Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av frossen sæd og lagring


Pyrris
 Share

Recommended Posts

Bare nysgjerrig, men de/dere som importerer sæd, har dere møtt hunden tidligere på utstilling e.l, eller kjenner andre som har møtt hunden?

Tenker bare at jeg synes det virker rart å ønske valper etter en hund man aldri har møtt, om det i det hele tatt er tilfellet, for selvom hunden gjør det bra på utstilling/andre grener, kan man jo ikke vite hvordan hunden ellers er, for egen eier er jo ikke nødvendigvis en god/nøytral part å få fakta fra?

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja. Hunder man vurderer dette etter er hunder som jeg enten har møtt selv og likt godt, som andre anbefaler på det sterkeste og/eller som har stamtavler eller egenskaper som jeg finner interessant.

Så vidt jeg har forstått så er det eneste i Norge. Mange svensker reiser faktisk til Danmark for å få det gjort, både lagring og inseminering.

Hannhundeier ordnet med tømming, frysing og lagring (og alle blodprøver ++ som var krav fra Australia).

Selv så booket jeg ett firma som kun drev med transport av sperm på div dyr. Etter at jeg hadde betalt så ordnet de frakten fra Australia og helt til NVH. De valgte bruke Fedex. Mva utgiftene og utgiftene for ompakking hos NVH kom på 3000,- i Norge.

Jeg var så heldig at de skulle alt sende en tank fra Australia til Norge for å hente sperm her, og hadde god tid, så jeg kom billigere ut av det enn normalt. Men fortsatt kom det på tilsammen 17000 kr. Men da er også hannhundutgifter (sprang), tømming, blodprøver og lagring inkludert OG mva av de utgiftene. Men da eier jeg spermen helt og holdent og trenger ingen signatur eller godkjennelse for bruk av spermen på mine tisper (eller jeg kan velge selge den.)

Fedex leverte det direkte til NVH, ved Ragnar Thomassen. Alt dette ble gjort via firma jeg valgte bruke.

Ok, takk!

Hva med importtillatelse trenger man det?

Og hvis dette blir aktuelt, så ber jeg altså bare hannhundeier fikse dette med veterinærer i sitt land, som sender det til NVH. Jeg tar kontakt med NVH for å informere at det kommer sperm, eller må dette søkes om også? Og NVH ordner alt der. Jeg må dermed bare betale?! Og reise dit for å få jobben gjort :)

Og jeg trenger da ikke underskirft fra hannhundeier til reg. men kun min egen...

Hm... er jo ikke så avskrekkende likevel kanskje... Men må innrømme at jeg får "hetta" når det er så mange ledd der ting kan gå galt... Litt "enklere" på en måte å reise for naturlig parring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja. Hunder man vurderer dette etter er hunder som jeg enten har møtt selv og likt godt, som andre anbefaler på det sterkeste og/eller som har stamtavler eller egenskaper som jeg finner interessant.

Ok, takk!

Hva med importtillatelse trenger man det?

Og hvis dette blir aktuelt, så ber jeg altså bare hannhundeier fikse dette med veterinærer i sitt land, som sender det til NVH. Jeg tar kontakt med NVH for å informere at det kommer sperm, eller må dette søkes om også? Og NVH ordner alt der. Jeg må dermed bare betale?! Og reise dit for å få jobben gjort :)

Og jeg trenger da ikke underskirft fra hannhundeier til reg. men kun min egen...

Hm... er jo ikke så avskrekkende likevel kanskje... Men må innrømme at jeg får "hetta" når det er så mange ledd der ting kan gå galt... Litt "enklere" på en måte å reise for naturlig parring...

Fra Australia er det visse krav som må oppfylles og ha dokumenter fra offentlig veterinær. En del av det jeg betalte til fedex var etter kontroll fra mattilsynet ved import.

Du må søke NKK først om plass i sædbanken. De sender den videre til NVH etter godkjenning. Om du får skriftlig godkjenning fra eier av hannhund at du har full disp.rett så trengs kun din underskrift for uttak og registrering.

Fedex tok kontakt med NVH for meg om at de kom og leverte det. Jeg var ikke del i den prosessen overhode.

Nå har jeg vært innom for blodprøve og samtidig snakket med Ragnar om at jeg skal gjøre ett uttak i sædbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Australia er det visse krav som må oppfylles og ha dokumenter fra offentlig veterinær. En del av det jeg betalte til fedex var etter kontroll fra mattilsynet ved import.

Du må søke NKK først om plass i sædbanken. De sender den videre til NVH etter godkjenning. Om du får skriftlig godkjenning fra eier av hannhund at du har full disp.rett så trengs kun din underskrift for uttak og registrering.

Fedex tok kontakt med NVH for meg om at de kom og leverte det. Jeg var ikke del i den prosessen overhode.

Nå har jeg vært innom for blodprøve og samtidig snakket med Ragnar om at jeg skal gjøre ett uttak i sædbanken.

Takk, blir 100 ganger klokere av å spørre noen enn å lese seg til det samme i alle retningslinjer og regler.

Har forsøkt å søke litt ang import av sperm og hvilke regler som gjelder, men finner lite... alle landene jeg vurderer er innenfor EU.

Noen ide, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, blir 100 ganger klokere av å spørre noen enn å lese seg til det samme i alle retningslinjer og regler.

Har forsøkt å søke litt ang import av sperm og hvilke regler som gjelder, men finner lite... alle landene jeg vurderer er innenfor EU.

Noen ide, noen?

Send Mail til Mattilsynet. Spør om å få reglene for import av sperm fra hund fra land x og på engelsk. Så kan det leveres direkte til veterinæren i utlandet.

Sperm hadde iallfall andre regler fra Australia enn en levende hund. Og det er komersiell import i seg selv og endrer reglene der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått veldig god hjelp fra Mattilsynet da jeg er i samme situasjon nå. Det er visse helsekrav hannhunden må oppfylle før tømming, skjemaet med disse krav etc fås av Mattilsynet, og jeg må søke plass i Sædbanken. Når det er godkjent, kommer jeg til å få Thomassen til å sende en beholder over til USA, da ventelistene på beholdere der er lang. Veterinæren som tapper denne hannhunden er reproduksjonsspesialist, så de fikser alt med shipping via FedEx selv (de har mye erfaring med det). Jeg må melde fra til grensekontrollen på Gardemoen om når forsendelsen er ventet (selv om FedEx også gjør dette, er det i følge Mattilsynet helt og holdet mitt ansvar), og jeg informerer Thomassen om når forsendelsen er ventet til NVH. Kjenner andre som har brukt metoden at Thomassen har sendt beholder, og de sa det var enda enklere enn at hannhundeier sendte med beholder.

For min del gjelder det nå bare å få sakene inn i landet før tispa løper..!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
22 timer siden, Justisia skrev:

Hvor mange strå regner man å bruke på én inseminering?
Hvor stor er sjansen for vellykket befruktning av sperm som har ligget nedfrosset en stund?
Hvor lenge kan man lagre sperm hos NKK?

Det spørs på "hvor store" stråene er (litt forskjellig praksis fra land til land). 
Tror det vanlige er mellom 2-4 strå. 
Jeg brukte nettopp (på kullet jeg har her hjemme nå) sperm som har ligget lagret hos NKK i 8 år. 
Det ble 5 flotte valper! Vet om sperm som har vært lagret med vellykket resultat betydelig lenger. 

Jeg har inseminert vha frossen sperm 7 ganger - med 5-7 valper HVER gang! Aldri hatt en tispe som går tom, Ragnar Thomassen er et unikum! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Shlush skrev:

Hvor mange strå får man som regel på tapping av 1 hannhund av stor rase? :-) 

Jeg tror jeg har 24 strå på lager etter to tappinger... tror... :) 

Jeg har forresten sett valper etter insemineringer der far var født på 80-tallet, så det er nok temmlig lang holdbarhet på disse svømmerne om de er tappet og lagret på riktig måte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Shlush skrev:

Hvor mange strå får man som regel på tapping av 1 hannhund av stor rase? :-) 

 

Ot. Noen som vet hvor i trheim man får tappet og lagret? 

Heimdal kanskje? Dvs lagring tror jeg kun er på NVH, men Relling på Heimdal er jo god på dette, så går an å høre der sikkert :) 

http://www.heimdaldyreklinikk.no/tjenester.html står ihvertfall rapping og frysing, også kanskje lagring på NVH? :) Min hanne har blitt tappet der i forbindelse med sædprøve, men vi sparte jo ikke på noe da :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...