Gå til innhold
Hundesonen.no

Hann hund super stressa etter henne som ikke har løpetid


newbie75
 Share

Recommended Posts

Har en 14 mnd gammel hann hund, var på besøk hos en som har tispe men hun har ikke løpetid. Allikavel så var hunden min litt vel ivrig og ble stresset, forfølgte damen som satt han på plass flere ganger uten at han ga opp. Prøvde til og med å komme seg opp i god stilling men jeg jaget han ned med engang. Bjeffet i frustrasjon.

Vi var der i 5 timer.  Prøvde å ta han ut på en gåtur alene men ble likedan når vi kom inn igjen. Til slutt ble tispen satt ut på verandaen og han var inne da hjalp det og han falt til ro. 

Det samme har skjedd de to siste gangene vi har møtt tispen, men denne gangen var "verst". 

Er dette vanlig oppførsel når tispen ikke er i løpetid ? Ingen avledning fungerte. Kastrere ? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke helt voksen enda,  helt normalt :) min var likedan når han var fjortiss, roet seg når han ble voksen.  Er litt som gutter i puberteten, jenter blir brått veeeeldig intressant :lol:  Anbefaler at dere ikke har de så mye sammen nå, tispa blir overkjørt og tråkka på, og hannen stresser og blir frustrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være enkelte tisper som lukter veldig godt selv om de ikke har løpetid... kanskje kan det være at tispa har en infeksjon et sted... vaginose, urinveisinfeksjon - eller bare fylte analkjertler.

Min hannhund hang seg veldig opp i ei spesiell tispe da han var ung, og var helt håpløs i alle år sammen med den tispa. Det var ikke nøye om hun hadde løpetid eller ikke. Sammen med andre tisper var han helt normalt interessert liksom. Jeg opplevde også at vi var på tur med noen andre tisper - og min hun var helt uinteressert i dem. Men så tømte den ene tispa analkjertlene sine, og etter det var han konstant bak i rumpa hennes og var intens og plagsom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være en blanding av masse hormoner på hannhunden, og en tispe som lukter litt ekstra snasent?

Min er 2 år og kastrert, og bryr seg ikke om løpetisper engang. Men ene tispa på jobben, er bare så kjempelekker at han bare MÅ prøve! Eneste hunden han gjør sånt på, og han får streng beskjed om å pelle seg ned og oppføre seg, mens jeg humrer litt for meg selv [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lovet å passe tispen i to uker over julen, eierene skal reise med fly til familie. Vi har 3 etasjers hus så kan holde de adskilt og ta de på tur på forskjellig tidspunkt. 

Var en som hadde sagt han kunne passe og så kom det noe i veien så da stiller vi opp. 

Noen tips for at besøket hennes skal gå best mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at tispen lukter spesielt godt pga begynnende uvi eller krystaller i urinen. Det kan jo være greit å nevne for tispens eier i tilfelle flere hunder reagerer på henne. 

Ellers så har du jo en unghund som antageligvis bobler over av energi og hormoner. 

La han få utløp for energien sin, gi nok aktivitet, ikke bare fysisk men også hjernetrim. Lær han en solid "legg deg" kommando som fungerer inne, også med besøk. Ta han vekk fra tispen når han er plagsom, du skal sette grensene for han, tispen skal slippe å hele tiden "sette han på plass". Om "legg deg" ikke fungerer i starten kan du knyte han fast inne i korte perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...