Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor diskuterer du på Hundesonen?

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Hvorfor diskuterer du på hundesonen? Er det for å lære mer, for å fremme dine egne meninger, for å vise andre hvor mye du kan, diskutere viktige problemstillinger eller all of the above?

Når du diskuterer, greier du å ta til deg andres argumenter?

Skrevet

All of the above, tenker jeg - alt etter dagsform, humør og emne som diskuteres.

Nå synes jeg vel ikke diskusjonsfrekvensen er så voldsomt høy her på hundesonen.

Uansett, de diskusjonene man orker å slenge seg med i, er vel gjerne de der man har sterke meninger selv, og da kan det vel hende at man ikke framstår som særlig flink å ta til seg andres argumenter. Dette kan jo både skyldes at man har hørt argumentene (og forkastet de) fra før, eller at man rett og slett føler så sterkt for eller mot noe at man blir litt immun.

Når det gjelder spørsmål der man ikke har tatt så sterk side på forhånd, kan det vel hende man er flinkere å ta til seg ulike argumenter.

Skrevet

Det er vel litt forskjellige grunner til det, når man har hund som hobby/livs stil så er det alltid gøy å diskutere med likesinnede. Lærer stadig noe nytt, kan få en ny vinkling på div. ting, og er det noe råd/tips jeg kan gi andre så er det helt supert!

Men det er ikke for å vise andre hvor mye jeg selv eventuelt kan. Det er bedre å ha et åpent sinn synes jeg, for en ting er sikkert driver man med dyr så blir man aldri utlærd.

Og ja, tror jeg greier ganske godt å ta til meg andres argumenter så lenge de ikke er helt ute på jordet.. :wub:

Skrevet

Alt det der, samt at en får det fra andre vinkler og synspunkter enn andre hundeforum.

Og ja, jeg er ikke kjent for å være kranglete av meg, jeg tror da det... :wub:

Skrevet

Jeg har lært utrolig mye av å være aktiv på diverse hundefora og jeg er ikke redd for å innrømme det... De gangene jeg har lært mest er vel når jeg har stått beinhardt på mitt og fått verbal juling av Akela, Belgerpia,2ne, Per-Olav m.m for så å gå ut i det virkelige liv og se at de selvfølgelig hadde helt rett :wub::D (det sto jo ikke sånn i boka...)

Man må være åpen for å lære skal man lære noe og det er vel ingen tvil om at ikke alle er på hundeforum for å lære.Noen er her for å hovere på en arena de føler de mestrer bedre enn det virkelige liv kanskje?

Skrevet

Det er vel litt forskjellige grunner til det, når man har hund som hobby/livs stil så er det alltid gøy å diskutere med likesinnede. Lærer stadig noe nytt, kan få en ny vinkling på div. ting, og er det noe råd/tips jeg kan gi andre så er det helt supert!

Men det er ikke for å vise andre hvor mye jeg selv eventuelt kan. Det er bedre å ha et åpent sinn synes jeg, for en ting er sikkert driver man med dyr så blir man aldri utlærd.

Og ja, tror jeg greier ganske godt å ta til meg andres argumenter så lenge de ikke er helt ute på jordet.. :wub:

og der har du grunnene til at jeg er på hundesonen :D

Skrevet

Loke : om å hevde seg på nettsider som sitt mestringsområde i livet :

Har hørt det bli sagt . om du vinner i en debatt på nett, så er du fremdeles en taper i det virkelige liv... vet ikke jeg men det KAN jo være noe i det??

Skrevet

Jeg liker meg her fordi jeg føler meg som endel av forumet. Ikke som på andre steder, hvor man blir "oversett" og føler seg som en fremmed. Det syns ikke jeg er gøy. Det er så mange forskjellige folk her med varierte grader av erfaring, og det gjør det veldig spennende å lese, enn å kun være på et forum med såkalte "eksperter" som bare snakker teoretiske greier, sånn at man føler seg som en dum liten uerfaren unge. Så at man får høre saker fra forskjellige sider og sånn, syns jeg gjør det mye mer interessant. Derfor liker jeg meg best her.

Skrevet

Jeg er her fordi jeg liker forumet, bli kjent med folk man har sjans til å møte i virkeligheten, utveksle erfaringer, få hjelp med problemer, diskutere om ting, og selvfølgelig lære noe nytt.

Skrevet

Jeg er her fordi jeg liker forumet, bli kjent med folk man har sjans til å møte i virkeligheten, utveksle erfaringer, få hjelp med problemer, diskutere om ting, og selvfølgelig lære noe nytt.

Er helt eni :) og får eg ELSKER hunder :)

Skrevet

Jeg dirskuterer vel ikke så mye akkurat... nesten ingenting...

Leser mye om vår felles interesse, masse info å synsvinkler her, masse å lære...

prøver å svare på ting jeg kan noe om, men det blir bare av å til på hjemmeside delen... hehe...

Skrevet

Jeg er her for å lære og bli kjent med nye hundefolk. Synes det er kjekt å ha en plass hvor man kan dele felles interesse. Er ikke her for å vise hvor mye jeg kan. Men svarer gjerne hvis det er noe jeg føler jeg kan bidra med :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...