Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe utstyr før hund

Recommended Posts

Når man planlegger barn, sier "alle" at man ikke bør kjøpe utstyr etc før man er godt på vei, for ikke å friste skjebnen. Men hva med hund? Er det dumt av meg å begynne å kjøpe inn litt utstyr når vi ikke får hund før om 7 måneder? Hva er greit å kjøpe på forhånd, og hva bør jeg vente med?

Jeg kunne alltids sagt at det var for å spres kostnadene, men egentlig er det bare fordi jeg har lyst å gjøre noe aktivt og hundete. Er så valpesyk, atte. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å kjøpe matskål, halsbånd, litt tyggeleker, klosaks ol. før valpen kommer i hus. Da har du det mest nødvendige og slipper, slik som Ludde sa å fly rundt å handle de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kjøpte noen småting før vi fikk valpen. men halbåndet vi kjøpte ble aaalt for stort da, hehe, men vi kjøpte et justerbart nylonbånd etterpå. (så det er vel det som er best å kjøpe til å begynne med) Så et kobbel, noe å ligge på, leker, matskåler. Det er så gøy å kjøpe hundeting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke aleine om å være valpesjuk. Over et halvt år før jeg fikk hunden hadde jeg allerede kjøpt inn halsbånd og kobbel :)

Det kan være greit å handle noe på forhånd ja, men finn ut hvilken størrelse hunden din trenger i halsbånd, husk at den også kommer til å vokse, og halsbåndet bør være greit å utvide.

Matskåler er jo også greit å kjøpe, seng, leker, børster, tannbørste, bøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt kobbel kan du i alle fall kjøpe! Halsbåndet jeg kjøpte var for lite, så så feil kan man ta! :)

Seng kan du kjøpe, men jeg vil ikke anbefale deg å bruke den med det første, spesielt ikke hvis den er litt fin.

Bur kan du kjøpe, og leker, og generelt pleieutstyr. Vet du at du kommer til å trenge klippemaskin, så kjøp det nå.

Nå har du også tid til å finne ting på tilbud, eller brukt, så du kan spare penger, i stedet for å måtte løpe til dyrebutikken for å kjøpe bur dagen før du skal ut og fly, liksom..

Bein og ball og tau og pipedyr er alltid greit å ha et lite arsenal av. Børster og et lite førstehjelpsskrin kan du også kjøpe. Og hvis du ser langt frem i tid, kan du jo kjøpe magebelte til deg selv, hvis hunden skal trekke litt en dag.

Blodpølsen ville jeg ventet litt med.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen, der.. Selvom vi har hatt hund "bestandig" og en del utstyr går i arv, så er det så mye fint som man bare måå ha! Særlig når man går og gleder seg til ny hund og ikke klarer å tenke på så mye annet! Fibi har nå 4 halsbånd, blandt annet. Kjekt å ha! Kjøp ivei du,men pass på lommeboka, he he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte utstyr april i fjor, og valpen kommer ikke før juli i år den... :D

Finner alltid noe jeg har lyst på, og nå har jeg alt...mangler bare hunden! Gleder meg så jeg holder på å bli sprø :D

Er så valpesyk at jeg drømmer om valp natt og dag, heldigvis ikke lenge igjen. Skulle jo ha konsentrert meg om andre ting også! :P

Samtidig gleder jeg meg til valpen blir voksen, når den er ferdig utlært, husren, kan være med på fjellet og jeg kan gå ut døren i mer enn 5 minutt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det jeg trengte og litt mer ca. en uke før Raja kom hit :) Kjøpte bl.a. leker, mat/vann skåler, kurv, halsbånd og bånd, bur, madrass og langline, resten var slike ting som klotang, tannbørste for hund, tannkrem for hund også et lite hjelpesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om halsbånd til hund + kobbel...har bestilt et greit turbånd i den minste str. på PSG,det skal brukes til alle de hverdagsturene som kommer,og de blir det en del av ja..de fantes i fire farger,tre str, så var de litt kule med forskjellig tekst på alle fire...litt morsomt til en kjedelig hverdag ellers..ps ikke kjedelig med hund altså... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte utstyr til valpen ca 3 uker før vi fikk den, men skader jo ikke å begynne før :D

Du trenger selvfølgelig bur, jeg har et til bilen og et som han sover i (føler seg trygg da). Ellers er det jo matskål, tepper litt leker og noe tyggebein som er viktig. Jeg kjøpte to typer bånd, et i lær med både halsbånd og kobbel også et sånn tynt utstillingsbånd som man kan regulere selv. Foreløpig har jeg bare brukt dette, da det andre er for stort. Vil anbefale et slikt bånd på det sterkeste da det er en fin overgang for en liten valp som kanskje aldri har hatt bånd på før.

Regner med at du vet om alt det andre du trenger :D

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
    • Det går greit å gå fra han om morningen når jeg skal på jobb. Han kan fint være hjemme alene da. At jeg (vi alle) går om ettermiddagen setter han ikke pris på. Han vil være med meg mest mulig. - Lurer på om han har blitt mer sånn med alderen … 🤔 
    • Er han ikke vant til å være alene? Regner med du bruker ting som frossen kong eller tygg for aktivisering osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...