Gå til innhold
Hundesonen.no

«Teddy (7) ble angrepet: Thea må ta farvel med sin trygge hjelper»

Recommended Posts

Skrevet (endret)

«Labradoren Teddy er i sin beste førerhundalder. Likevel må han pensjoneres. Det koster samfunnet flere hundre tusen kroner.»

Jeg kjenner at jeg blir både sint og lei meg når jeg leser sånne saker. Hva er det med folk?! Se alltid an situasjonen og ikke gå bort til hunder hvor eier og/eller hund signaliserer at de ikke vil eller kan hilse. Og ha alltid kontroll og oversikt på den aggressive hunden din, drittsekk!

Jeg blir matt. Går dette i det hele tatt an å løse, eller det rett og slett en uoverkommelig oppgave å opplyse folk om alminnelig folke- og hundeskikk (for ikke å snakke om eksisterende lovverk, da...)?

Red: Bug med lenke ved bruk av telefon.

Endret av Nimbus
Skrevet

Jeg leste den første saken i denne serien for en stund siden, og må faktisk innrømme at det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt før. Jeg er irritert nok som det er på folk som ikke har kontroll på hundene sine og ødelegger for de (oss) som har usikre hunder eller hunder med passeringsproblemer. Dette er jo en helt annen skala.

Mitt nye standardsvar når eier sier "den er bare snill, de har bare godt av å hilse" når en løs hund kommer bort er "vet den forskjell på førerhunder i jobb og andre hunder også?".

Skrevet

Måtte for 10 år siden snakk til en som gikk med bikkja si løs midt i sentrum. Gikk så fint på plass at det, kom det fra eier. Hannhunden hadde en holdning som tilsa at møtet med førerhunden som kom imot på fortauet ikke kom til å få en happy ending. Hadde jeg ikke gått imellom ville nok førerhunden fått en dårlig opplevelse. 

Skrevet

Veldig trasig og unødvendig sak. :no:

Spørsmålet er hvordan man skal nå ut (og inn) til flere av dem som er slepphendte. Hvilke kanaler kan man benytte for å fange  de som ikke leser om hund eller får med seg nyheter? Og hva gjør man med folk som vet bedre enn å slippe hundene sine løs eller bort til andre, men som gir blaffen? :icon_confused:

Skrevet

Det er nok lite man kan gjøre. De aller fleste hundene deres er snille, i de aller fleste tilfeller går det bra, og det er ekstremt få førerhunder rundt om. Det er (hvis man skal se fra et gi-blaffen-synespunkt) veldig få gode grunner til å ha hunden i bånd og under kontroll.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...