Fjør-tråden :D

194 innlegg i emnet

1 time siden, tutle skrev:

@Snoffe legge seg klukk, vil det si at de ruger? :P 

Masse herlig bilder @Bellare:wub: 

Ja, det betyr at de ruger :) 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte bilder,med lille Donalda på topp!!:wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommet tre små moskusandunger her :wub:  Morsinstinktet til Luna har våkna så det er bare se og ikke røre da. Men de er knallsøte - lover! 

21192470_10159414603985171_5653274970920

21192462_10159414604825171_4601637540976

21314357_10159414608615171_2739969969948

10 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nydelege små, @Raksha :wub: Morsinstinktet er ikkje noko å tulle med, får kun sjå og ikkje røre her også. Andemor her blir sur og stressa nok som det er, berre eg skal skifte vatn og gi mat til både liten og stor :P  

Lar du dei vere ute heile døgnet? Skulle gjerne hatt ut dei her, men er så redd det skal bli kaldt for den lille om andemor er for oppkava til å ligge noko særleg i ro og varme den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
23 minutes ago, Bellare said:

Så nydelege små, @Raksha :wub: Morsinstinktet er ikkje noko å tulle med, får kun sjå og ikkje røre her også. Andemor her blir sur og stressa nok som det er, berre eg skal skifte vatn og gi mat til både liten og stor :P  

Lar du dei vere ute heile døgnet? Skulle gjerne hatt ut dei her, men er så redd det skal bli kaldt for den lille om andemor er for oppkava til å ligge noko særleg i ro og varme den.

Sånne små altså :wub:

Ja,  de er ute hele døgnet. Luna stressa litt med en gang etter flytting, men innen en time hadde hun lagt seg inn til dem og etter det har hun passet veldig godt på. Er ikke noe kulde å skryte av enda og mine er jo tre, så de korte stundene hun ikke passer på så klarer de seg fint. Kan hende det hadde vært annerledes med en. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer jammen på om flokken min på 6 kyllinger består av 5 haner og ei høne... Muligens litt tidlig å se enda, de er bare ca 5 uker, men 5 av de har tydelig kam og begynner å få hakelapper og siste har ikke antydning 🙃 

De er mix av div store raser (brahma, faverolle, rir, wyandott, maran) og alle er ikke miks av alt, så da kan de kanskje utvikle seg veldig forskjellig eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, ElinT skrev:

Lurer jammen på om flokken min på 6 kyllinger består av 5 haner og ei høne... Muligens litt tidlig å se enda, de er bare ca 5 uker, men 5 av de har tydelig kam og begynner å få hakelapper og siste har ikke antydning 🙃 

De er mix av div store raser (brahma, faverolle, rir, wyandott, maran) og alle er ikke miks av alt, så da kan de kanskje utvikle seg veldig forskjellig eller?

Det er et par faktorer i den blandingen som kan gi påvirkning på kamutvikling. Wyandotte og brahma har avvikende kamform, som er dominant, og denne kamformen viser seg senere enn vanlig enkeltkam (som de andre rasene har). Så om noen kyllinger har arvet denne kamtypen kan de se ut som høner lenger, selv om de er haner.

Men kyllinger med rød kam ved 5 uker er haner, rimelig sikkert. Mye lettere å kjønnsbestemme sikre haner enn sikre høner ved den alderen. Har de kamutvikling er de haner, uten unntak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, Stella skrev:

Det er et par faktorer i den blandingen som kan gi påvirkning på kamutvikling. Wyandotte og brahma har avvikende kamform, som er dominant, og denne kamformen viser seg senere enn vanlig enkeltkam (som de andre rasene har). Så om noen kyllinger har arvet denne kamtypen kan de se ut som høner lenger, selv om de er haner.

Men kyllinger med rød kam ved 5 uker er haner, rimelig sikkert. Mye lettere å kjønnsbestemme sikre haner enn sikre høner ved den alderen. Har de kamutvikling er de haner, uten unntak.

Takk for svar! 

Ingen av de har rød kam egentlig, mer oransje?

IMG_0886.JPG

IMG_0887.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, ElinT skrev:

Takk for svar! 

Ingen av de har rød kam egentlig, mer oransje?

IMG_0886.JPG

IMG_0887.JPG

5 uker gammel ser det der mistenkelig hanete ut ja. Bør bli tydelig om et par uker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det jammen meg en liten hønseflokk her og :D Vi fikk noen voksne høns da, 5 høner og 4 haner. 3 av hanene skal slaktes ganske straks og bli middag, mens 1 skal bli igjen for å holde orden på damene. En maranhøne og resten blandinger, en unghøne og resten er noen år gamle, så kommer ikke til å drukne i kyllinger, kan nok hende vi må låne oss rugemaskin etterhvert. Men det får vi ta som det kommer. Skal ikke ha noen stor kyllingproduksjon, men greit å ha litt kyllingkjøtt i tillegg til kanin og moskusand i frysern :D Gleder meg til å vise dem frem til Lillemor i morgen :D 

6 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør her også eg :P 
For dåke som kan det med slakting av høns, kan eg få ei lita innføring? Lurer i bunn og grunn på alt man skal/bør gjere etter at høna/hanen er død. Er spesielt innmaten eg er usikker på korleis skal fjernast. Ta det gjerne på PM om det skulle bli for ekkel forklaring for sarte sjeler :) 

Har sett litt på youtube, spurt på fb grupper og lest på nett, men eg vil føle meg heilt trygg før eg begynner å slakte :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hønene har begynt å legge egg! Typisk nok sambuar som nok ein gong oppdaga det. Heile 15 små egg låg der og venta på oss

Små gleder, blir heilt i ekstase av sånne ting eg 0626fc68a520fca6748527fc061366b3.jpg0253399632fd252c773768ccdb7b61db.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

7 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 hours ago, Bellare said:

Hønene har begynt å legge egg! Typisk nok sambuar som nok ein gong oppdaga det. Heile 15 små egg låg der og venta på oss emoji33.pngemoji16.png

Små gleder, blir heilt i ekstase av sånne ting eg emoji23.png0626fc68a520fca6748527fc061366b3.jpg0253399632fd252c773768ccdb7b61db.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Herlig :D Gleder meg til våre begynner :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som jeg har fått meg småbruk har jeg tenkt at jeg har lyst på en liten hønseflokk selv etterhvert :) Vokste opp med det, og det var så koselig! Blir tidligst til neste år, da jeg har en del å gjøre med tomten før jeg kan tenke på å sette opp hønsehus.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi endelig fått opp ordentlig lys i hønsehuset :D Det er blitt så koselig! Har kjøpt noen lyslenker på clas ohlson, så har vi lagt en under taket ute og en inne :)

Taket inne er ikke ferdig, fordi gubben vil ha muligheten til å følge med på om taket er tett. Så det blir ordnet til våren igjen :)

IMG_20170915_210726797.thumb.jpg.3a80531fd467f1640125a5f2919234d9.jpg

IMG_20170915_210744483.thumb.jpg.880f73a6571c8fd7aa9ba0dafda21379.jpg

IMG_20170915_210757959.thumb.jpg.d8010821a902607935d09cc4eec7ed57.jpg

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt satt ut av folk som berre troppar opp på døra her og vil kjøpe rugeegg :teehe: 
Kom brått ein ukjent bil inn på tunet her, det var ein mann som hadde lyst på ender igjen og som hugsa å ha sett endene våre når han hadde kjørt forbi her tidlegare ein gong. Vi har jo ikkje tenkt å drive salg av rugeegg ein gong, men dei kan vel alltids få kjøpe. Andeegga veit eg er godt innafor standard og blir befrukta :P 

Han fikk beskjed om at egga var blanda med ho som går med andrik og ikkje, men han hadde såpass peiling at han prøvde sjå forskjell på egga og endte opp med og ta med seg 5 stykk. Så får håpe han får nokre andungar då! Han ville ha fleire, så må vist begynne å sortere egga framover. Og når han fikk sjå hønene som gikk ute, ville han gjerne ha egg etter dei også ein gong :lol::sweat:

Endene våre legger vist boleegg, han hadde aldri sett så store andeegg før. Alle egga eg har vegd frå dei starta verpe, ligger på 98 gram. Og minstevekta på peking and egg, er vist 70 gram :|

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har 13 blitt til 12. Hørte et skikkelig spetakkel nede ved hønsegården da Nuki gikk for å drikke av elva, men de bruker jo å kakle litt idet han løper forbi, så tenkte ikke noe mer over det. Men så kom aldri Nuki tilbake. Bruker en halvtime på å vasse rundt i regnet mens jeg ikke skjønner hvor det dyret kan ha blitt av. Finner han til slutt bortgjemt i gresset like ved hønsegården, mens han tygger på en nå veldig halv høne. Fikk lov til å kose seg med resten mens jeg lette etter hullet i hønsegården.. den hadde visst kommet seg igjennom fuglenettingen i taket.. kort smak av frihet.

21767323_10212923106527629_1983038962_o.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

21919195_10159244360325468_1301693504_n.jpg.dc2aa40df7cddfa22932f360694ad252.jpg
Lille bebis på 3 veker er ikkje lenger så liten lenger. Den skyt i været! Veldig spent på kva kjønn det er, kryssar fingra for at det er ei lita "andrine" :) 

Og så har eg blitt bitt litt meir av hønebasillen. Er så smått på utkikk etter nokre nye høner av større rase, så vi kan halde oss sjølv med egg av normal/stor størrelse. Så ringte mormor og nevnte at ei som bur eit stykke ovanfor dei, driv ein del med høns. Som sagt så gjort, så har eg vert i kontakt med ho, og ho ventar klekk om ca. 3 veker. Vi skal ut og hilse på ho og alle hønene hennar, når sambuar er heime igjen frå elgjakta. Så om det blir høner no, blir det kanskje Cream Legbar eller Maran. Heller mest mot Cream Legbar så langt :D 
Om nokon har erfaring med dei to rasane, så fortell gjerne korleis dei er! :D 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er vel hvor går grensene for hva som er ekstremt og hva er psykisk og hva er noe som vil gavne den som legger seg under kniven. Det som er ekstremt for den ene kan være en nødvendighet for den andre til å komme igang igjen med livet. Så ja jeg syntes det er vanskelig å si hvor grensa går. Jeg vet i hvertfall at de ekstreme som ei som hadde opperert seg 200 ganger  og var i 20 årene ja da lurer jeg på hvor dem får pengene og ja hva er grunnen til at dem oppererer seg. 
    • Hva er forskjellen? Med mindre det er snakk om helseskadelige misdannelser er det jo kosmetisk det og, og handler i bunn og grunn også om "forskjønning' ut i fra et skapt ideal. Hvor stygg/annerledes/whatever må man føle seg før plastisk kirurgi er greit?
    • I dag var hele Trondheim og gikk tur på Ladestien. Det er bittelitt irriterende  
    • På gutta ja.  De hadde sendt seg selv i posen kl 20:30. Da var de slitne og trøtte 😂 De hadde -utrolig nok- pakket alt de hadde ned i plast og lagt det under tarpen .  På eget initiativ.  Ask husket å ta av seg halssmykket sitt (Tors Hammer seff)helt selv og å skifte til ny tørr ull.  De var de tørreste ungene på hele turen tror jeg 😂 Noen av de andre gjorde en nyttig erfaring rundt hvordan man setter opp tarp. Greit å ha litt helling på den så ikke vannet samler seg oppå og den til slutt ryker og sånt Jeg er dyktig imponert over de faktisk. I følge de andre voksne hadde de ikke trengt på passe på eller veiledes overhodet.  Hva barn ikke klarer når foreldrene ikke går to skritt bak hele tiden:D  
  • Nylig opprettede emner