Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe paret ved 10 mnds alder - NKK registrerer valpene?!?

Recommended Posts

4 timer siden, QUEST skrev:

Eller det kan være ren og skjær altruisme fra oppdretters side..som nok åpenbart var tilfelle hos en lokal produsent av en småhund mix.. Første kullet ble annonsert som et uhell og det kunne det jo selvsagt ha vært, uhell kan skje alle. Kull nr.2 ( samme kombinasjon) ble dog ledsaget av følgende hjertevarmende opplysning; Siden det var så stor pågang på forrige kull og mange som ikke fikk, så gjentok de nå kombinasjonen.. Man blir jo helt matt av atruismen og omtanken for 'alle som vil ha'. Tenk at oppdretter orket å gjenta kombinasjonen med arbeidet som et hvalpekull medfører, 'bare' fordi at også de som ikke fikk i første omgang skulle få..riktignok mot et lite gebyr på noe tusen da..:rolleyes:

Det var omtrent  samme begrunnelsen vi fikk da vi begynte å spørre om pris på valpene fra et uregistrert kull (dvs det var andre gang samme kombinasjon ble gjort). Dette var jo en så fantastisk herlig rase, at oppdretter unnet alle å ha råd til å få seg en. Det hører med til historien at vi aldri fikk VITE hva prisen på valpene var...). 

3 timer siden, Malamuten skrev:

det er vell mye rart som har gått igjennom i forbruker rett i kjøpers favør.  Siden oppdretter selger en vare til fullpris som evt ikke er som den burde.  Oppdretter har jo i like stor grad valgt å avle på, og selge slike hunder.  De er jo ikke ansvarsfrie.  Nå vet jeg ikke akkurat i denne saken,  men det er jo absolutt ikke alle som opplyser om sånt,  og mange legger det kanskje frem som uproblematisk også for å villede kjøpere.  

Da jeg var ung, og vi vurderte å kjøpe old english sheepdog, fikk vi opplyst at foreldrene hadde sterk HD, men det var bare å operere, det, så det var helt uproblematisk. Vi tenkte faktisk ikke over det i det hele tatt. Det var ikke DEN opplysningen som gjorde at vi valgte bort rasen... 

27 minutter siden, Pringlen skrev:

Altså: det er ingen raser som har krav til frirøntgede foreldre for registrering. Mange har dog krav om kjent status (dvs at foreldredyra er røntget og avlest, uansett grad) Avkom etter hunder med sterk grad blir registrert med avlssperre (og så kan man selvsagt diskutere om hunder med sterke grader selv burde hatt avlssperre, men det har de altså ikke) Det finnes ingen registreringsrestriksjoner på middels og svak grad... Sånn sett er dett kullet innenfor alle nkk's regler, som Tuva sier...

Jeg fatter jo ikke at det ikke automatisk blir avlssperre på hunder med E-hofter, jeg... 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Siri skrev:

Det var omtrent  samme begrunnelsen vi fikk da vi begynte å spørre om pris på valpene fra et uregistrert kull (dvs det var andre gang samme kombinasjon ble gjort). Dette var jo en så fantastisk herlig rase, at oppdretter unnet alle å ha råd til å få seg en. Det hører med til historien at vi aldri fikk VITE hva prisen på valpene var...). 

Da jeg var ung, og vi vurderte å kjøpe old english sheepdog, fikk vi opplyst at foreldrene hadde sterk HD, men det var bare å operere, det, så det var helt uproblematisk. Vi tenkte faktisk ikke over det i det hele tatt. Det var ikke DEN opplysningen som gjorde at vi valgte bort rasen... 

Jeg fatter jo ikke at det ikke automatisk blir avlssperre på hunder med E-hofter, jeg... 

Fantastisk... Er jo bare å operere, ja :|

Og ja, avlssperre på hunder med sterk grad hd/ad ville gitt mest mening. Sikkert stas for slike tisper å gå drektige :(

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Fantastisk... Er jo bare å operere, ja :|

Lett som en plett, det, selvsagt. Vi avstod fordi oppdretter fortalte at de var glade i å rulle seg i søle :aww: Mamma likte visst ikke tanken på å få sånt i hus :lol: 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Og ja, avlssperre på hunder med sterk grad hd/ad ville gitt mest mening. Sikkert stas for slike tisper å gå drektige :(

Ja, ikke sant? Stakkars stakkars tisper, tenker jeg... 

• Like 1
  • Haha 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Stine said:

Avkom av E hunder blir vel ikke reg? 

Tror de blir registrert, men med avlsforbud. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Stine skrev:

Avkom av E hunder blir vel ikke reg? 

Som Mari sier...

Red: og det har forøvrig ikke tilbakevirkende kraft. Så om hunden alt har reg.avkom når den blir røntget til E / grad 3, får ikke disse avlssperre.

Endret av Pringlen
  • Confused 3
  • Sad 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering.

Damen fra NKK besvarte mine innsigelser. Det viste seg at hun hadde formulert seg særdeles uheldig. Hun sa først:

«Vi kan informere om at våre regler er fulgt både når det gjelder kull nr. xxxxx og kull nr. yyyyy».

Hun mente å si:

«Det jeg skulle ha skrevet var at NKK har fulgt de saksbehandlingsreglene som gjelder i forbindelse med brudd på de etiske grunnreglene for avl og oppdrett. Det er ingen tvil om at begge kullene bryter med våre grunnregler og det blir nå opp til Disiplinærkomiteen i NKK å behandle saken videre.»

Hun sier også at de ønsker å registrere alle valper, så også disse. Jeg skjønner ønsket og det er fornuftig. Problemet oppstår når de ikke har andre sanksjonsmuligheter mot oppdretter som gjør det klart og tydelig for potensielle kjøpere at dette er snakk om en useriøs oppdretter, eller et tvilsomt kull. De burde blitt flagget på et vis. 15 000,- i «bot» er det ingen som ser eller merker. Knapt nok oppdretter selv som sitter igjen med pene 85 000,- minus noen utgifter. Og en periode med registreringsnekt er jo absolutt ingenting verdt om et år eller to. Da er det på han igjen. 10 valper, 100 000 kroner 15 000 i bot, kanskje - takk vi registrerer valpene, men vent 2 år før du svindler noen neste gang.

Når det gjelder diskusjonen om krav til at hunder skal være frirøntget, så står det nok i NKKs etiske regelverk til å kunne si noe om det. Nei, det er ikke et eksplisitt krav om at foreldre skal være frie, men for raser med HD-indeks (eller indeks for andre polygenetiske sykdommer) gjelder: «Gjennomsnittlig indeks for kombinasjonen skal være bedre enn gjennomsnittet for rasen» (punkt 4.7 i avlsstrategi). Ellers må man bruke et visst skjønn og punkt som «Bare funksjonelt friske hunder skal brukes i avl» (punkt 4 i etiske grunnregler) og «Avl og utvikling ska baseres på langsiktige mål og sunne prinsipper slik at avlen fremmer god helse, godt temperament og rasetypiske bruksegenskaper» (punkt 1 i etiske grunnregler). Jeg vil tro at det skal svært mye til om innblanding av D-hofter, spesielt om det er grader av forkalkning, oppfyller disse reglene. Sannsynligvis også for to C-hofter, men er de uten forkalkninger så vil det jo hjelpe på. Men man må selvsagt se på helheten - er det et ellers ekstremt viktig individ for rasen (dokumentert gjennom tester og prøver), så kan det vel i noen tilfeller forsvares. Feks om det er en veldig liten rase.

Endret av tillien
  • Like 5
  • Thanks 1
  • Sad 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 hours ago, tillien said:

En liten oppdatering.

Damen fra NKK besvarte mine innsigelser. Det viste seg at hun hadde formulert seg særdeles uheldig. Hun sa først:

«Vi kan informere om at våre regler er fulgt både når det gjelder kull nr. xxxxx og kull nr. yyyyy».

Hun mente å si:

«Det jeg skulle ha skrevet var at NKK har fulgt de saksbehandlingsreglene som gjelder i forbindelse med brudd på de etiske grunnreglene for avl og oppdrett. Det er ingen tvil om at begge kullene bryter med våre grunnregler og det blir nå opp til Disiplinærkomiteen i NKK å behandle saken videre.»

:flowers:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva med noen av de andre terrierne? Parson/jack feks? De finnes vell i korthår også? Kanskje ikke fult så tøffe i utseende som staffen, men kule er de jo, og mer enn tøff nok inni. Aktive,  livlige osv. Fransk bulldog/bostonterrier? Fra en oppdretter som har fokus på gode snuter(det finnes noen av de etterhvert)? 
    • Har faktisk både whippet og sheltie😊 Veldig forskjellige hunder. Sheltien gjør alt for sin eier, men Whippeten derimot krever at hun skal bli behandlet som en dronning😂  På den andre siden, krever Whippeten mindre trening enn sheltien. Whippeten ligger med glede inne på sofaen om det regner ute, mens sheltien er klar for tur uansett vær. Da sier det seg litt selv hvilken som er enklest å trene, men vi får til mye med Whippeten også siden vi er så heldige og har fått en godbitfokusert Whippet.  Whippeten elsker å løpe runde på runde på jorder, mens sheltien gjerne vil lede «flokken» sin på tur.  Kjempefine hunder begge to på hvert sitt vis❤️❤️ Basenji vet jeg lite om, men er ganske så sikker på at den har mer tilfelles med en whippet enn en sheltie. 
    • Planen er telttur med hundene og samboern. Vi vil gjerne gå til et fiskevann hvor vi kan slå opp telt og overnatte en natt 😊 I første omgang ikke alt for lang/tung tur da vi ikke er vant med å bære tung sekk. Og vi vil helst gå der det ikke kryr av folk 😅 Noen ønsker; Fiskevann, lite folk, fin natur, lite mygg, ikke frost (dette blir nok september ish), og ikke for langt/tungt, kryr ikke av beitedyr.  Holder til i Møre og Romsdal, men andre deler av landet kan være av interesse (dog ikke laaangt nord eller sør i første omgang). Har snust litt på Hardangervidda 🤔 men trenger evt mer konkret tips/link til hvor 😇 Fyr løs 😊
    • Er sååå usikker på rase😬 Jeg prioriterer hvertfall god arbeidskapasitet og helse + godt gemytt. Planen er å bruke den til agility, og mye trening både fysisk og mentalt😊 Farger spiller ingen rolle, kommer til å bli høyt elsket uansett❤️❤️ Her er rasene det står mellom:  - Jakt cocker spaniel Kjønn: Tispe Navn: Må se hundens personlighet og utseende før jeg klarer å bestemme navn😊 Størrelse: 40-42 cm i mankehøyde Den skal være hyperaktiv, men ikke bikke over i stress. Gemyttet må være bra og den bør elske alt og alle. Lettlært og førerorientert hadde også vært et pluss. Jeg vil helst unngå problemer som seperasjonsangst. På turer i skogen hadde det vært topp om den holdt seg i nærheten.  - Ny sheltie Kjønn: tispe  Navn:  Størrelse: 34 hadde vært perfekt. Jeg har sheltie fra før av, og det er en del krutt i henne, men jeg kunne ha tenkt meg enda litt mer. Så nøye planlegging av kennel og linjer bakover er viktig. Jeg vil helst unngå den resserverte væremåten som mange sheltier har. Gemyttet bør også være bra.  - Australsk kelpie Kjønn: Tispe Navn:  Størrelse: 42 eller rundt 50 Jeg vil gjerne ha en aktiv hund, og godt gemytt her også. Jeg kjenner ikke rasen veldig godt, men har hørt at de kan slite med litt forskjellige problemer.  -Dansk svensk gårdshund Kjønn: Tispe Navn:  Størrelse: 34 hadde vært perfekt, men de færreste gårdshunder er så høye. En aktiv type, med herlig gemytt. Lettlært, førerorientert og rask.
  • Nylig opprettede emner