Gå til innhold
Hundesonen.no

Temperaturfall?


Tuppeline66
 Share

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei, en liten oppdatering fra oss! Valpen har nå fått navnet Lexi. Lexi doblet fødselsvekten sin innen dag 9. I dag har Lexi fått sin første kloklipp og åpnet øynene, dag 12 i dag forholdet mellom

Takk til alle sammen både for all hjelpen og alle gratulasjonene hun godtar valpen litt bedre nå, men ikke helt "der" enda. Litt redd... var våken hver time i natt for å passe på at den fikk seg mat o

Endelig er vi trygt hjemme igjen alle mann alle trengte heldigvis ikke keisersnitt, problemet var som jeg trodde at tispa var alt for sliten og gadd ikke presse noe mer... så vet. Klarte å dra den ut,

Posted Images

Guest Belgerpia

Det er NORMALT at temperaturen til tispa er noe lav siste uka før fødsel. Rundt 37 grader er helt vanlig.  Temperaturfall kan vare i inntil 36 timer på førstegangsfødende, temp må opp før fødsel stsrter.

Om tispa er paret med 6 dagers mellomrom (hvilket er en vanvittig dum ting å gjøre) så er antagelig tispa på dag 63 nå og ikke 69.  Da er jeg enig med vetten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Belgerpia skrev:

Det er NORMALT at temperaturen til tispa er noe lav siste uka før fødsel. Rundt 37 grader er helt vanlig.  Temperaturfall kan vare i inntil 36 timer på førstegangsfødende, temp må opp før fødsel stsrter.

Om tispa er paret med 6 dagers mellomrom (hvilket er en vanvittig dum ting å gjøre) så er antagelig tispa på dag 63 nå og ikke 69.  Da er jeg enig med vetten.  

Temp. Har vært nede på 36.3 grader siden søndagsnatt... :) hundene skulle egentlig ikke parre... er mine hunder begge foreldrene, og første gangen var så tidlig at vi ikke en gang hadde lagt merke til løpetiden, og den andre gangen skjedde fordi at hun hadde fått av seg trusa mens samboeren min passet hundene (han brydde seg ikke da jeg sq at han ikke kunne ha de sammen under løpetiden... :(

Men, nå har hun fått melk i puppene og nå kommer det en del slim ut fra der nede. Så da satser vi på at noe skjer snart! Temp er på tur opp ihvertfall, ligger på 36.9 nå. Var 36.3 da jeg våknet i morrest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
23 minutter siden, Tuppeline66 skrev:

Temp. Har vært nede på 36.3 grader siden søndagsnatt... :) hundene skulle egentlig ikke parre... er mine hunder begge foreldrene, og første gangen var så tidlig at vi ikke en gang hadde lagt merke til løpetiden, og den andre gangen skjedde fordi at hun hadde fått av seg trusa mens samboeren min passet hundene (han brydde seg ikke da jeg sq at han ikke kunne ha de sammen under løpetiden... :(

Men, nå har hun fått melk i puppene og nå kommer det en del slim ut fra der nede. Så da satser vi på at noe skjer snart! Temp er på tur opp ihvertfall, ligger på 36.9 nå. Var 36.3 da jeg våknet i morrest.

De kan være lavt i 36 timer. Om tempersturen går opp nå så bør fødsel starte innen 12 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 timer siden, Tuppeline66 skrev:

Nå går hun veldig rastløst rundt, reiser seg, setter seg, reiser seg og setter seg hele tiden. Hun prøver å ake litt på gulvet nå. Ikke på rompa men "fødeheimen":teehe:

Det drev puddelen her med også :) Tok noen timer før noe skjedde. 

Nå bør det ha skjedd noe? Hvis ikke bør du dra til veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til vet på ul og røntgen, igjen... gjort det 6 ganger nå :( valpen ligger nå sånn at den er på tur ut snart sa vet... så de ville ikke gjøre noe enda nå som det var så nært :'( dro til annen vet denne gangen da. Temp er ikke helt oppe på normalen enda, ligger fortsatt under 37 grader... de sa at de ville ha temp på rundt 38 før de gjorde noen inngrep, fordi at det enda ikke er noe fare for hverken mor eller valps liv da fødselen ikke har startet enda. Er så søvnløs og nervøs og håper bare på at ting skal skje snart!!! Blir gal av dette her, tror nok ikke det blir noen flere kull fra denne kanten etter denne opplevelsen, er jo helt forferdelig å gå slik å vente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pringlen skrev:

Og valpen lever fortsatt?

Ja valpen er levende:) aktiv liten krabat har h*n vært hele veien. Men hva skal jeg gjøre? Har bedd om keisersnitt til to dyreklinikker nå men ingen vil gjøre noe før fødselen er i gang... er så redd for at det blir for sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuppeline66 skrev:

Ja valpen er levende:) aktiv liten krabat har h*n vært hele veien. Men hva skal jeg gjøre? Har bedd om keisersnitt til to dyreklinikker nå men ingen vil gjøre noe før fødselen er i gang... er så redd for at det blir for sent

Godt det! Da går det sikkert fint, selv om det høres nervepirrende ut. Gubben hadde en tispe med kun en valp for mange år siden. Der kom fødsel aldri i gang, og de tok keisersnitt på dag 70. Valpen levde da, så normalt skulle jo fødsel ha startet. Vet da mente det ikke var alltid at enebarn skiller ut nok hormoner til å sette i gang fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til dette med antall dager. Sperm kan faktisk overleve i tispens livmor i opptil en uke. Hvis tispen først har eggløsning en god stund etter parring har funnet sted så vil antall dager i forhold til parringstidspunkt ikke stemme overens med lengde på faktisk drektighet. Sier ikke at det er det som har skjedd her, men at det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Artemis skrev:

Bare en liten kommentar til dette med antall dager. Sperm kan faktisk overleve i tispens livmor i opptil en uke. Hvis tispen først har eggløsning en god stund etter parring har funnet sted så vil antall dager i forhold til parringstidspunkt ikke stemme overens med lengde på faktisk drektighet. Sier ikke at det er det som har skjedd her, men at det er mulig.

Ja, absolutt. Men det er gjerne grenser for hvor tidlig tispa lar seg pare :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den første parringen (som jeg tar utgangspunkt i av dager nå fordi det var den første, just in case) skjedde så tidlig at løpetiden ikke engang var oppdaget!!! Så sjangsen for at hun ble drektig den dagen er jo veldig liten, er den ikke?! Og andre parringen (heller ikke planlagt, hun mista trusa her hjemme uten at vi oppdaget det, og plutselig sto de fast igjen...) den skjedde kanskje 6 dager etterpå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...