Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere: Hva sender dere med når dere leverer valpen?


Cockerjente

Recommended Posts

Jeg har kjøpt hunder av forskjellige oppdrette. Noen legger mye arbeid med å sende med saker og ting med valpen da den reiser til sitt nye hjem, f.eks. det kan være hundemat, teppe, hundebøker.bånd, matskål, trimmekniv, fine permer med bilder/artikler/skriv om hvordan man fôrer valpene osv.. :)

Andre oppdrettere er igjen ikke så opptatt av dette. Her får man valpen utlevert med de papirer som den har og that's it... :oops:

Hva sender dere med valpen?

Og valpekjøpere: Hva ønsker dere skal være med når dere henter valpen?

Mange valpekjøpere elsker å hamstre inn saker og ting til valpen sin på forhånd før den kommer i hus, og trenger ikke alt det som oppdretter sender med. Hva mener dere? Får dere for lite/akkurat passe/for mye? Hva fikk dere med da dere hentet valpen? Synes dere at det er viktig å få med noe fra oppdretter eller er man bare fornøyd med å få valpen? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk med mat for de første par ukene, teppe med mamma- og søskenlukt, noen tyggebein, noen ark om tips og råd angående den første tiden hjemme (om å få valpen husrein, tips til hva man bør prioritere den første tiden osv) og angående fôring, vaksine, ormekur, kloklipping osv. Og selvsagt stamtavle, kjøpsavtale, vaksinasjonskort og registreringsbevis. Dette syns jeg var akkurat passe. Vi hadde kjøpt inn en del fra før av - mat, seng, halsbånd, leker, kobbel, godbiter, klotang osv. Dermed var det ikke nødvendig å få med noe mer av utstyr. Og heller ikke av informasjon, arkene fortalte en del, og var det noe mer vi lurte på var det jo bare å ringe oppdretter og høre - selv om vi hadde både forum og raseklubb å få hjelp fra.

To ting kunne det dog vært fint å fått med. Ikke nødvendig, men artig - om jeg kan bruke det uttrykket. På trøndersk går det helt fint. Det ene hadde vært å få med seg en liten bok eller et lite hefte med noen bilder av valpen og søsknene fra tiden hos oppdretter pluss noen få ord om hvordan denne valpen var.

Den andre tingen kunne vært en del av informasjonsarkene, en bevisstgjøring på at det finnes mange måter å trene hund på, men alle er styrt av læringslovene.

Jeg syns ikke det er viktig å få med noe av oppdretter, men litt mat for den første uka er kjekt, i alle fall om man har glemt å spørre hvilket for valpene fores på, så har man tid til å kjøpe inn riktig for (vi hadde glemt å spørre - men traff tilfeldigvis på det samme foret som Tinka gikk på da vi kjøpte henne).

Informasjon om praktiske ting som vaksine, kloklipping, valpebiting, miljøtrening osv er også veldig kjekt å få med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her får de med det mest nødvendige.

teppe med lukten fra mor og søsken på.

Vetrinærattest(ikke mere enn 1 uke gammel).

1 vaksine og microchip får valpen før den forlater oss.

Kjøpskontrakt..

Stamtavlen får de når jeg får den tilsendt av NKK, så den har alltid blitt ettersendt her i fra, når jeg har fått den og sjekket at alt stemmer.

Om de ønsker det så lager jeg en fiktiv stamtavle og sender med dem(der får de også et ledde lengre bak i slekten enn hva som er på den orginale stamtavlen).

og får jeg tak i nokk valpebånd før valpene hentes så får de også det med

de får(akkurat no finner jeg ingen butiker som har nokk forskjellige, må nesten ha en farge pr hund så de ikke blandes) også med en pakke fra RC med fôr og slikt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hentet Zico fikk jeg med en kilo for og utstillingsbånd + et hefte om stell om valpen osv.

Når jeg hentet Oscar fikk jeg med en klut som de hadde hatt i valpekassen, 4 kg for og en ID brikke.

Med Robin fikk jeg en bamse, et pipebein, tauknute, teppe, et kilo for, gavekort på for, forkopp, en pakke små tyggebein, en bok om valpehold, et hefte om rasen, bilder fra valpetiden og kopi av alle papirer og helseattester på foreldre og besteforeldre.

For meg er det ikke så nøye, men er jo veldig hyggelig da. :)

Syns det er fint å få med noe som valpen har hatt i valpekassa. :wink:

edit: Fikk med helseattest og Chip på alle da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Oscar fikk vi med helseattest, micro chip og 1vaksine, de oppfordret oss til å gi dem et teppe som det kunne være valpelukt på og det gjorde vi, 5kg fôr.

På Nena fik vi med helseattest, micro chip og vaksine, halsbånd og kobbel, vi leverte teppe her også som vi fikk med, lekeknute, 5kg. fôr og hefte om alt i fra når hun åpnet øynene , når hun spiser, vektkurve og bilde av mor og far.

Jeg synes det er greit å få med fôr som valpen har spist, valpeteppe, helseattest, microchip og vaksine, børste(når det gjelder wheaten), hefte om valpen og gjerne bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele perioden fram til Ero ble hentet fikk vi bilder og ukentlige oppdateringer. Nå vi hentet han fikk vil: 1 kg for, teppe fra valpekassen, vaksine, chipmerking, hefte med informasjon om valper og trimming av dvergschnauzer, vetrinæratest og tilbud om for, medlemskap i NKK og forsikring. Vi fikk også kjøpe en trimmekniv billig og hvis vi trengte det kunne vi kjøpe halsbånd og kobbel hos oppdretter. Når vi dro fikk han også kjeks med på flyturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Chessea fikk vi med:

-En valpepakke med mat, leker og skåler fra labb.

-En tilsvarende valpepakke fra Royal Canine med litt andre leker.

-1 børste

-Et retriverkobbel

-Et teppe med mammalukt

-En CD med MASSE bilder av valpene

-Helseattest

-Perm med info om stell, foring, og masse annet nyttig.

-Stamtavle

-Kjøpskontrakt

-Bok om valper

-Vaksinasjonsattest

Pluss noe annet jeg ikke kommer på i farten.. :lol:

Det jeg satte størst pris på var at oppdretteren holdt kurs for oss før vi sov over en natt hos dem med chessea. Kurset var om stell, og hun viste oss allt stellet det er me dportis, og hvordan man skulle gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vaksinasjonskort og no veterinærgreier som sa at hu hadde blitt øyelyst, stamtavle, mat, teppe med lukt fra mamma og søsken, ett lite hefte hvor det står litt generell info og tips, en film om valp fra skk, en pipeand også kjøpskontrakt da.

Tror ikke jeg fikk med no mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender med:

Av papirer: Veterinær attest, valpeguide fra NKK, valpeguide fra raseklubben, ett skriv om valpebiting, ett skriv om riktig stell av ører, id-merkingsskjema fordi vi har da betalt reg i databanken, info og innsendingsblankett om forsikring, kjøpeavtale, ett skriv om "ting å huske på" (revaksinering, markekur, diare osv), bilder av mor og far, info om hundefor. Det jeg kommer på nå av papirer. Stamtavlen kommer i posten så snart NKK for laget dem.

Ellers: Maten de er vant til i en liten sekk + en liten for sekk der man kan bruke knuppene til godbiter om man vil, en bamse med lukt på, ett skittent teppe, noen får med seg bånd, men det er ikke "standard"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren hadde satt sammen en perm som inneholdt kontrakt,

avtalen, fòringsveiledning, trimmeveiledning, info om makke-kur,

vaksinering + mye annen god info. Vi fikk ett flott bilde av mora hans. Jeg

fikk en stor boks med kritt til trimming, som enda ikke er tom...

Vi fikk også med teppe med kjent lukt. Forøvrig kommer vel også

innunder med stamtavle, chipping og vaksinering. Òg at hun trimmet gratis

til valpene var 8 måneder gamle.

Vi hadde avtalt på forhånd at hun kjøpte 15 kg valpefòr for oss, for det

var ingen i nærheten av oss som forhandlet med Frank's. Vi hadde også

avtalt at hun kjøpte inn ett ekstra teppe til oss, i samme stil som det vi

fikk med. (som forøvrig er sånne ullne varmelaken som selges i enkelte

sengetøysbutikker. Klippes i 3-4 deler og en har gode hundetepper. Tåler

kokevask, og holder lenge.) :D

Valpebånd, seng, bur, leker osv kjøpte vi selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren hadde satt sammen en perm som inneholdt kontrakt,

avtalen, fòringsveiledning, trimmeveiledning, info om makke-kur,

vaksinering + mye annen god info. Vi fikk ett flott bilde av mora hans. Jeg

fikk en stor boks med kritt til trimming, som enda ikke er tom...

Vi fikk også med teppe med kjent lukt. Forøvrig kommer vel også

innunder med stamtavle, chipping og vaksinering. Òg at hun trimmet gratis

til valpene var 8 måneder gamle.

Vi hadde avtalt på forhånd at hun kjøpte 15 kg valpefòr for oss, for det

var ingen i nærheten av oss som forhandlet med Frank's. Vi hadde også

avtalt at hun kjøpte inn ett ekstra teppe til oss, i samme stil som det vi

fikk med. (som forøvrig er sånne ullne varmelaken som selges i enkelte

sengetøysbutikker. Klippes i 3-4 deler og en har gode hundetepper. Tåler

kokevask, og holder lenge.) :)

Valpebånd, seng, bur, leker osv kjøpte vi selv.

Jeg fikk med banse og masse tyggebein.. litt godt og for! men at hunden er chippet da du får den er det jo nesten nok fordi det er ikke så billig og chippe den! hefte med råd når du får valpen og vaksinasjospapir kjøpekontrakt og stamtavle tar jeg som en selvfølge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hær var et veldig intresangt tema syns jeg som oppdretter.

Som oppdretter syns jeg det er viktig at valpen får med seg:

En helse attest, vaksinasjonskort som viser at den har fått 1 gangs parvovaksine, den skal også være registrert i Nkk, Chippmerket og jeg syns også det er viktig å sende med et hundeteppe med valpens kjente lukter på.(av mor og søsken) Valpe mat og informasjon om hvordan man forer en valp fra den rasen. Og en Kjøpe avtale.

Jeg sendte også med et valpe bånn og et dekken en perm med masse bilder og veldig mye nyttig info som f.eks vektkjema, tid når valpen ble født noe som valpekjøperne syns er veldig morro. Bilder av valpen og foreldrene med stamtavle av de. En presentasjon fra oppdretter hvor de vet at de alltid er velkommen til å ringe eller besøke hvist de trenger gode råd eller om de vil vise valpen/hunden frem.(noe som jeg setter veldig pris på å få besøk av "barne barna" på en måte og det mest morroe er at de kjenner meg igjenn). Det er veldig trivelig å holde kontakten med valpekjøperne hele livet fra den flytter til siste time. Vi ler med de, vi gråter med de osv. Ellers står det også i permen hva valpen har vært igjennom den tiden den har vært hos oss. Ja og sefølgelig må den få med noen godsaker på veien hjem som blant annet godbiter,kjeks og noen bein.

Og en kjempe klem og lykke til med valpen før de reiser.. og noen tårer fra oppdretteren på skuldren når de må si farvell. ( ja for man blir jo glade i de små også)

Viktig er det også, at når man har kjøpt en valp at man føler at man har en trygghet hos de man har kjøpt hunden hos og at man kan ringe og komme innom og at ingen spørsmål er dumme..

Dette er noe hva jeg gjør.

Jeg vil ønske dere alle lykke til med deres valper og håper dere får mange flotte år sammen med deres hunder

Klem

fra

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi henta Elwira fikk vi med en perm med litt tips ang. hundehold og hundens første uker, teppe med lukt, retriever hånboka, cd med bilder, litt mor (for ca. to dager) og de vanelige papirene og stamtavle. Synes det var akurat passe. Trengte ikke mer, hadde kjøpt inn det meste på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg henta toya fikk jeg med : ¨sånn helseatest greie som var mindre enn en uke gammel, ett sånn slekts ark sak, sånn fiktiv stamtavle, lukt fra mamman, 15 kg med for, bilde av faren ( siden han hadde med mora da vi møtte han), fikk også med kontrakt da... :( og toya :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...