Gå til innhold
Hundesonen.no

Verdensvinnerutstillingen i Finland 2014


Anette
 Share

Recommended Posts

Hvilket selskap reiser du med? Jeg har vel opplevd maks en håndfull ganger at det har blitt skikkelig krøll og det i løpet av en 20++ år. Innimellom skjer det at folk forsover seg og ikke kommer seg ned på bildekket tidsnok, men de pleier å klare å løse det kjapt nok. Torsdag pleier også å være en god dag. På land kan det bli kø, de står klare med alkotest/blåseprøve omtrent hver gang nå. Når man har kommet seg ut av Åbo, som kan være litt kronglete, så er veiene gode fram til Helsingfors. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det høres bra ut, da er det håp! Vil det hjelpe å være tidlig ute på fergekaia så man er blandt de første som kjører på?

Vi bestilte via Dirrectferries.com, husker ikke hva ferga het.

Jeg var i Finland med noen bernerfolk og tok ferga som ankom samme morgen, og vi rakk det med et nødskrik - vi hadde hannhund i åpen klasse, og det var bare et par juniorer og unghunder før oss, så innen vi hadde fått parkert, pakket sammen saker, kommet inn i hallen og funnet ringen var det bare å gå inn i ringen. Jeg vet noen svenske også holdt på å misse juniorklassen da de var i Finland i fjor, og måtte løpe inn mens en annen parkerte bilen. Så kjør ikke saktere enn du må.

Jeg hadde vært der dagen før, om jeg skulle stille...

Har du funnet bernerspesialen? Ellers er det lenke på raseklubbens side.

Jeg vet ikke om jeg drar enda - jeg skal ikke stille noe, så det blir i så fall til at jeg flyr over på kort varsel om skattepengene kommer i tide, jeg får hundepass og det ellers løser seg. Pengene jeg hadde satt av til verdensvinneren ble brått nødvendig et annet sted. Skulle ønske at jeg dreit penger... Eller om noen har ledig plass i bil og på båt, så det ikke blir så dyrt for meg.

Jeg skulle egentlig vært over for å være ringsekretær, men de rekker ikke å oversette dataprogrammet som ringsekretærene bruker i ringen til engelsk i tide, så da kunne de bare ha finsktalende ringsekretærer i stedet. Så da henter de heller fra Estland, siden jeg ikke kan mer enn å banne på finsk.

Jeg kjører aldri saktere enn jeg må :P

Vi får ikke endret på fergebilletten, desverre.

Ja, fikk linken av Stian, var han som gjorde meg oppmerksom på den.

Er ikke verdens største krise om vi ikke rekker den, men vi får iallefall prøve. Bella bør vi uansett rekke, og hvis ikke så er ikke 5 euro i påmeldingsavgift det største tapet ;)

Er ikke spesialen utendørs?

En venninne av meg hadde samme opplevelse forrige gang det var WDS i Finland (1997?). Hun skulle stille hannhund i åpen klasse og rakk det bare med et nødskrik (bikkja var våt og ****** - det regnet selvsagt når de skulle gå fra bilen og inn). Det var visst et himla stress, skjønte jeg - men bikkja ble WW så da var det visst verdt det *ler*.

WW rekker vi med god margin, uten at jeg tror det blir noen ww-tittel av den grunn :D

Gleder meg jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Håper noen av sonisene kommer hjem med disse! Trophies for the Best in Group 1-4. FB link For noen premier

Bare ikke kjør altfor fort heller...... å bli stoppet på motorveien av finsk politi er en .... morsom opplevelse

Never mind hva jeg sa lenger opp i tråden... Jeg har booket ferge nå, og melder på Foenix til uka... Til mitt forsvar så hadde jeg planlagt to andre utenlandsutstillinger til høsten, som begge fal

Posted Images

En venninne av meg hadde samme opplevelse forrige gang det var WDS i Finland (1997?). Hun skulle stille hannhund i åpen klasse og rakk det bare med et nødskrik (bikkja var våt og ****** - det regnet selvsagt når de skulle gå fra bilen og inn). Det var visst et himla stress, skjønte jeg - men bikkja ble WW så da var det visst verdt det *ler*.

Det var i 1998, og jeg skulle vært der, men den dagen reisefølget skulle dra skulle vi få vite om vi kom opp i muntlig, så jeg kunne ikke dra i fall jeg måtte lese til eksamen.

Jeg kom selvfølgelig ikke opp i eksamen, og var så sint at jeg freste.

Og nå ser det ut til at jeg ikke får med meg verdensvinneren andre gang Finland arrangerer den. Det er liksom ikke meningen at jeg skal dit.

Jeg kjører aldri saktere enn jeg må :P

Vi får ikke endret på fergebilletten, desverre.

Ja, fikk linken av Stian, var han som gjorde meg oppmerksom på den.

Er ikke verdens største krise om vi ikke rekker den, men vi får iallefall prøve. Bella bør vi uansett rekke, og hvis ikke så er ikke 5 euro i påmeldingsavgift det største tapet ;)

Er ikke spesialen utendørs?

WW rekker vi med god margin, uten at jeg tror det blir noen ww-tittel av den grunn :D

Gleder meg jeg!

Jeg tenkte feil, jeg tenkte at WDS var 7. og spesialen 8.

Jeg antar spesialen er utendørs, jeg klarer ikke finne noe tydelig på det i annonsen.

Har du ikke med Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Det høres bra ut, da er det håp! Vil det hjelpe å være tidlig ute på fergekaia så man er blandt de første som kjører på?

 

Veldig vanskelig å si. Ofte sender de de første opp og da tar de ofte de til slutt etter at de nede er ute. Eller så tar de de oppe først. Du kan også bli sendt rett inn ("nede") og da kan du komme tidlig ut samtidig som du kan risikere at de oppe blir sendt ut først. :P uansett så gjør det ingenting å være tidlig ute, tenker jeg, er du heldig så er du veldig kjapt ute!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface:

Never mind hva jeg sa lenger opp i tråden... Jeg har booket ferge nå, og melder på Foenix til uka...

Til mitt forsvar så hadde jeg planlagt to andre utenlandsutstillinger til høsten, som begge falt i grus av ulike årsaker de siste dagene, så da kunne jeg brått omdisponere utstillingsbudsjettet mitt :innocent:

Jeg tror fremdeles ikke at hun har noe å hente, men jeg må ha bil for å komme meg på spesialen, altså var fly uaktuelt. Det koster i inngangspenger, og da kan en like godt melde på en hund. Og hunder som er hjemme vinner i hvert fall ikke.

Gleder meg til å få sett masse vakre bernere! Og håper Foenix ikke saboterer ved å få løpetid da... Og at hun har fått pels til da, for nå ser hun ut som en grosser schweizer sennenhund. Fordelen er jo at det er betydelig færre grossere påmeldt...

Jeg brukte for øvrig tipset på siden til WDS om fergereise, med rabattkode og eget hundeopplegg. Jeg betaler 2.700 cirka, for Kapellskär-Nådendal-Kappelskär. Jeg fikk dog bare rabatt og hundeopplegg på hjemturen, da jeg vil reise over så jeg ankommer morgenen 6. august - og spesialavtalen med WDS kun gjaldt fra 6. august. Men jeg orker ikke å komme heseblesende på spesialen 7. august, og jeg synes hunden har fortjent en rolig dag etter mye bil-ligging. Da har vi 6. august til å rusle rundt i Helsinki og slappe av, før to lange utstillingsdager. Det har Foenix fortjent. Vi tar det som ferie og som tur.

Pappa vil gjerne passe X'en, men siden han er til utredning og kan få operasjon når som helst må jeg finne en back up-hundepasser.

Overnatting må bookes.

Jeg må oppdatere meg på ormekur-regler.

Påmelding sendes som sagt inn til uka, etter nye forsyninger inn på konto.

Men ellers føler jeg meg klar for å reise :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte feil, jeg tenkte at WDS var 7. og spesialen 8.

Jeg antar spesialen er utendørs, jeg klarer ikke finne noe tydelig på det i annonsen.

Har du ikke med Fredrik?

Nei, skulle virkelig ønske jeg kunne det, men synes det er trangt nok med to hunder i lugaren/bilen. Dette får bli en ren jentetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skulle virkelig ønske jeg kunne det, men synes det er trangt nok med to hunder i lugaren/bilen. Dette får bli en ren jentetur.

Du sa tidligere at du så for deg å melde på alle fire, så jeg regnet med to biler - eller ny bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Nå nærmer det seg veldig, jeg har tenkt at det er flere uker til, kanskje måneder, mens realiteten er at jeg er der om under 13 døgn!

Så da får en kanskje forberede seg litt, da.

Lese seg opp på veibeskrivelser, adresser, tidstabeller, dobbeltsjekke at overnatting og ferge er i orden, printe startnummer og PM på finsk (!) til spesialen, vente på papirer til WDS, skrive pakkeliste, kjøpe inn det en kan komme til å trenge.

Jeg har lurt på å kjøpe slike til vinduene framme på bilen, siden jeg må ha to hunder i bilen på vei hjem igjen - noen som har erfaring med disse?

Jeg drar hjem på dagtid, men vi får komme ned til bilene flere ganger i løpet av overfarten. Store bøtter med vann i burene er en selvfølge, også skal @JeanetteH få lære meg å bruke den dingsen som gjør at bakluka kan stå på gløtt, også skal jeg ha silver shade-duk over bilen. Så får vi håpe det hjelper på.

Til lørdag får Foenix ormekur, fordi hun skal til Sverige på tirsdag (familiebesøk), så om hun får en ny ormekur når vi er tilbake, da kan vel de pillene brukes for å komme inn og ut av Finland også?

Hva annet praktisk må en huske på, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg veldig, jeg har tenkt at det er flere uker til, kanskje måneder, mens realiteten er at jeg er der om under 13 døgn!

Så da får en kanskje forberede seg litt, da.

Lese seg opp på veibeskrivelser, adresser, tidstabeller, dobbeltsjekke at overnatting og ferge er i orden, printe startnummer og PM på finsk (!) til spesialen, vente på papirer til WDS, skrive pakkeliste, kjøpe inn det en kan komme til å trenge.

Jeg har lurt på å kjøpe slike til vinduene framme på bilen, siden jeg må ha to hunder i bilen på vei hjem igjen - noen som har erfaring med disse?

Jeg drar hjem på dagtid, men vi får komme ned til bilene flere ganger i løpet av overfarten. Store bøtter med vann i burene er en selvfølge, også skal @JeanetteH få lære meg å bruke den dingsen som gjør at bakluka kan stå på gløtt, også skal jeg ha silver shade-duk over bilen. Så får vi håpe det hjelper på.

Til lørdag får Foenix ormekur, fordi hun skal til Sverige på tirsdag (familiebesøk), så om hun får en ny ormekur når vi er tilbake, da kan vel de pillene brukes for å komme inn og ut av Finland også?

Hva annet praktisk må en huske på, mon tro?

Jeg har de gitterene, det finnes to størrelser på Biltema, anbefaler største. Dog usikker på hvordan de passer på skråvinduer slik som førerdør og slikt som regel har. Men det er jo bare å prøve.

Takk for tips @jaktlykke det var lurt, har stått på MyDog uten penger til automaten.

Nå kom jeg på at jeg må endre billetten, siden det er endring i hvem som skal være med meg. Takk for påminnelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det finsk dommer du skal ha? De har en egen oversetterskranke så det kan være kjekt å gå dit med kritikken etterpå og få den oversatt :)

Masse lykke til!!

Neida, jeg drar på verdensvinneren i Finland for å stille for norsk dommer som jeg har stilt for før - så skikkelig spennende! :D

Men, Foenix var 18 måneder da han dømte henne, nå er hun tre år, så jeg gleder meg til å høre hva han synes om utviklingen, for jeg har stor respekt for dommeren, og han regnes som en autoritet på rasen. Han har elsket mora til Foenix, og gitt henne cert, så alltid gøy å høre hva han synes om neste generasjon (og nei, det betyr ikke at jeg tror på noen plassering eller cert i Finland, gitt, hun kommer til å ha nå sitt peak i 2016, forventer jeg. Hvor er verdensvinneren da??? :D )

På spesialen har åpen klasse tispe svensk dommer, så jeg skal klare å forstå ham også.

Men i 2012 stilte jeg på Åland, for finsk dommer, og der snakket majoriteten av arrangørsstallen svensk, så vi slet med å finne noen som kunne oversette den finske kritikken - i Finland :D

jeg uhm,har ikke tenkt så mye over dette jeg :blink: Nå stresset SFX meg :blink: helsikke :o

Jeg stresser meg selv, når jeg har tenkt at det er veldig lenge til enda...

... og veldig greit å ha Euromynter til å slenge på bommen når du skal inn i p-huset :) Noe jeg glemte og laget DEN køen før en vennlig parkeringsvakt kom og slang på en mynt for meg :icon_redface:

Hmm, hadde ikke jeg igjen noen kontanter fra Sveits i fjor? Hvor ble de av?

Parkeringshus som ikke tar kort er en real uting!

Jeg har de gitterene, det finnes to størrelser på Biltema, anbefaler største. Dog usikker på hvordan de passer på skråvinduer slik som førerdør og slikt som regel har. Men det er jo bare å prøve.

Takk for tips @jaktlykke det var lurt, har stått på MyDog uten penger til automaten.

Nå kom jeg på at jeg må endre billetten, siden det er endring i hvem som skal være med meg. Takk for påminnelsen :)

Bare de holder en fergetur, så er jeg fornøyd. Jeg får teste og styre på forhånd - i verste fall har jeg gaffateip.

Oh, jeg var på MyDog et år, uten svenske kontanter, men med masse forskjellige kort - og tetteste betalingsautomaten aksepterte kun svenske kort! Ikke en gang mastercard var kosher! Reisefølget og jeg ble enig om at nå går vi bare, og får vi bot, får vi bare dele den. Men det gikk bra, heldigvis, og neste morgen hadde vi kontanter.

Ooh, jeg må også endre billetten, jeg har med en ekstra hund hjem, takk for påminnelsen tilbake :D

Jeg leste at en må ha ormekur 1-5 dager før innreise til Finland om en reiser via Sverige, med mindre en kjører på 28 dagers intervall-opplegget. Om en kommer direkte fra Norge, for eksempel fly, så det ikke ut som om en trengte ormekur.

Men hvordan fungerer 28 dagers-intervallen? Hvis Foenix får en ormekur nå til lørdag, og er i Sverige på tirsdag, og hun får en ny ormekur når vi kommer tilbake på onsdag - kan vi da reise uten flere kurer i 28 dager, men ta ny ormekur på dag 28? Og er det da dag 28 etter lørdagens eller onsdagens pille? Vi skal en tur til Danmark i august, og det er begrenset hvor mange ormekurer jeg synes hun trenger... Men det ble liksom samlet opp tre utenlandsturer innenfor 28 dager nå, brått, og da blir jeg litt svimmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de holder en fergetur, så er jeg fornøyd. Jeg får teste og styre på forhånd - i verste fall har jeg gaffateip.

Oh, jeg var på MyDog et år, uten svenske kontanter, men med masse forskjellige kort - og tetteste betalingsautomaten aksepterte kun svenske kort! Ikke en gang mastercard var kosher! Reisefølget og jeg ble enig om at nå går vi bare, og får vi bot, får vi bare dele den. Men det gikk bra, heldigvis, og neste morgen hadde vi kontanter.

Ooh, jeg må også endre billetten, jeg har med en ekstra hund hjem, takk for påminnelsen tilbake :D

Jeg leste at en må ha ormekur 1-5 dager før innreise til Finland om en reiser via Sverige, med mindre en kjører på 28 dagers intervall-opplegget. Om en kommer direkte fra Norge, for eksempel fly, så det ikke ut som om en trengte ormekur.

Men hvordan fungerer 28 dagers-intervallen? Hvis Foenix får en ormekur nå til lørdag, og er i Sverige på tirsdag, og hun får en ny ormekur når vi kommer tilbake på onsdag - kan vi da reise uten flere kurer i 28 dager, men ta ny ormekur på dag 28? Og er det da dag 28 etter lørdagens eller onsdagens pille? Vi skal en tur til Danmark i august, og det er begrenset hvor mange ormekurer jeg synes hun trenger... Men det ble liksom samlet opp tre utenlandsturer innenfor 28 dager nå, brått, og da blir jeg litt svimmel.

Tenkte mest på at det nok blir en glippe, men forhåpentligvis ikke en stor en.

På MyDog endte jeg opp med å ta med meg hunder for å finne en bankautomat, men da måtte jeg inn i en matbutikk, men snill parkeringsvaktmann holdt dem mens jeg gikk inn :)

Ormekur greiene blir jeg sprø av, men jeg tok en nå forrige uke, og tenkte å ta en til uken, da skulle han være dekket i 28 dager, og så tar jeg bare en til på 28dgr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje begynne å se etter overnatting snart...

Hvor mange påmeldte er det i deres raser?

Hos oss er det til sammen 206 bernere, fordelt på 3 valper, 101 voksne tisper og 102 voksne hanner.
På spesialen dagen før er det påmeldt 29 juniortisper, rekner med det er omtrent samme antallet på verdensvinneren også. Ikke bare å reise å plukke opp juniortittelen med andre ord :sleep:

Jeg håper i det minste vi får en excellent :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje begynne å se etter overnatting snart...

Hvor mange påmeldte er det i deres raser?

Hos oss er det til sammen 206 bernere, fordelt på 3 valper, 101 voksne tisper og 102 voksne hanner.

På spesialen dagen før er det påmeldt 29 juniortisper, rekner med det er omtrent samme antallet på verdensvinneren også. Ikke bare å reise å plukke opp juniortittelen med andre ord :sleep:

Jeg håper i det minste vi får en excellent :)

Det var 36 juniorer da X'en tok tittelen ;) Ingenting er umulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler handler jeg.. :-P

Du har sagt at dyret skal i ringen lørdag, men det er jo søndag! Så da kan jeg uansett ikke, siden ferga går den morgenen.

Hvor skal folk bo?

Her. En drøy times kjøring fra Helsinki, og en drøy times kjøring fra ferga. Var mye billigere enn å bo i Helsinki, og en tåler jo å kjøre litt på morgenen. Hvis du søker på Booking.com er det i hvert fall ett hotell i Helsinki som ikke koster mye over 2.000 for to netter og tillater hund. Om du søker på Hyvinkää, der spesialen er, finner du flere hotell til en enda bedre pris - det er også ledig rom der festmiddagen på torsdag kveld skal være, om du er påmeldt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...