Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæferhunden, og sykdommer den liksom skal ha!


rograr
 Share

Recommended Posts

For all del, jeg er oppvokst med schærer og har hatt rasen i mange år og liker den veldig godt, men jeg skiftet rase pga dårlig avl ... Flott at det er noen der ute som avler seriøst! All ære til de!

Jeg vet at det er useriøse oppdrettere der ute, derfor er min oppfordring ikke skyld problemene på rasen, undersøk nøye og gå til seriøse oppdrettere. Da vil dere få en sunn, frisk , bruksdugelig super kompis i en schæferhund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Livet er vakkert når man lever det som en struts - med hu'et i sanda!

Hvor slår eksteriør schäferene hundene fra brukslinjer...??? Jeg følger med på alle resultater som står i Schäferhunden, jeg følger med på resultatlistene på NBF sine sider, jeg følger med på alle re

Hadde jeg vært på besøk hos en oppdretter som sa at rasen hans/hennes var "perfekt" og at alle valper som kom derifra var problemfrie både mentalt og helsemessig, så hadde jeg nok ikke kjøpt valper de

Å hvis dere har sjekket kriteriene for å få lov å avle på schæferen i avlsklasse 1, og i schæferhundklubben, så er den langt strengere enn de fleste andre raser!

Schæferhundklubbens krav er da også strengere enn nkk sine, må legges til.

Hvilke avlskrav har dere da? Ettersom jeg vet, så har dere ikke noe krav til mentaltesting..

Og at de er strengere enn NKK sine burde kanskje bare mangle, da NKK sine ikke er så veldig vanskelig å holde seg innenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt ny hva betyr det?

Istedenfor å trykke "svar" på alle innleggene du vil svare på trykker du Multisitat på alle du vil svare på, så trykker du reply to quoted posts og får alle sitatene i ett innlegg :)

På denne måten unngår man at en bruker svarer 3 ganger etterhverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Igjen kan jeg ikke snakke for de andre oppdrettere men vi har i gjennomsnitt ca 15 valper i året, og da er vi flere familier som er med i samme oppdrett.

Det måtte jo bare komme frem at du var oppdretter. Takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke avlskrav har dere da? Ettersom jeg vet, så har dere ikke noe krav til mentaltesting..

Og at de er strengere enn NKK sine burde kanskje bare mangle, da NKK sine ikke er så veldig vanskelig å holde seg innenfor..

se her: http://www.norskschaeferhund.com/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er useriøse oppdrettere der ute, derfor er min oppfordring ikke skyld problemene på rasen, undersøk nøye og gå til seriøse oppdrettere. Da vil dere få en sunn, frisk , bruksdugelig super kompis i en schæferhund!

Men uansett hvor mye forarbeid du gjør innenfor en hvilken som helst rase, er du ikke garantert en frisk hund! Så jeg synes du er litt bastant i uttalelsene dine her ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvilke avlskrav har dere da? Ettersom jeg vet, så har dere ikke noe krav til mentaltesting..

I praksis en typisk eksteriørhund man kan sende til tyskland for å få sine bruksmeritter i bytte mot penger. Voila.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte jo bare komme frem at du var oppdretter. Takk.

Ja det legger jeg ikke skjul på er oppdretter av schæferhund, og stolt av det!, går i bruksmiljø og er aktiv i ipo, har drevet med skogsrundering, er der utannet figurant, har drevet med lydighet og utstilling. Sånn noe mer du vill vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja det legger jeg ikke skjul på er oppdretter av schæferhund, og stolt av det!, går i bruksmiljø og er aktiv i ipo, har drevet med skogsrundering, er der utannet figurant, har drevet med lydighet og utstilling. Sånn noe mer du vill vite!

Kennelnavn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett hvor mye forarbeid du gjør innenfor en hvilken som helst rase, er du ikke garantert en frisk hund! Så jeg synes du er litt bastant i uttalelsene dine her ...

nei du er aldri garantert at om du går på bussen så kommer du levende fram heller!

Poenget mitt er at begynner alle med alle raser å være litt nøye og sjekke opp, så handler man ikke hos de som er useriøse, og da må de til slutt legge ned. Da sitter man igjen med de seriøse som vil rasenes beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal man å huske på at schæferhunden i mange år har ruvet toppen av mest kjøpte rase. Så det er utrolig mange flere individer å dinne sykdommer på, enn for eksempel en rase med halve antallet!

Jeg har aldri sagt noe om antall, det har nemlig du, at de du kjenner ALDRI har hørt om det engang på 30 år, da er de døve da... For selv om de selv ikke har problemer, så MÅ de ha sett eller hørt om de med problemer, for problemene er der, uten tvil!

Ja visst er det sykdommer i alle raser, det har jeg heller ikke benektet for schæfer.

Jo, du benektet det i din første post, du og dine har aaaaldri hørt eller sett sånt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen *grave opp strusen igjen* Det er mye dritt på schæferen, uansett hva du bestemmer deg for. Det er bare å innse faktisk. Det blir ikke bedre ved å grave seg ned slik. Hodet opp av sanden og se litt ut i verden! Det jeg blir provosert av er at schæferen alltid blir trukket frem når det skal diskuteres møkkaavl! Det finnes raser som er verre!

btw, jeg har to stk selv og jeg forguder dem :wub:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like strenge krav for feks rottweilerne, og de har mye bedre helse.. Nei, faktisk.. rottisene har strengere krav..

I praksis en typisk eksteriørhund man kan sende til tyskland for å få sine bruksmeritter i bytte mot penger. Voila.

Å vi har vært borti den.. Du skjønne at det er noen ugler i mosen når det er fine schh titler på stamtavla og bikkja man har fått har mindre drifter enn katta til nabon.. kvalitet my ass :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i absolutt det er ikke noe fasit hva denne oppdretteren gjør, i hennhold til resten av landet.

Men det som provoserer meg er at mange som aldri har hatt schæfer kan så mye mer om sykdommene rasen har enn de som har drevet oppdrett i 30 år og aldri hatt de problemene!

Men det er faktisk en del sykdommer på rasen, så da er det 2 muligheter. Enten er disse oppdretterne utrolig nøye og flinke, ELLER de vil ikke snakke om problemene. For det er faktisk mange i miljøet som blir skikkelig fornermet når man tar opp sykdomsproblematikk, og blånekter på at rasen har problemer, uansett hva du kommer med. Og et raskt søk på dogweb viser jo at det er problemer med rasen.

Jeg vet at det er useriøse oppdrettere der ute, derfor er min oppfordring ikke skyld problemene på rasen, undersøk nøye og gå til seriøse oppdrettere. Da vil dere få en sunn, frisk , bruksdugelig super kompis i en schæferhund!

Jeg tror ikke noen her inne skylder på rasen, uansett hvilken rase det er. For de kan jo ikke noe for hva vi mennesker velger og avle på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt noe om antall, det har nemlig du, at de du kjenner ALDRI har hørt om det engang på 30 år, da er de døve da... For selv om de selv ikke har problemer, så MÅ de ha sett eller hørt om de med problemer, for problemene er der, uten tvil!

Jo, du benektet det i din første post, du og dine har aaaaldri hørt eller sett sånt.

Hvis du ser hva jeg skriver, så skriver jeg: mange av disse sykdommene...

altså har jeg aldri benektet at schæferhunden har sykdommer, har jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært på besøk hos en oppdretter som sa at rasen hans/hennes var "perfekt" og at alle valper som kom derifra var problemfrie både mentalt og helsemessig, så hadde jeg nok ikke kjøpt valper der.

En god oppdretter, uansett rase, skal for meg belyse både de positive, men spesielt også de negative sidene ved rasen.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like strenge krav for feks rottweilerne, og de har mye bedre helse.. Nei, faktisk.. rottisene har strengere krav..

Å vi har vært borti den.. Du skjønne at det er noen ugler i mosen når det er fine schh titler på stamtavla og bikkja man har fått har mindre drifter enn katta til nabon.. kvalitet my ass :P

Nå har jeg trent mine utstillingsschæfere til å bestå prøvene selv! Å det tok ikke mange mnd og med helt greie resultat med tanke på den korte tiden det tok.

Men ja mange sender hundene sine ned til eks tyskland, nederland osv

Noen fordi de ikke har interesse for å trene selv, andre for de har for mye hund til å ta alle selv, og noen dealer og får den kun på papiret. Så her har du litt av hvert. Poenget var at ustillingsschæferen klarer seg utmerket opp mot bruks schæferen i de ulike grenene. Det er nå hvertfall min erfaring. og vi har både rottweilere, utstilling, bruks schæfere, ++ der jeg trener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 4 schæfere og hatt schæfer i 7 år, kjenner oppdrettere som har hatt schæfere i over 30 år, og mange av disse såkaldte schæfersykdommene har jo vært IKKE EKSISTERENDE!

Hvilke schäfersykdommer har du sett da?

hAR ALDRI SETT DE OG ALDRI HØRT OM NOEN SOM HAR HATT DE!

Har du sjekket hundene dine? Har dine bekjente sjekket hundene sine?

Det skulle en jo tro at jeg hadde da jeg går i schæfermiljø, på utstilling og konkurranser hvis dette er såååå utbredt.

Ja, det skulle man kanskje tro, men så er dette et "strutsetema" der ingen har hørt eller sett noen verdens ting og definitivt ikke på egne linjer.

Men da kan jo jeg begynne å informere deg ved å fortelle deg om schäfere jeg har hatt i hus, sånn at du HAR hørt om noen!

Nr. 1: Bærer av DM (minst), spondylose, kreft, AA og dårlig mental helse

Nr 2: DM, deformerte og sammenvokste ryggvirvler, våteksem, fordøyelsesproblem

Nr 3: DM, våteksem, fordøyelsesproblem

Nr 4: Allergi, dårlig immunforsvar (men fri for DM, HD og AA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk en del sykdommer på rasen, så da er det 2 muligheter. Enten er disse oppdretterne utrolig nøye og flinke, ELLER de vil ikke snakke om problemene. For det er faktisk mange i miljøet som blir skikkelig fornermet når man tar opp sykdomsproblematikk, og blånekter på at rasen har problemer, uansett hva du kommer med. Og et raskt søk på dogweb viser jo at det er problemer med rasen.

Jeg tror ikke noen her inne skylder på rasen, uansett hvilken rase det er. For de kan jo ikke noe for hva vi mennesker velger og avle på..

Mange er selvsagt i benekting for hva rasen har av problemer.

Schæferen som ALLE andre raser har ting den å.

Men så utbredt som mange får det til å høres ut som med enkelte sykdommer høres helt rart ut for meg, da jeg og de jeg kjenner ikke vet om en forekomst.

Jeg sier ikke dermed at det ikke er der, men at det ikke er så utbredt som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg trent mine utstillingsschæfere til å bestå prøvene selv! Å det tok ikke mange mnd og med helt greie resultat med tanke på den korte tiden det tok.

Men ja mange sender hundene sine ned til eks tyskland, nederland osv

Noen fordi de ikke har interesse for å trene selv, andre for de har for mye hund til å ta alle selv, og noen dealer og får den kun på papiret. Så her har du litt av hvert. Poenget var at ustillingsschæferen klarer seg utmerket opp mot bruks schæferen i de ulike grenene. Det er nå hvertfall min erfaring. og vi har både rottweilere, utstilling, bruks schæfere, ++ der jeg trener

Jeg er helt enig at det finnes mange brukende schäfere.. Men det hjelper lite i en diskusjon om sykdommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke schäfersykdommer har du sett da?

Har du sjekket hundene dine? Har dine bekjente sjekket hundene sine?

Ja, det skulle man kanskje tro, men så er dette et "strutsetema" der ingen har hørt eller sett noen verdens ting og definitivt ikke på egne linjer.

Men da kan jo jeg begynne å informere deg ved å fortelle deg om schäfere jeg har hatt i hus, sånn at du HAR hørt om noen!

Nr. 1: Bærer av DM (minst), spondylose, kreft, AA og dårlig mental helse

Nr 2: DM, deformerte og sammenvokste ryggvirvler, våteksem, fordøyelsesproblem

Nr 3: DM, våteksem, fordøyelsesproblem

Nr 4: Allergi, dårlig immunforsvar (men fri for DM, HD og AA)

Ja da må jeg si du har virkelig vært uheldig!

Men jeg vet nå også det at når en går til dyrlege så får man beskjed om litt av hvert. Kommer du med valp som har litt prikker på magen, fordi pelsen ikke har kommet der enda og gress og lignende har irritert litt: da er det enten foret, eksem, allergi eller gudene vet hva.

men vettu hva det forsvinner helt av seg selv!

Ingen av mine hunder, de vi har oppdrettetmens jeg har vært med har jeg fått noen annen tilbakemelding på enn at en hadde våteksem,og en har hatt allergi(men den forsvant av seg selv). og det forekommer HD/AD men det er bank i bordet ytterst skjeldent for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...