Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til vinteren


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Allerede nå har jeg måtte begynne å bruke genser og dekken til valpis. Han fryser veldig lett, og har nesten ikke noe hår? Han er strihår, så det kommer vel mer etterhvert, men nå skal det veldig lite til før han fryser og klager. Og han klager høylytt.. :yawn:

Det jeg lurer på, er hva vi skal gjøre til vinteren? Temperaturen kommer jo til å falle enda mer, og da tviler jeg på at det vi har nå kommer til å holde.

Hvilke dekken er å anbefale, som gjør at han holder varmen godt? Og genser? Jeg har sett en del på hurtta, men det er jo svindyrt å kjøpe masse forskjellig derfra, men hvordan er f.eks. varmedekkenet deres?

Eller finnes det noen andre merker som selger gode varmedekken eller gensere?

Nå har vi et trixie regn-dekken med fleece-fôring og en rosa genser som jeg vil tro er lagd i bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel hunden din er men den får en bedre pels så trekk pusten og dette kommer sikekrt til å fungere. Mot kulde så bruker jeg å tenke potesokker også. Og da dekken som kan varme og er vindtett. Men har hatt strihår i større utgave og dem likte seg i grunnen best ute når det var ti minus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en frysepinn, han trives veldig godt i Hurtta-vinterdekkenet, bruker det uansett hvis det er minusgrader. Kjøpt på salg hos divinedog.se. Vet også at petster.eu har gode priser på Hurtta! Jeg synes du skal kle han hvis han virkelig fryser, hvis han ikke bare trenger mer aktivitet og hopping for å holde seg varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken gjerne ved ro i kulde. Da vil jeg ha størst mulig dekken som går godt ned over bkbeinet og gjerne med en flip til å ha over buken. Denne flippen kan det bli mye snø under hvis en skal ha dekkenet på under aktivitet og da kan det være lurt å ha et uten. Gensere liker jeg i hvertfall å kunne ha muligheten til å ha høy hals og at dem dekker bakbeinene godt og helt til halefestet. Det er vanskelig å kjøpe etter hva jeg har sett men drops.no har oppskrifter på strikking. det jeg gjorde der var å strikke lengere hals og lengere stykke over ryggen. Fungerte fint. I stoff så er det lurt med et dekken som er glatt på utsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å strikker en ullgenser til lillemor nå, og den må jeg forte meg å bli ferdig med merker jeg. Har jo begynt å bli skikkelig kaldt om morgenen.

Men jeg har tenkt til å kjøpe en dress med lange bein som er vannavstøtende også bruke ullgenser/fleecedress under på det kaldeste. Det er bare det at sånne ting koster så mye, og nå er lommeboka litt liten :P også kunne jeg tenke meg et sånt hurrtadekken med fuskepels på kragen til bybruk :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva produktet er laget av, fleece og ull varmer godt. :) Mens akryl ikke varmer mye, og det er jo de som er billige.

Har veldig god erfaring med den vanntette Hurttadressen, men ville ventet med å evt. kjøpe en slik til hunden er ferdig utvokst. Ikke sikkert at din hund da vil behøve heldress heller (min har jo ikke pels, men hår, og fryser svært lett). Men disse varmer mye bedre enn dekken på de kaldeste dagene.


Men det du kan gjøre denne vinteren er jo å kjøpe et dekken som ikke er så dyrt, eller på salg som du fant, og om nødvendig bare få sydd enkelt sammen eller klippet opp en stor ullsokk til å ha under der igjen, om nødvendig. Det vil varme godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klippet av en ullgenserarm til den første hunden, for 10-12 år siden. Litt trang rundt håndleddet/halsen, men det ble klippet til. Fire hull til beina og under magen. Kan jo funke fint?

også kunne jeg tenke meg et sånt hurrtadekken med fuskepels på kragen til bybruk :)

Hvorfor kun til bybruk? Det er et veldig godt og praktisk dekken, som sitter veldig godt! I allefall på min hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.equafleece.co.uk/store/dogs.html

Dette er myke, varme og stretchbare dekken som sitter godt på hunden. Rimelige og kort leveringstid. Eneste er at man må passe godt på å måle rett. Anbefaler kanskje å gå opp en str i forhold til hva fasiten viser.

Åååå kjempefine!! Elsker sånn enkel og genial design. Takk for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gensere som ikke dekker baken bør du kun bruke til pynt.

Det er så utrolig mange som tar på hunden genser og tenker ikke over at baken er et av de viktigste stedene å holde varme.

Det er bak det er minst blodsirkulasjon og når den fryser bak så settes blodsirkulasjonen enda mer ned og kan gjøre hunden veldig stiv.

Derfor skjønner jeg ikke folk bruker så mye av disse genserene...og når man vet hvor liten effekt de har så ser det for meg bare dumt å ha det på hunden, hvis man ikke bare vil jåle hunden da.

Så tenk heller over helsen til hunden din og dropp

genser fremover, ha heller på dekken ;)

På høøks.no og borjes-tingsryd.se får du tak i mye billig og gode dekken.

Fleecedekkenet til bores feks er en av mine favoritter, varme og puster godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelly Kjernsmo Lunde syr på mål:

https://www.facebook.com/groups/257770727624947/

Gensere i vanlig fleece, med dobbel rygg. I polar er de enkle. kr. 150,-

Dress i vanlig fleece kr. 250,-

Dress i polarfleece (tykk) kr. 300,

Dekken i bevernylon med teddyfor kr. 300,-

Bellyband (til hanhund...markering) kr. 65,-

Sele (kun til Italiener) kr. 150,-

Halsbånd, halvstrup kr. 100,-

Hun får masse skryt av kundene sine.

Skulle bestille fra henne selv, men kom desverre ikke så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klippet av en ullgenserarm til den første hunden, for 10-12 år siden. Litt trang rundt håndleddet/halsen, men det ble klippet til. Fire hull til beina og under magen. Kan jo funke fint?

Hvorfor kun til bybruk? Det er et veldig godt og praktisk dekken, som sitter veldig godt! I allefall på min hund. :)

Mest fordi jeg syns den dressen jeg skal bestille set litt corny ut og vil derfor ha et godt dekken til bybruk :P dressen er skrikende rød og blå, og veldig praktisk i utforming, men ikke spesielt pen å se på :P Det vil jo ikke si at jeg ikke kommer til å bruke dekkenet når vi skal gå tur andre steder enn i byen. Men siden jeg har en puddel og de lett får snøklumper i pelsen, så tror jeg at jeg kommer til å foretrekke dress på litt lengre turer og ved kram snø ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gensere som ikke dekker baken bør du kun bruke til pynt.

Det er så utrolig mange som tar på hunden genser og tenker ikke over at baken er et av de viktigste stedene å holde varme.

Det er bak det er minst blodsirkulasjon og når den fryser bak så settes blodsirkulasjonen enda mer ned og kan gjøre hunden veldig stiv.

Derfor skjønner jeg ikke folk bruker så mye av disse genserene...og når man vet hvor liten effekt de har så ser det for meg bare dumt å ha det på hunden, hvis man ikke bare vil jåle hunden da.

Så tenk heller over helsen til hunden din og dropp

genser fremover, ha heller på dekken ;)

På høøks.no og borjes-tingsryd.se får du tak i mye billig og gode dekken.

Fleecedekkenet til bores feks er en av mine favoritter, varme og puster godt ;)

Gensre kan dekke like godt bak de, som dekken. Og de dekker bedre rundt bryst og slikt.

Selv bruker jeg fleecedress på DPene når det er kaldt, med vinntett over dersom det blåser, spesielt om vi er på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gensre kan dekke like godt bak de, som dekken. Og de dekker bedre rundt bryst og slikt.

Selv bruker jeg fleecedress på DPene når det er kaldt, med vinntett over dersom det blåser, spesielt om vi er på fjellet.

Som du kan lese over så mener jeg de genserene som IKKE dekker bak ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kan lese over så mener jeg de genserene som IKKE dekker bak ;)

Ja, men jeg syns gav et litt skjevt bilde av hvordan ting er, derfor kom jeg med den tilleggsinfoen.

Det som er viktig er å finne ett plagg som dekker godt, uavhengig om det er et vanlig dekken eller en genser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg syns gav et litt skjevt bilde av hvordan ting er, derfor kom jeg med den tilleggsinfoen.

Det som er viktig er å finne ett plagg som dekker godt, uavhengig om det er et vanlig dekken eller en genser. ;)

Hva var det jeg sa som var så skjevt da?

Jeg tok frem de genserene som mange bruker til hundene sine som ikke dekker baken, IKKE de som dekker baken, de er OK ;)

Man kommer ikke unna at en genser som ikke dekker baken ikke er brukbar nok i kulden, det er da man også trenger at det dekker baken.

Jeg vet at det finnes gensere som dekker baken, men jeg tok frem de som IKKE dekker, som man ser mange lar hunden sine bruke i kulden når det er kaldt og tror at det varmer hunden.

De varmer foran på kroppen, men ikke den delen som er viktigst, de fleste vet at krysset og baken er sensitivt for kulde, enda mer dersom hunden har et problem med en skade for eksempel ledd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det jeg sa som var så skjevt da?

Jeg tok frem de genserene som mange bruker til hundene sine som ikke dekker baken, IKKE de som dekker baken, de er OK ;)

Man kommer ikke unna at en genser som ikke dekker baken ikke er brukbar nok i kulden, det er da man også trenger at det dekker baken.

Jeg vet at det finnes gensere som dekker baken, men jeg tok frem de som IKKE dekker, som man ser mange lar hunden sine bruke i kulden når det er kaldt og tror at det varmer hunden.

De varmer foran på kroppen, men ikke den delen som er viktigst, de fleste vet at krysset og baken er sensitivt for kulde, enda mer dersom hunden har et problem med en skade for eksempel ledd osv.

Var det virkelig så ille at jeg kommenterte på det du skrev?

Jeg er heller ikke enig med deg at det viktigste å holde varmt er krysset og baken. Det viktigste å holde varmt er hundens vitale organer. Er det litt kaldt ute, så kan det faktisk fint holde med en kort genser. Men er det surt eller veldig kaldt ute, bør man ha noe (gjerne vindtett) som dekker godt nedover lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede nå har jeg måtte begynne å bruke genser og dekken til valpis. Han fryser veldig lett, og har nesten ikke noe hår? Han er strihår, så det kommer vel mer etterhvert, men nå skal det veldig lite til før han fryser og klager. Og han klager høylytt.. :yawn:

Det jeg lurer på, er hva vi skal gjøre til vinteren? Temperaturen kommer jo til å falle enda mer, og da tviler jeg på at det vi har nå kommer til å holde.

Hvilke dekken er å anbefale, som gjør at han holder varmen godt? Og genser? Jeg har sett en del på hurtta, men det er jo svindyrt å kjøpe masse forskjellig derfra, men hvordan er f.eks. varmedekkenet deres?

Eller finnes det noen andre merker som selger gode varmedekken eller gensere?

Nå har vi et trixie regn-dekken med fleece-fôring og en rosa genser som jeg vil tro er lagd i bomull.

Her har de stort utvalg, med priser fra ca.7 us.dollars

http://www.petsmart.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det virkelig så ille at jeg kommenterte på det du skrev?

Jeg er heller ikke enig med deg at det viktigste å holde varmt er krysset og baken. Det viktigste å holde varmt er hundens vitale organer. Er det litt kaldt ute, så kan det faktisk fint holde med en kort genser. Men er det surt eller veldig kaldt ute, bør man ha noe (gjerne vindtett) som dekker godt nedover lårene.

Vi får være enige om å være uenige, dette har jeg flere år med utdannelse i og gidder ikke å diskutere det med deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...