Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Få kontakt med oppdrettere

Recommended Posts

Er i valpekjøp-prosess.  Valgt rase, og skal nå se på ulike oppdrettere. 

Hvor mange av dere sjekket flere enn 1 oppdretter? 

Jeg spør , fordi jeg rett og slett ikke kommer i kontakt med kennelene.  Er vel travel valpetid kanskje.  Har fått kontakt med en kennel, litt langt unna, men det går greitt. De virker veldig ok. Trygge dyr og de følger retningslinjene.

Hva kan jeg gjøre? Skulle så gjerne ha pratet med en kennel eller to til for å være sikker på at jeg velger en oppdretter som er riktig for oss 

Hvis de allerede har fått valper er de nok fort vekk travle. Og/eller utsolgte. Og ikke alle oppdrettere er like aktive på nett/e-post.

Jeg ville alltid ha sjekket flere oppdrettere, med mindre jeg hadde blitt kjent med og planlagt ut fra en bestemt oppdretter hele tiden. Prøv å ringe, og evt. sende sms om hvem du er og hvorfor du har ringt, om de ikke svarer.

Ja, skal ikke gi meg. Jeg er ikke først og fremst intr i å se valpene, men de voksne hundene, og hvordan de er. Og få litt førstehåndsinfo. 

Er det alltid så stor pågang, eller er det coronatiden  som har gitt økt etterspørsel? 

Min oppfatning er at det er mye vanskeligere å komme i kontakt med oppdrettere nå i koronatiden. Når jeg har kontaktet oppdrettere tidligere har jeg stort sett opplevd å få svar fra alle. 

Jeg sendte for et par måneder siden mailer til omtrent seks oppdrettere jeg anså som aktuelle og fikk svar fra to og begge oppga at grunnen til at de svarte meg er fordi jeg kjenner hunder som kommer fra oppdretteren. De har rett og slett så stor pågang at de ikke rekker å svare alle og de jeg fikk svar av sa at de i denne perioden utelukkende solgte valper til folk de hadde solgt til før, eller noen tidligere valpekjøpere kunne gå gode for, fordi det var mange impulskjøp av valper om dagen.

Nå vet jeg ikke om det er like stor pågang fortsatt, men det kan jo være noe av grunnen. Dette var labrador forresten. 

Lykke til videre med valpekjøp 🙂

• Like 2

Jeg ringte oppdretter, Labrador, og fikk komme på valpeliste med en gang. Dette var før kullet var født. Det har nok noe å si at oppdretter og jeg har flere felles venner, og at jeg har fått kjøpe valp hos en annen kjent person i miljøet før. 

Det å ta en tlf er ofte bedre enn å sende mail/meldinger.

Forumet fortsetter under annonsen
On 7/22/2020 at 10:34 AM, bie said:

Min oppfatning er at det er mye vanskeligere å komme i kontakt med oppdrettere nå i koronatiden. Når jeg har kontaktet oppdrettere tidligere har jeg stort sett opplevd å få svar fra alle. 

Jeg sendte for et par måneder siden mailer til omtrent seks oppdrettere jeg anså som aktuelle og fikk svar fra to og begge oppga at grunnen til at de svarte meg er fordi jeg kjenner hunder som kommer fra oppdretteren. De har rett og slett så stor pågang at de ikke rekker å svare alle og de jeg fikk svar av sa at de i denne perioden utelukkende solgte valper til folk de hadde solgt til før, eller noen tidligere valpekjøpere kunne gå gode for, fordi det var mange impulskjøp av valper om dagen.

Nå vet jeg ikke om det er like stor pågang fortsatt, men det kan jo være noe av grunnen. Dette var labrador forresten. 

Lykke til videre med valpekjøp 🙂

Hvor kjøper du fra, forresten? Kanskje vi er nære, og kjøper valp fra samme oppdretter :)

Det ordnet seg til slutt. Fikk kontakt, litt langveis, men skal dra på besøk til helgen.  :) Valpene er ikke født ennå, men jeg skal møte oppdretter og de andre hundene. 

Edited by Ulvemamma
  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei!
      Oppsøkte veterinær for en drøy mnd siden pga at hunden (jaktlabrador) så ut til å klø i ørene. Han hadde en mild ørebetennelse. Veterinæren mistenkte allergi, så det ble tatt blodprøver. I går fikk jeg beskjed om at det var utslag på både inne- og utemiljø, gress og tre (er gjort bare en screeningtest, så vet foreløpig ikke eksakt hva i innemiljøet det var utslag på, det skal de sjekke nå i runde to). 
        Ble bl.a. anbefalt å gi allergifor med nytt protein for en periode, gi tilskudd av omega 3,  bruke seng som var enkel å rengjøre (veterinæren nevnte skai, som er enkelt å tørke av og hvor det ikke er fiber det setter seg midd i. Vi har frem til nå sverget til canelana sine madrasser og trekk), dusje ham to ganger i uken for å fjerne allergener i pelsen, mye utetid, samt vurdere vaksine. Veterinæren sa at de aller fleste hunder hadde god effekt av vaksinen, og at vår hund hadde gode forutsetninger for å leve et langt og godt liv med disse tiltakene. Han har ikke sterke symptomer nå, men allergi vil jo i de fleste tilfellee forverre seg hvis man ikke gjør noe, så vi har tenkt å gå for vaksine. 
        Det jeg lurer på ellers er hvilke erfaringer folk har med allergihunder. Jeg har googlet som en gal, og ser mange skriver at det er skikkelig vanskelig, er det ingen som har hunder som fungerer godt med vaksine og tilpasning av miljø og for? Veterinæren virket positiv, men mulig jeg har undervurdert den generelle innvirkningen allergi har på hunder? 😰 Lurer også på om noen kan anbefale seng, madrass til bilbur, samt madrass eller seng til huset i hundegården. Vi har brukt halm i hundegården, men skjønner jo at det kanskje ikke er det lureste.. Andre tips og anbefalinger?   På forhånd takk for svar!
    • "Dette er en svært populær blanding da hundene har fantastiske gemytt, plettfri sykdoms historie, er allergivennlige og egner seg godt som familiehunder." Usikker på om hundene de snakker om her er fra eget oppdrett eller alle hunder av denne blandingen, men uansett ganske utrolig at de ikke har opplevd så mye som et nys på 17 år. Nesten så man skulle tro det ikke var mulig 🙃
    • https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=203160465 Stadig nye blandinger, eller så er det jeg som ikke følger med i tida..  35 000 kr for en whoodle🙄
    • Det er jo faktisk noen som får det til med utypiske hunder også. Men om man først er opptatt av hundesport så går man nok ikke for en rase som gjør det vanskeligere å nå målene. Noen er bare ikke opptatt av å få det til med andre raser.
    • Endelig helg. Jeg tar meg litt fri på slutten av dagen, og går en laaaaang tur med hunden. Det blir bra!  Kom nettopp over noen videoer av hundetrenere som virkelig lever og ånder for hundetrening. De har mange imponerende videoer å vise til. Tilfeldigvis hadde alle disse hundetrenerne jeg tilfeldigvis var innom i dag malinois. Hundene er godt trent og ser ut som at hundetrenerne kan få dem til å gjør ALT. Virkelig imponerende. Men det slår meg at tenk hvor imponerende det hadde vært om de hadde greid å trene en pinscher, toller, dachs, dalmatiner, setter, cocker spaniel eller en mops til å gjøre dette. Greier "supertrenere" kun å få til hunder som i utgangspunktet er villig til å trene og lære i det uendelig for en frolic?! Tenk hvor imponerende det hadde vært å greie noe tilsvarende med en hund som ikke er avlet til å jobbe som en malle er, men at trenere må jobbe opp motivasjonen til hunden uansett rase. DA ville jeg blitt imponert da!!! (en gang hørte jeg på et foredrag med en av disse super-hundetrener-med-malle. Han tok opp hvor flink han hadde vært til å få mallen til å slippe kongen på kommando. En annen som også hørte på foredraget (som hadde en ridgeback) lurte på om han hadde tips til å få hunden interessert i leker/kong. Foredragsholder så rart på henne, og bare fortsatte foredraget uten å svare henne. Tror han aldri kunne tenke seg at en hund ikke ville ha leke. En helt fjern tanke for han. Og det er jo ikke lett å trene og motivere en hund, når den egentlig ikke liker leker eller godbiter. DET er en utfordring det!)
  • Nylig opprettede emner