Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Tja, det er vel nok av tilfeller av "her er bilder fra turen vår i skogen i går" (ikke i år enda, siden båndtvangen er knappe tre uker, men sånn jevnt over). Om du poster et bilde av løse hunder uten å si hvor og når dette er, ville jeg faktisk brydd meg mye mindre, om i det hele tatt (utover fine hunder såklart ). Og jeg synes faktisk det er en uting å kringkaste av man gir blaffen i loven på de områdene den kanskje er viktigst. For min del handler det både om signaleffekt og respekt for de som faktisk følger loven.
  2. Anbefaler ikke å bruke matter til tissetrening hvis man kan unngå det - og det er jo relativt lett nå om sommeren. Det er potensielt en måte å forlenge treningen på, og risikerer å lære hunden å tisse på myke ting på gulvet. Klærne dine og sånt...
  3. Her er en blogg som jeg synes har mye som virker interessant. Har ikke fått testet noe der, men ser spennende ut. http://bakekona.blogg.no/
  4. Ikke noe mer enn de fleste brystseler. Men det er en grunn til at jeg foretrekker H/Y-sele, ja.
  5. Bur i bilen er absolutt det tryggeste. Bilsele er et alternativ. Kompostgrinder i hagen er lurt. Om dere ikke har erfaring med hund fra før kan valpekurs være lurt.
  6. Pga samarbeidet deres med Den Norske Hundehviskeren. http://hundesonen.no/forum/topic/70762-norsk-hundehvisker/ (lengre tråd på Canis, men var en lang greie med vidoer av noen ikke helt pene demoer de hadde, og sletting av alt av kritiske kommentarer fra både hundehviskeren og tropehagen)
  7. Det jeg prøver å si er at du kommer til å ønske å bevege deg utenfor gangavstand i byen, også utenfor feriene. Men det finner du ut av. Bil er som sagt billig der borte. Ellers så ville jeg vurdert å fått hundepass i feriene, du sparer antageligvis både tid og penger på det.
  8. HP deles ut til hunder som har oppnådd 3x 1. premie i elite for tre ulike dommere, altså om man har oppnådd championat, men uavhengig av om hunden er renraset eller ikke.
  9. Huh, hvor sier jeg det? Jeg sier bare at jeg ikke la merke til hverken murer eller bevæpnede vakter da vi var der, året etter Fillerya, selv om vi reiste litt rundt? Om man søker litt så finner man jo "hendelser" de fleste steder, slik @Wanderlust beskriver.
  10. Det sier meg jo ingenting ift. hva den faktisk passer. Vet du modellnavnet? Evt. finnes det noen måletabell? Kjøpt hvor? Denne, antar jeg? Da er den nok uansett for stor til Odin. https://hundsomhobby.no/nettbutikk/hundeutstyr/trekk-og-bruksutstyr/seler/hunter-sele-neopren-detail
  11. Jeg var jo der året etter deg da... jeg tror du må ha havnet midt oppi noe. Vi reiste forøvrig inn til Burgas en dag også, (på begge turene), anbefales.
  12. Mitt innlegg gjelder godbit/lekebelønning.
  13. Hvis du søker litt på forumet her så finner du noen tråder hvor flere snakker om feil- og overbehandling. Og så skifter de ut dyrleger oftere enn jeg skifter sokker, nesten. Den ene dyrlegen jeg har var mer enn to ganger hos var han jeg ikke likte og som var helt på jordet med hva som feilte Kovu. De er helt greie på rutineting, jeg hadde heller ikke kvidd meg for å ta vaksiner og sånt der, men foretrekker å ta alt hos samme dyrlege sånn til vanlig. Og rundt her er det jo flust å velge i. Tja. Begge deler kan være like ille, og unødvendige operasjoner og behandlinger kan i verste fall være skadelig, evt ihvertfall en påkjenning for hunden, og såklart kostnad for eier.
  14. Det får de fortsatt.
  15. Ligg unna Sinsen. De feilbehandler og overbehandler. Prisen er det eneste som er bra. Om man bor på Grorud så er Groruddalen dyreklinikk på Stovner senter bra. Ellers er jeg foreløpig fornøyd med Bjerke smådyrklinikk på travbanen, som vi byttet til etter andre gang med feilbehandling hos Sinsen.
  16. Størrelsen...?
  17. Hæ, på Sunny Beach? Vi var i Nessebar, rett sør for Sunny Beach, på bryllupsreise i 2006. Og jeg husker ingenting om murer eller bevæpnede vakter, utenom det vanlige sikkerhetsopplegget de fleste hoteller på slike sydensteder har. Var også på Sunny Beach med mamma og lillesøster i 2008. Og jeg har aldri vært noe partymenneske. Få med dere en av de guidede turene til landsbyer oppi fjellene med innfødt mat og underholdning. En tur til gamlebyen i Nessebar er også veldig fint. Ikke gjør den feilen vi gjorde og ri med hestene på stranden. Magre vrak som ikke får vann i løpet av arbeidsdagen.
  18. Titlene er jo ment som et avlsverktøy, i forhold til at man skal kunne se at hunden er brukandes til ulike ting. Derfor har det ingen formål å gi titler til blandingshunder.
  19. Hvordan beskriver man en følelse? For det er det kjemi er. Og hvordan beskrive en følelse for noen som aldri har opplevd den følelsen? Og selv om man kan beskrive noe om hvordan følelsen oppleves, så er det vanskelig, om ikke umulig, for motparten å forstå helheten uten å ha opplevd det selv. Og jeg tror at om du ber fire forskjellige mennesker om å beskrive en bestemt følelse, så vil du få fire ulike svar også, selv om alle er enige om at det er samme følelsen.
  20. simira

    Husk båndtvang.

    Jeg håper ihvertfall politiet tok seg en runde i Lillomarka i dag... Jeg har aldri sett så mange hunder gå fra Isdammen og innover i dag, og jeg tror kanskje to av dem var i bånd.
  21. Hva om en bygningsarbeider plutselig hadde satt i gang en maskin bak et hushjørne idet hesten kom forbi? Eller noen startet en parkert bil med dårlig eksosanlegg?
  22. Hvis det er begrenset plass på fellestreningene så ser jeg poenget. Ellers ikke. Men dette gjelder tydeligvis enkelte lokale klubber, så er ikke nødvendigvis representativt for de aktuelle klubbene for TS? Så tydeligvis greit å høre med klubben først, men jeg tror det er unntaket heller en normalen at man har slike regler.
  23. Hvilken klubb? Har ikke hørt noe sånt om noen av klubbene jeg er i ihvertfall.
  24. Aldri. Å plutselig slutte å belønne er en god måte å fjerne en adferd på. På noen hverdagsøvelser bør man belønne av og til. Flere her inne belønner alltid på innkalling, for eksempel. Det skal alltid lønne seg. Jeg belønner det som oftest. Men sånn generelt sett så mener jeg at når en hund forstår og kan en kommando i de fleste settinger, så trenger den ikke belønning for å gjennomføre den. Jeg belønner stort sett ikke at hunden setter seg, enten det er på bussen, torget, stua eller gårdsplassen. Vanskelige situasjoner belønner jeg ofte, f.eks. kontakt når en annen hund går forbi (min er usikker). Har stort sett godbiter tilgjengelig på tur, selv om det ikke er alltid jeg bruker dem. Og hunden er 9 år.
  25. Gjelder hvor, ifølge hvem? Jeg ser ingen grunn til at NKK skal styre hvor folk trener?
×
×
  • Opprett ny...