Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp sammen med voksen hund med separasjonsangst


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Hva gjør man da? Har 2 voksne, den ene med separasjonsangst og den andre ikke. Den med angst må stå i bur for å ikke ødelegge døra totalt, og hyler når den er alene (selv om den andre voksne er der). Hvordan i alle dager skal jeg gjøre en valp trygg på å være alene når det er en hund med separasjonsangst der? Hunden med angst er min samboer sin, den trygge er min :(

Endret av MerlePerle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd så langt som mulig å legge opp alenetreningen slik at valpen er med den trygge hunden, og at den med separasjonsangst er med ut. Siden dere allerede har en trygg sammen med den med angst så har det tydeligvis ikke hjulpet noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med angst burde vell strengt tatt ikke bli etterlatt alene inne så det burde jo egentlig ikke være en problemstilling, beklager om jeg fremstår som frekk, men det er rett og slett ikke hyggelig å sette igjen en hund med angst i en situasjon den er engstelig i og dra fra.. Og for å svare på spm, valpen burde ikke være alene sammen med en hund med sep. angst, så jeg ville rett og slett funnet en alternativ løsning om den andre skal være der. Ta med i bil feks. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Malamuten said:

Den med angst burde vell strengt tatt ikke bli etterlatt alene inne så det burde jo egentlig ikke være en problemstilling, beklager om jeg fremstår som frekk, men det er rett og slett ikke hyggelig å sette igjen en hund med angst i en situasjon den er engstelig i og dra fra..

Ikke helt uenig, men det er godt mulig at Merle har begrenset innvirkning på det om det ikke er hennes hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hund med separasjonsangst da jeg fikk valp. Men hun var aldri alene mer enn hun tålte, og det burde ikke din samboers hund heller, det blir ikke bedre av å etterlates slik, det må du ta opp med han/henne. En hund med sep.angst skal ikke etterlates slik at den står og hyler. Du kan heller ikke lære valpen å bli trygg alene dersom den er sammen med en med angst. Og jeg hadde vært veldig redd for at den andre trygge skulle blitt påvirket og.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Malamuten said:

Den med angst burde vell strengt tatt ikke bli etterlatt alene inne så det burde jo egentlig ikke være en problemstilling, beklager om jeg fremstår som frekk, men det er rett og slett ikke hyggelig å sette igjen en hund med angst i en situasjon den er engstelig i og dra fra.. Og for å svare på spm, valpen burde ikke være alene sammen med en hund med sep. angst, så jeg ville rett og slett funnet en alternativ løsning om den andre skal være der. Ta med i bil feks. 

 

Jeg har definitivt begrenset innvirkning på det, da det ikke er min hund. Det er litt komplisert...

Hunden er EKSTREMT knyttet til eieren sin, og tåler fint å ligge i bilbur hvor lenge som helst uten noe stress. Av diverse årsaker vil ikke samboeren min ha han i bilen når han er på jobb, og det har jeg ingen innvirkning på ?

Hunden har vært tilnærmet trygg hjemme, før de bodde sammen med meg, men siden jeg er MYE hjemme så har han «glemt» å være alene hjemme. Det som tydeligvis skal til for at hunden skal komme over sep.angsten er at den får være hjemme alene 8 timer hver dag, hvis ikke får den tilbakeskritt. På grunn av at jeg er hjemme stort sett hver dag, får han ikke vendt seg til det. Når den er alene hjemme så hyler den og ødelegger ting/dører, og når eier ikke ønsker å ha den i bilen på jobb, så ser jeg ikke noen annen løsning? Jeg er som sagt mye hjemme, men av og til er jeg ikke det i korte perioder. Om noen har tips som ikke innebærer å la hunden få lov til å gå fritt og ødelegge et helt nytt hus så er jeg åpen for det. Helt klart er jeg enig i at det beste hadde vært om hunden fikk være i bilen mens eier er på jobb.

Det er ikke sånn at denne hunden er mye alene hjemme og hyler, kanskje 2-3 timer i uka, som ikke er nok til at den vender seg til det :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke etterlatt noen hund sammen med en med sep. angst som står å hyler i redsel, ikke den andre voksne hunden, og aldri, under noen omstendigheter en valp, det er å be om sep angst på valpen også, går ikke ann å trene på at den skal være trygg mens den andre står der og hyler, den andre voksne hunden kan også bli påvirket av det og ende med å bli utrygg.

Så jeg ville tatt med den med sep angst når valpen skal være alene.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enten lagt press på eier av den andre hunden til å fikse det problemet, enten det er å trene på det eller ta den med seg eller om du tar den med deg. Eller så får du ta med deg valpen å unngå det da. Ville ikke etterlatt noen hund sammen med en sånn hund. Ikke i samme bygning heller.

Man må jo trene på å bygge opp alene tid gradvis så er det mulig å komme opp på 8 timer 5 dager i uken så burde det være langt mindre problematisk å komme opp i et par tre timer i uken ? du kan jo evt trene med denne voksne samtidig som du likevel holder på å trene med valpen? Kanskje det nytter.

Edit; det er vell heller fordi de har flyttet eller det går skjedd én forandring i livet at den ikke lenger kan være hjemme alene, hva nå enn "tilnærmet trygg" var. Sånne hunder er jo selvsagt mer var for endringer fordi de ikke er trygge i utgangspunktet, så det må gjerne trenes på igjen om det skjer noe nytt. 

Det er ikke uvanlig at hunder med separasjonsangst er tryggere/roligere i bil, av en eller annen grunn. 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
×
×
  • Opprett ny...