Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialiering av hund


Colargol
 Share

Recommended Posts

Hvor viktig er det, og hvordan gjør man det? 

Vi har en Golden på 6 måneder. Hun har møtt mange hunder (på kurs), men ikke fått hilst på dem.

Ellers har det blitt lite samvær med andre hunder. En jevnstor og jevngammel valp som hun en sjelden gang har fått  lekt litt med. En eldre hund som hun hadde alt for høyt energinivå for, så det ble med den ene gangen. 

Bør vi prøve å la henne treffe flere hunder? Hvorfor? Og ikke minst, hvordan? Har vurdert hundepark, men er generelt skeptisk. Vi har en stor hund, hvor innkalling ikke sitter enda - jeg vil ikke at hun skal ende opp i en situasjon hvor hun blir for ivrig overfor andre hunder og jeg ikke får stoppet henne. 

Er det andre valper i ca samme størrelse, eller voksne hunder vi bør møte? Og hvordan sikre at det skjer i trygge rammer? (Ja, jeg er usikker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk klubber i nærheten? Selv om de fleste er der for trening så er det sikkert noen som kan tenke seg å gå en tur sammen, og/eller kjenner til et trygt sted å slippe hundene. I tillegg for dere jobbet enda mer med å være rundt andre hunder uten å hilse, for det trenger en retriever antagelgivis mye mer enn noe annet.

Sjekk hundegrupper på facebook om du er der, lokale dyrebutikker osv. Hundeparker er generelt en dårlig idé, men det kan jo være greit å ta en tur på rolige tidspunkter (dvs. unngå timene rett etter middag, og formiddager i helgene) og se om det er en hund eller to der hun kan leke med.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det lurer jeg litt på: hva er greia med sosialisering? For at hunden skal få lekt seg? Ha det morro? Eller lære noe? For det er ingen tvil om at min hund trenger øvelsen i å møte andre hunder (og mennesker....) uten å bli helt spinnvill. Uten å hilse. Men trenger hun mer enn det? 

Jeg syns det er vanskelig å «trenge meg på» vilt fremmede for at hunden min skal få sosialisere seg. Spesielt siden jeg ikke har kontroll på henne - verken innkalling eller «sitt» eller «nei» fungerer sånn helt perfekt. Vi går som nevnt på kurs. Der får hun øvd seg på å treffe andre hunder uten å hilse. Det er det andre jeg føler jeg kommer til kort på. Trygg lek og alt det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek er ikke bare lek. I likhet som hos menneskebarn er lek mellom valper/unghunder øvelse på bruk av språk og adferd som de voksne bruker. Lek er å lære hvordan man kommuniserer og lære hva som er greit og ikke. Det er kjempeviktig.

Når det er sagt så er retriever en rasetype som er veldig sosial i utgangspunktet, og som har høy terskel for å lage bråk, og gjerne har mer igjen for å lære seg å være rolig (og fokusert på eier) sammen med andre hunder. Båndturer er helt fint, kanskje med et lite slipp etterpå. Rolige, voksne hunder som gir beskjed når det er nok. Husker ikke hvor dere holder til, men om dere er i nærheten av Oslo kan vi møtes med en voksen, kjedelig ridgeback...

Det er andre der ute som også trenger å sosialisere sine hunder, eller som vil stille opp fordi noen stilte opp for dem en gang. Å møte opp på en hundeklubb for å treffe folk og hunder er ikke å trenge seg på, det er jo det den er til for. Du kan selvfølgelig ikke forvente at hvem som helst stiller opp for tur og frislipp, men det må jo finnes noen der som vil synes det er greit. Og om det er et noenlunde skjermet område så går det nok fint å slippe hunden med en voksen, lydig hund som kommer på innkalling. Nå i båndtvangen er det jo uansett begrenset med steder man kan slippe hunden.

Eller spør på en facebookgruppe i ditt nærområde eller klubbsiden om noen vil møtes og gå en liten tur, og så slippe hundene sammen på nærmeste fotballbane/hundepark/passende sted. Det er ikke påtrengende å spørre om det.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Lek er ikke bare lek. I likhet som hos menneskebarn er lek mellom valper/unghunder øvelse på bruk av språk og adferd som de voksne bruker. Lek er å lære hvordan man kommuniserer og lære hva som er greit og ikke. Det er kjempeviktig.

Når det er sagt så er retriever en rasetype som er veldig sosial i utgangspunktet, og som har høy terskel for å lage bråk, og gjerne har mer igjen for å lære seg å være rolig (og fokusert på eier) sammen med andre hunder. Båndturer er helt fint, kanskje med et lite slipp etterpå. Rolige, voksne hunder som gir beskjed når det er nok. Husker ikke hvor dere holder til, men om dere er i nærheten av Oslo kan vi møtes med en voksen, kjedelig ridgeback...

Det er andre der ute som også trenger å sosialisere sine hunder, eller som vil stille opp fordi noen stilte opp for dem en gang. Å møte opp på en hundeklubb for å treffe folk og hunder er ikke å trenge seg på, det er jo det den er til for. Du kan selvfølgelig ikke forvente at hvem som helst stiller opp for tur og frislipp, men det må jo finnes noen der som vil synes det er greit. Og om det er et noenlunde skjermet område så går det nok fint å slippe hunden med en voksen, lydig hund som kommer på innkalling. Nå i båndtvangen er det jo uansett begrenset med steder man kan slippe hunden.

Eller spør på en facebookgruppe i ditt nærområde eller klubbsiden om noen vil møtes og gå en liten tur, og så slippe hundene sammen på nærmeste fotballbane/hundepark/passende sted. Det er ikke påtrengende å spørre om det.

Takk for tilbudet - vi bor i Trondheim, ellers hadde vi gjerne møtt en «voksen, kjedelig ridgeback»! (Tror faktisk at det er akkurat det frønka mi trenger - en voksen, kjedelig hund som kan vise henne litt hundeoppførsel ? )

Jeg må vel prøve å overkomme min redsel for å plage folk, og se om det er folk i retrieverklubben her som kan tenkes å treffe oss. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit å ha et par-tre hunder som valpen kan leke med med gjevne mellomrom så den får utvikla språket sitt og utfold seg litt. Men jeg sørger alltid for at det er hunder som jeg vet er snille, har bra språk og ikke er for voldsomme. Andre hunder som vi møter på tur eller kurs synes jeg det er greit å lære dem at man ikke skal bry seg noe om, og lære dem å gå pent forbi. Jeg hadde aldri tatt med hverken valp eller voksen hund til hundepark med flere ukjente hunder. Får hunden en skikkelig negativ opplevelse med en fremmed hund så kan det fort ødelegge en del, og man kan feks få problemer med utfall mot andre hunder senere. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også som i innlegget over, har noen få faste lekekamerater til mine. Tenker det er viktig å se an andre hunder før man slipper sin løs med dem, selv om man selv har en omgjengelig hund. Kan man unngå negative erfaringer er det alltid det beste. I en park der man ikke vet noe om eierne eller hundene kan det nok raskt oppstå kjipe situasjoner.

Hvis du blir med i en turgruppe eller klubb blir du nok raskt kjent med noen som kan tenke seg å møtes for å la hundene leke. Som andre sier er det viktig at hundene får erfaringer med å omgås andre hunder for å utvikle eget språk og tolke andre hunders språk, men like viktig er det å lære når man skal ignorere andre hunder. Jeg vil ha hunder som ikke bryr seg nevneverdig om andre hunder på tur eller når vi trener, det gjør hverdagen og treninga vår mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med å finne faste lekekamerater da.. (turgruppe er litt vanskelig for meg pga fysiske begrensninger, men jeg skal sjekke ut retrieverklubben her i byen)

Vi kjenner en labrador som blir 1 år i disse dager. Vil det bli for nært i alder (vår er 6 mnd)? Jeg ser for meg at et vettug voksen hund hadde vært ideelt, men kanskje to unghunder kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo raser som som regel er sosiale med andre hunder så ville tro at det skulle gå bra. Er den andre hunden veldig vill, eller er den stort sett relativt rolig og grei? Matcher den energinivået på din valp? Er det forskjellig kjønn? Dere kan jo prøve å gå tur sammen først med hundene i bånd å se åssen det går. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering i ordets rette forstand stopper vell i 4 mnd alder, for hunden. Etter det er det miljøtrening og lære seg å oppføre seg det handler om, med den bagasjen man har. 

Med hunder som din så tenker jeg man må treffe enten hunder som er likesinnede som kan ha en kjekk lek på sin måte, som blir positivt for begge om enn det kan virke litt pågående å voldosmt for oss. Eller så bør man treffe (voksne) hunder som er trygge og solide nok mentalt til å tåle litt bus fremtreden og samtidig evner å si ifra. Tydelig, men uten å knøvle din hund, med mindre det er helt nødvendig. Hunder som trekker seg unna, prøver å ignorere eller synes det blir ekkelt med sånne som din vil bare bli overkjørt og det blir ikke hyggelig for noen. 

Ville nok heller avtalt møte med noen, kontra hundepark eller tilfeldige i skogen, så alle vet hva de er med på og du kan sørge for at begge hundene får et hyggelelig(eller fornuftig iallefall) møte.?

Nødvendig er det jo ikke nødvendigvis med leketreff, eller slik interaksjon.. Hunder er jo forskjellige og med forskjellig naturlig utgangspunkt. Ting som mye energi og muligens noe overivrig eller litt uhøflig lek kan like godt roe seg selv med annen trening samt alder og modenhet, Og for mange så finnes det nok en kjekk og trivelig hund under der som sklir rett inn i sosial interaksjon senere uansett. Men det kan jo være hyggelig for både hund og eier selvsagt å få lekt litt med jevnbyrdig?

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Malamuten sier :) Sjøl lot jeg min valp få hilse på noen få små hunder og en par store med hengeører. Det var alt, og det skjedde innen 12 ukers alder. Etter trente jeg på at han klarte å se hunder uten å tilte, det gjorde jeg ved hjelp av sladretrening. Føler det var en fin vei å gå, han er 2 år og har ingen greier ifht andre hunder :)

 

Må legge til at han bor sammen med en annen hund og lærer mye fint språk av henne.

Endret av Avani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering handler om å bli trygg. Det å treffe nye hunder å bli trygg på, legger seg i minnet til hunden om at hunder er greie. Ved god sosialisering med hunder som valpen ikke kjenner, gjør du den mer motstandsdyktig mot uheldige møter. Har du møtt 100 snille hunder og treffer en dust, så er 99% av hundene din har møtt greie, og dermed vil forhåpentligvis ikke det dumme møte bety så alt for mye for din hund. Har du derimot møtt 10 forskjellige hunder, vil et dårlig møte utgjøre hele 10%. Har du møtt færre enn det, vil prosenten øke. 

Sosialisering handler ikke om lære valpen å herje. Men det å leke er gjerne en god indikasjon på at valpen er trygg og at du kan gå videre til neste hund. 

Man bør dog ha en balanse her. Poenget er som sagt ikke å øve seg på å herje, men å bli trygg på nye hunder slik at hunder ikke er noe å være redd for. Samtidig lærer hunden å bruke og utvikle språket sitt og den lærer seg at forskjellige hunder snakker forskjellig. Den lærer også at ikke alle hunder synes det er dritkult å leke, og at den må høre på språket til den andre hunder for å unngå konflikt. 

Sosialiseringsperioden varer fra valpen er ca. 3 uker til den er ca. 12-14 uker. Her har valpen fra naturens side lettere for å generalisere. Har den møtt 20 forskjellige hunder og det har gått bra, er det stor sannsynlighet for at valpen tenker at alle hunder er greie. Etter sosialiseringsperioden generaliserer ikke hunden like godt lenger, og er den da usikker i møte med andre hunder, er det større sjans for at den bare blir trygg på en og en hund, og at den da ikke generaliserer dette til å gjelde flere. Det er så klart ikke noe fasit på dette, men sånn ca. sånn er det i teorien. Hunder er individer og en lærebok kan ikke ta for seg alle mulige eventualiteter. 

Når det er sagt, så er det fint å la valpen/unghunden få sosialiseres løs, men man må også øve på å være i nærheten av andre hunder uten å hilse. Kunne gå tur uten å herje, og gå båndturer med andre uten å hilse og herje. Det er en balanse. Får du for mye i hver retning, vil det påvirke hundens syn på andre hunder i den ene eller den andre retningen. Mine hunder har f.eks. lært at når de er løse, så kan de hilse (med mindre jeg ber om noe annet), mens i bånd så passerer vi og hilser ikke.  Får du en fin balanse her, så får du forhåpentligvis en hund som kan hilse på "hvem som helst" når den er løs, og som passerer andre hunder fint når den er i bånd. Dette tar litt tid, for valper og unghunder har dårligere impulskontroll og konsentrasjon enn eldre hunder. I tillegg handler det også om vane. 

Du er nok i utgangspunktet litt sent ute mtp sosialisering, men du bør likevel prøve i og med at din har truffet få hunder. Ingenting er for sent. Du har i tillegg fordelen av å ha en retriever. Selv om jeg har truffet dårlig sosialiserte retrievere som er usikker i møte med andre hunder allerede som ganske unge. Hvis din er stor og vilter, ville jeg fokusert på å treffe store hunder som tåler en vilter unghund (ikke mindre hunder som blir overkjørt og løpt ned). Det er også viktig at du trør inn og hjelper til hvis din blir for pågående og den andre hunden ikke liker seg eller ikke greier å bli hørt når den gir beskjed. Jeg ville i utgangspunktet fokusert på 1:1 møter heller enn hundepark når din er såpass uerfaren med andre hunder.

Jeg kjører alltid mange møter med hunder jeg kjenner før jeg lar mine valper hilse på hunder jeg ikke kjenner, sånn at jeg får bygget opp en god grunnbase med trygghet først.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...