Gå til innhold
Hundesonen.no

Mareritt og skriking om nettene


Frenchie1412
 Share

Recommended Posts

Har en hund på 4 år som de siste månedene har bråvåknet og begynt å skrike, altså skrike høyt, som et barn kombinert med uling, vi må prøve å roe ham ned og "snappe" ham ut av det. Han sover i senga med oss, så det er ganske forstyrrende.

Den siste tiden har dette skjedd cirka 1-2 ganger i uka, og det er utrolig stressende fordi vi voksne også bråvåkner og får forstyrret søvn.

Har lest at dette kan være mareritt, f.eks. vanlig hos omplasseringshunder og hunder som har blitt mishandlet osv, men det har jo ikke vår hund. Han har dog hatt noen dårlige opplevelser hos veterinærer, kan det være dette han drømmer om?

Han er frisk og rask ellers, så tror ikke det skyldes smerter, det virker mer som om han bråvåkner og blir redd.

Noen som har erfart noe lignende? Synes det er vanskelig å finne info om dette på nett.

Endret av Frenchie1412
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en sjekk hos veterinær. Når en frisk, voksen hund får plutselige adferdsendringer så er det noe de reagerer på. De kan også ha smerter som ikke vises så godt i det daglige, men som kanskje dukker opp når han ubevisst beveger seg i søvne, for eksempel.

Har det vært noen endringer i livet hans i det siste? Bor dere i leilighet, fått nye naboer, pusset opp, eller noe annet kanskje?

Endret av simira
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også dratt til veterinær, bare for å ta en sjekk. Ellers, hvordan er pusten hans? Hvis det er en fransk bulldog kan det hende at han ikke får puste ordentlig om natta (man puster generelt dårligere når man sover), og blir skremt av det. Jeg har sett flere kortsnutede hunder som våkner av at de ikke får puste. Det kan jo hende at han blir skremt av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle og takk for svar så langt.

Han bråvåknet og skrek igjen i natt, skjer vanligvis i 5-6 tiden. Vi lurer på om det kan være at de er helt mørkt på soverommet? Skal prøve å ha på en liten lampe, se om det hjelper...

Vi måtte dessverre gjøre en BOAS-operasjon noen år tilbake pga dårlig pust, så nå er pusten veldig god. Så det er nok ikke den. Han snorker ikke og peser heller ikke. 

Tar en tur innom vet for sikkerhets skyld.

@Debbie hvor ofte skriker den?

 

Endret av Frenchie1412
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frenchie1412 skrev:

Hei alle og takk for svar så langt.

Han bråvåknet og skrek igjen i natt, skjer vanligvis i 5-6 tiden. Vi lurer på om det kan være at de er helt mørkt på soverommet? Skal prøve å ha på en liten lampe, se om det hjelper...

Vi måtte dessverre gjøre en BOAS-operasjon noen år tilbake pga dårlig pust, så nå er pusten veldig god. Så det er nok ikke den. Han snorker ikke og peser heller ikke. 

Tar en tur innom vet for sikkerhets skyld.

@Debbie hvor ofte skriker den?

 

Det varierer veldig. Men gjerne fire eller flere ganger i uka. Synes godt det kan øke litt på hvis hun har opplevd mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min knurrer, bjeffer (men det høres mer ut som klynk), piper, uler, flekker tenner, slikker og løper i drømme en gang i mellom. Noe som er helt vanlig. Men jeg har aldri merket eller i det hele tatt hørt om at det skjer etter at hunden våkner. Noe som får meg til å stusse. Så jeg ville også tatt en tur til veterinær. 

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund drømmer også veldig når han sover om natten. Det er så og si hver natt. Hjelper å snakke rolig til han heldigvis. Har hendt ett par ganger at han hopper opp og bjeffer. Han våkner av at han bjeffer i søvne tror jeg, og er helt rar når han ser rundt seg. Skremte meg skikkelig en natt her for noen uker siden.

Det rare er at han aldri bjeffer ellers, har boffet ett par ganger om han hører fremmede i gangen (kan telle på en hånd) Men aldri bjeffet sånn som når han sover. Sikker på at han vekker hele bygget en natt her ?

Han er jo både omplasserings hund, og vet han var veldig mye alene før. Viste aldri hvem eller når noen kom for å lufte han stakkars. Vet det gikk lang tid i mellom til tider ?

Han hadde litt separasjons problemer første tiden, men har begynt å forstå at vi kommer tilbake. Å han er sjelden alene mer enn noen få timer nå, da jeg jobber dag og typen kveld/natt. 

Men tror faktisk han drømmer om ting han opplever i løpet av dagen. Merker det spesielt de dagene som det hender mye eller nye ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...