitt" brød, men det inneholder jo ikke så mye fiber da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mellomgrovt da? Den gylne middelvei :D . Det er mye meninger ute å går det skal være sikkert. Fibermessig så ville jo grovbrød være best. Hva mener du med at det kan skade halsen til hunden? Har ikke hørt det før. Men jeg har derimot hørt at gjæret som er i brødet ikke skal være bra. Men jeg aner ikke hva som er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mellomgrovt da? Den gylne middelvei :D . Det er mye meninger ute å går det skal være sikkert. Fibermessig så ville jo grovbrød være best. Hva mener du med at det kan skade halsen til hunden? Har ikke hørt det før. Men jeg har derimot hørt at gjæret som er i brødet ikke skal være bra. Men jeg aner ikke hva som er riktig :)

Det var oppdretteren min som nevnte det til meg, det med at det kunne skade halsen til hunden, men grunn det har jeg dessverre ikke.

Men skulle ikke tro at litt grovbrød skader halsen..

Jeg har også hørt at gjæret i brød ikke er bra.. Men litt i ny og ne skader vel ikke.

Derfor har dere noen forslag til fiber?

Har til nå fått forslag om Frukt, tørrfor osv. Men setter stor pris på flere forslag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm glemte å nevne at gutten her får mye kokt ris og det er det mye fiber i og er meget sunt. Det anbefales jo f.eks at hunder som har løs mage bare skal gå på kokt ris i 1-2dager for at magen skal stabilisere seg.

Grønnsaker er det fibre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan raspe oppi gulerot, kålerabi o.l. Råe grønnsaker inneholder plenti fiber.

Det jeg har lært ang. grovbrød er at en hund på vanlig fòr får nok fiber der, og at grovbrød vil resultere

i for mye fiber, da går maten for fort gjennom det korte fordøyelses-systemet deres.

Hva med å smuldre opp f.eks. en grov kavring i fòret hver dag?

Jeg kjenner andre som går på Vom, kan spørre hva hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knekkebrød da? :) hehe

Loff er nok meningsløst å gi om man skal gi hunden fiber. For loff er laged kun av "innsiden" av kornet, uten "skallet", og det er skallet som inneholder mest fiber.

men om du bruker sånn mellomgrovt som noen sier, uten di store korna, så skal det vel ikke være så farlig. Eller så inneholder jo grønnsaker fiber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm glemte å nevne at gutten her får mye kokt ris og det er det mye fiber i og er meget sunt. Det anbefales jo f.eks at hunder som har løs mage bare skal gå på kokt ris i 1-2dager for at magen skal stabilisere seg.

Grønnsaker er det fibre i.

Ris (hvit, kokt) inneholder veldig LITE fiber, faktisk så lite som 1%. Derimot inneholder det mye stivelse, og det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taz, skal ikke si det sikkert, ettersom at jeg ikke husker så godt, men oppdretteren snakket vel om at grovt brød skadet tarmene, ikke halsen? At det var noe i grovt brød som ikke ble skikkeligt fordøyd, at det var "skarpt" slik at det skar i tarmene?? Og at man kun skulle bruke lyst brød, og da heller ikke skorpen på det lyse brødet? Jeg har heller ikke hørt det før hun sa det, men syns nå å huske at det var noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt v&h i over fire år, og har ikke opplevd noen problemer pga manglende fiber. Men når jeg i tillegg gir råe bein skjer det av og til at jeg supplementerer med kruskakli som fiberkilde. V&H i seg selv er ikkeno problem for hunden å prosessere, men "tilleggsbein" kan gjøre avføringen litt for hard. Men selv mursteindsharde og/eller sandaktige bæsjer får han ut uten noe problem, så kanskje er jeg litt for mye bekymret.

Men det må sies: Ville hunder/ulver spiser jo også huden til byttet, og pelsen er ikke fordøyelig. Så kanskje er tilsatt ufordøyelig fiber det enkleste alternativet til å gi hud med pels.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taz, skal ikke si det sikkert, ettersom at jeg ikke husker så godt, men oppdretteren snakket vel om at grovt brød skadet tarmene, ikke halsen? At det var noe i grovt brød som ikke ble skikkeligt fordøyd, at det var "skarpt" slik at det skar i tarmene?? Og at man kun skulle bruke lyst brød, og da heller ikke skorpen på det lyse brødet? Jeg har heller ikke hørt det før hun sa det, men syns nå å huske at det var noe i den duren.

Nytter jo ikke å gi lyst brød ettersom det ikke er noe fiber der.. :D

Men anyways, så tror jeg ikke grovt brød skader de indre deler av hunden, men at det heller er

andre grunner for at ikke hunder tåler altfor mye brød.

Men det at det ikke er så lett fordøyelig tror jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...