Gå til innhold
Hundesonen.no

Varga og Vims


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Da har vi faktisk fått gjennomført en del skiturer siden det endelig kom litt snø også, og formen er stigende både på to og firbeinte. Vims trenger mye mer utholdenhetstrening, men hun blir bare råere og råere. Hun kommer til å bli en superkul kjørehund etterhvert, litt nærmere drømmen om et hollender sprint spann :D Akkurat nå brenner hun alt kruttet med en gang, det er jo litt sånn hun er, det finnes ingen mellomting, alt skal ut, men håper at det kommer litt mer utholdenhet etterhvert også og gjerne uten at farten går ned. Men det gjør det jo sikkert, hun mangler jo både styrke og kondisjon enda så det er nok mye å gå på. Nå ser det dog ut til å bli en pause med mildvær og lite snø, men håper det blir litt mer vinter og ski enda før sesongen er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varga får dele tråd med Vims to blir for mye styr Så langt så liker jeg nykomlingen veldig godt, hun bærer litt preg av at det er mye nytt og at hun antagelig ikke har vært så veldig mye utenfor de

I dag er Taiga 3 år    

Et par bilder (fotograf @Tonje ) Skikkelig turgjeng

Posted Images

Guest Snusmumrikk
20 timer siden, Malamuten skrev:

Da har vi faktisk fått gjennomført en del skiturer siden det endelig kom litt snø også, og formen er stigende både på to og firbeinte. Vims trenger mye mer utholdenhetstrening, men hun blir bare råere og råere. Hun kommer til å bli en superkul kjørehund etterhvert, litt nærmere drømmen om et hollender sprint spann :D Akkurat nå brenner hun alt kruttet med en gang, det er jo litt sånn hun er, det finnes ingen mellomting, alt skal ut, men håper at det kommer litt mer utholdenhet etterhvert også og gjerne uten at farten går ned. Men det gjør det jo sikkert, hun mangler jo både styrke og kondisjon enda så det er nok mye å gå på. Nå ser det dog ut til å bli en pause med mildvær og lite snø, men håper det blir litt mer vinter og ski enda før sesongen er over. 

Har du fått prøvd sleden enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Har du fått prøvd sleden enda?

Nei :( E ville sette den igjen på røros, så den står der, men det blir vell forhåpentligvis en tur dit snart :) Spørs om det blir spark stående her hjemme, en sammenleggbar en som er grei og få med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
55 minutter siden, Malamuten skrev:

Nei :( E ville sette den igjen på røros, så den står der, men det blir vell forhåpentligvis en tur dit snart :) Spørs om det blir spark stående her hjemme, en sammenleggbar en som er grei og få med seg. 

Teit :P Du får rapportere hvordan det går. Er litt spent på hvor tungt det blir med tre hunder og sånn slede  om det blir en del motbakker og løssnø :) Hvor lang og tung er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Teit :P Du får rapportere hvordan det går. Er litt spent på hvor tungt det blir med tre hunder og sånn slede  om det blir en del motbakker og løssnø :) Hvor lang og tung er den?

Ja :P Det er en slik http://snocrib.blogspot.no/2011/12/new-sled.html oinakka sin pulktoboga så det er jo mer en pulk enn en slede på en måte. Veier 11 kg, 1,5 m lang tror jeg. Han som hadde den før meg sa at han ville hatt max 4 hunder foran den og han var en god del større enn meg og hadde alaskahuskier på 20-25 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2016 at 4:46 PM, Nathalie98 skrev:

Prøv! Tren på det som trengs av håndtering for å bestå, sånn at hun vet nøyaktig hva som skjer, jeg er sikker på at det går bra. Lydigheten burde gå bra, så pugg ferdselsdelen, sånn at det blir litt som en hvilken som helst annen øvelse? Hvis du er heldig så er det en dommer hun har møtt på før?

Hvor mye håndtering er det egentlig?

Jeg måtte spørre noen folk i går og etter svaret deres så måtte jeg lese reglene og det ser ut som det er kun chipavlesning som er håndtering på hele prøven så da skal det ihvertfall ikke være noe problem :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Jeg måtte spørre noen folk i går og etter svaret deres så måtte jeg lese reglene og det ser ut som det er kun chipavlesning som er håndtering på hele prøven så da skal det ihvertfall ikke være noe problem :) 

Er resten bare passering da?

Isåfall så er jo det supert! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Nathalie98 skrev:

Er resten bare passering da?

Isåfall så er jo det supert! :) 

Jepp :) Passeringer også er det vell en øvelse hvor man skal gå inn i en gruppe med folk å få hunden til å sitte/ligge der mens man håndhilser på dommer og snakker litt. Men ingen kontakt med hunden. Også kan man jo gå "lydighet" i nesten alle testene. Så egentlig ikke så veldig mye test :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Malamuten skrev:

Jepp :) Passeringer også er det vell en øvelse hvor man skal gå inn i en gruppe med folk å få hunden til å sitte/ligge der mens man håndhilser på dommer og snakker litt. Men ingen kontakt med hunden. Også kan man jo gå "lydighet" i nesten alle testene. Så egentlig ikke så veldig mye test :P 

Da er det jo definitivt "skal"! :D høres jo ikke ut som et problem da. Resten fikser du jo lett! :D:D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Formen har vært dårlig så vi har vært skikkelig lite på trening i det siste, brått fikk jeg det litt travelt da det gikk opp for meg at det er mars og nærmer seg dermed april (og ferdselsprøve) med stormskritt så nå har vi kommet i gang igjen litt. Er jo ikke så mye vi har igjen egentlig, det står vell mest på meg, jeg må lære meg programmet :P Foten sitter ganske bra, jeg må bare trene mer uten synlig belønning (fokus/motivasjon er fint uansett, men posisjonene blir dårligere når den forsvinner), jobbe mer med lengre strekker så jeg er sikker på at det ikke blir veldig negativt og strevsomt på prøven når vi plutselig skal gå veldig langt, friske opp langdekken litt igjen og bare kjøre gjennom sitt og dekk fra holdt så hun vet hva vi holder på med. Treningen går veldig fremover ellers, og vi kan nå masse som vi ikke har bruk for på lenge enda :P Hun ble nesten spist av en rottis på sist trening, heldigvis fikk ikke rottisen tak i henne og hun unnviker og heldigvis er hun så dum sosialt at jeg tror ikke hun skjønte helt hva som skjedde :lol: Litt ekkelt syntes hun det var, men ikke verre enn det hadde vært uansett hvem som hadde løpt etter henne og uansett hvilke intensjoner de hadde hatt, men glemt med en gang.. Hadde nok ikke taklet det like bra om det hadde blitt en skikkelig klinsj (og det hadde det blitt om rottisen hadde fått tak i henne), men man må ha litt flaks noen ganger :) 

 

Ellers har vi vært mye på ski nå som det endelig ble litt stabilt føre, mine to går stadig bedre og bedre sammen, Tai er nesten friskmeldt etter å ha hatt 3 uker rolig pga litt muskulært trøbbel, antagelig pga overbelastning over lengre tid, og er nå begynt opptrening igjen.

Glad Tai får løpe løs og slipper å jobbe :P 

10288763_10156670575350074_8117799735203

12799253_10156670575690074_5145805290425

Kan til og med løpe foran da :) 

12803170_10156670575955074_2567726081661

 

 

Og de to som må slite for maten :) 12801366_10156670576055074_2513346266402

 

Den hunden der har fart og spenst som ikke ligner grisen og det ser så uanstrengt ut, men jaggu ikke noe hun føler for å ta frem noe mer enn nødvendig :P Håper det kommer seg litt etterhvert som hun både skjønner at det ikke er vondt lengre og at vi ikke skal løpe 4 mil så man trenger ikke spare så mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

Godt med litt flaks :) Så ut som deilige skiturer :ahappy: Hadde du meldt på ferdselsprøve enda?

Nei, jeg har ikke det :P Men jeg sikter meg inn på det og skal melde på med mindre det skjer noe helt spesielt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg helt bestemt på at det blir FP start helgen 23.-24. april. Det arrangeres bronsemerkeprøve den helgen også, om den er på lørdag og rik prøvene på søndag så hiver vi oss på begge to tenker jeg :D Kommer nok til å være skikkelig nervøs når det nærmer seg, men akkurat nå kjennes det veldig bra, vi har fått jobbet litt målrettet på det som trengs de siste treningene og ting begynner å løsne og komme litt videre fra bare treningsstadiet og det er skikkelig digg uansett om vi skal starte eller ikke. Føler liksom at man begynner å komme noen vei og at man har igjen for all treningen man har lagt ned, et steg videre liksom :) Så nå begynner planen å bli klar for året og jeg begynner å se at det absolutt er overkommelig :D Går dette bra så er det nok ikke lenge til vi prøver oss i klasse 1 heller, klasse 2 mangler det litt mer, men det får vi bare begynne å trene på å se hvordan det går og forhåpentligvis er vi ferdig med klasse 3 innen året er omme :) Gleder meg til å begynne å spore igjen når det blir føre til det så vi får trent litt videre i rikprogrammet også.

 

Så får vi se da hvordan alt holder i konkurransesammenheng :P 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristiin skrev:

Så dere så vidt på slutten av ei trening for et par uker siden! Det var jo kjempe! Tror verken FP eller lp blir noe problem for dere :D

 

Tror ikke det er hunden det står på ihvertfall, men det er jo litt spennende uansett fordi alt er jo ganske ferskt. Har vært mye påvirkning, synlig belønning, deløvelser og korte økter. Hun har kapasitet til mye mer og sliter aldri så tror ikke det er noe problem uansett, men litt spent blir man jo. Men det er nok nervene mine som er det verste og det faktum at jeg må lære meg programmet å gå selv :P Det kombinert med mye stress kan fort gå galt :P Også er det jo vanskelig å si hvordan vims vil reagere på at jeg blir rar og at ting blir litt annerledes, jeg troor ikke det er noe som kommer til å affektere henne overhodet, men vi har jo aldri prøvd før. Men ja, jeg begynner faktisk å få en litt god følelse på det nå etter de siste par treningene så det hjelper mye. Resultatet av starten er jo ikke så nøye utover at det blir en positiv opplevelse for hunden, så jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg stresser heller :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Malamuten skrev:

Tror ikke det er hunden det står på ihvertfall, men det er jo litt spennende uansett fordi alt er jo ganske ferskt. Har vært mye påvirkning, synlig belønning, deløvelser og korte økter. Hun har kapasitet til mye mer og sliter aldri så tror ikke det er noe problem uansett, men litt spent blir man jo. Men det er nok nervene mine som er det verste og det faktum at jeg må lære meg programmet å gå selv :P Det kombinert med mye stress kan fort gå galt :P Også er det jo vanskelig å si hvordan vims vil reagere på at jeg blir rar og at ting blir litt annerledes, jeg troor ikke det er noe som kommer til å affektere henne overhodet, men vi har jo aldri prøvd før. Men ja, jeg begynner faktisk å få en litt god følelse på det nå etter de siste par treningene så det hjelper mye. Resultatet av starten er jo ikke så nøye utover at det blir en positiv opplevelse for hunden, så jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg stresser heller :P 

Ja, jeg tror også at det er en hund med mye kapasitet, som du kan få til mye med. :) Når du vet at alle øvelsene sitter, og at dette kan vi- så trenger du ikke være såå nervøs. Men debuten er jo alltid "noe" da, uansett hvordan treningene er vet du jo ikke helt hvordan "konkurransehunden" er før debuten er overstått :P Er liksom ikke helt det samme å konkurransetrene som å konkurrere, jeg blir iværtfall som et aspetre når jeg skal konkurrere :lol: (Men der er det vell jeg som må trene meg selv :lol: ). Men jeg tror ikke vimsen kommer til å la seg påvirke så mye, hun ser så intens ut i jobben og sitter øvelsene, vet hun hva hun skal :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...