Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi-line


Recommended Posts

Var jeg deg, så ville jeg kjøpt langline på 10-15 meter i stedet og lært meg å bruke denne aktivt. På denne måten har hunden stor radius men man blir nødt til å jobbe med den. Man har også mye større mulighet til å tilpasse lengde, bremse rolig opp i stedet for bråstopp og sleng og man får en helt annen kontroll.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor de selger flexiliner en gang, senest før helgen fikk jeg brannmerker på låret av en passerende hund som plutselig skulle rundt meg og eier stod og letet etter knappen (jeg gikk da uten egen hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flexi-line, og synes den er praktisk.. Har lært meg flere "tekniker" med den slik at ikke hunden får bråstopp når det er slutt på bånd, holder selfølgelig linen kort når det er folk i nærheten, og bruker den ikke på hundetreff eller andre steder jeg vet jeg møter mange hunder (den er litt upraktisk med at tråden er så tynn). Men når jeg går på tur alene med hunden synes jeg den er helt grei, den snurrer seg jo ut og inn og jeg slipper å surre bånd selv (kanskje litt dårlig forklart, men.. ;) ).

Langline er sikkert like praktisk når man har lært seg å bruke den, og jeg skal kjøpe langline og, men det blir mest til sporbruk. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler, men til vidt forskjellig bruk. Vet at mange er motstandere av flexi line, men nå med ekstraordinær båndtvang, gjør det turene i skogen eller parken litt morsommere for lillemor. Har en hund på seks kilo, så med åtte meter flexi og sele i stedetfor bånd, får hun lov å utfolde seg litt i allefall.

PS! Jeg vet godt hvor stopp knappen er! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker dere langlinen?

Lar linen ligge i hele lengden etter hunden, altså begynner man ikke å hamse den opp i hendene, lage kveiler, lassoer og sånne ting :innocent:. Den er også knute- og løkkefri. Alt etter hvor mye kontroll man har på hunden(e) med kommandoer, hva man trener på, hvor man er etc så lar man linen ligge på bakken eller holder den i hånden. Linen løper da i et løst grep og er passe slakk i fram til hundens hals. Bruker som regel flettete nylonliner eller flaggliner på mindre hunder, "vaskesnor" er for glatte og bomull tiltrekker seg for mye vann og blir tunge. Har aldri hatt problemer med knuter, floker etc, selvom jeg/vi har gått med 1-6 hunder alene eller opp mot 12 hunder på kurs samtidig på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker flexi line om jeg går en tur hvor han kan løpe litt(hvor jeg også kan møte mange folk). og langline om jeg skal på tur hvor det ikke er mange, som f.eks på et jorde eller noe...

har sånn flexiline med sånt tykt bånd. ikke den tynne. Har selv fått brannsår av sånt. og har erfart at selvom det står den skal tåle så og så mange kilo så har den røket. Og ikke pga den har blitt tygd på eller er slitt på noen måte...

Så holder meg til flexilina med sånn tykk flatt tau :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jjeg bruker flexi bånd hvis jeg bare går små turer med 1-2hunder, de flexibåndene vi har heter flexi compakt og er sånne som er breie hele veien(kan ikke fordra de tynne snorene som ryker bare du ser på dem) og ja jeg vet veldig godt hvor stopp knappen er.

Når jeg bruker flexi bånd så bruker jeg alltid sele på hundene for det blir da enklere å styre hunden.

Langline bruker jeg gjerne på Småen av og til om vi er på fremmede områder eller hvor vi regner med at det er andre folk på tur(for hun elsker mennesker og løper hvis hun hører stemmer, innkalllingen sitter ikke godt nokk på henne men jeg prøver no å få den inn på henne også då).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte flexi til forrige hunden som ikke kunne gå løs, brukte også til labbisen før når hun hadde løpetid, men begge disse hundene kan gå pent i bånd. Ville aldri brukt flexi på en unghund/valp som ikke kan gå pent i bånd. Da vil den jo lære det motsatte, å trekke...

Synes personlig det er bedre å bruke langline på hunden.

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker langline skogen som et bra alternativ til å gå løs. Bruker aldri flexibånd. Noe så irriterende som disse hundeførerne som henger fem meter etter hunden sin i et svosj, etter at jeg har sagt at jeg ikke vil at hunden deres skal hilse på min, som sitter ved min side og venter på et værsågod, eller på å la den andre passere. Selvfølgelig mister jeg kontrollen på den lille prinsessa når det andre beistet stopper med et rykk ti cm fra snuta hennes. Har ikke sett mange som bruker flexibånd og samtidig har kontroll på bikkja si nei! Bedre at de er enten løse, eller i bånd. De kan da snuse i vanlig bånd også :icon_redface: . Ikke meningen å være sur, bare litt frustrert over flexibånd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler jeg også. Både langtau og flexi. Mest langtau da når vi er på tur. Og så ellers har jeg vanlig kort kobbel som jeg bruker mest. Flexilina syns jeg er kjekk når vi går på sløkkistur i nabolaget og hun får snuse litt i grøfta. Og så er det kjekt å bruke når jeg står i gangen og jeg slipper ho ut i hagen, så slipper jeg å ta på meg skoene og bare tar på flaxibåndet hehe. :)

Men flexibånd er ikke noe å anbefale å begynne med, med det første. Men kun som et alternativ iblandt til turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aller tre til forskjellige ting. Vanlig bånd når vi går f.eks i byen eller på steder der det er mye trafikk eller mennesker. Flexibånd på tisseturer i nabolaget sånn at han kan gå ned i grøfta uten at jeg må ned dit. Langline på tur (skogen/fjellet/jordet) der han kan utfolde seg litt om jeg ikke føler at det er tryggt å ha han løs. Jeg har også møtt hunder i flexiline og har blitt tullet fast i disse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten bare flexi på leo (14 uker) men han trekker ikke i det og det sjelden at han drar ut det helt og det er stopp knap på den. Jeg har ikke tro på at flexi ødleger bån treninga

Vel, nå er det jo egentlig aldri slakt bånd på en flexi line da. Den vil (til tross for at den ikke er låst) alltid ha en viss spenning i seg, og dette er det (iflg. instruktører jeg har snakket med) hunden merker. Dermed vil den ikke få en skikkelig følelse av helt slakt bånd.

Men, dog-det er våre hunder og vil man bruke flexi, så får man jo for gudsskyld bare gjøre det B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline og vanlig band holder lenge egentlig. Har sett at stopp funksjonen ryker noen ganger på de, alltid på steder der det er mye trafikk og hund på andre siden.

Men om du skal bruke det, kan det jo være en ide og sette på sele på hunden. I stede for halseband. Litt mer humant om det plutselig er slutt på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synns det er greit med flexi til morgenturer i fjæra, da kan jeg bare sitte på benken å la han gjøre sitt :P Samme med kveldsturene da vi bare rusler rundt.

Noen som har bevis for at flexi ødelegger båndtrening for valper? Noen som har opplevd det, og kan være sikker på at det er flexilina som gjorde det? :icon_redface:

Bruker generelt lite flexi, men har ingenting i mot det, synns det er en genial oppfinnelse, og det er for min del hvertfall, veldig kjekt å ha liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bevis for at flexi ødelegger båndtrening for valper? Noen som har opplevd det, og kan være sikker på at det er flexilina som gjorde det? :icon_redface:

Jeg har ikke hatt noe problem med å skille båndtrening og flexi - bånd. Liker ikke flexibånd, men det har ikke noe med det å gjøre. Passet en tollervenninne her om dagen. Gjett hva som lå framme. Jo, flexibåndet. Så der gikk jeg med min hund i vanlig bånd i den ene hånden og en sju måneder tollerdame i flexibånd i den andre hånden. Hun ville jo leke og like irriterende som den tynne nylonsnora til line, var den digre klumpen jeg hadde i hånda. Takke meg til vanlige bånd som jeg har i en hånd (og alltid er like langt!). Bare tull med det flexi - båndet! Langline er bra, hvis hunden skal bevege seg litt unna deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flexi på Lucas når han var liten i 3 uker i strekk, eller pappa gjorde det når han passet han. Men da hadde jeg jo ikke lært han å gå i bånd, så vil ikke si den ødelegger båndtreninga. Men de lærer det i allefall ikke om man bare bruker flexi.

Nå bruker jeg flexien på tisseturer. Veldig praktisk synes nå jeg, når jeg ikke bare kan slippe han i hagen.

Har hatt flexien min i maaange år nå, fikk det av naboen når jeg hadde den forrige hunden, for 4 år siden, da var det brukt fra før av, og jeg har ingen problemer med stopp knappen og det ruller seg inn bra, så lenge det ikke er frosset eller noe sånt. Jeg er meget imponert over at det har holdt seg så bra i så lang tid da egentlig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...