Jump to content
Hundesonen.no

Kresen (?) sheltievalp

Recommended Posts

Vi har en sheltievalp på 7 mnd. 
Han har hatt en del trøbbel med magen siden han var liten, noe som har ført til at vi har prøvd litt forskjellige typer fôr. Da han var liten var han et skikkelig matvrak som ikke kunne få maten sin fort nok. Etter hvert som han har blitt eldre, har han blitt mer kresen (tror vi). Hver gang vi har byttet fôr, har han de første dagene vært skikkelig gira og spist maten sin, før han etter hvert ikke er interessert lenger. Han kan gå en hel dag uten å spise. Han får ikke særlig mye godbiter heller, men er alltid veldig gira på og jobber gjerne for godbiter. 
Høres dette ut som en kresen hund, eller kan det ligge noe annet bak? Han er ikke undervektig eller tynn, men vi bekymrer oss likevel for at han ikke får i seg det han trenger. 

Kanskje det er en sheltie-ting? Hos min rase, tibetansk terrier, er det veldig vanlig med småspiste hunder som fint kan droppe mat i flere dager eller være veldig kresen på hva de vil spise. Så for tibbe-eiere er det nok flere som satser på råfor eller kjøper forskjellige småposer tørrfôr for å kunne variere, mens andre raser er mer matglade og fint kan spise samme tørrforet i månedsvis uten å gå lei. Kanskje spørre i en rasegruppe på fb eller spørre oppdretter?

Så lenge hunden ikke er tynn eller virker slapp er det nok ikke noe å bekymre seg over🙂

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Vi har en springer spaniel valp på 6mnd. så lenge vi har hatt ham har han gått løs eller med langline på tur i skogen. Når vi går andre steder øver vi på at han skal gå pent i bånd. Han har på seg en H-sele når vi er på tur, denne fester jeg båndet, og langlinen når vi bruker det. Når det nå etterhvert blir båndtvang kommer vi nok ikke til å øve på å gå pent i bånd hele tiden mens vi er på tur, det høres slitsomt ut for både valpen og oss. Hva er da den beste løsningen på turer i skogen der han før har løpt løs? Jeg ser for meg at magebelte og strikkbånd kanskje kunne være lurt. Men da bør han kanskje bruke en annen sele (trekksele?) slik at han merker forskjell på når det er lov og når det ikke er lov å dra litt i selen? Han begynner å bli ganske flink til å ikke trekke i båndet på tur, så jeg er litt redd for å "ødelegge" det. Kanskje det er andre ting som er lurere? Hvordan få det til å bli best mulig i båndtvangstiden? F.eks på fjelltur.  Alle tips tas i mot med takk, vi er ganske "grønne"
    • Hvis du søker opp Sundpro Tolkbälte får du opp noen flere nettbutikker med det. Jeg har kjøpt direkte fra produsent hjemme hos dem i Åre. De er ikke av de rimeligste, men mitt ser knapt brukt ut nå 10 år senere, så vell verdt det https://www.sundpro.se/shop/product/tolkbalte-med-panikkrok?tm=webbshop
    • Hvilket belte er dette? Har du en link?
    • Spennende tråd. Jeg har også tenkt tanken på å trene jakt med vår springer spaniel valp (6mnd), men ingen i huset har jegerprøven (ennå). Valpen vår går løs når vi er på tur i skogen, og han holder seg mest i nærheten. Han virker ikke superinteressert i fugl, ender som ligger langs turveien (der går han i bånd) oppdager jeg lenge før ham, hvis han oppdager dem i det hele tatt.
    • Ja, det er det jeg har sett på - det ser liksom litt mer føyelig ut enn de brede beltene, slik at man har bedre bevegelsesfrihet. 
  • Nylig opprettede emner