Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal ha en hund på prøve. Det er en unghund som ikke ble brukt hos forrige eier og satt mye i bur/stod i garde. Derfor anser jeg den som en valp utdanningsmessig. 

For å eventuelt beholde den må den fungere med 1) min nåværende hund, 2) i vårt liv, 3) i den sporten den er ment til. Her er det 3 av 3 som gjelder. 

Jeg lurer litt på om dere har noen tips til prøvetiden med denne hunden? Jeg har sånn noenlunde kontroll på hvordan jeg skal prøve å tilvenne min hund til denne(min som nok er det største problemet) og hvordan smått begynne grunntreningen til hundesporten.

Skrevet

Hva slags rase er det? 
Min erfaring er at (nesten i ditt tilfelle) voksene hunder kan bruke et par-tre måneder på å bli seg selv og finne seg ordentlig til rette i et nytt hjem. Så jeg tenker at tid, tålmodighet og å ha alenetid med hunden så dere bygger tillit og en god relasjon er viktig. Belønningsbasert trening og faste regler og gode rutiner fra begynnelsen. Skape gode forventninger i forhold til deg og trening, og lære hunden hva slags regler og rutiner som gjelder i deres hjem. 
Ang den andre hunden ville jeg ha gått en lang  tur med de sammen uten at de får hilse i begynnelsen, før du tar hunden inn i huset eller lar de hilse hjemme. 

• Like 2
Skrevet
16 timer siden, jma skrev:

Hva slags rase er det? 
Min erfaring er at (nesten i ditt tilfelle) voksene hunder kan bruke et par-tre måneder på å bli seg selv og finne seg ordentlig til rette i et nytt hjem. Så jeg tenker at tid, tålmodighet og å ha alenetid med hunden så dere bygger tillit og en god relasjon er viktig. Belønningsbasert trening og faste regler og gode rutiner fra begynnelsen. Skape gode forventninger i forhold til deg og trening, og lære hunden hva slags regler og rutiner som gjelder i deres hjem. 
Ang den andre hunden ville jeg ha gått en lang  tur med de sammen uten at de får hilse i begynnelsen, før du tar hunden inn i huset eller lar de hilse hjemme. 

Takk for svar! Er en strihåret vorsteh, så regner med det er litt mer liv enn det jeg er vandt med. 

• Like 1