Jump to content
Hundesonen.no

Praktisering av hundeloven (båndtvang, bilsikring, hund med på handletur/barnehagelevering)

Recommended Posts

Det er ihvertfall spesielt å se at brudd på båndtvangen hyppig dokumenteres på sosiale medier. Hunder av alle slag løper løse i skauen , på fjellet og ved kysten... 

Er det sånn at folk ikke synes  det er så farlig? Siden det ikke håndheves. 

Just now, Ulvemamma said:

Det er ihvertfall spesielt å se at brudd på båndtvangen hyppig dokumenteres på sosiale medier. Hunder av alle slag løper løse i skauen , på fjellet og ved kysten... 

Er det sånn at folk ikke synes  det er så farlig? Siden det ikke håndheves. 

Ja, dessverre. Hunden deres er så lydig og snill, noen tror at båndtvangen er for at hunden ikke skal skremme folk, noen tror at det bare er pga. elg og rådyr og det er det jo ikke der de er, osv.

Nå er båndtvang faktisk å ha hunden i bånd. Men det verste er de som kjører til en plass/skog. Slipper ut bikkja. Og venter i bilen til hunden har fått løpt fra seg i skogen. Og så har man dem som aldri går på tur med hunden, men bare åpner døra og så får hunden komme hjem når den vil. I disse tilfellene så er det absolutt ingen kontroll med hunden.

Det er heldigvis de færreste som ikke bryr seg om båndtvangen, men de få som gjør det, ødelegger for så mange andre hundeeiere.

Hvis dokumentasjon på sosiale media på at man bryter båndtvangen er å ta fine bilder av hunden uten bånd (...i solnedgang), så syns ikke jeg det er så skrekkelig. Men meg om det.

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• "Dette er en svært populær blanding da hundene har fantastiske gemytt, plettfri sykdoms historie, er allergivennlige og egner seg godt som familiehunder." Usikker på om hundene de snakker om her er fra eget oppdrett eller alle hunder av denne blandingen, men uansett ganske utrolig at de ikke har opplevd så mye som et nys på 17 år. Nesten så man skulle tro det ikke var mulig 🙃
    • https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=203160465 Stadig nye blandinger, eller så er det jeg som ikke følger med i tida..  35 000 kr for en whoodle🙄
    • Det er jo faktisk noen som får det til med utypiske hunder også. Men om man først er opptatt av hundesport så går man nok ikke for en rase som gjør det vanskeligere å nå målene. Noen er bare ikke opptatt av å få det til med andre raser.
    • Endelig helg. Jeg tar meg litt fri på slutten av dagen, og går en laaaaang tur med hunden. Det blir bra!  Kom nettopp over noen videoer av hundetrenere som virkelig lever og ånder for hundetrening. De har mange imponerende videoer å vise til. Tilfeldigvis hadde alle disse hundetrenerne jeg tilfeldigvis var innom i dag malinois. Hundene er godt trent og ser ut som at hundetrenerne kan få dem til å gjør ALT. Virkelig imponerende. Men det slår meg at tenk hvor imponerende det hadde vært om de hadde greid å trene en pinscher, toller, dachs, dalmatiner, setter, cocker spaniel eller en mops til å gjøre dette. Greier "supertrenere" kun å få til hunder som i utgangspunktet er villig til å trene og lære i det uendelig for en frolic?! Tenk hvor imponerende det hadde vært å greie noe tilsvarende med en hund som ikke er avlet til å jobbe som en malle er, men at trenere må jobbe opp motivasjonen til hunden uansett rase. DA ville jeg blitt imponert da!!! (en gang hørte jeg på et foredrag med en av disse super-hundetrener-med-malle. Han tok opp hvor flink han hadde vært til å få mallen til å slippe kongen på kommando. En annen som også hørte på foredraget (som hadde en ridgeback) lurte på om han hadde tips til å få hunden interessert i leker/kong. Foredragsholder så rart på henne, og bare fortsatte foredraget uten å svare henne. Tror han aldri kunne tenke seg at en hund ikke ville ha leke. En helt fjern tanke for han. Og det er jo ikke lett å trene og motivere en hund, når den egentlig ikke liker leker eller godbiter. DET er en utfordring det!)
    • Er så nydelig med vår! Gikk en times tur i sola rett etter jobb i går, og kom hjem til at middagen var klar. Nå er jeg på hjemmekontor og kjenner at det frister å komme seg ut i sola etterhvert. Godt det snart er helg.
  • Nylig opprettede emner