Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker og meg

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

jeg har fått aktivitetsbok for hunden med masse artige triks. Og så fant jeg en klikker jeg fikk fra Hills en gang , som har en sånn behagelig svak klikkelyd. Så jeg bruker den når vi øver på triks. Men problemet er at jeg blir så ivrig.. Hunder er veldig ivrig selv og prøver ut masse forskjellige ting, og jeg klikker i hytt og pine. Det blir bare surr. For det ser ut som at hunden skal til å gjøre det rett, og så klikker jeg og da viser det seg at hunden gjorde det helt feil.. Og så sier jeg UFFDA! det var feiL! hehe og hunden ser rart på meg. Så er hunden litt i sin egen verden (eks. stirrer på godbithaugen på gulvet), og jeg prøver å få oppmerksomheten og sier: Hera! Klikk klikk klikk klikk klikk klikk for å få henne til å se på meg.. Jeg tar helt av med denne klikkedingsen. :D Men ingenting blir rett. Jeg klikker så mye feil og hunden gjør så mye "feil, men vil bare ha godbitene, for jeg klikket jo.

Med andre ord: jeg er håpløs med klikker! :P:)

Skrevet
:) Du skulle sett meg den første tiden med Sheila..jeg kunne ikke klikkertrene Tellus for han frika helt ut av lyden men jeg tok helt av med Sheila når vi var alene på tur etc..jeg klikket feil hele tiden og rakk aldri å klikke når jeg skulle, ombestemte meg iht hva jeg skulle klikke for osv..det tok sin tid men jeg fikk til slutt lært henne å ligge død med klikker. Hun var ikke særlig smart må innrømmes ei heller var hun særlig aktiv (eller lett å belønne) og når jeg i tillegg ikke visste hva jeg dreiv med så er det ikke rart resultatene lot vente på seg..hun ville helst være i fred fra både meg og klikkeren hun :D
Skrevet

jeg har fått aktivitetsbok for hunden med masse artige triks. Og så fant jeg en klikker jeg fikk fra Hills en gang , som har en sånn behagelig svak klikkelyd. Så jeg bruker den når vi øver på triks. Men problemet er at jeg blir så ivrig.. Hunder er veldig ivrig selv og prøver ut masse forskjellige ting, og jeg klikker i hytt og pine. Det blir bare surr. For det ser ut som at hunden skal til å gjøre det rett, og så klikker jeg og da viser det seg at hunden gjorde det helt feil.. Og så sier jeg UFFDA! det var feiL! hehe og hunden ser rart på meg. Så er hunden litt i sin egen verden (eks. stirrer på godbithaugen på gulvet), og jeg prøver å få oppmerksomheten og sier: Hera! Klikk klikk klikk klikk klikk klikk for å få henne til å se på meg.. Jeg tar helt av med denne klikkedingsen. :P Men ingenting blir rett. Jeg klikker så mye feil og hunden gjør så mye "feil, men vil bare ha godbitene, for jeg klikket jo.

Med andre ord: jeg er håpløs med klikker! :P:P

Bruker du klikkeren for å få oppmerksomheten hennes?

Da er det ikke rart at hun ikke skjønner noe eller at klikket betyr ingenting for henne. Klikk SKAL (hvertfall i innlæringsfaser) ALLTID bety godbit. Ellers betyr lyden etter hvert null for hunden :P Hun hun skjønt at klikk=godbit?

Lokker du henne, eller venter du på adferder? Hvis du venter, så bør du senke kriteriene virkelig lavt, siden du egentlig ikke trener på den måten i det hele tatt, og det er vanskelig for hunden å skjønne de ny reglene. Ellers kommer nok det med timingen etter hvert :huh:

Skrevet

Jeg kom så langt som til å betinge klikkeren som forsterker, altså klikk betyr godbit, men så stoppet det opp for oss også. Tror det er lurt med et kurs.... :rolleyes:

Skrevet

Jeg kom så langt som til å betinge klikkeren som forsterker, altså klikk betyr godbit, men så stoppet det opp for oss også. Tror det er lurt med et kurs.... :rolleyes:

Jeg kom så langt jeg å :huh:

Skrevet

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :) Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. :D Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. :D

Skrevet

Du får øve deg litt da vet du. Få typen din til å gjøre en bevegelse eller noe, og du skal klikke akkurat i rett sekund.

Eller du kan ta en ball/noe som spretter. Klikk akkurat idet den treffer bakken. Kast den i luften og klikk når den er på det høyeste punktet. Det er små øvelser for å øve opp timingen :)

Skrevet

Hvis det overhodet ikke går og få skikk på fingrene dine, kan du jo prøve å bruke en annen lyd i stedet. Du kan for eksempel klikke med tunga.

Også lurt å prøve, som IW sier, andre øvelser for å få trent opp "klikkeferdighetene", helst uten hunden til stedet. "Klikkerleken" er jo også moro! Du bestemmer deg for et eller annet som du skal få en annen person til å gjøre, og så skal du prøve å klikke frem den atferden. (F.eks. slå av/på lyset, hoppe opp og ned tre ganger, holde begge hendene på hodet, ta av seg sokken o.l.). Dette er også en morsom selskapslek :)

Skrevet

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :D Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. :D Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. ;)

Du har i det minste høy forsterkningsfrekvens og det er bra...;) Det er ikke så krise om du klikker feil noen ganger,,,ikke så skummelt som å straffe feil.Etterhvert når du ser resultater så blir du sikkert flinkere til å holde litt struktur på det.Men du har jo nå bevist for deg selv hvor vanskelig det med timing er..og det er jo et av hovedargumentene for nettopp å klikkertrene rent ;) Du har dårligere timing når du straffer enn når du klikker av naturlige grunner..

Skrevet

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :D Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. ;) Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. :D

Ja som IW sier.... du må øve på dette. "ittno som kjæm tå sæ sjæl" Timingen er en ting du må trene på og da kan du gjøre slik: Finn en tennisball og kast den opp i luften. Klarer du å time klikket med "smokket"! (he he) når den treffer bakken?.. øv på det. Kast ballen i en vegg. Da får du to "smokk" et når den treffer veggen og et når den treffer bakken. Klarer du å time begge? Kast den slik at den faller ned med mange sprett. Klarer du å time hvert enkelt av dem? Få en person til å klappe deg på skulderen med urytmisk mellomrom. Trene på å time klikket med berøringen selv om den kommer når du minst venter det. Øvelse gjør mester og etter en stund blir du en kløpper på det der. B)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...