Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg startet en diskusjon om dyrevelferd og etikk midt blant de mest ihuga gjeterne i beardisklubben. Og jeg som ikke har all verdens kunnskaper om dette, for å si det forsiktig. Jeg lurer bare på hvor etisk det er å bruke sauen til gjeting når det bare er "for gøy". At hunder som faktisk skal brukes til gjeting må trene er en annen sak, synes jeg.

Hva tenker sonisene?

Skrevet

Har aldri drevet med gjeting selv, men det er mange gjeterhunder her, og spesielt en eier som er enormt flink med hundene og sauene sine. Det jeg har tenkt litt over er at sauene virker mindre stressa når det er en hund som samler og driver enn når et menneske kommer og skal prøve å gjøre det samme? Jeg kan ha helt feil oppfatning, det kan være forskjellig alt etter som, osv. Men tenkte faktisk litt på det her om dagen når jeg så på en gjeterhundtrening. Kan slik gjeting på gøy hjelpe sauene å bli vandt til det, slik at det blir mindre og mindre stress hver gang?

Jeg vet ikke, bare antar. Har bare sett på to gjeterhundtreninger før, og aldri gjeting bare for gøy.

Guest Gråtass
Skrevet

Pippindamen du er inne på en essensiell sak. Sau er ikke noe leketøy og man gjeter ikke for morro skyld, men fordi man skal trene opp et arbeidsverktøy.

Skrevet

Det har blitt veldig "inn" å gjete de siste årene, og som alle andre ting som blir poppis så blir det noen aktører som ikke helt tenker etikk, dyrehold, på sauen, på hunden osv.

Jeg er selv veldig skeptisk til at "alle" skal drive med gjeting, og da uten kunnskap om sau/fe som skal jobbes med.

Skrevet

Pippindamen du er inne på en essensiell sak. Sau er ikke noe leketøy og man gjeter ikke for morro skyld, men fordi man skal trene opp et arbeidsverktøy.

Ja. Jeg tror det var du som plantet denne bekymringen i hodet mitt i en annen tråd for en god stund siden. Da var jeg gira på å prøve gjeting med Symra. Jeg har sett gjeting med beardis en gang, og synes det var interessant å se beardisen i denne settingen, men sauene så ikke akkurat glade og avslappet ut.

Skrevet

Har møtt en god del folk som gjeter med sine border collier bare for å kunne stille på utstilling. Nå er jeg ikke helt inne på disse kravene, men for å stille brukshundklassen må man iallefall ha bestått gjeterhundprøven med over 90 poeng to ganger i forskjellige år. Mener på det er samme reglene for å kunne delta generelt på NKKs nasjonale utstillinger, uansett hvilken klasse(?). Nå påstår jeg slettes ingen verdens ting, men mener å ha lest det i NKKs regelverk. Så da igjen er det folk som gjeter bare for å få championat, enten i lydighet, agility, bruks og utstilling.

Selvsagt skal man alltid ta hensyn til velferd ved bruk av alle dyr, noe som er opp til både eier av sau og hund, samt evt. kursholder! Nå er generelt kursholderne for gjeting i Norge veldig dyktige mennesker med lang erfaring og mye kunnskap. Å sette en førstegangseier på sau bare fordi 'dette er hunden laget for' uten å ha noen form for utdanning om sau eller gjeting generelt er latterlig.

Skrevet

Man kan stille Border Collie på internasjonale utstillinger uten gjeterkravet, men man kan ikke få CERT. Det er nye regler som ble innført 01.06.2013.

Har aldri hørt om noen som har "hobbygjetet" med sin BC for og få stille på utstilling. Tviler på at det holder med litt amatørgjeting for og klare et såpass høyt krav. De fleste har jo bare reist over grensa for og få blåsløyfa si...

Skrevet

Interessant tema Pippin&Symra, og et aspekt ved dette med "alle bør prøve gjeting med gjeterhundene sine".

En sau er jo ganske dum, sies det - men når man møter løse slike på rasteplasser rundt om så er de jo heller ikke spes. redd for oss. Tar ut en hund av bilen så "jogger" de unna (i alle fall går...) - og det er jo forsåvidt en naturlig og bra reaksjon. Men det kan da ikke ha annet med å gjøre enn at de er litt redd for hunder (eller har respekt høres kanskje bedre ut)?

Og uansett hvor proff instruktør og eier er, så vil jo en ung hund (av iver og glede) ganske sikkert være veldig brå og uvøren i starten av treningen. Ergo vil de jo faktisk skremme sauene?

Og vil man egentlig skremme andre dyr for at sin egen ska få ha det "gøy"? Jeg lar ikke mine hunder skremme opp fugler på tur heller, jeg. Selv om eg er helt sikker på at fuglene bare flyr avgårde (ingen kommer til skade) - så får ikke hundene lov til å jage dem avgårde. Det er jo synd på på fuglene som blir skremt?

Jeg skremmer heller ikke sånne late by-duer avgårde bare for moro skyld (som endel gjør) - jeg går rolig forbi dem uten noen brå bevegelser. Ikke dunker jeg på akvarieglass heller, verken hjemme eller i forretninger - eller går så nærme dyre/fugleburene i dyreforretninger at dyrene føler seg "presset" til å måtte flytte på/gjemme seg.

Men likevel har jeg egentlig aldri tenkt over dette i forhold til sauer og gjeting.. Og jeg er litt usikker på hva jeg mener om det, egentlig. For ja, det er jo fint at folk bruker hunden sin til "det den er skapt til" og at oppdrettere sørger for å beholde rasens temperament og naurlige instinkter og alt det.

Men samtidig er jeg veldig i tvil om jeg noensinne kommer til å la noen av mine til å løpe rundt etter sau bare for å se hvordan de fikser det eller om de "har det i seg". For de aller, aller, aller færreste beardiser kommer noensinne til å bli brukt til gjeting for annen hensikt enn "moro skyld". Og de valpene jeg har solgt til eiere med sau har heller aldri forventet å få en border collie som de skal bruke aktivt.

Jeg er ikke det minste i tvil om at man kan så absolutt la sin gjeterhund å få bruke hodet uten at det er andre levende dyr involvert...

Og jeg håper virkelig at det aldri kommer noen "brukstest" for å sjekke de opprinnelige arbeidsoppgavene til min andre rase - boston terrier. (:-))

Susanne

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...