Gå til innhold
Hundesonen.no

"hets" i valpetråder..


tulip
 Share

Recommended Posts

Er det ikke fryktelig dobbeltmoralsk å diskutere helse og hundevelferd i en tråd, for så å snu seg og skryte av en hund som åpenbart faller innunder den kategorien man nettopp diskuterte?

Så kan det hende man er dobbeltmoralsk da, endrer mening underveis eller what so ever. Hvilken trille spiller det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordet om jeg aldri ville kjøpt meg en bulldog og støtta den avlen, betyr ikke det at jeg ikke kan synes at Peggy er en skjønn og gøyal skrue, og skriver det i tråden hennes. Fordet om jeg kanskje ikk

Vi har sett gang på gang at sonen er full av dyktige, engasjerte og utrolig hjelpsomme folk; som stiller opp for hverandre og villig byr på råd og rettledning. Hvorfor skal man skyve alt dette til sid

Jøss, du har en litt annen definisjon av hets enn meg. Hets for meg er ondsinnet og utholdende, gjerne usaklig med tanke på at det gjerne er personlig. Hets har jeg sett her inne ytterst få ganger. A

Er det ikke fryktelig dobbeltmoralsk å diskutere helse og hundevelferd i en tråd, for så å snu seg og skryte av en hund som åpenbart faller innunder den kategorien man nettopp diskuterte?

Jo, jeg synes det er dobbeltmoralsk. Derfor synes jeg at hundeier kan få lov til å svare for seg om det kommer noen spørsmål, men jeg synes det er viktig å ikke dra det noe lenger i min hund-tråden. Hvis man ikke kan godta svar man ikke er enig i uten å kverulere videre, bør man kanskje la vær å skrive noe som helst i tråden og heller lage en annen diskusjonstråd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan det hende man er dobbeltmoralsk da, endrer mening underveis eller what so ever. Hvilken trille spiller det egentlig?

Fordi man ofte her inne endrer mening alt etter hvem trådstarter er. Det er ikke spesielt sympatisk å se.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fordi man ofte her inne endrer mening alt etter hvem trådstarter er. Det er ikke spesielt sympatisk å se.

Det kan ikke være pga man faktisk får ett realt svar og forklaring på det hele?

Noen er jo mer nærtagene enn andre, og noen er ikke så gjennomtenkte i sine valg som andre. Selv har jeg fått "hets" for mine bytter av hannhund, men jeg tror de fleste som har fått forklaringen har forstått hvorfor det har blitt gjort. Om jeg hadde bare feid det av gårde med ett "What ever" så tviler jeg på at den hetsen hadde stoppet ;)

(men så er jeg muligens ikke så følsom ovenfor kritikk/kritiske spørsmål som andre igjen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare ett lite tillegg:

Det jeg derimot IKKE liker er når noen kommer med ett kritisk spørmål eller svar og innen trådstarter faktisk har fått summet seg til å se spørsmålet så er det 10 andre som har tenkt det samme og "ulver" seg over uten noen form for filter og rett og slett hegner seg på som en mobb.

Jeg gikk selv sterkt ut en gang, med noe jeg hadde tenkt på lenge og skrev noe slikt som "nå er det nok, det der er en *** hund utifra de beskrivelsene du gir. Wake up! ". Etter 5 min var det en haug med andre som hang seg på som måtte sparke og slå den som da alt hadde fått denne beskjeden.

Jeg følte meg ikke som en dritt for det jeg skrev, men jeg angret som en hund pga mobben som hang seg på uten å egentlig mene noe og gi noe svar på hvorfor de mente det. De bare måtte fortelle at JA DET ER DEN!! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man ofte her inne endrer mening alt etter hvem trådstarter er. Det er ikke spesielt sympatisk å se.

Ok? Ta denne da, jeg har en rekeschæfer, og det er kanskje ikke noe å rope hurra for. Jeg kan gjerne kritisere avlen selv, men hun er da en pen hund likevel, hvis man ser bort i fra rekeaspektet. Er det da feil om folk sier hun er pen og søt i én tråd og i den neste diskusjonen kritiserer avlen? Er det veldig usympatisk? Jeg skjønner ikke hvorfor man er ute etter å ta folk som er i stand til å være hyggelig OG reflekterte jeg. Og så er det jo faktisk ikke slik at verden er svart/hvit, og det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at det desverre har skjedd i flere tråder, jeg syns nå du har fått flere eksempler. Jeg sa aldri om hvor mange. Jeg syns ikke antallet skal ha noe å si, jeg ville uansett syntes at det var ubehagelig.

Du har selv sagt at du har sett det flere ganger, så derfor spør jeg om flere. Det er også sagt at det skjer ofte/til stadighet, og da må man jo ha reelle tall å sammenligne med. Er det virkelig noe som er en uting på Sonen, så er det nettopp denne at "jeg har sett det skje flere ganger/noen nick er så slemme/kritiske" osv men ingen er villige til å gi eksempler. Man kan ikke rette opp i noe man ikke vet at man gjør "feil", iom at folk grenser for hva som er "feil" er forskjellige! Dette er ikke for å henge ut deg, men min måte å lodde dybden i problemet, og muligjøre ting til å rette opp i det.

At det skjer en glipp nå og da er så, blir det en trend er det ille. Og om det viser seg å være en trend, så er det jo bra at vi får øynene opp for den før det går rett til ********?

Og så har vi grensene for hva som er hets, hva som er konstruktive spørsmål osv. Mulig det må legges retningslinjer på hva som er lov å spørre om i visse kategorier/tråder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordet om jeg aldri ville kjøpt meg en bulldog og støtta den avlen, betyr ikke det at jeg ikke kan synes at Peggy er en skjønn og gøyal skrue, og skriver det i tråden hennes. Fordet om jeg kanskje ikke ville valgt å avle på Tíbrá om det var min hund, betyr ikke det at jeg synes at valpene hennes er nydelige og at det er det jeg kommenterer i tråden deres. Det at min yngste hund foretrekker å hilse hunder velkomne med friske grevlinglyder betyr ikke at folk ikke kan synes at hun er pen, søt og morsom samtidig og skrive det i tråden hennes. At folk stiller spørsmål ved mitt valg av samme oppdretter for hund nr to som hund nr 1 som har medfødt skjellettdefekt, er helt greit, fordi jeg kan svare på hvorfor. Hvis en velger å importere en hund fra Belgia når det finnes en rekke velrennomerte og erfarne oppdrettere av rasen i Norden, åpner det opp for spennende diskusjoner om genpool, bruksområder og målsetninger med valpen. Vi bør ikke være så redde for å tråkke hverandre på tærne at vi ikke kan snakke sammen.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordet om jeg aldri ville kjøpt meg en bulldog og støtta den avlen, betyr ikke det at jeg ikke kan synes at Peggy er en skjønn og gøyal skrue, og skriver det i tråden hennes. Fordet om jeg kanskje ikke ville valgt å avle på Tíbrá om det var min hund, betyr ikke det at jeg synes at valpene hennes er nydelige og at det er det jeg kommenterer i tråden deres. Det at min yngste hund foretrekker å hilse hunder velkomne med friske grevlinglyder betyr ikke at folk ikke kan synes at hun er pen, søt og morsom samtidig og skrive det i tråden hennes. At folk stiller spørsmål ved mitt valg av samme oppdretter for hund nr to som hund nr 1 som har medfødt skjellettdefekt, er helt greit, fordi jeg kan svare på hvorfor. Hvis en velger å importere en hund fra Belgia når det finnes en rekke velrennomerte og erfarne oppdrettere av rasen i Norden, åpner det opp for spennende diskusjoner om genpool, bruksområder og målsetninger med valpen. Vi bør ikke være så redde for å tråkke hverandre på tærne at vi ikke kan snakke sammen.

My point exactly!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi grensene for hva som er hets, hva som er konstruktive spørsmål osv. Mulig det må legges retningslinjer på hva som er lov å spørre om i visse kategorier/tråder

Jeg synes grensen til hets er når man har fått et ordentlig svar på det spørsmålet som er stilt, men er uenig og dermed fortsetter diskusjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes grensen til hets er når man har fått et ordentlig svar på det spørsmålet som er stilt, men er uenig og dermed fortsetter diskusjonen.

Og da spør jeg: hva er et ordentlig svar? iom at vi tester definisjoner av ord her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes grensen til hets er når man har fått et ordentlig svar på det spørsmålet som er stilt, men er uenig og dermed fortsetter diskusjonen.

Jøss, du har en litt annen definisjon av hets enn meg. Hets for meg er ondsinnet og utholdende, gjerne usaklig med tanke på at det gjerne er personlig.

Hets har jeg sett her inne ytterst få ganger. At folk ikke vet når de skal gi seg eller tar opp ting i feil setting er ikke hets i min bok. Det er bare litt uhøflig. For å si det sånn, jeg har rapportert et eneste innlegg i løpet av mine år på sonen. Det var et regelrett personangrep uten å være relatert til hund engang. Sånt er hets.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spør jeg: hva er et ordentlig svar? iom at vi tester definisjoner av ord her.

Det er lettere å si hva som IKKE er ordentlig svar. F.eks. "fordi jeg ville det", "fordi, vel" osv. En ordentlig svar svarer på spørsmålet.

- Hvorfor kjøpte du valp fra det kullet?

- Fordi jeg likte foreldrene.

- Ok, er de helseskjekket?

- Nei

- Ok.

Sånne svar er kanskje ikke kjempegode, men de svarer på spørsmålet og da synes jeg man bør godta dem.

Og Mari, da tenker jeg på i min-hund-tråder eller annet som går rett på person, ikke diskusjoner på mer generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å si hva som IKKE er ordentlig svar. F.eks. "fordi jeg ville det", "fordi, vel" osv. En ordentlig svar svarer på spørsmålet.

- Hvorfor kjøpte du valp fra det kullet?

- Fordi jeg likte foreldrene.

- Ok, er de helseskjekket?

- Nei

- Ok.

Sånne svar er kanskje ikke kjempegode, men de svarer på spørsmålet og da synes jeg man bør godta dem.

Og da mener du det er hets å påpeke at det er en dårlig ide å kjøpe valp etter foreldre som ikke er helsesjekket (for raser der det er relevant)? Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da mener du det er hets å påpeke at det er en dårlig ide å kjøpe valp etter foreldre som ikke er helsesjekket (for raser der det er relevant)? Seriøst?

Nei, man kan godt påpeke det eller stille spøsmål rundt det, men synes ikke man trenger å hause det opp i det uendelige så lenge eier er bestemt på det det var slik man ville ha det! Det er hver enkelt sitt valg, men man kan selvfølgelig begrunne hvorfor det ikke er noen god ide!

Ved nærmere ettertanke ser jeg at jeg har satt grensen til hets ganske mye lavere enn det jeg står for i diskusjoner selv :P (snakk om dobbeltmoral liksom). Det skal da være lov å komme med meninger og spørsmål, men det er grenser. Hvor grensene går må man se an. Det handler kanskje litt om sosiale antenner. Er ikke så lett å sette noen konkret grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan godt påpeke det eller stille spøsmål rundt det, men synes ikke man trenger å hause det opp så voldsomt. Det er hver enkelt sitt valg, men man kan selvfølgelig begrunne hvorfor det ikke er noen god ide!

Men du sa jo akkurat at man skulle godta svaret om det var konkret? Vil det ikke bli hets om man påpeker ting videre/spør videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kort fartstid som aktiv på sonen, men jeg har lang fartstid på diverse webforum. Noen forum har en høyere temperatur enn andre, noen forum her så "slappe" at de er direkte kjedelige. Så langt er mitt inntrykk av sonen at det er en "midt i mellom plass". Friske diskusjoner finnes nå og da, men de er stort sett saklige ut fra hva jeg har sett.

Det finnes jo tråder her om emner som folk aldri blir helt enig i. Jeg har fått kritikk for mitt valg av linjer på rasen jeg har utallige plasser (noe jeg var fullt klar over at ville komme FØR jeg kjøpte Denali). Sonen er intet unntak har fått litt kritikk her også (og av alle steder i en schäfer tråd). Men jeg oppfatter da ikke det som hets.

Jeg kan grunngi mine valg, fordi de er veloverveide valg. Men er ikke sikkert jeg alltid gidder en lang diskusjon da ;)

Jeg er dårlig på å se i hvilket underforum de ulike trådene er. Sorry.... men husker et par som kanskje var mindre fine. Men ville ikke kalt de hets. Forsøkte å finne igjen den ene, men lyktes ikke. Mulig den ble stoppet/fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på dette noen ganger..Som noen her er inne på allerede så syns jeg ikke det hører hjemme i en "min hund"-tråd som skal være hyggelig. Er det noe man kan diskutere på generelt grunnlag (f eks bulldog om rase, siden dette ble nevnt), så kan man vel starte en egen diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen nye eksempler bortsett fra de som allerede er nevnt. Var vel bulldog-tråden som poppa inn i hodet mitt først. Lover si fra om jeg kommer på fler eksempler, sorry at jeg bare "skumleste" poenget med tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordet om jeg aldri ville kjøpt meg en bulldog og støtta den avlen, betyr ikke det at jeg ikke kan synes at Peggy er en skjønn og gøyal skrue, og skriver det i tråden hennes. Fordet om jeg kanskje ikke ville valgt å avle på Tíbrá om det var min hund, betyr ikke det at jeg synes at valpene hennes er nydelige og at det er det jeg kommenterer i tråden deres. Det at min yngste hund foretrekker å hilse hunder velkomne med friske grevlinglyder betyr ikke at folk ikke kan synes at hun er pen, søt og morsom samtidig og skrive det i tråden hennes. At folk stiller spørsmål ved mitt valg av samme oppdretter for hund nr to som hund nr 1 som har medfødt skjellettdefekt, er helt greit, fordi jeg kan svare på hvorfor. Hvis en velger å importere en hund fra Belgia når det finnes en rekke velrennomerte og erfarne oppdrettere av rasen i Norden, åpner det opp for spennende diskusjoner om genpool, bruksområder og målsetninger med valpen. Vi bør ikke være så redde for å tråkke hverandre på tærne at vi ikke kan snakke sammen.

Jeg er veldig enig med deg. Men jeg følte det var litt ekkelt i den tråden, men fikk høre i etterkant at det ikke var ment slik. Det ble også dratt opp en oppdretter som noen trodde det kunne være hunden var fra, og det ble snakket litt stygt nesten om den oppdretteren etterpå. Hva om det var der hunden faktisk kom fra? Jeg syns slikt er ekkelt å ta i en sånn tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vente i spenning på om SFX eller 2ne kommer med en drøss av sitater for å påvise noe annet*

Nei, 2ne er fint lite på min hund-forumet, og kommenterer svært lite i valpetråder :)

Når det er sagt, så syns jeg at det er en tid for alt. Hvis jeg velger å lage en tråd om Nora her på forumet, så er jeg ikke spesielt interessert i å høre alles mening om belgere, avl på disse og hvor udugelige de har blitt, nervevraka. Det er en tråd om den eksakte bikkja, ikke rasen. Og hundefolk er uhøflige, sånn generelt, så at de skulle ha behov for å fortelle meg at de ikke likte min hund, hadde ikke overraska meg 2 sekunder en gang.

Men så er det skrekkelig lett å rope "hets" da. Det er liksom hets så fort noen er uenig med deg, og er du enig med noen i mer enn ett innlegg, så er det plutselig personforfølgelse. Og om man tilfeldigvis skulle si en masse teite ting, sånn at mange er uenig med deg, da er det plutselig en hard kjerne.. Det er en typisk jenteting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...