Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om fargegenetikk


tonjeiss
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har ei tispe som er sortbrindle og hvit (hun er helt svart, kun to brindle hårstrå). Foredrene hennes er sort/hvit og blå.

Må hannhunden hun pares med ha blå gener for at blåfargen kan komme til utrykk?

Er sortfargen så dominant at hvis hun pares med en rød hannhund (med røde foreldre) vil ungene bare

bli sorte? Eller gir den kombinasjonen brindle?

Jeg er bare nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ei tispe som er sortbrindle og hvit (hun er helt svart, kun to brindle hårstrå). Foredrene hennes er sort/hvit og blå.

Må hannhunden hun pares med ha blå gener for at blåfargen kan komme til utrykk?

Er sortfargen så dominant at hvis hun pares med en rød hannhund (med røde foreldre) vil ungene bare

bli sorte? Eller gir den kombinasjonen brindle?

Jeg er bare nysgjerrig :)

Hanhunden må være eller bære blått for at hun skal få blå valper (eller blå brindle, blå/tan, blå grizzle...).

Med rød, mener du egentlig sobel? Recessiv rød (uten et eneste svart hårstrå) tror jeg er sjelden (ukjent?) på staff. Recessiv rød kan maskere alskens, så OM du parer en sort brindle med recessiv rød er det nesten umulig å vite hva det vil gi.

Om du parer din brindle med en sobel, skal du i hovedsak få brindle valper. Hun bør vel egentlig ikke kunne bære sobel, siden begge foreldrene er solide som bærer brindle (med mindre en av dem er en feilidentifisert, svært mørk brindle som bærer sobel og har nedarvet det til dattera).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

lurer på noe i samme sjanger... om en hvit puddel pares med en sort -får en da enten hvite eller sorte valper, eller kan de bli tofargede?

Nei, den får ikke tofargede.

Den kan få tofargede, om den har genet for flerfarge. Det er så vidt jeg har fått med meg recessivt, og kan dukke opp i kull med ensfargede foreldre, alt ettersom hva for slags gener de bærer på. Det er lite sannsynlig da, i gamledager ble flerfargede pudler avlivet, det er bare nå de siste årene at man avler på de til tross for at avkommene da vil få avlssperre i FCI-systemet. Og det er snakk om at flerfargede pudler skal bli en egen rase (tysk ullhår, eller noe sånt), men jeg hadde ikke holdt pusten mens jeg venta på det, franskmennene er ikke spesielt begeistret for flerfargede pudler, og det er i utgangspunktet de som forvalter rasen.

Men sånn i utgangspunktet, så får den enten sorte eller hvite valper. Vi gentester pudlene for B og E-allelene, B er sort, b er brunt, e er krem, hvit, aprikos og rød. Malin til @Belgerpia er sort med anlegg for hvitt (en BBEe, om jeg ikke husker feil), parer vi henne med en hvit hanne eller en sort hann med anlegg for hvitt, vil vi kunne få både sorte og hvite valper. Det er en forholdsvis forståelig oversikt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...