Gå til innhold
Hundesonen.no

– Ulven tok kameraten min


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

... og det å sende hunden rett inn i ulvekjeften med viten og vilje for å praktisere sin "hobby".

Virkelig?

Hvis det er slik man ser det om noen slipper en hund i områder der ulv har blitt observert, så ser jeg jo hvorfor disse diskusjonene blir så polariserte at poengene aldri kommer fram.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ulvedebatt til side, bare som en hundeeier til en annen, hvordan kan du si det om noen som nettopp har mistet hunden sin? Selv når man gjør dumme ting, selv om man tar risikoer, selv om man tar valg s

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske

Posted Images

Guest Kåre Lise

Vi TRENGER jegere som praktiserer sin "hobby" fordi de gjør en samfunnstjeneste gjennom å jakte. De holder bestanden av elg og rådyr nede (og hjort, men det er ikke helt relevant i akkurat denne diskusjonen - det er ikke hjort i ulvenære områder), og bidrar dermed til å opprettholde en sunn dyrestamme, minske antall påkjørsler og minske overbeiting på utsatte skogsområder - for å nevne noe. De områdene hvor det finnes ulv er også noen av de områdene med svært stor elgstamme.

Klassisk jegerargumentasjon. Rart da at de klager over lite rådyr på Finnskogen mens vi har like mye rådyr her i Vestfold som flått.

I forhold til hvor mange jakthunder det er ute hver høst er det SVÆRT få som blir tatt av ulv. Derfor er det håpløst å bruke uttalelser som at man omtrent serverer hunden til ulven. I løpet av ti år (1995-2005) ble det drept 105 jakthunder av ulv i hele skandinavia. Det betyr at du har vanvittig uflaks hvis hunden din blir tatt av ulv, og ikke at du har flaks dersom du får den hel hjem igjen. Hunden er ikke alltid alene. I 10% av disse angrepene var fører så nær at han så at hunden ble angrepet av ulv. Med mindre dere har deres hunder i bånd hele tiden i veinære strøk har de mye større sjanse for å bli påkjørt av bil enn en jakthund har for å bli drept av ulv.

Takk, bekrefter jo bare mine antagelser. 100-10=90%. 9 av 10 hunder blir tatt alene.

EDIT: Snusken! Det er ikke AKKURAT snakk om å slippe en drever på et ulvespor og la den forfølge det alene, når man bruker hund på ulvejakt. Det brukes jo masse hunder på både bjørnejakt og villsvinjakt også - to veldig krevende jaktformer - men det går som regel veldig greit. Det er snakk om spesialtrente hunder nettopp til slike forhold (og det tipper jeg du skjønner selv også egentlig?)

Nei det skjønner jeg ikke, det er helt i strid med mine opplysninger om hvordan dette virker og grunnen til at det ikke er tillatt. Vær så snill å opplys meg. :)

---

Virkelig?

Hvis det er slik man ser det om noen slipper en hund i områder der ulv har blitt observert, så ser jeg jo hvorfor disse diskusjonene blir så polariserte at poengene aldri kommer fram.

Som jeg har prøvd gjentatte ganger å poengtere så er det forkskjell på å ha hunden løs med eier og å slippe den kilometervis avgårde ja. Tallene til Aya over dokumenterer dette godt. Det blir naturligvis polarisert når enkelte nekter å se forskjellen på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

http://www.nationen.no/2013/10/05/norsk_mat/jakt/ulv/elgjakt/elg/8304820/

Her er noen som går fram med et godt eksempel...

Fantastisk. Og viser igjen at det er fullt mulig å jakte UTEN å slippe hundene.

Jegerne i området er på vakt og kommer blant annet ikke til å slippe hundene på grunn av ulven.

I følge utsagn i denne tråden sku en tru det ikke var mulig å jakte uten hund.. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk jegerargumentasjon. Rart da at de klager over lite rådyr på Finnskogen mens vi har like mye rådyr her i Vestfold som flått.

Takk, bekrefter jo bare mine antagelser. 100-10=90%. 9 av 10 hunder blir tatt alene.

Nei det skjønner jeg ikke, det er helt i strid med mine opplysninger om hvordan dette virker og grunnen til at det ikke er tillatt. Vær så snill å opplys meg. :)

Som jeg har prøvd gjentatte ganger å poengtere så er det forkskjell på å ha hunden løs med eier og å slippe den kilometervis avgårde ja. Tallene til Aya over dokumenterer dette godt. Det blir naturligvis polarisert når enkelte nekter å se forskjellen på dette.

Klassisk jegerargumentasjon? Mener du at det ikke stemmer at jakt på elg holder elgbestanden nede på et fornuftig nivå? At jakt ikke har noe å si for elgpopulasjonen eller helsen til dyrene?

Selvsagt blir 9 av 10 jakthunder tatt alene, jeg er overrasket over at det ikke er 10 av 10. Jakt med løshund ER ikke jakt hvor hunden er tett på fører, og sånn er det med den saken. Det finnes andre jaktformer selvsagt, men det finnes ingen jaktformer med losende eller drivende hund som ikke foregår slik at hunden jobber alene. Det innebærer elgjakt med løshund, rådyrjakt, hjortejakt, harejakt, revejakt, villsvinjakt, skogsfugljakt og rypejakt for å nevne noen. Det er klart det er tryggere for en hund å være tett på eier, det er det da ingen som benekter? Du hoppet for øvrig glatt bukk over det jeg skrev om hvor liten risikoen er for at en hund blir tatt av ulv på jakt.

Når det gjelder jakt på ulv med hund praktiseres jo ikke dette i Norge, og jeg kan ikke så mye om det. Men jeg VET at det ikke vil dreie seg om å slippe en drever på et ulvespor alene og la den styre på, noe som var min uttalelse. Hvis du har dokumentasjon på at de type hunder man vil bruke på ulvejakt er drever og lignende, små hunder uten noen som helst mulighet til å forsvare seg, vil jeg sette pris på det. Personlig synes jeg det å bruke hund på ulvejakt er en forkastelig ting som jeg håper aldri blir lovlig. Jeg kan aldri tenke meg at det vil være en human måte å jakte på ... I utgangspunktet er jeg jo også motstander av ulvejakt i det hele tatt, så det er kanskje ikke så rart ... ;)

Du hoppet glatt over alt jeg skrev om hvor liten risikoen for at en jakthund blir tatt av ulv er?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Klassisk jegerargumentasjon? Mener du at det ikke stemmer at jakt på elg holder elgbestanden nede på et fornuftig nivå? At jakt ikke har noe å si for elgpopulasjonen eller helsen til dyrene?

Når mennesket går inn og kontrollerer rovdyrbestanden blir det en naturlig konsekvens å måtte holde maten til rovdyra nede ja, helt naturlig og i tråd med hva som undervises i på skolen. Det er jo bare å se på artikkelen kanger linket til hvor dette teas hensyn til i forhld til avskytning.

Selvsagt blir 9 av 10 jakthunder tatt alene, jeg er overrasket over at det ikke er 10 av 10. Jakt med løshund ER ikke jakt hvor hunden er tett på fører, og sånn er det med den saken. Det finnes andre jaktformer selvsagt, men det finnes ingen jaktformer med losende eller drivende hund som ikke foregår slik at hunden jobber alene. Det innebærer elgjakt med løshund, rådyrjakt, hjortejakt, harejakt, revejakt, villsvinjakt, skogsfugljakt og rypejakt for å nevne noen. Det er klart det er tryggere for en hund å være tett på eier, det er det da ingen som benekter? Du hoppet for øvrig glatt bukk over det jeg skrev om hvor liten risikoen er for at en hund blir tatt av ulv på jakt.

Ja jeg hoppet vel over det, ble så mye å svare på. Jeg hadde vært mye mer åpen for det om de var voksne nok til å ta konskevensen og ansvaret for egne handlinger fremfor å skyve det over på disse grusomme rovdyra som ikke alle er like enig om hører hjemme i den norska fauna.

Når det gjelder jakt på ulv med hund praktiseres jo ikke dette i Norge, og jeg kan ikke så mye om det. Men jeg VET at det ikke vil dreie seg om å slippe en drever på et ulvespor alene og la den styre på, noe som var min uttalelse. Hvis du har dokumentasjon på at de type hunder man vil bruke på ulvejakt er drever og lignende, små hunder uten noen som helst mulighet til å forsvare seg, vil jeg sette pris på det. Personlig synes jeg det å bruke hund på ulvejakt er en forkastelig ting som jeg håper aldri blir lovlig. Jeg kan aldri tenke meg at det vil være en human måte å jakte på ... I utgangspunktet er jeg jo også motstander av ulvejakt i det hele tatt, så det er kanskje ikke så rart ... ;)

Ja da er det vel ikke noe å diskutere, det er forkastelig så er vi enige om det. Har ingenting med hva type hund det er. Det er høyrisiko ulvemat uansett åssen du vrir og vender på det.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TQIoij6GMDM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det vel ikke noe å diskutere, det er forkastelig så er vi enige om det. Har ingenting med hva type hund det er. Det er høyrisiko ulvemat uansett åssen du vrir og vender på det.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TQIoij6GMDM

Ja, hvis det er snakk om løshund er jeg helt enig i det. Det er annerledes hvis det er snakk om båndhunder. Filmen du viser er fra forhold som er umulige å sammenligne med norske jakttradisjoner. Den store majoriteten av jegere er opptatt av human og sikker jakt, både for mennesker, hunder og jaktobjekter. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, hvis det er snakk om løshund er jeg helt enig i det. Det er annerledes hvis det er snakk om båndhunder. Filmen du viser er fra forhold som er umulige å sammenligne med norske jakttradisjoner. Den store majoriteten av jegere er opptatt av human og sikker jakt, både for mennesker, hunder og jaktobjekter. Heldigvis.

Nå er det vel ikke noe Norske tradisjoner for å jakte ulv med hund? Hvis det er såfall hvordan eller hvordan er det tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke noe Norske tradisjoner for å jakte ulv med hund? Hvis det er såfall hvordan eller hvordan er det tenkt?

Nei, jeg tenkte på norske jakttradisjoner generelt, vi har jo som du sier ingen tradisjon for å bruke hund på ulv (heldigvis). Norske jakttradisjoner har lenge dreid seg i en stadig mer dyrevennlig retning, og kan ikke sammenlignes med f.eks jakt i Russland, uavhengig av hva slags dyr man jakter på. Jeg, som mangeårig dyreverner og ex-vegetarianer turned jeger og kjøttspiser, er veldig glad for at holdningene jeg møter rundt omkring i diverse jaktfora ER veldig preget av andre ting enn trofèjag! Men dette er jo for så vidt veldig langt utenfor topic i denne tråden, og der blir vi jo ikke enige uansett ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det ikke stemmer at jakt på elg holder elgbestanden nede på et fornuftig nivå? At jakt ikke har noe å si for elgpopulasjonen eller helsen til dyrene?

Strengt tatt var det jakta som bidro til å øke elgstammen slik at den nå er kunstig høy i forhold til det den var før 70-tallet. Det var vel den retta avskytinga de begynte med som bidro til å øke elgstammen - og nå MÅ man nesten jakte elg for å holde den i sjakk slik at det ikke blir beiteskader på produksjonsskogen.

Det jeg undrer meg sånn over i slike diskusjoner er egentlig HVA det er som gjør at ulv setter slike følelser i sving? Både det sterke hatet MOT ulv og den sterke romantiseringen av ulv... hva er greia egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg undrer meg sånn over i slike diskusjoner er egentlig HVA det er som gjør at ulv setter slike følelser i sving? Både det sterke hatet MOT ulv og den sterke romantiseringen av ulv... hva er greia egentlig?

Det har jeg fundert litt på og, det er ikke så mye følelser i sving når jaktbikkjer blir sparka ihjel av elg liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt var det jakta som bidro til å øke elgstammen slik at den nå er kunstig høy i forhold til det den var før 70-tallet. Det var vel den retta avskytinga de begynte med som bidro til å øke elgstammen - og nå MÅ man nesten jakte elg for å holde den i sjakk slik at det ikke blir beiteskader på produksjonsskogen.

Det jeg undrer meg sånn over i slike diskusjoner er egentlig HVA det er som gjør at ulv setter slike følelser i sving? Både det sterke hatet MOT ulv og den sterke romantiseringen av ulv... hva er greia egentlig?

Jeg tenkte mer på dagens situasjon jeg, at sånn som det har blitt - når vi nå en gang har begynt å forvalte naturen - så må vi fortsette med det også. Jeg er helt sikker på at du vet mye mer enn meg om elgbestanden gjennom tidene (jeg tenkte faktisk på deg da jeg skrev noen av de mer synsete innleggene mine ... :P). Her på Sørlandet måtte de jo ha en avskytning på omtrent halvparten av elgstammen på nittitallet, ikke først og fremst pga skader på produksjonsskog, men pga altfor stor elgstamme ift. mat. Mange av elgene som ble skutt hadde beinskjørhet og var sterkt undervektige. Men elgen her nede har jo så godt som ingen naturlige fiender i det hele tatt.

Jeg er enig med siste utsagn også! Jeg er jo i bunn og grunn for ulv i naturen vår (men innrømmer jo som sagt at jeg nok er ganske hyklersk der), og har alltid vært imot ulvejakt. Men jeg ser som sagt virkelig begge sider i rovdyrdebatten her til lands. Det er synd det generelt sett er en så håpløs diskusjon på alle arenaer, nettopp av den grunn du nevner - det setter så ekstremt store følelser i sving hos oss. Det er ganske merkelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det har jeg fundert litt på og, det er ikke så mye følelser i sving når jaktbikkjer blir sparka ihjel av elg liksom.

Nei så går da heller ikke eierne til de jaktbikkjene til angrep på elgen og krever den utryddet, litt kontraster der eller er det bare jeg som ser det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Du ser fortsatt ikke forskjellen på å ha hund løs sammen med eier og det å sende en jakthund flere kilometer avgårde på egenhånd eller vil du bare ikke?

Joda, jeg ser den forskjellen, men det er ofte ikke snakk om flere kilometer, men 100meter, eller bundet til husveggen.

Men du har null medfølelse selvom noen velger å gjøre det også bikkja "elsker" å gjøre. Og det gjør meg litt kvalm...

For guds skyld, hold bikkja i bånd, ikke la den få løpe fri og kose seg. For om den blir påkjørt, tatt av ulv, sparket av elg... Nope, null sympati, du fikk som fortjent..

Sykt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Ja, beslutningen om å redusere elgekvoten i årets jakt var helt sikkert for ulvens skyld - det har helt sikkert ikke noe med å prøve å opprettholde en jaktbar elgbestand å gjøre i det hele tatt.

Selvsagt blir det ikke like store avisforskrifter når elg tar jakthund. Det er lov å jakte elg. Det er ingen som fyrer seg opp av at man skyter en elg eller tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser den forskjellen, men det er ofte ikke snakk om flere kilometer, men 100meter, eller bundet til husveggen.

Men du har null medfølelse selvom noen velger å gjøre det også bikkja "elsker" å gjøre. Og det gjør meg litt kvalm...

For guds skyld, hold bikkja i bånd, ikke la den få løpe fri og kose seg. For om den blir påkjørt, tatt av ulv, sparket av elg... Nope, null sympati, du fikk som fortjent..

Sykt!

Men det går jo fint å gjøre uten å slippe en miniatyr ut i ulveterreng helt alene? Mine "elsker" å jakte men det er vel ikke noe bra argument om de går berserk i en saueflokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Joda, jeg ser den forskjellen, men det er ofte ikke snakk om flere kilometer, men 100meter, eller bundet til husveggen.

Ok da så liker jeg å overdrive, 100meter er tydeligvis nok og la oss nå holde oss til tema og ikke dra inn "bundet til husveggen". Det er fortsatt fullt mulig å ha hunder løse innen synsrekkevidde noe jeg alltid må forholde meg til, uavhengig av båndtvang og om jeg er hjemme eller på Finnskogen.

Men du har null medfølelse selvom noen velger å gjøre det også bikkja "elsker" å gjøre. Og det gjør meg litt kvalm...

Som Havanis skrev så fint over her så går i dette tilfelle også min sympati til bikkja.

Bikkjer elsker å gjøre mye rart de.

For guds skyld, hold bikkja i bånd, ikke la den få løpe fri og kose seg. For om den blir påkjørt, tatt av ulv, sparket av elg... Nope, null sympati, du fikk som fortjent..

Orker ikke gjenta meg selv noe mer.. Og jeg hadde selv hunden min løs i ulveland denne uka.

Sykt!

Tja..

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

:lol: Ja, beslutningen om å redusere elgekvoten i årets jakt var helt sikkert for ulvens skyld - det har helt sikkert ikke noe med å prøve å opprettholde en jaktbar elgbestand å gjøre i det hele tatt.

Også jeg skjønner at det er en sammenheng her, akkurat som artikklen beskriver. Men du vet kanskje noe mer du har lyst til å dele med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg skjønner at det er en sammenheng her, akkurat som artikklen beskriver. Men du vet kanskje noe mer du har lyst til å dele med oss?

Som hva da? Jeg syns sonen er litt søt når de syns at jegere er ok folk fordi de reduserer elgkvota si i ulveområde fordi det er ålreit gjort mot ulven. Fin reklame for jegerene da, selv om jeg er forholdsvis sikker på at de reduserer elgkvota si i år for å kunne ha en elgkvote til neste år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Som hva da? Jeg syns sonen er litt søt når de syns at jegere er ok folk fordi de reduserer elgkvota si i ulveområde fordi det er ålreit gjort mot ulven. Fin reklame for jegerene da, selv om jeg er forholdsvis sikker på at de reduserer elgkvota si i år for å kunne ha en elgkvote til neste år også.

Ja som jeg skrev en fin sammenheng der, det er ikke sånn at jeg eller tror de gjør det for å være snill mot ulven å gi den mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på dagens situasjon jeg, at sånn som det har blitt - når vi nå en gang har begynt å forvalte naturen - så må vi fortsette med det også. Jeg er helt sikker på at du vet mye mer enn meg om elgbestanden gjennom tidene (jeg tenkte faktisk på deg da jeg skrev noen av de mer synsete innleggene mine ... :P). Her på Sørlandet måtte de jo ha en avskytning på omtrent halvparten av elgstammen på nittitallet, ikke først og fremst pga skader på produksjonsskog, men pga altfor stor elgstamme ift. mat. Mange av elgene som ble skutt hadde beinskjørhet og var sterkt undervektige. Men elgen her nede har jo så godt som ingen naturlige fiender i det hele tatt.

Jeg er enig med siste utsagn også! Jeg er jo i bunn og grunn for ulv i naturen vår (men innrømmer jo som sagt at jeg nok er ganske hyklersk der), og har alltid vært imot ulvejakt. Men jeg ser som sagt virkelig begge sider i rovdyrdebatten her til lands. Det er synd det generelt sett er en så håpløs diskusjon på alle arenaer, nettopp av den grunn du nevner - det setter så ekstremt store følelser i sving hos oss. Det er ganske merkelig.

:lol: Føler meg nesten beæret *ler*. Jeg husker godt situasjonen på Sørlandet den gangen - det var virkelig et problem med svært dårlig kondisjon på elgstammen (jeg jobbet mye sammen med "elgfolk" der nede den gangen). Det har jo vært store diskusjoner ang kvotestørrelsene også - og jeg husker da de begynte å øke kvotene radikalt for å redusere stammestørrelsen på Romerike. Det var jo omtrent ikke elgbeite igjen på Romerikssletta - men det satt langt inne hos elgjegerne å ta ut produksjonsdyr ja :).

Jeg er jo også for ulv i naturen, men jeg har liksom ikke noe større følelsesmessig forhold til ulv enn jeg har til rev, elg eller andre dyr som hører naturlig hjemme liksom :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

:lol: Føler meg nesten beæret *ler*. Jeg husker godt situasjonen på Sørlandet den gangen - det var virkelig et problem med svært dårlig kondisjon på elgstammen (jeg jobbet mye sammen med "elgfolk" der nede den gangen). Det har jo vært store diskusjoner ang kvotestørrelsene også - og jeg husker da de begynte å øke kvotene radikalt for å redusere stammestørrelsen på Romerike. Det var jo omtrent ikke elgbeite igjen på Romerikssletta - men det satt langt inne hos elgjegerne å ta ut produksjonsdyr ja :).

Jeg er jo også for ulv i naturen, men jeg har liksom ikke noe større følelsesmessig forhold til ulv enn jeg har til rev, elg eller andre dyr som hører naturlig hjemme liksom :).

Viser jo igjen bare at jegerne ikke er så fullkomne de selv skal ha det til. Rovdyra tar ut de svakeste dyra først, jegerne derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og slike utsagn viser bare hvor lite du egentlig vet om jakt...

Slike utsagn styrker jo bare min tro. Du må gjerne (mot)bevise meg at jeg tar feil. Overbevis meg om at jegere er bedre til å ta ut syke og svake dyr enn rovdyrene. Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...