Tren-along, ukens utfordring eller noe sånt?

71 innlegg i emnet

Kunne noen her tenkt seg å være med på noe sånt? En ukentlig (eller månedlig) utfordring eller øvelse hvor vi hjelper hverandre med innlæringsmetoder og forteller om resultatene... gjerne med video.

Forslag til opplegg?

Jeg har valp og starter helt på scratch, men det morsomste er jo om vi klarer å lage et opplegg som passer for alle som har lyst :-)

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres gøy ut! Jeg sliter enormt med kreativiteten, så dette vil jeg gjerne være med på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være med jeg, har to hunder i innlæringsfasen jeg så :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil være med og prøve iallefall!

Nora er 14 måneder og kan ikke så mye som sitt en gang, så det kan bli spennende :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er med! Går jo klikkertrenerutdannelsen nå, og har masse grunnferdigheter som skal på plass.

Får ikke til å embedde instagram-videoer, men her er en kort snutt fra i går kveld. Nytt fremskritt på utgangstilling ved hjelp av kassemetoden, himmel, som jeg har slitt med denne! :D

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152182237436721

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Hva med å dele inn i to/tre kategorier, med en ny ukesutfordring i hver gruppe. F.eks nybegynner, viderekommen, øvet. Så kan man velge øvelsen som passer en selv og hundens ferdigheter. F.eks?

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres veldig lurt ut, @Puttiva :) For min del handler det mye om å få på plass en del grunnferdigheter, dvs ting som må være på plass før jeg kan begynne å bygge opp hele øvelser. Disse er ofte mange av de samme uavhengig om man skal trene lp, ag, bruks, rally etc. Canis har et sånt, og Maria Brandel har et. Det går jo an å plukke begynneratferder fra et sånt iallfall. Hadde det vært noe? For de vidergående og øvede hundene skal de som har disse hundene få uttale seg først (og mest) :-)

Her er et eksempel fra Maria Brandels skjema. Den kan lastes ned gratis fra siden hennes.

post-13050-0-30943400-1406973024.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh, dette høres gøy ut! :D Vi vil gjerne være med!

@Tabris får ikke sett videoen du la ut.. :hmm:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres gøy ut :D jeg er med hvis det er litt tulle-ting og, unyttige triks osv :P

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres gøy ut :D jeg er med hvis det er litt tulle-ting og, unyttige triks osv :P

Enig :lol:

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er og med :D både for tulleting og nyttige ting :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg følger denne (grunnferdigheter lenger nede på siden):

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=207

Men vi kan jo enten ha f.eks annenhver med grunnferdighet og triks, evt kan vi ha grunnferdighet + triks, også kan folk velge hvilken de vil øve inn (evt begge).

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må ikke bli for seriøst. Da faller vi ut, hunden har attention span som ei halvdau kråke og jeg er ca. like flink til å trene hund som jeg er til å snakke arabisk :lol:

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må ikke bli for seriøst. Da faller vi ut, hunden har attention span som ei halvdau kråke og jeg er ca. like flink til å trene hund som jeg er til å snakke arabisk :lol:

Det er derfor vi kan ha både grunnferdighet og triks satt opp, eventuelt noe annet også hvis noen vil trene hele øvelser eller noe, så kan folk velge hva de vil trene på alt etter ønske. :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, forslag på tulleting som dere har lyst til å lære hundene?

Sitte ekorn (krever sitt og evt. kunne følge en godbit eller target)

Kaste søppel (plukke opp papir og kaste i en søppelbøtte - krever plukke opp, holde, komme tilbake/gå bort til noe)

Gå inn i buret og bli der til jeg sier fri (Krever inn i buret, ligg, bli, og selvkontroll mens vi kaster godbiter, løper forbi, andre hunder leker, osv)

Flere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tulleting:

High five

Slalom mellom beina

Rygge

Hinke

Bukke (typ strekke seg med frambeina)

Skamme seg (labben over snuta)

Død

Snurre

Rulle

Bære båndet sitt

Mulighetene er uendelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vi står fri til metodevalg, sant?

Vi er med! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen må sikkert bare velge noe tenker jeg. Om man allerede kan det så er det jo alltid rom for forbedringer- videreutvikle osv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da vil jeg komme med forslaget om at første øvelse er rygging. Der er det flere muligheter - jeg bruker det som en grunnferdiget, dvs fvf/lineføring bare bakover. Men man kan også gjøre det om til et triks og få hunden til å rygge bakover fra fører, f.eks. Videoer legges frem i denne tråden i løpet av neste helg, for de som ønsker det.

Noen som er med på den? :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da vil jeg komme med forslaget om at første øvelse er rygging. Der er det flere muligheter - jeg bruker det som en grunnferdiget, dvs fvf/lineføring bare bakover. Men man kan også gjøre det om til et triks og få hunden til å rygge bakover fra fører, f.eks. Videoer legges frem i denne tråden i løpet av neste helg, for de som ønsker det.

Noen som er med på den? :)

Jeg er med, får ikke rotta til å rygge mer enn to små skritt :P
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også med! Men .. for ryddighetens skyld, kan vi starte en ny tråd for hver utfordring? Så blir det både mer oversiktlig og lettere for nye å bli med.

Og metodevalg er helt fritt, selvsagt! Og det er også et viktig poeng at dette skal være konstruktivt og lærerikt, så det er lov å komme med forslag og det er lov å la være å følge forslag, men det er ikke lov å si at forslag er dårlige. Ok? :)

Melder noen med lederegenskaper seg som trådstarter til ryggetråd? Holder det med en uke, eller trenger vi lenger tid?

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan lage tråd for rygging, siden det var min idè. Skal vi ha til neste helg eller ønsker folk lenger? Skal jeg starte tråd nå, så kan vi diskutere videre der spesifikt for dette? :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes litt gøy ut! Kanskje vi slenger oss med innimellom!?

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kan jo bruke denne tråden til å bli enige om utfordringene ?

Rygging kan jo være flere ting ... rygge vekk fra fører (som står stille foran hunden) x antall skritt eller til fører belønner, og rygge i fot-posisjon rett bakover og i vinkler. Skal vi ta den første, med frivillig utvidelse til rygging i fotposisjon for de som har fvf inne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hentet for en uke siden hjem en voksen hund - type 4 kg. Han er undervektig og burde nok opp minst 0,5 kg. Han er 3 år, men har allerede trukket flere tenner - tannhelsen har tydeligvis ikke vært på topp.  Det reelle problemet: alt han spiser kommer ut i flytende form - i rekordfart. Jeg er usikker på om han bare ikke er husren, eller om han ikke greier holde seg. Det kan nesten minne om mine egne toalettproblemer, selv har jeg ulcerøs kolitt. Altså, jeg bæsjer ikke i stua da, men kan få akutt dotrang.  Han sier ikke ifra at han må ut, så nå er han grindet inn og under oppsyn til enhver tid for å unngå uhell inne. Han luftes minst 1 gang pr time.  Han responderer ikke på Hills i/d, som vi på jobben kupper diaréhunder med på 1-2 dager, ikke på Zoolac, og han spiser kun våtfor, forøvrig helst med fisk i. Hyppige tømminger, fra 4-8 ganger pr døgn. Ps. Han sulter på skånekost.   Hvor begynner man?
    • Og noe sier meg at det kanskje smøres på og trekkes fra litt på begge kanter...
    • Fordi selger og kjøper kanskje har snakket sammen noen ganger ifm denne saken? 
    • Det er murer og grenser som er politikken til bl.a. FrP med Sylvi Listhaug i front. Det er muren mot Mexico som var politikken til Donald Trump. Det er strengere grenser og nei til Schengen som er høyre for Høyre-folks politikk.  Arbeiderpartiet har nesten like streng innvandringspolitikk som FrP har. At de fremstilles som muslimelskende fjøsnisser som slår døra opp på vidt gap og inviterer hele midtøsten til å overta lander, er propaganda. Det er derfor vi ikke har svenske tilstander i Norge. Vi kommer heller ikke til å få svenske tilstander i Norge. 
    • Jeg synes ikke middagsspising skal preges av smerte, men det er meg.    
  • Nylig opprettede emner