Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt og jakt/lure coursing

Recommended Posts

Jeg har lyst til å drive lure coursing med hunden min. Jeg regner med at hunden kommer til å bykse etter ekorn/katter/alt mens jeg er ute på tur. Hvis jeg trener mye på kontakt for at hunden ikke skal umiddelbart løpe etter et bytte, men se på meg i stedet for, vil dette på noen måte redusere evnen til hundens jakt under lure coursing? Jeg kan ikke se for meg at jeg klarer å trene en hund med så sterkt jaktinstinkt til å ikke bykse etter et bytte, men hvis jeg prøver, vil dette ha noe å si? Er det noen fordel i legge på en kommando for jakt, som "ta den" eller "værsegod"?

Off-topic, men hvis det er en LC tråd på sonen hadde det vært fint om noen lenket til den, for jeg finner det ikke, hverken under "jakt" eller "annen sport" subforum...:icon_confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Ederi skrev:

Jeg har lyst til å drive lure coursing med hunden min. Jeg regner med at hunden kommer til å bykse etter ekorn/katter/alt mens jeg er ute på tur. Hvis jeg trener mye på kontakt for at hunden ikke skal umiddelbart løpe etter et bytte, men se på meg i stedet for, vil dette på noen måte redusere evnen til hundens jakt under lure coursing? Jeg kan ikke se for meg at jeg klarer å trene en hund med så sterkt jaktinstinkt til å ikke bykse etter et bytte, men hvis jeg prøver, vil dette ha noe å si? Er det noen fordel i legge på en kommando for jakt, som "ta den" eller "værsegod"?

Off-topic, men hvis det er en LC tråd på sonen hadde det vært fint om noen lenket til den, for jeg finner det ikke, hverken under "jakt" eller "annen sport" subforum...:icon_confused:

Nå vet jeg ikke hvilke rase du har, men går ut fra at det er en mynde? I så fall; nei, kontakttrening vil ikke spille noen rolle for hvordan den fungerer på LC-banen. De instinktene der får du ikke "temmet". Kommando spiller nok ingen rolle, så fort filla farer avgårde vil ikke hunden bry seg om hva du sier uansett. 

LC er nok ikke mye diskutert på sonen så du får lage en tråd :)

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du får stoppet/begrenset en hund i LC pga kontakttrening? Ingen belønning i verden er bedre enn filla, for en god LC-hund - så nei de skiller nok skogen fra feltet. Hva slags rase har du?

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De typiske LC-rasene er vel uansett rimelig vanskelig å få god innkalling på når det gjelder vilt?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
30 minutes ago, mushi said:

Tror jeg hadde lært inn en god stopp-kommando. Hvilken rase har du? 

Just now, mara said:

At du får stoppet/begrenset en hund i LC pga kontakttrening? Ingen belønning i verden er bedre enn filla, for en god LC-hund - så nei de skiller nok skogen fra feltet. Hva slags rase har du?

Skal snart få meg faraohund! :D Ble flyttet fra myndegruppen til urhund-gruppen, men den er typisk LC-rase.

Takk for tips! Hvordan lærer man inn en stopp-kommando? 

Just now, Tonje said:

Nå vet jeg ikke hvilke rase du har, men går ut fra at det er en mynde? I så fall; nei, kontakttrening vil ikke spille noen rolle for hvordan den fungerer på LC-banen. De instinktene der får du ikke "temmet". Kommando spiller nok ingen rolle, så fort filla farer avgårde vil ikke hunden bry seg om hva du sier uansett. 

LC er nok ikke mye diskutert på sonen så du får lage en tråd :)

Ok! Var det jeg tenkte. Var noen som sa at det ikke var vits å forsøke å trene på kontakt ifht. jakt/synet av vilt hvis jeg skulle bruke hunden i LC. 

Greit å vite at det ikke er en tråd fra før. Da skal jeg ikke lete mer!

Just now, simira said:

De typiske LC-rasene er vel uansett rimelig vanskelig å få god innkalling på når det gjelder vilt?

Ja, innkalling skal visst være veldig vanskelig på podenco-raser og mynder. Jeg ser ikke for meg at jeg klarer noe magisk, jeg er forberedt på at hunden må gå mye i bånd og at den kommer til å gå etter katter. Men jeg ser ikke noe galt i å prøve hvis det ikke har noe å si for LCen, om alt jeg klarer er å få kontakt med hunden hvis en katt står veldig langt unna :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, hundene vet veldig godt hva de jager. Mine trigger på merkebånd i skogen etter konkurranse eller trening liksom :D  Det som trigger riktig jakt er riktig jakt for å si det enkelt...  

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det går ikke an å snakke med han. Han bare går sin vei. 
    • synes hele ulvedebatten er vanskelig. Og man begynner å få "ulv på hjernen" - på begge sider. Det virker å være veldig vanskelig å holde seg til saken, debatten sporer til stadighet av og debatteknikken går stadig mer ut på å rakke ned/drite ut motpartene enn å holde seg saklig. Jeg har falt av lasset for lengst, og blir en blanding av irritert, oppgitt og lattermild.  Hvordan ulven har fått så innmari stor plass i rovdyrdebatten forstår jeg ikke... de står for en utrolig liten andel av det tap til rovdyr.  Hvorfor fokuseres det ikke mer på å senke det totale tapet - som ikke bare gjelder rovdyr? Alt fokus går på rovdyr, spesielt ulv. Men hva med Påkjørsler, skader, fluelarver, forgiftninger, osv.  De fleste dyra omkommer tross alt pga det.  En skal visst ikke forstå alt.     
    • Lenge siden jeg har hvert her inne nå  men her går ting rimelig i ett om dagen, frøkna storkoser seg på storavdeling som hun begynte på etter sommerferien, og lillebror koser seg videre på sin avdeling, nå som en av de største der   han ble også hele 2 år for 1 mnd side han går, løper og klatrer overalt og er rimelig aktiv, og heldigvis ikke så mye som vitner om at hoftene en gang var ute av ledd. Fortsatt kontroller hver 6 mnd. har også hatt logoped kontroll pga av spaltene og logopeden var veldig imponert over han, så trenger ikke noe ekstra oppfølging der enda. Og det kommer stadig fler og fler ord, er oppe i over 40, og gjerne avanserte som gravemaskin, brannbil, lastebil osv, han er veldig glad i kjøretøy  (pga av spaltene er det ikke forventet at han skal  ligge helt på samme nivå som andre 2 åringer, men han var ikke særlig annerledes enn andre sa logopeden, er de typiske bokstavene for spaltebarn som fortsatt er vanskelig som p og b som krever litt ekstra kraft i uttalselsen enn m..) storesøster er ei aktiv frøken og veldig god motorisk, så skal prøve å finne en organsiert fritidsaktivitet til hun etter nyttår, tror hun hadde likt å få utfordret og utfoldet seg litt   hverdagen med mer enn full jobb, 2 unger i tett alder, hund og hjem er rimelig hektisk. Men veldig mye moro og kos.  
    • Burde kanskje tatt en alvorprat med den ufyselige naboen det gjelder da?
    • Ved litt googling kan det jo se ut til at det er vel så mye tobeint trussel som firbeint...
      Teksten under er klippet herfra: http://www.villrein.no/knutsho-forskning/
      Det finnes en del lesestoff, bl.a. om forvaltning og jakt av disse reinene, men interessen min strekker seg ikke så langt at jeg setter meg ned for å lese gjennom alt.  OPPSUMMERING AV PROSJEKTET Flere av fokusområdene i Knutshø innehar svært viktige kvaliteter, ikke minst som knutepunkt for reinens trekk mellom viktige funksjonsområder. Omfattende vegnett genererer mye trafikk/ferdsel og forstyrrelser sentralt i reinens leveområde her. Vegtraseene er mye trafikkert i barmarksesongen og er påpekt som en barriere for reinens trekk/bevegelser. Foruten vegtrafikk i barmarksesongen er det også snøskutertrafikk langs vegtraseene i vintersesongen. Forstyrrelser og dermed sterkt redusert arealbruk er en av flere aktuelle hypoteser for å forklare en dokumentert og sterk nedadgående kalvetilvekst i Knutshø. Dokumentasjonen som er fremlagt i sluttrapporten viser at reinen i Knutshøområdet er sterkt presset av menneskelig aktivitet, og at forvaltningen bør fortsette å arbeide målrettet for å skaffe dokumentasjon på problematisk bruk og å gjennomføre tiltak for å bedre situasjonen.  
  • Nylig opprettede emner