Gå til innhold
Hundesonen.no

Beagle


jma
 Share

Recommended Posts

Har noen venner som har lyst på hund. De har ikke hatt hund før, bor i leilighet, og ønsker en liten/medium stor hund som er korthåret, passer som turkamerat og som kan være med på joggeturer, men ellers ikke krever sånn veldig mye. De har kommer frem til at beagle kan være aktuelt, så jeg tenkte å høre her om noen har erfaring med de? Jeg har inntrykk av at de er ukompliserte hunder som kan passe inn hos dem så lenge dem får nok mosjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få beaglene jeg har kjent til har stort sett vært matvrak som har stukket av så fort de har sett snurten av en mulighet. Det er ikke en hund jeg vil anbefale hvis man ikke skal jakte sånn i utgangspunktet, selv om det sikkert er mange som ikke brukes til det. De kan faktisk bjeffe en del også, ikke vokting, men type jaging/los.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Beagle i 10år, det er noen av de deiligste hundene jeg vet om. Snille som fy og generelt uproblematiske så lenge de får nok mosjon. Men... og det er et stort MEN. De er kreative, stae jævler som må få utløp. Jeg hadde aldri god innkalling på min og han levde i bånd eller med langline på. (hjernevasket på at det ikke gikk å stikke med den på)
Som et absolutt minimum så ville jeg gått en god del spor med en beagle. Det er det eneste som virkelig fikk min sliten. 
Matvrak uten like er de også, og de kan finne på mye for å få tak i mat. Rocky lærte seg å åpne søppelskapet ved å dra i kjøkkenhåndkleet som hang på døra f.eks, det fant han på helt selv. Vi måtte etter det ha barnelås på det meste. Mat på bord etc får ikke stå i fred, med mindre det er noe de ikke liker, og selv da er det sjeldent. (Det florerer av virale videoer av beagler som kommer seg opp på kjøkkenbenker/bord etc for å få tak i mat, for så matdrevne er de) På tur sluker de ting de finner raskere enn du tror er mulig. Jeg hadde en rimelig god "få se" kommando, som jeg trente inn med bytting bl.a iom han viste ressursforsvar som liten. Men selv med den var det ikke alt jeg fikk se først, om det var av "high value" ute. 
Viktig å huske på at det er hunder som er laget for å ikke jobbe tett på fører, de er dermed VELDIG selvstendige, hvem som holder i båndet på tur er liksom ikke så viktig. Og jaktinnstinktet er så absolutt på plass. De går med nesa i bakken, så og si alltid. 
Som mange andre hunder kan de være fullstendig jævlige i puberteten. Er sikker på jeg fikk x antall grå hår av Rockulfen. :Laugh:

Det kan også være utfordrende å finne valp fra en reputabel oppdretter om du ikke skal jakte, så vær obs på det. Det finnes noen grupper på facebook de kan melde seg inn i for mer info fra andre eiere. Beagle Norge f.eks. Der finnes det både jegere, men også folk som kun har beagle som aktiv familiehund. 

Jeg anbefaler helt ærlig ikke beagle til folk som ikke skal drive aktivt med jakt/spor, da jeg synes bikkjene fortjener å gjøre det de er laget for. Selv så snille og gode de er mot folk og andre dyr, og fantastiske familiemedlemmer de er. Jeg kommer ikke til å skaffe meg beaglevalp igjen uten å ha et klart mål ifht jakt/spor. (Unntaket må være hund som er reddet fra dyreforsøk isåfall). 

Bare å spørre om det er noe de lurer på. Jeg er ikke kjempe inne i miljøet akkurat nå, men kan jo peke i noen retninger i det minste. 

Røytingen er også et kapittel for seg selv. Jeg børstet ca månedtlig med furminator. 
IMG_0422.thumb.JPG.1ad54a1d2ebe07e0692e09b7a6c9e31d.JPG

IMG_0765.JPG.e7cdb5fac14aea21a07111fad9d4874c.JPG

IMG_1283.thumb.JPG.f7d3ba63218adebb6aa21143b74353b9.JPG


EDIT: Jeg hadde forøvrig alltid halsbånd med navnetag på, for ved enhver mulighet til å stikke så gjorde han nettopp det. 
EDIT 2: Det var som 10 år med å bo med et lite barn. Hver gang det ble stille så lurte du på hva slags faenskap han hadde funnet på denne gang. :Laugh:

Endret av Rocket
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jaktegenskapene man får i en beagle kommer til å bli plagsomt for dem. Det er en type hund som går med nesa limt til bakken og har ekstremt lav interesse for hva eier driver med bak dem. Dette gjør at de kan være vanskelig å trene med og dressere utendørs. Det er også hunder som aldri kan gå løse fordi de stikker ved første mulighet, og man må forvente at de stikker langt og blir borte lenge. Er de understimulerte (og man skal være veldig aktiv for å slite ut en beagle ved båndturer) er de gjerne ikke interessert i å komme hjem igjen heller på en stund, selv om man finner dem hender det at man må fysisk fange dem for å få dem med seg hjem.

De jeg kjenner til er ikke lydløse, uten at det har noe med jaktinstinkt å gjøre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ? 

Haha, kanskje de burde se etter en lignende rase med litt mindre jakt og fantestreker da. ? 
 

Noen forslag til hva det kunne vært da? ? 

Jeg tror dem hadde lyst til å prøve seg på spor og, men vet jo ikke om det er noe dem kommer til å drive med fast. 

 

Endret av jma
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten/mellom, korthåret, enkel hund?

Tja. Whippet eller dsg, så lenge det ikke er viktig at den kan gå løs? (særlig whipsen)

Evt. oppgradere til en liten labrador?

Kommer litt an på hva de legger i å ikke kreve så mye. Basenji og shiba er jo enkle hunder, men ikke så lette å trene som sådan. Er korthåret kun glatthåret?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, jma said:

Tusen takk for svar ? 

Haha, kanskje de burde se etter en lignende rase med litt mindre jakt og fantestreker da. ? 
 

Noen forslag til hva det kunne vært da? ? 

Jeg tror dem hadde lyst til å prøve seg på spor og, men vet jo ikke om det er noe dem kommer til å drive med fast. 

 

Da ville jeg nok sett etter noe annet ja! 
Kan generelt si meg enig med Tyttebæra, unntaket er at min var stille. Men vi trente ganske mye på det når han var liten. Fikk ikke stå ute og bjeffe etc. Dog får de los er det jo rene sirenen. :Laugh:


Vi sto mellom JRT, DSG og Beagle back in the day, og hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg nok geleidet mamma over på Dansk Svensk Gårdshund. Selvom det var litt lyd i nabobikkja, så tror jeg det hadde vært en generelt enklere hund på mange områder ifht beaglen, men de har såklart sine egne ting. Deriblant varsling er mitt inntrykk. JRT blir litt for ADHD for min smak. :Laugh:



Whippet kan jeg også skrive under på og da spesielt fra Acasel. (Tidligere medinnhaver av Kathstone) Hun har stort fokus på mentalitet. Skal vel ha kull på Emily til våren/sommer/høst tror jeg. (Mammaen til min venninnes hund) Kjempegrei hund, men såklart unghund fakter kan være utfordrende uansett rase. :banana-santa:Generelt er de rolige inne og aktive ute, så lenge man setter den grensen, og generelt når de bare er blitt voksne. Klarer seg med mindre mosjon så lenge de får sprunget løst innimellom. Og takker ikke nei til litt hjernetrim innimellom. Milo er en racer på "puslespill" leker til hund. 

Endret av Rocket
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, jma said:

Har noen venner som har lyst på hund. De har ikke hatt hund før, bor i leilighet, og ønsker en liten/medium stor hund som er korthåret, passer som turkamerat og som kan være med på joggeturer, men ellers ikke krever sånn veldig mye. De har kommer frem til at beagle kan være aktuelt, så jeg tenkte å høre her om noen har erfaring med de? Jeg har inntrykk av at de er ukompliserte hunder som kan passe inn hos dem så lenge dem får nok mosjon? 

Med de kriteriene der hadde ikje jeg anbefalt  eller kjøpt Beagle. De er svært aktive hunder, med mye jaktinnstinkt (vanskelig å ha den løs på tur) og konstant sulten ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...