Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2017 og 2018 og 2019

Recommended Posts

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Størrelse stor av varianten du har fra før?

Størrelse stor ja :) Står mellom malamute eller grønlandshund. Kommer nok mer an på kombinasjonen enn rase denne gangen tror jeg. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Heidihj said:

Størrelse stor ja :) Står mellom malamute eller grønlandshund. Kommer nok mer an på kombinasjonen enn rase denne gangen tror jeg. 

Grønlandshunder har jeg litt ekstra sansen for, vet ikke helt hvorfor men jeg tror Katinka Mossin har en del av skylda :lol:  
Blir sikkert bra uansett hvilken rase du faller ned på. Forskjellen er jo ikke enorm på AM og GRL. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh,  evig valpesyk på tross av at jeg egentlig ikke er spesielt begeistret for valper 🙈 savner å ha flere hunder dog,  men må vell bare finne meg i at det blir noen år til neste,  mest sannsynlig 😞😅

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Valpene er 10 mnd idag, og nå kan sommeren bare komme så fort som mulig... Jeg vil ha stankelbeinet mitt i hus, helst igår!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2017 valpen her har forresten akkurat startet sitt 2 løp, og utviser samtidig en ganske brå og stor endring i adferd/selvkontroll rundt andre mennesker enn meg og sønnen. Jeg aner et håp om at denne løpetiden kanskje bringer med seg en liten desj modenhet til lille elleville 😅 kanskje hun snart kan få vøre med rundt på ting, være løs inne når vi har besøk osv hun og 🙈😄 ellers må jeg vell skryte litt av henne, hun har sime mindre positive sider hun og,  men får nok ufortjent mye pes noen ganger (mest mentalt, tankeoverføring) men jeg må ta meg i det noen ganger når hun virkelig imponerer. For egentlig er hun veldig flink,  tålmodig og grei for det meste,  hun bare har en egen evne til å begynne å skape seg når det passer dårligst og når det legges mest merke til/oppleves veldig negativt /slitsomt 🙉

hun tar det hun får uten å klage ,  så grei med poden  på tross av sin ville natur, så tolmodig,, så trygg,  så grei.  😊 og med litt kontroll og oppdragelse etter hvert så kan det vell bli riktig så bra 😂

Litt over året nå å vi gleder oss til å starte opp igjen trening når snøen forhåpentligvis takker for seg snart 😁

IMAG0914.jpg

IMAG0975.jpg

IMAG0900.jpg

IMAG0849.jpg

IMAG0666.jpg

Endret av Malamuten
  • Like 10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Går alt etter planen så blir det en sen 2019 eller 2020-valp på meg. Rase, kjønn og navn er bestemt, er bare oppdretter som mangler:ahappy:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.4.2018 at 11:47 PM, Malamuten skrev:

2017 valpen her har forresten akkurat startet sitt 2 løp, og utviser samtidig en ganske brå og stor endring i adferd/selvkontroll rundt andre mennesker enn meg og sønnen. Jeg aner et håp om at denne løpetiden kanskje bringer med seg en liten desj modenhet til lille elleville 😅 kanskje hun snart kan få vøre med rundt på ting, være løs inne når vi har besøk osv hun og 🙈😄 ellers må jeg vell skryte litt av henne, hun har sime mindre positive sider hun og,  men får nok ufortjent mye pes noen ganger (mest mentalt, tankeoverføring) men jeg må ta meg i det noen ganger når hun virkelig imponerer. For egentlig er hun veldig flink,  tålmodig og grei for det meste,  hun bare har en egen evne til å begynne å skape seg når det passer dårligst og når det legges mest merke til/oppleves veldig negativt /slitsomt 🙉

hun tar det hun får uten å klage ,  så grei med poden  på tross av sin ville natur, så tolmodig,, så trygg,  så grei.  😊 og med litt kontroll og oppdragelse etter hvert så kan det vell bli riktig så bra 😂

Litt over året nå å vi gleder oss til å starte opp igjen trening når snøen forhåpentligvis takker for seg snart 😁

Åh, jeg kjenner meg SÅ igjen! Happy har vært, og er til tider, klin kokos gærn i huet og det får det virkelig til å koke inni meg av og til. Spesielt når hun finner ut at hun skal ha zooome raptus i bånd og surrer inn både meg og de to andre og vel så det. Eller når hun pirker borti "storebror" og de herjer og styrer på inne uten å høre etter. Men, så er hun jo søt også, når hun kommer krypende opp i armkroken i senga eller legger seg på fanget når hun er trøtt, eller når hun får det for seg og gå fint i bånd og passerer andre hunder som om hun aldri har gjort annet. Eller bare er en utrolig trygg og fin hund som tar det meste på strak arm, da smelter hjertet mitt og alt er verdt det. Det vil jo tross alt gå over og tullet hennes er jo tross alt unghundstreker. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi vært å gått mh også, sammen med resten av o kullet til havrevingen. Noen individuelle forskjeller selvsagt,  men alt i alt et veldig homogent kull. 

Alle fikk 1 på skudd(mener jeg,  ihvertfall ingen skuddberørte), lite redsler,  fin/rask avreagering,  nysgjerrige, sosiale,  selvstendige hunder, lite trusseladferd. 

Ingen store overaskelser på bølla egentlig, var spent på lyd og avreagering, men det var klokkerent. 4 på lek,  3 på drakamp,  det er vell kanskje det jeg er mest missfornøyd med i praksis,  men sånn er hun jo. Den største overaskelsen var at et par momenter ble forstyrret av at hun var for lydig (!?)😂🙈 det er vell det siste jeg hadde forventet av denne jyplingen, men ja okei 😅 men utgjør ikke noe særlig  for testen på papiret, det var en veldig dyktig beskriver.  

Det vi får se er en veldig trygg hund som har velsig høy terskel for hva som oppleves truende, og da er det heller ingen reaksjoner eller kontrollbehov,  samtidig kommer reaksjonene tvert og på et veldig trygt og fint vis om hun føler behov,  med raskt avreagering igjen når hun har avklart trusselen. En hund helt etter min smak. 

Fin på/av knapp, sosial og helt uten reaksjon på skuddet. Ingen større reaksjoner skrammel etc heller, sjekker ut og ordner opp selv, ingen gjenstående redsler. 

Litt kjedelig test på papiret kanskje, for noen,  men jeg er meget fornøyd 😊

Endret av Malamuten
  • Like 10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Yellow

Gratulerer, @Malamuten! Virker jo som et flott eksemplar du har fått deg (selv om jeg tror deg når du sier det er en del jobb med henne også). Kan du fortelle hva hun heter og kalles(her eller på PM)? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Yellow said:

Gratulerer, @Malamuten! Virker jo som et flott eksemplar du har fått deg (selv om jeg tror deg når du sier det er en del jobb med henne også). Kan du fortelle hva hun heter og kalles(her eller på PM)? :) 

Ja, hun har sine mindre positive sider, om det kan kalles det, ihvertfall ifht mine preferanser. Man får ikke så mye gratis ifht lydighet, trening osv og har litt å henge fingrene i sånn sett, men jaggu er hun en trygg, snill, tålmodig sjel som tar det hun får i en hektisk småbarnshverdag osv. Hun lider nok sjeldent noen nød, men hun er nå en aktiv unghund tross alt. Og resten er jo ikke nødvendigvis negativt det heller, ihvertfall ikke på sikt. Hun blir jo eldre og lydighet kommer på plass før eller siden, sammen med alder og modning :) Og da blir det nok riktig så bra tenker jeg :) 

Hun er fra havrevingens o-kull og heter Havrevingens Optima. Kalt Bølla til daglig :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For en stund siden oppdaget Marvin (Chihuahua på 12 uker) at han hadde en stemme. Han har overhodet ikke blitt noen bjeffehund, han skvetter fremdeles når han hører sin egen stemme, men piper når han er sliten eller må ut på do, som jeg egentlig synes er en fin måte å si ifra på. Men nå har han begynt å knurre. Først til lek, men så når han skulle ha på seg selen, som han ikke likte så godt i starten. Dette har vi fått bort med masse kos og godbiter i forbindelse med selen. Men nå har det kommet noe jeg synes er verre: Knurring (snerring, egentlig) når selen skal AV. Han synes åpenbart det er veldig ubehagelig, og har kanskje fått negative assosiasjoner til det før han begynte å si ifra. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Prøver selvsagt å være så søt og koselig jeg kan med han, og forsterke når han roer seg, men han synes ikke det er noe gøy å få den av seg. Kanskje den er litt trang og jeg burde klippe opp litt? Han har jo stort hode. Men den går helt fint av, altså, den må bare over ørene liksom. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men vil gjerne ikke ha en valp som nekter å kle av seg. Så snart han har fått selen av blir han veeeldig søt, som om han unnskylder for knurringen, selv om han ikke får kjeft. Han er generelt en veldig trygg og førerorientert tass, men nå vet ikke føreren helt hva som er best å gjøre. Den kan jo ikke henge rundt halsen. What to do, sonen?
    • Jeg tror nok det blir en av disse hunderasene jeg nevnte i hovedinnlegget mitt. Blir nok ikke en puddel. Noen som har noen erfaringer med de andre hunderasene jeg nevner? Puli står høyt på lista.  Jeg har lest at disse hunderasene er i slekt med hverandre og avla med hverandre men det er vell noen forskjeller siden alle disse hunderasene finnes. Vi gleder oss sånn til en valp og jeg bare leser og leser meg opp på nett for å vite så mye som mulig og siden disse hunderasene er såpass sjeldne så står det ikke så mye erfaringer heller derfor jeg fikk tips om å spørre her.   
    • Har du hatt en hund som har slitt med utagering? Hunderase? Hvilke raser er mere disponert for dette enn andre raser?
    • Det er nok mange som avler ned aktive raser med viten og vilje, men dette her tror jeg også spiller en stor rolle. Folk har veldig forskjellig syn på hva som er godt nok. Jeg vet av flere som avler/kjøper hunder de mener er arbeidsjern, men som for andre er en hund de aldri ville tatt i som brukshund. En hund som har karret seg opp til kl.3 i rally og gått et par spor på fritida kan fremstilles som en kjempebra hund med en heftig motor og ofte virker det jo som eierne faktisk mener det.   
    • det er neppe flertallet for å si det sånn. Ikke at aktivitetsbiten er det mest utfordrende som regel, men de fleste labber ikke bare med og rundt sånn uten videre.  Jeg tror ikke jeg vet av en rase hvor det er så mye utagering samme om de bor hos nybegynnere eller erfarne.  utover det så vil jeg si at å ha "slike" hunder (som jeg antar du tenker på)  ikke handler om aktivitetsnivå, men mest om å ha kontroll. Og de fleste er jo ikke så gale som mange kanskje vil ha det til heller så da er det ikke så himla mye mer jobb enn ellers heller.  edit; jeg har nå feks en hollender som kom i hus når poden var knapt 6 mnd.  Jeg er alene med begge to.  Hun må ofte finne seg i å være med på det som skjer.  Rusle til barnehagen å bare vente der til vi er ferdig med å leke osv. Hovedaktivisering er tur og trening kommer når det passer sånn.  Når jeg gikk gravid med bekkenløsning gjennom det meste av svangerskapet hadde jeg jo en malle og en unghund hollender. De måtte for det meste nøye seg med 2 x 40 min tur i bånd,  hjemmefra i lavt tempo.  I 9 mnd.  null problem. merker ingen forskjell. får de være med på det som skjer en dag,  på stranda,  i parken etc så er de stort sett like fornøyde de som andre hunder.
  • Nylig opprettede emner