Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker og meg

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

jeg har fått aktivitetsbok for hunden med masse artige triks. Og så fant jeg en klikker jeg fikk fra Hills en gang , som har en sånn behagelig svak klikkelyd. Så jeg bruker den når vi øver på triks. Men problemet er at jeg blir så ivrig.. Hunder er veldig ivrig selv og prøver ut masse forskjellige ting, og jeg klikker i hytt og pine. Det blir bare surr. For det ser ut som at hunden skal til å gjøre det rett, og så klikker jeg og da viser det seg at hunden gjorde det helt feil.. Og så sier jeg UFFDA! det var feiL! hehe og hunden ser rart på meg. Så er hunden litt i sin egen verden (eks. stirrer på godbithaugen på gulvet), og jeg prøver å få oppmerksomheten og sier: Hera! Klikk klikk klikk klikk klikk klikk for å få henne til å se på meg.. Jeg tar helt av med denne klikkedingsen. :D Men ingenting blir rett. Jeg klikker så mye feil og hunden gjør så mye "feil, men vil bare ha godbitene, for jeg klikket jo.

Med andre ord: jeg er håpløs med klikker! :P:)

Skrevet
:) Du skulle sett meg den første tiden med Sheila..jeg kunne ikke klikkertrene Tellus for han frika helt ut av lyden men jeg tok helt av med Sheila når vi var alene på tur etc..jeg klikket feil hele tiden og rakk aldri å klikke når jeg skulle, ombestemte meg iht hva jeg skulle klikke for osv..det tok sin tid men jeg fikk til slutt lært henne å ligge død med klikker. Hun var ikke særlig smart må innrømmes ei heller var hun særlig aktiv (eller lett å belønne) og når jeg i tillegg ikke visste hva jeg dreiv med så er det ikke rart resultatene lot vente på seg..hun ville helst være i fred fra både meg og klikkeren hun :D
Skrevet

jeg har fått aktivitetsbok for hunden med masse artige triks. Og så fant jeg en klikker jeg fikk fra Hills en gang , som har en sånn behagelig svak klikkelyd. Så jeg bruker den når vi øver på triks. Men problemet er at jeg blir så ivrig.. Hunder er veldig ivrig selv og prøver ut masse forskjellige ting, og jeg klikker i hytt og pine. Det blir bare surr. For det ser ut som at hunden skal til å gjøre det rett, og så klikker jeg og da viser det seg at hunden gjorde det helt feil.. Og så sier jeg UFFDA! det var feiL! hehe og hunden ser rart på meg. Så er hunden litt i sin egen verden (eks. stirrer på godbithaugen på gulvet), og jeg prøver å få oppmerksomheten og sier: Hera! Klikk klikk klikk klikk klikk klikk for å få henne til å se på meg.. Jeg tar helt av med denne klikkedingsen. :P Men ingenting blir rett. Jeg klikker så mye feil og hunden gjør så mye "feil, men vil bare ha godbitene, for jeg klikket jo.

Med andre ord: jeg er håpløs med klikker! :P:P

Bruker du klikkeren for å få oppmerksomheten hennes?

Da er det ikke rart at hun ikke skjønner noe eller at klikket betyr ingenting for henne. Klikk SKAL (hvertfall i innlæringsfaser) ALLTID bety godbit. Ellers betyr lyden etter hvert null for hunden :P Hun hun skjønt at klikk=godbit?

Lokker du henne, eller venter du på adferder? Hvis du venter, så bør du senke kriteriene virkelig lavt, siden du egentlig ikke trener på den måten i det hele tatt, og det er vanskelig for hunden å skjønne de ny reglene. Ellers kommer nok det med timingen etter hvert :huh:

Skrevet

Jeg kom så langt som til å betinge klikkeren som forsterker, altså klikk betyr godbit, men så stoppet det opp for oss også. Tror det er lurt med et kurs.... :rolleyes:

Skrevet

Jeg kom så langt som til å betinge klikkeren som forsterker, altså klikk betyr godbit, men så stoppet det opp for oss også. Tror det er lurt med et kurs.... :rolleyes:

Jeg kom så langt jeg å :huh:

Skrevet

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :) Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. :D Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. :D

Skrevet

Du får øve deg litt da vet du. Få typen din til å gjøre en bevegelse eller noe, og du skal klikke akkurat i rett sekund.

Eller du kan ta en ball/noe som spretter. Klikk akkurat idet den treffer bakken. Kast den i luften og klikk når den er på det høyeste punktet. Det er små øvelser for å øve opp timingen :)

Skrevet

Hvis det overhodet ikke går og få skikk på fingrene dine, kan du jo prøve å bruke en annen lyd i stedet. Du kan for eksempel klikke med tunga.

Også lurt å prøve, som IW sier, andre øvelser for å få trent opp "klikkeferdighetene", helst uten hunden til stedet. "Klikkerleken" er jo også moro! Du bestemmer deg for et eller annet som du skal få en annen person til å gjøre, og så skal du prøve å klikke frem den atferden. (F.eks. slå av/på lyset, hoppe opp og ned tre ganger, holde begge hendene på hodet, ta av seg sokken o.l.). Dette er også en morsom selskapslek :)

Skrevet

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :D Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. :D Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. ;)

Du har i det minste høy forsterkningsfrekvens og det er bra...;) Det er ikke så krise om du klikker feil noen ganger,,,ikke så skummelt som å straffe feil.Etterhvert når du ser resultater så blir du sikkert flinkere til å holde litt struktur på det.Men du har jo nå bevist for deg selv hvor vanskelig det med timing er..og det er jo et av hovedargumentene for nettopp å klikkertrene rent ;) Du har dårligere timing når du straffer enn når du klikker av naturlige grunner..

Skrevet

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :D Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. ;) Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. :D

Ja som IW sier.... du må øve på dette. "ittno som kjæm tå sæ sjæl" Timingen er en ting du må trene på og da kan du gjøre slik: Finn en tennisball og kast den opp i luften. Klarer du å time klikket med "smokket"! (he he) når den treffer bakken?.. øv på det. Kast ballen i en vegg. Da får du to "smokk" et når den treffer veggen og et når den treffer bakken. Klarer du å time begge? Kast den slik at den faller ned med mange sprett. Klarer du å time hvert enkelt av dem? Få en person til å klappe deg på skulderen med urytmisk mellomrom. Trene på å time klikket med berøringen selv om den kommer når du minst venter det. Øvelse gjør mester og etter en stund blir du en kløpper på det der. B)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...