Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvor belastende er det for en hund å flytte flere ganger i løpet av livet sitt? Eller er det i det hele tatt en utfordring eller en belastning med det? Hvordan takler deres hunder det? Nå tenker jeg på flytting sammen med samme eier, ikke som et nytt hjem/omplassering. 

Vi har nå flyttet 2-3 ganger og det virker egentlig ikke som han tar det noe stress. Tilvenning av nye lyder i hjemmet og en rolig tilnærming til å være hjemme alene trengs - men ellers så virker det som han kjapt forstår «nå bor vi her» foruten litt forvirret i starten.

Skrevet

Det kommer nok veldig an på hunden. De fleste voksne, stabile hunder vil takle det helt fint. Odin har bodd korte perioder hos mine foreldre og er like mye hjemme der som her. Vi var også et år i England, og har både hatt pass og vært ulike steder uten problemer. Mens nå som han er gammel og sliter med syn og hørsel blir han mye mer utolig på fremmede steder, og vi må planlegge og tilrettelegge mer.

Skrevet (endret)

Nå måtte jeg telle, og Mayah (8 år), har bodd 5-6 steder i sitt liv. Vi har altså flytta endel etter vi fikk henne. De andre hundene vi har nå har flytta en gang (i tillegg til at 2 av dem er omplasseringshunder) eller voks opp her vi bor nå. Tidligere hunder har også flytta litt rundt. Jeg har aldri opplevd noen problemer knytta til flytting på de hundene vi har/har hatt ? De er fornøyde så lenge de får være med flokken sin har jeg inntrykk av. 

Jeg vil vel tro at noen hunder kan slite litt mer med det enn andre. Vi har jo flere hunder, så da er det kanskje enklere enn å kun ha en. Alene hjemme-trening kan vel i noen tilfeller være nødvendig når man flytter til et nytt sted. Spesielt om man har en hund som er litt usikker i utgangspunktet. 

Endret av Heidihj
Skrevet

Begge mine håndterte flytting uten problemer! Merka det egentlig ikke noe særlig på dem, bare litt mer bjeffing på nye fremmede lyder første tiden! :) 

Jeg har en veldig trygg og selvsikker voksen hannhund og en voksen, men veldig nervøs og ikke like selvsikker hannhund med sep.angst! De taklet det helt likt egentlig! :) 

Men nå skal det sies at gutta mine tar seg til rette hvor enn vi er, om så bare borte på besøk :lol: Så de undersøkte litt kjapt og så var det deres hjem!

Skrevet

Jeg har flytta mye med min hund, det går helt fint. Jeg prøver å ikke la henne være hjemme alene noe særlig i begynnelsen, men når jeg ser at hun slapper av går det helt fint. Jeg tror det viktigste for hunden er om «familien» er med :) 

Skrevet

Min har flyttet to ganger i sitt liv. Hun er en litt usikker hund som ikke takler nye ting så godt, men begge gangene gikk over all forventning. Hun var litt var for lyder den første uken eller så, lot henne ikke være hjemme alene i den tiden siden jeg hadde mulighet til det. 

Skrevet

Fint å høre deres erfaringer! Blir nok ikke siste gangen vi flytter, men må si nå at tredje gangen vi flyttet (altså den siste nå) har gått helt supert. Ikke noe problem med å være hjemme alene, noe som har vært litt utfordrende tidligere. Har vært nødt til å ta det veldig rolig med han, men nå etter å ha flyttet litt virker det som han rett og slett bare er tryggere på seg selv! Det lover godt? Reiser jo eller flytter ingensteds uten han så.

Skrevet

Har gått fint med de fleste av hundene mine. Utenom yngstemann, så har alle hundene mine vært med på 2-3 flyttelass. Kun en blandingstispe jeg hadde tidligere slet etterhvert med flytting. Hun utviklet til slutt seperasjonsangst, men nå var hun veldig usikker på livet generelt, så det var nok ikke bare flyttingen som gjorde det. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...