-
Innholdsteller
13,372 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Hvordan vet du at hunden ikke var bundet med kjetting @enna? Man kan aldri sikre 100% mot brudd og skader på bånd, og tilogmed kjetting er ikke sterkere enn det svakeste festet i vegg, skruer osv. Greit nok at dette er en stor og sterk hund, men jeg synes det er litt urettferdig å beskylde eieren for dårlig sikring når hunden faktisk var bundet, uten å vite noe mer om hvordan den slet seg.
-
Jeg har erfaring med (som nabo) gneldrende friséer, men har i senere tid møtt flere trivelige både havanaise og frisé, og jeg må si at om man ønsker seg en allergivennlig selskapshund så er det mye å hente der! Sjekk rasestandarden på NKK.no og informasjon hos raseklubbene for mest mulig korrekt informasjon. Videre snakk med oppdrettere og eiere av rasen, gjerne møt eksemplarer på utstilling, stevner osv. Spesielt amerikanske nettsider men også enkelte andre utenlandske sider kan gi litt feil informasjon med tanke på at de har en annen kultur rundt det med hundehold. Men opprinnelsesland/raseklubb kan også være en god kilde til informasjon. Om blandinger finner du svært lite pålitelig informasjon om helse, gemytt og arv, ettersom det er ganske tilfeldig.
-
Hvis det er kapasiteten for fysisk aktivitet du er redd for så ville jeg ikke tenkt på størrelsen i det hele tatt. Flere av de store rasene er faktisk mer bedagelige enn mange av de små. Det samme med plass inne, de store tar ikke nødvendigvis så mye mer plass, men det er klart, hundesenger og utstyr blir jo større (og dyrere). Puddel, uansett størrelse, er relativt aktive hunder. Men om du vil ha noe litt større enn dverg så er ikke mellompuddelen akkurat enorm heller.
-
Hvis du ser på forumdelen som heter Utstyr til hund så finner du garantert flere tråder om seler der.
-
Hun hadde i tillegg en hund som ikke var hennes... Og det er da en million gode grunner til å ikke la tilfeldige fremmede hunder hilse på hverandre slik som det der. Jeg håper de finner damen som angrep.
-
Så lenge du ikke går for jaktvariantene så er min oppfatning at golden og lab er langt mer rolige enn flat.
-
@MollyC Har vel nettopp hatt små.
-
Så lenge de er godt sikret med belte eller lastestropper så mener jeg det er tryggere. Ja, de kan splintre og skade hunden, men en sele vil også gi hunden kraftig belastning der den ligger på kroppen. Og mindre fare for at selestroppen surrer seg rundt et bein eller noe. Men det er et valg mellom to dårligere alternativer, definitivt.
-
Utrolig nok, jeg tror vi har hengt på ymse samme hundefora i ti år minst, så møtte jeg Dixie først i dag, på tur med hundepasser. Hun er akkurat like søt som jeg forestilte meg, og jeg fikk litt lyst til å ta henne med hjem.
-
Er den hacket nå igjen? Jeg vet den var nede en stund pga hacking, men var fin i forrige uke... Uff
-
Ja, jeg svarte "Nei" selv om hundene går løse på uorganisert trening på parkeringsplasser og sportsbaner iblant (trening i regi av klubb/hundeskole på designert treningsområde er vel unntatt). Men aldri på tur, aldri i skog, parker, strender osv. Av ren nysgjerrighet gjorde jeg et lite søk. Det er 28 tråder med "båndtvang" i tittelen her på forumet, og godt over halvparten er diskusjon rundt ordinær båndtvang, hvorfor/hvorfor ikke, hvordan kan man lure seg unna, hva er greit...
-
Noen som vet hvor jeg får kjøpt?- tråden
simira replied to IdaC's emne in Utstyr og tilbehør til hund
Vi har to, og den andre er ikke kjøpt på XXL, så jeg skal prøve å finne ut hvor. De har forøvrig flere fine på Horze, men ikke noe billigere da. -
Sjelden vi er så enige @2ne!
-
Noen som vet hvor jeg får kjøpt?- tråden
simira replied to IdaC's emne in Utstyr og tilbehør til hund
Haha, de har de jo ikke inne en gang lengre... synd. Men lignende denne typen: https://www.hundepoter.no/products/hundeseng-uten-kant-svart-oxford Vi har forsåvidt en av den over også, som jeg er like fornøyd med. Den fra XXL har ligget i bilburet til Kovu i et par år nå og fortsatt ganske fin. Den på linken over ligger på kontoret hvor hundene er mest og den er fortsatt myk og god, og tåler krafsingen til Odin. -
valp som herser med annen valp, er det greit?
simira replied to whiskeybordercollie's emne in Valpeprat
Veldig trist for de andre det går utover, men fint at du tar vare på h unden din! -
Ok, de burde jo oppgi navnet hans på facebooksiden også. Stian til fornavn ihvertfall, sammen med hun andre som het Marie.
-
Ja, som sagt, det var ikke alt der jeg var enig i, selv om det da var mer fokus på mental aktivisering.
-
Har du lest bloggen? Jeg leser ihvertfall at hun ikke sier at for mye mosjon er problemet, men at mye/mer fysisk aktivitet ikke er måten å løse adferdsproblemer på, og at rotrening og mental aktivisering er like viktig? Så det er for det første nettopp ikke "oppegående" hunder vi snakker om her. Og meg bekjent er det flere hundetyper og individer som trenger å lære å slappe av.
-
De finnes, men det største problemet i vanlige hjem i Norge går nok andre veien, ja. Men i denne bloggen snakker hun jo mer om hvordan noen bruker fysisk aktivitet/utsliting som problemløsning, og hun har noen poenger der synes jeg. Og balanse mellom mental og fysisk aktivisering, og fokus på rotrening. Det er ikke alt hun skriver som gir mening for meg, men dette med rotrening kontra fysisk utsliting for å løse adferdsproblemer er jo en viktig balanse.
-
Noen som vet hvor jeg får kjøpt?- tråden
simira replied to IdaC's emne in Utstyr og tilbehør til hund
Er veldig fornøyd med de vi har kjøpt på XXL. -
Ja, jeg stusset på det der. Og så er det høflig å skrive hvem som har tatt bildene om det ikke er en selv. Hvor ligger de?
-
Jeg tror IT var fordi hun satt igjen på en sitt-øvelse, ja. Banen med skiltnr blir lagt ut på nett i kveld eller i morra, link til banene mine på nrl sine nettsider. Hyggelig å møte dere! Som dommer er det dessverre lite tid til å snakke med folk... Og så er jeg skrekkelig svak for søte gamle damer da! (Blondie altså, ikke deg ).
-
Fint å bo i England med hund. Lov å ha med hunden "overalt", kjekt å kunne ha den med på puben og sånt. Mye parker og ingen fast båndtvangsregel. MEN, lite villmark/friluftsområder hvor man bare kan gå tur uten videre, det er ikke nødvendigvis lov å gå tur hvor som helst, slik som vi har allemansretten i Norge (de har noe tilsvarende, men mye mer begrenset mtp privat eiendom). De har også mye mer tilrettelagte turområder og lite skog man kan gå tilfeldig rundt i. @Teserere har jo bodd i London med hund og kan sikkert si mer om det. Som du jo har oppdaget er leiemarkedet der ganske hett, så det spørs hvor lett det er å finne noe, men om du har et år på deg så funker jo det. Er du ekstra heldig så får du noen samboere fra England som kan passe når du drar hjem i ferier? Lykke til! Jeg vil også flytte til England...
-
Hva som er vanskelige baner varierer veldig mye på hvem som går dem. Dommerene har sine stiler, så det er fort noen som funker bedre for enkelte enn andre, men det er jo et sett med regler til banebyggingen også.