Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Hvilken hundeklubb? Oslo

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på deres erfaring med hundeklubber i Oslo?

Jeg står veldig mellom om jeg skal melde meg inn i Stovner eller Oslo og omegn hundeklubb. Har aldri vært aktiv i en hundeklubb, men ønsker nå å bli aktiv da jeg har begynt med konkurranser og aktiv trening! Lydighet og rallylydighet er det som står hjertet nærmest, men agility og smeller/SEEK syntes vi er gøy. 

Hund er min største lidenskap så å få et sosialt miljø (jeg er 22 år, dame, men menneskene er viktigere enn alder) er et stort pluss! 

Alt om pris, miljø, målsetting, aktivitet, fasiliteter, trenere osv settes stor pris på, både om Stovner/Oslo og omegn hundeklubb eller andre hundeklubber i Oslo. 

God påske! 😃

Jeg har vært aktiv i OODK en del år, og kjenner flere i Stovner. @Theatrener vel litt der.

Stovner hundeklubb holder strengt tatt ikke til i Oslo. De har en stor treningshall på Kløfta, noe som jo er et pluss med tilgang til innetrening. Men det varierer hvor godt organisert treningene er og hvor mye folk tar hensyn. De er en stor klubb med mange medlemmer, og jeg vet ikke hvordan miljøet er der, jeg har hørt litt varierende ting.

OODK har en veldig fin og sosial rallygruppe og en fin agilitygjeng. Da jeg var aktiv var det ganske få på lydigheten, jeg vet de har fått litt mer aktivitet der nå (de har hele tiden hatt faste treninger med treningsansvarlig, og kurs med instruktør innimellom). De har ikke smellertreninger.

I OODK betaler du medlemsavgift, og da kan du trene med alle gruppene så  mye du vil. Treninger med instruktør koster ekstra (vanligvis per semester) og kurs kommer i tillegg, samt eventuelt innetrening om vinteren. Ikke veldig dyrt.

Stovner har et stort og komplisert betalingssystem, der man betaler noen tusen i året for tilgang på treningsfasilitetene, pluss utstyrsavgift i agility. Det kan være verdt det om man vil ha tilgang på innetreninger særlig om vinteren, og tenker å trene veldig aktivt. http://stovnerhundeklubb.no/aktiviteter/trening-forside/trening-priser/

Begge klubbene henter inn trenere og holder ulike kurs. Jeg opplever nok at Stovner er ganske mye mer konkurransefokusert, selv om begge klubbene har medlemmer på de fleste nivåer i sportene de driver med. Jeg er usikker på om OODK har noe særlig eliteutøvere i LP og bruks.

Andre hundeklubber i nærheten av Oslo er Follo, som også har hall og stort sett godt miljø, Drammen og omegn brukshundklubb er hyggelige, Asker hundeklubb har jeg ingen erfaring med. Drøbak hundeklubb, også veldig fin gjeng, Lørenskog hundeklubb har godt miljø og en veldig aktiv rallygjeng.

Ellers er det noen raseklubber og jeger- og fiskeforeningen som har aktiviteter i Oslo, samt noen hundeskoler som har treningsgrupper. Overraskende få hundeklubber egentlig, med tanke på hvor mange hunder det er i byen.

Da jeg var aktiv i OODK var rallytreningene ukas høydepunkt :) Fint miljø og fint opplegg. Veldig sosialt og gode treningsledere. Sesongen ble litt kort for oss som er godværsekvipasje, siden de bare hadde utetreninger den gangen. Tror de leier litt forskjellige lokaler om vinteren nå.

Stovner ble for dyrt for meg og for mye bilkø for for lite trening. Fellestreningene ble for voldsomme for oss pga miljøberørthet når det er mye trøkk i hallen så vi fikk ikke så mye ut av det, og det er ikke så mye treningstid bortsett fra fellestreningene når man jobber vanlig arbeidstid. Men om man har en hund som takler mye trøkk, er det supre treninger og fasiliteter og fint med oppvarmet hall. 

Follo Brukshundklubb liker jeg veldig godt :) Treninger i en fotballhall om vinteren og to store, fine treningsområder om sommeren. LP-treningene i vinter var helt supre, med kanskje rundt 7-8 stk i hallen, så det ble passe med forstyrrelser. Agilityen var også helt super, beste opplegget jeg har sett i en klubb. Mye trening per ekvipasje og mye oppfølging for alle uansett nivå. Det tar meg også kortere tid å kjøre til Follo enn til Kløfta pga at det er mindre kø den veien.  

Stovner har vel treninger på Lillomarka om sommeren?

Hvor langt ut fra Oslo er du villig til å bevege deg? Lettere å svare om aktuelle klubber når man vet det.

Noen av gruppene til Stovner trener på Lillo ja. De har nettopp fikset opp der, tror det er hovedsaklig AG og noe LP sommerstid.

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg er heldig som har disse fri-områdene hvor det ikke er dådyr eller rådyr. Jeg kan absolutt gå tur i skoger hvor det er vilt, eller fjell og daler hvor det går beitedyr. Som sagt der går hundene mine i bånd. Jeg vet med sikkerhet at det ikke er bare meg som har det sånn 👍 Norge er stort, langt og er veldig variert. Jeg har faktisk trodd at de mange har det sånn som meg. At de har områder (øyer av skog) hvor det ikke er vilt. Men det er kanskje ikke mulig for flere av dere? Men det er det for meg! 👍
    • Dådyr finnes ikke i Norge, iallefall ikke fra naturens side, men antar du mener rådyr. Uansett: båndtvangen er også til for å verne elg, rein, hjort og "andre pattedyr". Og småvilt. Og fugler. Og beitedyr. Jeg har gått i den samme skogen hele livet, og er ganske lommekjent, men jeg har ikke full oversikt over hvilke dyr som finnes der eller nøyaktig hvor de er til en hver tid. Men det er kanskje bare meg.
    • Svaret på dette er jo egentlig ganske enkelt: Ja, en må følge loven. Dessverre. Båndtvangen virker kjipere enn den er, hundene til oss som følger dette har det faktisk helt fint. Det er masse man kan finne på, men det er ikke innafor å slippe hunden i skogen, nei, eller noen andre steder med mindre det er et område med unntak. Det er både ulovlig og lite reflektert, og etter min mening ikke greit i det hele tatt, ikke bitte litt heller. Jeg bor midt i oslo by, og selv her kan løse hunder skremme ekorn, fugler og piggsvin. Vilt finnes over alt, også uten kløver og horn. Det finnes lange bånd, og masse aktiviteter man kan gjøre. Hvis dere går for vannhund vil kanskje hunden like å svømme i langline. Som hundeeier anser jeg det som en ganske viktig plikt å respektere naturen, og båndtvangen er der for en grunn. Hvis det går sau i området er det bare nok en grunn til å følge den. Jeg møter mange hundeeiere med løse hunder som føler seg over loven om båndtvang, og jeg må innrømme at jeg kan bli ganske provosert av det. Jeg har en 3 kilos papillon, som har et ikke-eksisterende jaktinnstinkt og en radius på 20 cm, og selv jeg tar hensyn; Både i byen og i skogen. Hundene du nevner som aktuelle er store nok til å gjøre mye skade, uansett hvor snill og lydig. Så hvordan båndtvang praktiseres: Ha på bånd. 

Å binde hund utenfor steder burde man jo klare å jobbe rundt. Noe kan skje med hunden, hunden kan bite noen som prøver å hilse - den er generelt utenfor din kontroll. Jeg ville aldri gjort det, med noen hunder jeg har hatt, men jeg bor også nært butikken og tar heller en ekstra tur ut. Ser det gjort stadig vekk, og ringer ikke politiet av den grunn, men se an hunden.
    • Du kan også vurdere en toy puddel.  De kan også godt klare flere timers turer.   Min erfaring med pudler er at de er veldig tilpasningsdyktige.  Blir de vant til et høyt aktivitetsnivå som unge, vil de gjerne ha det som voksne også, fordi forbrenningen tilpasses.  Uansett burde både mennesker og hunder ha minst 20 minutters (rask) tur daglig.
    • Hunden vår går løs kun et par-tre ganger i året (med unntak av på inngjerdet område) fordi jeg ikke stoler på at han kommer om han ser vilt/ekorn/katt etc. Det er nok den delen av hundeholdet vårt jeg aller helst skulle endret på, men vi har foreløpig ikke klart å lære inn en innkalling som gjør at han bryter når han først bikker over i jakt. For å la han få strekke ut i blant har vi et par steder som er gjerdet inn som vi reiser til med relativt jevne mellomrom, også bruker vi en del langline høst, vinter og sensommer. Bruker ikke langline vår/forsommer ettersom det er mye rådyr her vi bor, og med 15 meter å gå på tror jeg hunden veldig fint kunne funnet en kalv litt av stiene - vi ser voksne rådyr med helt ned til 10 meters avstand til oss rett som det er. Jeg ville aldri bundet hunden min utenfor butikk eller annet, fordi jeg ikke har kontroll på hva andre folk/dyr finner på og fordi jeg vet at 40 kg veldig glad hund fort kan tolkes som farlig sett med andre øyne enn mine.  Vi har to biler, én med bur i bagasjerom og én med sele i baksetet. Vi bruker nesten utelukkende bilen med bur når hunden skal med, men har ordnet sele osv. til den andre bilen så vi har mulighet. Da trenger vår hund (40 kg hannhund) ganske mye av baksetet. Har selv sittet sammen med han i baksetet, det gikk helt fint, men jeg ville ikke belaget meg på å ha hunden i sele mellom to så små barn i bil, både for barna og hunden sin del. Ville aldri hatt hund utenfor bur sammen med bagasje i et bagasjerom, uansett. Til mindre hunder kan det hende det finnes burløsninger som passer i en tesla, enten bagasjerom eller i baksetet. 
  • Nylig opprettede emner