Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker og meg


Djervekvinnen

Recommended Posts

jeg har fått aktivitetsbok for hunden med masse artige triks. Og så fant jeg en klikker jeg fikk fra Hills en gang , som har en sånn behagelig svak klikkelyd. Så jeg bruker den når vi øver på triks. Men problemet er at jeg blir så ivrig.. Hunder er veldig ivrig selv og prøver ut masse forskjellige ting, og jeg klikker i hytt og pine. Det blir bare surr. For det ser ut som at hunden skal til å gjøre det rett, og så klikker jeg og da viser det seg at hunden gjorde det helt feil.. Og så sier jeg UFFDA! det var feiL! hehe og hunden ser rart på meg. Så er hunden litt i sin egen verden (eks. stirrer på godbithaugen på gulvet), og jeg prøver å få oppmerksomheten og sier: Hera! Klikk klikk klikk klikk klikk klikk for å få henne til å se på meg.. Jeg tar helt av med denne klikkedingsen. :D Men ingenting blir rett. Jeg klikker så mye feil og hunden gjør så mye "feil, men vil bare ha godbitene, for jeg klikket jo.

Med andre ord: jeg er håpløs med klikker! :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Du skulle sett meg den første tiden med Sheila..jeg kunne ikke klikkertrene Tellus for han frika helt ut av lyden men jeg tok helt av med Sheila når vi var alene på tur etc..jeg klikket feil hele tiden og rakk aldri å klikke når jeg skulle, ombestemte meg iht hva jeg skulle klikke for osv..det tok sin tid men jeg fikk til slutt lært henne å ligge død med klikker. Hun var ikke særlig smart må innrømmes ei heller var hun særlig aktiv (eller lett å belønne) og når jeg i tillegg ikke visste hva jeg dreiv med så er det ikke rart resultatene lot vente på seg..hun ville helst være i fred fra både meg og klikkeren hun :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått aktivitetsbok for hunden med masse artige triks. Og så fant jeg en klikker jeg fikk fra Hills en gang , som har en sånn behagelig svak klikkelyd. Så jeg bruker den når vi øver på triks. Men problemet er at jeg blir så ivrig.. Hunder er veldig ivrig selv og prøver ut masse forskjellige ting, og jeg klikker i hytt og pine. Det blir bare surr. For det ser ut som at hunden skal til å gjøre det rett, og så klikker jeg og da viser det seg at hunden gjorde det helt feil.. Og så sier jeg UFFDA! det var feiL! hehe og hunden ser rart på meg. Så er hunden litt i sin egen verden (eks. stirrer på godbithaugen på gulvet), og jeg prøver å få oppmerksomheten og sier: Hera! Klikk klikk klikk klikk klikk klikk for å få henne til å se på meg.. Jeg tar helt av med denne klikkedingsen. :P Men ingenting blir rett. Jeg klikker så mye feil og hunden gjør så mye "feil, men vil bare ha godbitene, for jeg klikket jo.

Med andre ord: jeg er håpløs med klikker! :P:P

Bruker du klikkeren for å få oppmerksomheten hennes?

Da er det ikke rart at hun ikke skjønner noe eller at klikket betyr ingenting for henne. Klikk SKAL (hvertfall i innlæringsfaser) ALLTID bety godbit. Ellers betyr lyden etter hvert null for hunden :P Hun hun skjønt at klikk=godbit?

Lokker du henne, eller venter du på adferder? Hvis du venter, så bør du senke kriteriene virkelig lavt, siden du egentlig ikke trener på den måten i det hele tatt, og det er vanskelig for hunden å skjønne de ny reglene. Ellers kommer nok det med timingen etter hvert :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :) Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. :D Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får øve deg litt da vet du. Få typen din til å gjøre en bevegelse eller noe, og du skal klikke akkurat i rett sekund.

Eller du kan ta en ball/noe som spretter. Klikk akkurat idet den treffer bakken. Kast den i luften og klikk når den er på det høyeste punktet. Det er små øvelser for å øve opp timingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det overhodet ikke går og få skikk på fingrene dine, kan du jo prøve å bruke en annen lyd i stedet. Du kan for eksempel klikke med tunga.

Også lurt å prøve, som IW sier, andre øvelser for å få trent opp "klikkeferdighetene", helst uten hunden til stedet. "Klikkerleken" er jo også moro! Du bestemmer deg for et eller annet som du skal få en annen person til å gjøre, og så skal du prøve å klikke frem den atferden. (F.eks. slå av/på lyset, hoppe opp og ned tre ganger, holde begge hendene på hodet, ta av seg sokken o.l.). Dette er også en morsom selskapslek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :D Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. :D Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. ;)

Du har i det minste høy forsterkningsfrekvens og det er bra...;) Det er ikke så krise om du klikker feil noen ganger,,,ikke så skummelt som å straffe feil.Etterhvert når du ser resultater så blir du sikkert flinkere til å holde litt struktur på det.Men du har jo nå bevist for deg selv hvor vanskelig det med timing er..og det er jo et av hovedargumentene for nettopp å klikkertrene rent ;) Du har dårligere timing når du straffer enn når du klikker av naturlige grunner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW: ja jeg vet at klikk kun skal brukes ved rett handling og da gi godbit osv.. Men problemet er at fingrene mine bare lever sin egen verden. hehe. plutselig klikker jeg 5 ganger etterhverandre, og så tenker jeg SHIT! og så klikker jeg når hunden gjør det feil og når det ser ut som hunden gjør det rett, og ikke gjør det. Så det går litt villt for seg :D Tommelen går i ett. Syns det er litt komiskt egentlig. Jeg prøver meg med klikkeren og tar helt av. ;) Men så skulle jeg bare prøve å bruke det for å belønne rett, men slik det ser ut nå er det like godt å la være. :D

Ja som IW sier.... du må øve på dette. "ittno som kjæm tå sæ sjæl" Timingen er en ting du må trene på og da kan du gjøre slik: Finn en tennisball og kast den opp i luften. Klarer du å time klikket med "smokket"! (he he) når den treffer bakken?.. øv på det. Kast ballen i en vegg. Da får du to "smokk" et når den treffer veggen og et når den treffer bakken. Klarer du å time begge? Kast den slik at den faller ned med mange sprett. Klarer du å time hvert enkelt av dem? Få en person til å klappe deg på skulderen med urytmisk mellomrom. Trene på å time klikket med berøringen selv om den kommer når du minst venter det. Øvelse gjør mester og etter en stund blir du en kløpper på det der. B)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...