Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring og avl/oppdrett

Aud Stokman

Recommended Posts

• Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Sier produsenten noe om hva som er anbefalt dose?

Jeg sier ikke at det er produsenten som sier noe, men de opplyser det gjennom å gjengi tabell 5 i analysen.

Jeg hadde ikke sett en liste over anbefalt mengde før. Og det er nok de som har analysert foret som har oversikt over anbefalte mengder, men siden det er VoH som presenterer analysen av sitt for, så er det også VoH som har opplyst meg om disse verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er produsenten som sier noe, men de opplyser det gjennom å gjengi tabell 5 i analysen.

Jeg hadde ikke sett en liste over anbefalt mengde før. Og det er nok de som har analysert foret som har oversikt over anbefalte mengder, men siden det er VoH som presenterer analysen av sitt for, så er det også VoH som har opplyst meg om disse verdiene.

Jeg er ikke uenig - har bare ikke lagt merke til det poenget tidligere (har lest andre oversikter over anbefalt mengde A-vitamin, og i forhold til disse så rapporten til VoH OK ut...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har snakket med voh,det som står på analysen er anbefalt mengde på a vit!

Øvre grense er ca 800

Voh vil etter hvert legge ut den internasjonale tabellen på hjemmesiden sin,så blir det nok litt lettere og forstå for alle og enhver

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Øvre grense er ca 800

Voh vil etter hvert legge ut den internasjonale tabellen på hjemmesiden sin,så blir det nok litt lettere og forstå for alle og enhver

Skjønte jo at det var anbefalt mengde, det er det jo for alle typer vitamin inntak, men spørsmålet er jo bare hvor mye over anbefalt mengde kan man gi uten at noe skjer?

Regner med at svaret på dette finnes i den nye tabellen som skal komme ut på siden til VoH. Fint at noen skaffer info om dette, for jeg synes dette er et prinsipp og ikke bare relatert til innholdet i VoH!

PS Nå sier de jo at tran kanskje ikke er så bra for folk heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte jo at det var anbefalt mengde, det er det jo for alle typer vitamin inntak, men spørsmålet er jo bare hvor mye over anbefalt mengde kan man gi uten at noe skjer?

Ok, så det er forgifningsdosen du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen begynner å fortone seg ganske surrealistisk...

Ja, jeg blir helt matt bare av å lese.

Det er godt å høre at det ikke er noe feil med deg.

Det er det helt sikkert, men ikke i dette tilfellet.

Så, siden det omtalte foret er helt adekvat mht a-vitamin (og det var vi enige om isted?)

Vi var iallefall enige om at de ikke har for lite.

Jeg orker ikke å gå tilbake for å finne og lese tabellen du oppga, men hvis tabellen til V&H stemmer, og infoen din stemmer, og disse sammenfaller til mindre enn farlig mengde, så ja, da er vi enige.

Angående "birth defects": Jeg skjønner ikke helt hva du krangler på, og jeg orker/gidder ikke vrenge hjernen min for å finne ut av det. Jeg presenterte info som sa at for mye vitamin a kan føre til "birth defects", og du skulle frem til at det var et eller annet feil der, ikke vet jeg hva det var.

Fagtermen er visst "congenital disease", som innebefatter alt som fosteret får av sin mor (dermed blir denne herpesen din isåfall "congenital herpes", men det er jo ikke poenget), inkludert sykdom/død som følge av for mye vitamin a.

Hvis du fortsatt skal krangle med meg om dette, forklar mer spesifikt hva du er uenig i (jeg forstår det ikke helt).

- Ok, så hvis produsenten tar analyserapporten og klistrer den på pølsa så skjønner du innholdet? Eller mener du at alle næringsmidler skal påføres en liste over hvor mye av innholdet som er ideelt å innta, hvor mye som er "for lite" og hvor mye som er giftig? (He, he, blir vanvittig store corn-flakespakker etterhvert... - tro hvor mye malt vi må innta for å dø?)

Du har visst litt tungt for det. Har du i det hele tatt sett hvor mye (lite) som står på klistrelappen til V&H? Jeg mener ikke at de skal klistre hele analyserapporten på, men noe litt mer utfyllende enn de har i dag. F.eks. hvilke vitaminer (nå står det jo bare "vitaminisert") det inneholder, og kanskje prosentfordelingen av de forskjellige råvarene. Dette handlet altså ikke om toksiske doser av vitaminer, men generell informasjon som jeg gjerne skulle sett, fordi det gir større betryggelse (noe av grunnen til min mistanke/bekymring var jo at det ikke står noe som helst på innholdsfortegnelsen).

En annen gang venter du kanskje med å slå på stortromma til du har lest litt nøyere - i teksten jeg postet står det (uthevet) at forgiftning pga vitamin A i praksis aldri forekommer...

Hva i all verden betyr det?

Bokstavelig tolket er det jo det reneste vås. Hvis jeg gir hunden min sinnssyke mengder a-vitamin, blir den forgiftet. Mener de heller at dette skjer sjelden, kanskje?

[...] så vidt vi har fått rede på

Nettopp. Dere aner ingenting, dere antar fordi oppdretteren ikke sier noe. Kanskje det er på tide å slutte å etterlyse svar, når vedkommende ikke har mulighet til å svare?

Og hvis denne personen har vært hos veterinær, hvorfor ikke bare poste det, og komme ut som en dyrekjær, handlekraftig person som tar hånd i hanke når det trengs?

Se over.

Jeg er forøvrig trøtt på hele diskusjonen, den har utviklet seg til kverulering og gjentakelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Øvre grense er ca 800

Hva mener du med øvre grense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg gir hunden min sinnssyke mengder a-vitamin, blir den forgiftet. Mener de heller at dette skjer sjelden, kanskje?

Har du Argyros noen gang hørt om en hund med A-vitamin forgiftning ? Tror DU det skjer ofte (at en hund blir A-vitaminforgiftet) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Argyros noen gang hørt om en hund med A-vitamin forgiftning ? Tror DU det skjer ofte (at en hund blir A-vitaminforgiftet) ?

Nei, jeg kjenner ingen hunder som har fått påvist a-vitaminforgiftning. Jeg kjenner ikke personlig til hunder med herpes heller, og få kjenner hunder med en ekstra ryggvirvel.

Hva er poenget ditt?

Det var jo det jeg mente, at det sikkert skjer sjelden (men ikke aldri, slik jeg fikk inntrykk av ble hevdet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo det jeg mente, at det sikkert skjer sjelden (men ikke aldri, slik jeg fikk inntrykk av ble hevdet).

Etter hva jeg skjønte så skjer det ikke i det hele tatt, dersom man ikke bevist går inn for å gi hunden ALT for store mengder A-vitamin hver dag over tid. Altså er det mulig, men det må mer eller mindre gjøres med vilje. Det var i alle fall sånn jeg leste det, men kan hende jeg tar feil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønte så skjer det ikke i det hele tatt, dersom man ikke bevist går inn for å gi hunden ALT for store mengder A-vitamin hver dag over tid. Altså er det mulig, men det må mer eller mindre gjøres med vilje. Det var i alle fall sånn jeg leste det, men kan hende jeg tar feil..?

Med alle vitaminene og tilskuddene vi på død og liv skal dytte i dyra våre, kunne jo noen finne på å gi dem tran eller a-vitamintabletter. Og ja, da kan det gå fryktelig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle vitaminene og tilskuddene vi på død og liv skal dytte i dyra våre, kunne jo noen finne på å gi dem tran eller a-vitamintabletter. Og ja, da kan det gå fryktelig galt.

Det er jo selvfølgelig ikke bra at hunden får for lite eller for mye av noe som helst, men slik jeg skjønte det som sto skrevet så skulle det ekstremt mye til for at hunden skulle bli A-vitaminforgiftet. Hvis dette er fakta så skal det vel mer til enn 'vanlige' feil. Forgiftet er vel ikke det samme som å ha for høye mengder i systemet? Men uansett, om det forekommer A-vitamin forgiftning i ekstreme tilfeller har vel ikke noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig ikke bra at hunden får for lite eller for mye av noe som helst, men slik jeg skjønte det som sto skrevet så skulle det ekstremt mye til for at hunden skulle bli A-vitaminforgiftet. Hvis dette er fakta så skal det vel mer til enn 'vanlige' feil. Forgiftet er vel ikke det samme som å ha for høye mengder i systemet? Men uansett, om det forekommer A-vitamin forgiftning i ekstreme tilfeller har vel ikke noe med saken å gjøre?

A-vitaminforgiftning er for høye doser a-vitamin.

Nei, jeg begynner å bli lei av hele diskusjonen. Jeg svarte bare på en påstand om at dette nærmest er umulig å få til (og det er det ikke).

Ifølge beregningene Lotta la frem, ville a-vitamininnholdet i en kilo V&H være farlig om det var gitt konsentrert (det vil si i ren form, ikke utblandet). Så forferdelig vanskelig kan det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg begynner å bli lei av hele diskusjonen. Jeg svarte bare på en påstand om at dette nærmest er umulig å få til (og det er det ikke).

Ifølge beregningene Lotta la frem, ville a-vitamininnholdet i en kilo V&H være farlig om det var gitt konsentrert (det vil si i ren form, ikke utblandet). Så forferdelig vanskelig kan det ikke være.

Hmm. Vel, jeg skal ikke plage deg hvis du er lei av diskusjonen! :( Vil bare klarere hva jeg mente med for høye doser i systemet. Er man over anbefalt dose så er ikke det forgiftning før man går over forgiftningsgrensen, eller hva man nå kaller det.

Det er jo ganske store forskjeller på konsentrert og utblandet form, vil jeg påstå. Selvfølgelig, gir man hunden det i konsentrert form, så er det jo sikkert mulig at den tar stor skade av dette, men det blir nå ikke gjort heller da. Som kjøpere av VoH så har man ikke muligheten til det heller. Men joda, i teorien så går det sikkert, om du får tak i det i konsentrert form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan den sikkert hvis noen er interesserte i det. Og for meg er det forskjell på å kritisere sammensetningen av et fôr som blir produsert i kommersiell hensikt og det å henge ut en navngitt privatperson.

Ja - det er jeg enig i - henger man urettmessig ut en produsent, som driver med kommersiell virksomhet, er det større fare for erstatningskrav dersom man farer med løgn.

Det jeg lurer på nå, når VoH tydeligvis ikke har for mye A-vitamin, hvorfor har du likevel rømt fra dette fòret, som du tidligere anbefalte? For det var vel a-vitamin-saken som gjorde at du ble skeptisk til nettopp fóret - før det kom opp hadde du vel kun gode erfaringer med VoH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Vel, jeg skal ikke plage deg hvis du er lei av diskusjonen! :( Vil bare klarere hva jeg mente med for høye doser i systemet. Er man over anbefalt dose så er ikke det forgiftning før man går over forgiftningsgrensen, eller hva man nå kaller det.

Det er jo ganske store forskjeller på konsentrert og utblandet form, vil jeg påstå. Selvfølgelig, gir man hunden det i konsentrert form, så er det jo sikkert mulig at den tar stor skade av dette, men det blir nå ikke gjort heller da. Som kjøpere av VoH så har man ikke muligheten til det heller. Men joda, i teorien så går det sikkert, om du får tak i det i konsentrert form.

Mengden pr.kg. V&H var vel fem tusen og noe. Og det er toksisk dose (giftig dose), men bare i konsentrert form. Derfor blir hele denne diskusjonen litt forvirrende, for når man skal anslå toksisk dose utblandet i mat må man ta hensyn til opptak av andre ingredienser også. Men vi kan vel konkludere med at langt fra 100% av a-vitaminen i V&H blir tatt opp, og derfor er det heller ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ingen hunder som har fått påvist a-vitaminforgiftning. Jeg kjenner ikke personlig til hunder med herpes heller, og få kjenner hunder med en ekstra ryggvirvel.

Hva er poenget ditt?

Vel - JEG kjenner til opptil flere hunder som faktisk HAR fått påvist herpesinfeksjon jeg. Dette er nemlig langt vanligere enn de fleste hundeeiere antakelig synes å tro. På min rase får ikke hannhunder nedover på kontinentet parre tisper normalt før de har tatt herpestest og er funnet friske. Dette er dermed IKKE et uvanlig fenomen på linje med en ekstra ryggvirvel (som er en defekt som sikkert KAN dukke opp på enkelte individer - men som er så totalt tatt ut av sammenheng og overhodet ikke kan sammenlignes med en smittsom sykdom... bare det at du trekker det fram viser vel NOE mangel på kunnskap og gangsyn her ???).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - JEG kjenner til opptil flere hunder som faktisk HAR fått påvist herpesinfeksjon jeg. Dette er nemlig langt vanligere enn de fleste hundeeiere antakelig synes å tro. På min rase får ikke hannhunder nedover på kontinentet parre tisper normalt før de har tatt herpestest og er funnet friske. Dette er dermed IKKE et uvanlig fenomen på linje med en ekstra ryggvirvel (som er en defekt som sikkert KAN dukke opp på enkelte individer - men som er så totalt tatt ut av sammenheng og overhodet ikke kan sammenlignes med en smittsom sykdom... bare det at du trekker det fram viser vel NOE mangel på kunnskap og gangsyn her ???).

Poenget mitt var at hva jeg kjenner til er fullstendig irrelevant, og det beviste du jo selv ved å fortelle at du kjenner flere hunder som har fått påvist herpes, og jeg kjenner ingen. Jeg kjenner derimot en hund med en ekstra ryggvirvel, og det gjør ikke du.

Altså; hva individer (du og jeg, f.eks.) kjenner til har ingen relevans for utbredelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at hva jeg kjenner til er fullstendig irrelevant, og det beviste du jo selv ved å fortelle at du kjenner flere hunder som har fått påvist herpes, og jeg kjenner ingen. Jeg kjenner derimot en hund med en ekstra ryggvirvel, og det gjør ikke du.

Altså; hva individer (du og jeg, f.eks.) kjenner til har ingen relevans for utbredelse.

Ot! Nå kjenner dere en til :P En av mine har en ekstra.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros, det finnes påstander og retoriske spørsmål som man ikke får bruke i nettdebatter ustraffet, så jeg skal la være å bruke dem om deg også - men det er virkelig vanskelig å la det være....

Selvsagt er det relevant hva man kjenner til og vet noe om når man kaster seg inn i en debatt!

Herpes er et relevant, voksende og farlig problem i europeiske hundepopulasjoner selv om du åpenbart er totalt kunnskapsløs om temaet.

(Og aids er smittsomt og farlig i Afrika også - selv om den Sør-Afrikanske helseministeren foretrekker å late som om det egentlig ikke er en sykdom - og ihvertfall ingenting man dør av.)

NEI! Man kan få "for høye doser a-vitamin - altså høyere enn anbefalt av ernæringseksperter/medisinks fagpersonell uten å bli forgiftet - det var nettopp poenget med å utheve informasjonen hvor dette kommer fram. Det skal uhorvelig mye til å bli forgiftet (altså få farlige mengder i kroppen) og i praksis forekommer det aldri. (Vet du virkelig ikke forskjellen på å "få for mye" av noe i kroppen og det å bli forgiftet av det? Du kan f eks spise "for mye sjokolade", men du blir ikke nødvendigvis kakaoforgiftet av det på en lørdagskveld... Du kan også innta "for mye C-vitamin", men du skiller det ut av kroppen igjen når du tisser, og blir altså ikke "forgiftet" av det heller...

Demrer det?

Ehh, hvilke "beregninger" var det? - og hva er konsentrert - og hvem synes dette er vanskelig?

Innholdsfortegnelsen (som er klistret på produktet) sier ingenting om vitamininnhold i det hele tatt. Jeg forutsetter at du har sett innholdsfortegnelsen på et produkt du mener å ha kjøpt, og da antar jeg også at du skjønner at det er analyserapporten jeg snakker om når jeg snakker om oppgitt innhold av vitaminer. "Avansert."

Jeg trenger faktisk ikke å ha innholdsfortegnelsen klistret på pølsa for å skjønne hva den inneholder. Produsenten har levert en analyserappoert som i detalj viser hva foret inneholder. Det er god nok innholdsfortegnelse for meg - om den ikke gjør nytten for deg så er jo det strengt tatt ingen andres problem enn ditt?

Såvidt jeg kunne se da jeg skummet over det, var det informasjon om hva vitamin a gjør, og hvor det finnes. Overhodet ikke interessant for denne diskusjonen.

- Du gidder ikke å lese den informasjonen du får - og det lille du får med deg om vitaminets egenskaper og hvor det finnes er ikke interessant. Nehei, og hva er da interessant å diskutere i en diskusjon om a-vitamin-forgiftning, for og konsekvenser? Om Rosenborg endelig rykker ned i 1. divisjon i år?

Du har visst litt tungt for det. Har du i det hele tatt sett hvor mye (lite) som står på klistrelappen til V&H? Jeg mener ikke at de skal klistre hele analyserapporten på, men noe litt mer utfyllende enn de har i dag. F.eks. hvilke vitaminer (nå står det jo bare "vitaminisert") det inneholder, og kanskje prosentfordelingen av de forskjellige råvarene. Dette handlet altså ikke om toksiske doser av vitaminer, men generell informasjon som jeg gjerne skulle sett, fordi det gir større betryggelse (noe av grunnen til min mistanke/bekymring var jo at det ikke står noe som helst på innholdsfortegnelsen).

Du har fått presentert en detaljert analyserapport som viser hva foret inneholder ned til minste målbare enhet. Har du veldig tungt for det?

Foret som heter VoH 33, inneholder altså 33,33% vom, 33,33% slakteavfall, 33,33% kylling.

Foret som heter VoH 25% inneholder da 25% kylling, 25% vom, 25% slakteavfall og 25% fisk.

Hva i all verden betyr det?

Bokstavelig tolket er det jo det reneste vås. Hvis jeg gir hunden min sinnssyke mengder a-vitamin, blir den forgiftet. Mener de heller at dette skjer sjelden, kanskje?

Det betyr at i det virkelige liv (der de fleste av oss andre befinner oss) er det praktisk talt umulig å gi hunder for mye a-vitamin gjennom kosten.

Tatt i betraktning så mange raringer som dukker opp (ikke minst i debatter på hundefora) så får vi kanskje ta høyde for at det ikke er umulig at enkelte med vilje går inn for å forgifte hundene sine med tilskudd av a-vitamin - men det anses fortsatt ikke for vanlig...

Nettopp. Dere aner ingenting, dere antar fordi oppdretteren ikke sier noe. Kanskje det er på tide å slutte å etterlyse svar, når vedkommende ikke har mulighet til å svare?

Oppdretteren har hatt rikelig med anledning til å svare - men fant det ikke opportunt.

Det er ikke veldig vanskelig å skjønne hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på google og fant disse linkene.

A-vitamin, så farlig som vi vil ha det til

A-vitamin og svangerskap

Så nyere forskning sier at det er ikke så farlig som vi trodde, i hvert fall ikke for mennesket. Hvorvidt hunden kan nyttegjøre seg av a-vitamin er en annen sak.

Kopiert fra "Din hundebog på nettet"

"Vitaminet A har en positiv indvirkning på hundens immunforsvar, syn, hørelse, hud og pels, samt slimhinder. Vitamin A spiller, sammen med vitamin D, en vigtig rolle for kalciumoptagelsen og hundens normale knogleudvikling.

"Sand" vitamin A aktivitet findes udelukkende i animalsk foder, her kaldes vitamin A for retinol. Retinol er den stærkeste form for vitamin A. I vegetabilsk foder findes karotenoider. Beta-karoten er det mest almindelige karotenoid. Beta-karoten kaldes også provitamin A, fordi kroppen kan omdanne beta-karoten til selve vitamin A. Retinol er 5-6 gange stærkere end beta-karoten.

Hvis du fodrer din hund med lever vil din hund kunne få vitamin A forgiftning, fordi hunden optager og lagrer alt direkte vitamin A. Vitamin A lagres hovedsageligt i leveren, men også i fedtvæv og frigives fra vævene når hunden har brug for det. Din hund kan ikke få vitamin A forgiftning af beta-karoten (provitamin A), fordi hunden kun vil optage og omdanne så meget beta-karoten som den har brug for. Der findes meget beta-karoten i gulerødder. Gulerødder er således et rigtigt godt, fedtfattigt og sundt kosttilskud. Ved at give din hund gulerødder, kan du sikre dig at den kun optager og omdanner det vitamin A den har brug for." Les hele artikelen under "hundens foder" og videre derfra "Giver A-vitamin en sunn hud og pels"

Så utifra den siden kan man jo spørre hva brukes i foret: Er det karoten, eller er det retinol...

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...