Gå til innhold
Hundesonen.no

Årets TV innsamling-Bøssebærer; 'Ikke lat som du ikke er hjemme!'


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det ER alt fra telefonselgere  og videre som går på eldre. Mange eldre som blir forulempet på det punket og forferdelig usikre da jeg jobbet i hjemmetjenesten for endel år siden. Det var alt fra reint salg til firmaer som ringte for foreninger og mange eldre turde ikke si nei til dem. Den gangen måtte jeg si til flere hvordan dem kunne stoppe flere av selgerne som oppførte seg dritt.  Hvordan det er nå vet jeg ikke. 

Jeg syntes fortsatt det er høflig å si neitakk  som at en sier jatakk til ting. Men da må også mottaker av disse ordene respektere dem. 

Det å late som en ikke er hjemme synte jeg bare virker dumt. Det er mange som trenger å lære seg å si neitakk og vil en ikke støtte tv aksjonen kan en faktisk bruke dem til å lære seg å si neitakk. 

Ja, det spekuleres nok en hel del i å gå hardt ut mot eldre, her burde det absolutt vært gjort noe for å stoppe disse. 

Men jeg skjønner fremdeles ikke greia med at man 'må' åpne døren hvis man er hjemme? Jeg tar da ikke imot alt av diverse selgertelefoner heller. Jeg sjekker nr. og blokkerer etter tur, uten å svare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Selv om man ikke ønsker å støtte så kan man jo utvise vanlig folkeskikk tenker jeg  

Det var da svært så negativ vi var da. Ingen tvinger deg til å gi noe til noen, men å kalle bøssebærere for tiggere? Javel, da er jeg tigger på søndag, før bøsse, det går jeg med. Ringer på, gjør jeg

Tja. Du er på et hundeforum. Hvor mange her kan late som de ikke er hjemme, når det banker på døra?

Hehe :) To årlige begivenheter får meg til å late som jeg ikke er hjemme. Når snørrungene (sorry!!!) kommer og skal ha godteri til Halloween (prøvde virkelig et år, men etter at tre av syv kortesjer bøllefrø mente Bamsemums, Seigmenn og Nonstop var så kjedelig at de ikke ville ha det ... hvorav et barn begynte å kjefte ... så får det virkelig bare være) og TV-innsamlingen!

Jeg gir en slump penger til gode formål hvert år, men jeg HATER at folk skal fortelle meg hva jeg skal gi til. Jeg hater enda mer at folk kommer på døra og tigger uten noen praktisk mulighet til å slippe unna. Er det noen som sier njet til TV-aksjonen liksom - uten å få sitt sosiale pass påskrevet???

Når det er sagt, så har jeg flere år gitt til TV-aksjonen, bare ikke til utpresserne på døra. I år har jeg gitt via P3-gjengen som gjør en morsom jobb hvert år. Og, som gammel Opersasjon Dagsverk-"general" så ligger årets tema virkelig mitt hjerte nært. Gir ergo med glede bare jeg får gi på min måte :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, QUEST skrev:

Ja, det spekuleres nok en hel del i å gå hardt ut mot eldre, her burde det absolutt vært gjort noe for å stoppe disse. 

Men jeg skjønner fremdeles ikke greia med at man 'må' åpne døren hvis man er hjemme? Jeg tar da ikke imot alt av diverse selgertelefoner heller. Jeg sjekker nr. og blokkerer etter tur, uten å svare. 

DA kan vi jo være enige om å være uenige da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Pringlen skrev:

Når eier ber dem holde til h** kjeft? :lol:

Nei da aner de nok ugler i mosen. Man må være muusestille og bare la bikkja bjeffe:lol: og hvis du har vindu i døra så må man krype på gulvet så de ikke ser skyggen din.

Selv er jeg på jobb hele dagen, men tidligere har jeg bare sagt at jeg ikke har kontanter. For det har jeg faktisk aldri. De eneste jeg har gjemt meg for, som kommer på døren er jehovas vitner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pringlen said:

Tja. Du er på et hundeforum. Hvor mange her kan late som de ikke er hjemme, når det banker på døra? :P

*rekke opp hånden* Her bjeffes det nemlig ikke før jeg åpner døra og sier Hallo! DA begynner idioten *fnis* En gang det var innsamling for noe greier så satt børsebæreren ute i gangen og kosa med hundene i en hele evighet før han ropte hallo og lurte på om det var noen andre hjemme :icon_redface::lol:  

Der ikke problemet jeg, er jo ørten muligheter å gi til tvaksjonen og det vet fok, er da bare å stikke huet ut og si "neitakk, jeg har gitt" om man har gitt på en annen måte og ønsker å formidle det. "Beklager, har ikke kontanter" da får man et vippsnr i retur, om man ikke ønsker å miste ansikt. Eller bare "nei takk" og lukke døra? Late som man ikke er hjemme går jo selvsagt også an, om man ønsker det. Kan jo heller ikke være store problemet. Da må man riktignok huske å låse døra om man bor i gokk og ikke har ringeklokke :lol: Er det noe stress? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, QUEST skrev:

Meh..det kommer aldri predikanter på døren hos meg, litt kjipt, siden jeg gjerne tar en god diskusjon! :D

Hos meg kommer dem med ujevne mellomrom og jeg å liker  å diskutere. Dem får beskjed om når jeg ikke har tid dog en gang prøvde dem å få meg med men sultet fort med det. Så har jeg tid så diskuterer vi ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rett og slett hater disse årlige , hysteriske innsamlingsjippoene, hvor vi skal gi så det svir, den ene kommunen skal gi  mer enn den andre, og i flere uker på forhånd gnåles det om å bli bøssebærer/ta godt imot bøssebærerne...alvorli talt, dette lille landet er verdensmester i å gi bort penger i uhjelp og bistand, og ikke fortell meg at NRK kjører disse showene uten å ta sabla godt betalt !

Jeg sitter og later som jeg ikke er hjemme, jeg er ikke frekk mot bøssefolkene, og jeg gir ikke 5 flate øre. Hvis hundene bjeffer når det banker på døren, so be it. Hvis de ikke blir skremt av bikkjene, blir de kanskje skremt av gnitne meg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, patricia skrev:

Jeg rett og slett hater disse årlige , hysteriske innsamlingsjippoene, hvor vi skal gi så det svir, den ene kommunen skal gi  mer enn den andre, og i flere uker på forhånd gnåles det om å bli bøssebærer/ta godt imot bøssebærerne...alvorli talt, dette lille landet er verdensmester i å gi bort penger i uhjelp og bistand, og ikke fortell meg at NRK kjører disse showene uten å ta sabla godt betalt !

Jeg sitter og later som jeg ikke er hjemme, jeg er ikke frekk mot bøssefolkene, og jeg gir ikke 5 flate øre. Hvis hundene bjeffer når det banker på døren, so be it. Hvis de ikke blir skremt av bikkjene, blir de kanskje skremt av gnitne meg.

To sjeler, en tanke! :thumbsup: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Hos meg kommer dem med ujevne mellomrom og jeg å liker  å diskutere. Dem får beskjed om når jeg ikke har tid dog en gang prøvde dem å få meg med men sultet fort med det. Så har jeg tid så diskuterer vi ute.

Hm..ved nærmere ettertanke så hadde jeg jo diverse predikanter på dørene for en del år tilbake siden.. Tror jeg har skremt dem bort eller så anser de meg som uforbederlig..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, QUEST skrev:

Hm..ved nærmere ettertanke så hadde jeg jo diverse predikanter på dørene for en del år tilbake siden.. Tror jeg har skremt dem bort eller så anser de meg som uforbederlig..:P

hehe ja eller så har dem lite med folk i området du bor nå. Hørte en unggutt som er med i menigheten og dytig fyr skulle flytte fordi han var det behov for andre steder i landet til misjonering. Synd i grunnen for han var det da moro å diskutere med. Men så fr jeg med meg sladder fra damene da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, QUEST skrev:

Hm..ved nærmere ettertanke så hadde jeg jo diverse predikanter på dørene for en del år tilbake siden.. Tror jeg har skremt dem bort eller så anser de meg som uforbederlig..:P

Haha (tror jeg). Jeg er ateist på min hals og en gang slapp jeg inn to mormonere. Amerikanere som var noen måneder i Norge for å misjonere. Jeg argumenterte så godt at den ene begynte å gråte. Skikkelig. Grunnet tvil. Han ble sittende så lenge at partneren til slutt dro (noe som er fullstendig tabu). VI snakket lenge etterpå og han kom nå til hektnene. Men vi snakker 4-5 timer. Jeg har fremdeles kontakt med personen og han er nå ateist. Litt blandede følelser fra min side da han mistet alle vennene sine. Og store deler av familien. Men han påstår nå at han er lykkelig nå og har fått mange gode venner back in the USA.

Verre var det med den personen fra Jehovas vitne som jeg også inviterte inn som ble så sint på meg at han til slutt mente jeg var sat a n og begynte å kaste kopper, duker og bøker på meg. Jeg låste meg inn på badet og han dro nå til slutt etter en drøy halvtime og etter å ha gjort fra seg på vaskeromsgulvet. Dessverre var det før mobiltelefonæraen (vel, i alle fall før jeg fikk en - dette var 1999, jeg fikk mobil i 2000) hvis ikke hadde vel politiet blitt kontaktet.

Men jeg åpner fremdeles døren for predikanter! Det blir imidlertid bare et raskt "Nei" - ingen flere invitasjoner!!!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk aldri hjemme, det er alltid bursdag hos farmor. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg lukket opp og enten sagt jeg ikke har kontanter (noe jeg sjeldent har) eller gitt de småpengene det hender innimellom jeg har liggendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er hundefolk spesielt som er sånn *peke rundt i tråden*, eller om det er gjengs over for befolkningen? 

Men ja, jeg syns det er normal høflighet å åpne døra når man faktisk er hjemme. Det koster meg 3 kalorier å dra ræva mi ut av godstolen, tusle til utgangsdøra, åpne den og si "nei takk", det er ikke så hardt at jeg ikke orker det. Men jeg er jo en av de spreke her på sonen, så kanskje det bare er meg som har overskudd til sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I-landsproblemer much??? Snakk om å gjøre et nummer utav en filleting. Kan man ikke bare la være og åpne da? Så ukomplisert kan det faktisk gjøres. Dette er noe av de minst sympatiske ytringene jeg har lest på lenge. "Buhu, jeg må forholde meg at noen ringer på døren min, for å" tigge" penger til en god sak"? Da har man søren meg lite å gjøre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Emilie skrev:

I-landsproblemer much??? Snakk om å gjøre et nummer utav en filleting. Kan man ikke bare la være og åpne da? Så ukomplisert kan det faktisk gjøres. Dette er noe av de minst sympatiske ytringene jeg har lest på lenge. "Buhu, jeg må forholde meg at noen ringer på døren min, for å" tigge" penger til en god sak"? Da har man søren meg lite å gjøre på. 

Du misforstår. Det er ikke det at det ringes på døra som er problemet. Men når tiggere , for det er det det er og attpåtil tigges det penger til allerede griserike organisasjoner, mener at man har 'plikt' til å åpne døra for dem, da blir jeg pissed.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, QUEST said:

Absolutt men er det vanlig folkeskikk at man 'må' åpne døren for alle som ringer på? :)

Ja, det synes jeg. 

7 hours ago, QUEST said:

Det burde muligens vært tatt som et signal om noe det.. ;) Voksne folk flest, er kanskje ikke så interessert i å jobbe gratis for å samle inn penger til onkel Skrue' organisasjoner.. 

Evt er voksne lite villige til å dele av sin tid, fordi man er så opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tillien skrev:

Haha (tror jeg). Jeg er ateist på min hals og en gang slapp jeg inn to mormonere. Amerikanere som var noen måneder i Norge for å misjonere. Jeg argumenterte så godt at den ene begynte å gråte. Skikkelig. Grunnet tvil. Han ble sittende så lenge at partneren til slutt dro (noe som er fullstendig tabu). VI snakket lenge etterpå og han kom nå til hektnene. Men vi snakker 4-5 timer. Jeg har fremdeles kontakt med personen og han er nå ateist. Litt blandede følelser fra min side da han mistet alle vennene sine. Og store deler av familien. Men han påstår nå at han er lykkelig nå og har fått mange gode venner back in the USA.

Verre var det med den personen fra Jehovas vitne som jeg også inviterte inn som ble så sint på meg at han til slutt mente jeg var ***** og begynte å kaste kopper, duker og bøker på meg. Jeg låste meg inn på badet og han dro nå til slutt etter en drøy halvtime og etter å ha gjort fra seg på vaskeromsgulvet. Dessverre var det før mobiltelefonæraen (vel, i alle fall før jeg fikk en - dette var 1999, jeg fikk mobil i 2000) hvis ikke hadde vel politiet blitt kontaktet.

Men jeg åpner fremdeles døren for predikanter! Det blir imidlertid bare et raskt "Nei" - ingen flere invitasjoner!!!

Gratulerer! :) Du kan virkelig argumentere for din sak da! :thumbs: Forøvrig interessant at den ene gikk, hvorfor? Var han redd for å bli påvirket av deg, han også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Ja, det synes jeg. 

Evt er voksne lite villige til å dele av sin tid, fordi man er så opptatt.

Ok, vi har helt forskjellig syn på den saken :) 

 

Kan det selvfølgelig også være. Men jeg tror også folk blir mer og mer klar over HVA eller rettere sagt HVEM det egentlig samles inn penger til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Gratulerer! :) Du kan virkelig argumentere for din sak da! :thumbs: Forøvrig interessant at den ene gikk, hvorfor? Var han redd for å bli påvirket av deg, han også? 

Skal vel egentlig ikke ta på meg all skylden - han hadde jo begynt å tvile før han kom til meg. Men historien blir jo bedre om jeg skryter på meg litt :) Og det at han allerede var tvilende var vel litt grunnen til at han andre stakk ... de hadde hatt mange diskusjoner tidligere og så ble han bare fed-up og rett og slett forbannet. Men det er egentlig helt uhørt å stikke fra partneren sin fortalte han som ble igjen. De skal være sammen og innenfor hørevidde 24/7! Inkludert dobesøk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Tydeligvis, skal man tro denne tråden. Jeg åpner aldri døra for fremmede, like lite som jeg svarer ukjente nummer. Eier nok ikke folkeskikk da :P 

Da er vi altså to..:D I tillegg kan det være gode grunner for å hverken åpne døren for fremmede eller svare på ukjente nummer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kaisen skrev:
8 timer siden, Pringlen skrev:

 

Nei da aner de nok ugler i mosen. Man må være muusestille og bare la bikkja bjeffe:lol: og hvis du har vindu i døra så må man krype på gulvet så de ikke ser skyggen din.

Haha! Den slags adferd er forbeholdt ehem..'annet besøk' man ikke ønsker å åpne for..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...