Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med stå


LiLi

Recommended Posts

Skal trene inn denne øvelsen til 2.mai eller noe slikt, skolen..

Hjelp? Kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skal greie det her. Bare det å kunne gå 20 meter fra henne vil jo ta månedsvis å få til :icon_redface:

Er litt snurt nå, fordi jeg absolutt måtte ta den øvelsen jeg hadde minst lyst på, så kom gjerne med noen oppmuntrende ord :unsure:

Er det ikke litt vilt å måtte bygynne med en vanskelig klasse 2 øvelse når jeg aldri har trent lydighet før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips uten klikker:'

Tren inn stå først. gå med hunden siden av deg, stopp hunden med hånda. (stopper hunden da så gjør du det samme engang til, men sier stå mens du stopper hunden med handa). Ros, og hold gjerne godbit i den handa du stopper hunden med, så han får den med engang.

Når hunden begynner å forstå dette så kan du evt gå med hunden siden av deg, si stå og kaste en leke/godbit over hodet på hunden, så den får et hopp bakover på en måte.

så når du har trent mye av dette så er det der.

Nå må du trene sitt og bli, sett hunden, få den til å bli, gå noen meter og gå fort tilbake så han ikke rekker å reise seg. og ros. vent lengre og lengre.(ikke se hunden i øynene). snart kan du gå langt og la hunden bli,.,,

Om innkallinga er der, så bør dette gå bra :icon_redface:

Tren mye på sit og bli.. og det med å gå og si stå. så skal du nå se at han sitter å blir, til du kaller inn, og stopper når du sier stå :D

Jeg trodde det var umulig, men her funker det så bra. og har ikke trent mye...

Huff dette ble langt og rotete, men håper du forsto noe :P

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med klikker:

Tren inn stå først så du har kommando på den. Så begynner du etter hvert med lenger og lenger avstander.

Stå på klikkermetoden: Du rygger mens hunden går foran deg og følger etter. Gå gjerne litt sakte slik at den prøver å stoppe, men ikke stopp den med kroppen/kroppsspråket ditt. Du klikker for ett millisekund når hun står stille. Så øker du kravene. Du skal kunne fortsette å rygge og hunden blir stående.

Så begynner du å si STÅ idet øyelikket hun står stille. Videre sier du det når du ser hun begynner på å stå stille. Så får du etter hvert en sikker kommando.

Lykke til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Julie :)

Men gjerne litt mer avanserte tips da, hihi :D Ting jeg f.eks. ikke bør gjøre. Vet at man aldri skal gi kommandoen hvis innkallinga er for treig, avbryte med en gang den gjør feil osv. Hrmf.. Finner vel det meste på canis eller i lydighetstrening i teori og praksis da, men hvis noen har trent den og har noen spesielle tips?

Eller andre tips for hvordan i huleste jeg skal få henne til å bli mens jeg går 20 meter fra. Har jo trent bli så lenge jeg kan huske, men hun har jo ikke ro i ræva. Det er akkurat samme som apporten, hun holder rett og slett ikke det lille millisekundet lenger så jeg kan få klikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som ingen :rolleyes:

Derfor jeg synes det er litt vilt at vi skal måtte trene inn en av de vanskeligste klasse 2 øvelsene. Jeg har jo aldri trent lydighet før. Kunne kanskje begynt med klasse 1 eller apellmerket, men neida.

Hun kan stå sånn tålig, men ikke 100%. Er flink til å tilby stå. Kan innkalling, men ikke bli. Kan ikke sitt. Altså, dette virker som et meget langdrygt prosjekt. Jeg vil for all del ikke ødelegge innkallingen :D

Ser særlig mørkt på det at hun skal kunne bli mens jeg går 20 meter unna, men det er jo forsåvidt kjekt å kunne hvis jeg greier det.

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som ingen :rolleyes:

Da har du masse artig å ta fatt i her :)

Del hele øvelsen opp i momenter og tren på alle momentene hver for seg til de sitter. Sitt bli på 20 meter går ikke før det går på 15, 10, 5, 3 eller 1 meter, begynn i det små og ikke la hunden få erfaring i å reise seg fra sitt bli. Pass også på når du trener innkalling i starten at du ikke sier sitt-bli men sitt, vent eller bare sitt, så du ikke forvirrer henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men: Får dere karakter på hvor godt dere lærer det inn på en måte? Litt nysgjerrig :huh:

Ikke på denne nei. På denne oppgaven har vi en teoretisk del, hvor vi skal skrive en plan for hvordan vi vil trene inn øvelsen. Så skal vi bare vise det ferdige resultatet på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk treningslogg på den teoretiske planen, da :huh: Hvis du vil! Så ser du lettere hva du må trene på, og blir mer strukturert i treningen.

Du burde hvertfall drive litt omvendt lokking. Altså prøv å lokk henne ut av stillingen med en godbit eller leke, og hun får den kun når hun står/sitter/ligger stille og ikke prøver å ta den. Også når du går tilbake for å belønne ståen hennes er det viktig at hun ikke skal komme til deg for å hente den, selv om du har klikket/rost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal trene inn denne øvelsen til 2.mai eller noe slikt, skolen..

Hjelp? Kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skal greie det her. Bare det å kunne gå 20 meter fra henne vil jo ta månedsvis å få til :D

Er litt snurt nå, fordi jeg absolutt måtte ta den øvelsen jeg hadde minst lyst på, så kom gjerne med noen oppmuntrende ord :unsure:

Er det ikke litt vilt å måtte bygynne med en vanskelig klasse 2 øvelse når jeg aldri har trent lydighet før??

Vel mitt råd til deg er kanskje ikke hva du ønsker å høre, men allikevel..du får bare glemme det om det ikke passer..

Mitt råd er...Glem det der. Når utgangspunktet er at du må få til det eller det innen en så knapp tidsfrist, og attpåtil noe du egentlig har gal innfallvinket til, synes i alle fall jeg, så går det lett ut over kvaliteten på læringen. Jeg regner med du skal fortsette å trene også etter 2 mai? Så vær heller real mot hunden. Det er viktigst. Kos deg heller med hunden din å la slikt komme naturlig, så skal du se du med tiden får knalløvelser. Jeg kan nesten garantere deg at etter 2 mai er både du og hunden like happy og har ikke lidd på noen som helst måte om du nå følger mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at hun bare kan droppe å gjøre oppgaven, det er faktisk skole :D

men lili: kan du ikke forklare læreren det du har forklart oss? Dere har turid sant? Hun må da forstå at en hund uten grunnøvelsene engang i lydighet ikke kan begynne med innkalling med stå! Så erfaren må hun da være synns jeg. :D spørr om du ikke heller kan få en annen øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at hun bare kan droppe å gjøre oppgaven, det er faktisk skole :D

men lili: kan du ikke forklare læreren det du har forklart oss? Dere har turid sant? Hun må da forstå at en hund uten grunnøvelsene engang i lydighet ikke kan begynne med innkalling med stå! Så erfaren må hun da være synns jeg. :D spørr om du ikke heller kan få en annen øvelse.

Klart hun kan droppe den oppgaven. Skulle bare mangle. Om hun må utføre en eller annen oppgave kan hun finne en annen som hun med rimlighet mestrer bedre. Og er det en hundekole det er snakk om så forteller kriteriene nok, men jeg tror ikke det er det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg Marie, jeg har prøvd! Utallige ganger, både face to face og på mail, jeg har forklart og begrunnet så enhver burde forstå at dette er urimelig, men neida.

Jeg er helt enig med deg jeg Ingar, men jeg vil jo gjerne ha karakterer også. Jeg går hundelinje skjønner du, og dette er vel den viktigste oppgaven vår i år, og det viktigtste karaktergrunnlaget.

Edit: By the way så har jeg ikke på noen måte tenkt å la dette gå ut over hunden, og jeg kommer ikke til å gjøre mer enn hun er klar for, karakterer eller ikke.

Må bare få si at jeg synes dette er svakt av lærerne våre, og det har jeg sagt til dem også. Vi burde ikke tvinges til å velge mellom hund og karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg Marie, jeg har prøvd! Utallige ganger, både face to face og på mail, jeg har forklart og begrunnet så enhver burde forstå at dette er urimelig, men neida.

Jeg er helt enig med deg jeg Ingar, men jeg vil jo gjerne ha karakterer også. Jeg går hundelinje skjønner du, og dette er vel den viktigste oppgaven vår i år, og det viktigtste karaktergrunnlaget.

Edit: By the way så har jeg ikke på noen måte tenkt å la dette gå ut over hunden, og jeg kommer ikke til å gjøre mer enn hun er klar for, karakterer eller ikke.

Må bare få si at jeg synes dette er svakt av lærerne våre, og det har jeg sagt til dem også. Vi burde ikke tvinges til å velge mellom hund og karakterer.

Bra du tar hensyn til hunden først og fremst :D Men hør. Du har fått en oppgave du skal løse på beste måten..ikke sant? Og den beste måten er faktisk for deg å skippe den oppgaven.. læringsprinsipper tatt i betraktning. Her kan faktisk du ta læreren din i skole og du burde fått toppkarakterer for å hanskes med oppgaven på en ypperlig og fremragende måte mens lærer får stryk-karakter for ikke å kunne jobben sin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig med deg ingar :D ..

..men ,kom på en ting du kan prøve om du gjenomfører oppgaven: tren sammens med en annen person, som står ved lili med langline. nå du har kommet så langt at hun takler at du går noen meter fra henne, kan du ikke prøve å la personen tråkke på langlina i det du sier stopp under innkallingen? evt bare bremse ned med langlina, og i det hun stopper helt opp sier du stopp eller stå?

men det blir kanskje litt brutalt..hun veier jo ikke så mye så det kan jo lett bli en lite hyggelig opplevelse..nei huff, det var ikke så lurt likevell :P ser for meg lili som fly gjenom lufta her nå...

vet jammen ikke hva du skal gjøre jeg. hva med å la læreren se denne tråden? Eller be henne ringe ingar? :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig med deg ingar :) ..

..men ,kom på en ting du kan prøve om du gjenomfører oppgaven: tren sammens med en annen person, som står ved lili med langline. nå du har kommet så langt at hun takler at du går noen meter fra henne, kan du ikke prøve å la personen tråkke på langlina i det du sier stopp under innkallingen? evt bare bremse ned med langlina, og i det hun stopper helt opp sier du stopp eller stå?

men det blir kanskje litt brutalt..hun veier jo ikke så mye så det kan jo lett bli en lite hyggelig opplevelse..nei huff, det var ikke så lurt likevell :P ser for meg lili som fly gjenom lufta her nå...

vet jammen ikke hva du skal gjøre jeg. hva med å la læreren se denne tråden? Eller be henne ringe ingar? :P:)

For det første så trener jeg klikkertrening, så den metoden er ikke aktuell ;) For det andre vil jeg ikke like å se LiLi fly rundt i lufta etter halsbåndet, eller brekke nakken for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du tar hensyn til hunden først og fremst ;) Men hør. Du har fått en oppgave du skal løse på beste måten..ikke sant? Og den beste måten er faktisk for deg å skippe den oppgaven.. læringsprinsipper tatt i betraktning. Her kan faktisk du ta læreren din i skole og du burde fått toppkarakterer for å hanskes med oppgaven på en ypperlig og fremragende måte mens lærer får stryk-karakter for ikke å kunne jobben sin.

Jeg er glad noen er enige :) Kan ikke du ta en prat med læreren min da, hehe.. Neida, men jeg har faktisk funnet en løsning på problemet, som jeg håper vil fungere. Jeg vil gjøre øvelsen med en annen hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser da ikke den store krisen i å lære en hund som ikke skal brukes i LP en litt "dårlig" stå under innkalling? Jeg ser heller ikke at det skal være umulig å lære en såpass lettlært rase det på under 2 måneder hvis man virkelig går inn for det? Så vidt jeg har skjønt så har Lili uansett ikke planer om å bli norges mester i lydighet så hva er problemet med å gjøre ting litt "feil"?

Med en medhjelper burde det ikke være et problem overhodet å få trent det inn. Du har klikkerboka sant?Lær inn stå under baklengsamarsj på den måten som står beskrevet der og så kan du bare hoppe litt i gradene og få en medhjelper til å holde hunden for deg når du går fra henne (ev er det ikke vanskelig å lære sitt og bli)og belønne at hun stopper frivellig på vei inn..har du belønnet ofte og bra nok på frivellige stopp så burde de dukke opp i alle situasjoner hvor det er en belønning bak hunden.(de skjønner den fort) of så tar du derfra.Det vansjkelige blir stimulikontrollen på så kort tid (og generaliseringen)men hun forventer seg vel ikke en 10 poenger?

Og ærlihg talt så dør ikke hunden av å få litt påvirkningen under innlæringen heller.Jeg synes det blir så dumt når det å klikkertrene blir viktigere enn resultatet, men mulig det er meg...

Og det er mulig Ingar hadde fantastiske lærere når han gikk på skolen men mine lærere belønnet svært sjelden etter elevenes overbevisning.Det var mest det faktiske resultatet de så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at elevenes karakterer skal settes dels etter hva slags hund de faktisk eier? He he, det beste hadde vært å fått lånt en ferdig trent hund som kunne denne øvelsen...

Men altså, selv om jeg både kan være enig med Ingar og med Loke, så er det likevel en liten ting her som jeg aner: At det ikke er selve stå'en som er problemet, men at hunden blir sittende.

Hvorfor det? Har den en dårlig sitt, eller er den litt engstelig for at eier skal gå? Med sistnevnte så forverres vanskelighetsgraden mange ganger... fordi en hund som ivrer sterkt for å komme seg tilbake til fører får et utrolig "drag" mot fører, som tidvis overstyrer ståkommandoen.

Har plundret mye med denne øvelsen på ene hunden, som står og dekker tvert og lynkjapt når den løper VEKK fra meg, og som aldri blir like bra når den er på vei TILBAKE til meg... Har gjort mye ymse med denne, så jeg har trodd det var meg og metodene - til jeg ser på den yngre hunden, som er like kjapp begge veier, men som også er langt mer selvstendig. Så det er nok forståelsen av hunden og tilpasning av metoder som der ikke har vært helt bra i første hundens vedkommende, at jeg ikke har skjønt omfanget der - og der er det kanskje jeg lurer på hvordan Lili/hunden er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser da ikke den store krisen i å lære en hund som ikke skal brukes i LP en litt "dårlig" stå under innkalling? Jeg ser heller ikke at det skal være umulig å lære en såpass lettlært rase det på under 2 måneder hvis man virkelig går inn for det? Så vidt jeg har skjønt så har Lili uansett ikke planer om å bli norges mester i lydighet så hva er problemet med å gjøre ting litt "feil"?

Med en medhjelper burde det ikke være et problem overhodet å få trent det inn. Du har klikkerboka sant?Lær inn stå under baklengsamarsj på den måten som står beskrevet der og så kan du bare hoppe litt i gradene og få en medhjelper til å holde hunden for deg når du går fra henne (ev er det ikke vanskelig å lære sitt og bli)og belønne at hun stopper frivellig på vei inn..har du belønnet ofte og bra nok på frivellige stopp så burde de dukke opp i alle situasjoner hvor det er en belønning bak hunden.(de skjønner den fort) of så tar du derfra.Det vansjkelige blir stimulikontrollen på så kort tid (og generaliseringen)men hun forventer seg vel ikke en 10 poenger?

Og ærlihg talt så dør ikke hunden av å få litt påvirkningen under innlæringen heller.Jeg synes det blir så dumt når det å klikkertrene blir viktigere enn resultatet, men mulig det er meg...

Og det er mulig Ingar hadde fantastiske lærere når han gikk på skolen men mine lærere belønnet svært sjelden etter elevenes overbevisning.Det var mest det faktiske resultatet de så på.

For det første så har jeg store problemer med å gjøre noe (særlig med hund) halvveis, og for det andre så er faktisk middelet helligere enn målet (hvis du kan si det sånn) for meg. For det tredje så har jeg hverken tid eller lyst til å gå "virkelig inn for det". Men som sagt, så har jeg funnet en annen løsning og kommer ikke til å trene denne øvelsen med min hund :icon_redface: I alle fall ikke ennå, kanskje når vi er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at elevenes karakterer skal settes dels etter hva slags hund de faktisk eier? He he, det beste hadde vært å fått lånt en ferdig trent hund som kunne denne øvelsen...

Men altså, selv om jeg både kan være enig med Ingar og med Loke, så er det likevel en liten ting her som jeg aner: At det ikke er selve stå'en som er problemet, men at hunden blir sittende.

Hvorfor det? Har den en dårlig sitt, eller er den litt engstelig for at eier skal gå? Med sistnevnte så forverres vanskelighetsgraden mange ganger... fordi en hund som ivrer sterkt for å komme seg tilbake til fører får et utrolig "drag" mot fører, som tidvis overstyrer ståkommandoen.

Har plundret mye med denne øvelsen på ene hunden, som står og dekker tvert og lynkjapt når den løper VEKK fra meg, og som aldri blir like bra når den er på vei TILBAKE til meg... Har gjort mye ymse med denne, så jeg har trodd det var meg og metodene - til jeg ser på den yngre hunden, som er like kjapp begge veier, men som også er langt mer selvstendig. Så det er nok forståelsen av hunden og tilpasning av metoder som der ikke har vært helt bra i første hundens vedkommende, at jeg ikke har skjønt omfanget der - og der er det kanskje jeg lurer på hvordan Lili/hunden er?

Ja, det er rart :P Særlig siden noen låner hunder av andre, noen trener valper og noen trener voksne, alle av forskjellige raser, altså hele sprektret.

At hunden blir sittende er et problem ja, for det første kan hun ikke sitt, for det andre kan hun ikke bli. Hun kan heller ikke å stoppe på kommando og hun kan ikke å komme inn på plass. Altså, det meste av "grunnmuren" for lydighet mangler. Hun er selvsikker, men hun er hele tiden blitt trent til å følge meg og holde seg i nærheten, så å skulle bli igjen mens jeg går så langt fra ser jeg på som vanskelig å få henne til å gjøre. Hun pleier ikke å gå særlig lenger fra meg enn 10 meter (ikke fordi hun er usikker, men fordi hun er trent til at jeg "forsvinner" hvis hun ikke gjør det). Men selvsagt, ingenting er umulig :icon_redface: Problemet her er i grunnen manglende motivasjon fra min side, og for kort tidsfrist. Jeg mener det er urimelig å kreve dette.

Vet ikke helt hva du mente med siste bit, men jeg har aldri benyttet meg av positiv straff under trening, om det er det du mener. Hun er klikkertrent fra begynnelsen, men hun er altså ikke trent så mye. Jeg har alltid prioritert en hund som funker i hverdagen, er glad og trygg, og det har jeg fått. Lydighet har jeg da ikke prioritert, og altså heller ikke fått :P Det vil si, hun er lydig på de få tingene hun kan, men hun kan altså ikke mye, særlig ikke på kommando.

Håper du skjønte noe av dette :P

(Som sagt, kommer jeg til å trene øvelsen med en annen hund, men kom gjerne med råd for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...