Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet med litt kløe i øynene.


Truls

Recommended Posts

Som beskrevet i tittel.

Jeg har en 5 år gammel whippet som til tider klør i øynene, dyrlege fant igen ting galt med han, har vært hos to forskjellige klinikker men samme svar. Hunden er frisk.

Jeg finner ingen sammenheng med kløe og maten han spiser, heller ikke med vaskemiddel jeg velger, det eneste jeg kan se som sammenheng er at det er værre på vinterstid, og da spesielt etter vi har vært ute på tur.

Jeg vurderer nå å bare få øyedråper med smertelindrende slik at han ikke opplever kløsensasjonen. Vurderer og å prøve han på en antihistaminkur for å se om det hjelper, utelukker ikke alergi.

Hundene i huset har et meget variert kosthold, jeg kjøper et annet for hvær gang jeg er på butikken, og middagsrester blir servert til hundene. De har og en hærskare med hundebein. Så det kan jo være noe fra maten som hunden reagerer på.

Noen som har opplevd lignende før?

Tips om hvilket antihistamin som passer til hund/whippet?

kanskje noen har et "Kjærringråd"?

Mvh

Truls og dyrene=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei øyelysning er den eneste tingen vi ikke har prøvd. Såvidt jeg vet om så er det ingen utbrede øyensykdommer hos whippet, og ikke som har disse symtomer.

Han er og meget glad i å bli klødd, så derfor misstenker jeg at det er en form for alergi.

Derfor har jeg lit lyst å teste et antihistamin på han for å få litt insikt i hvor problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dobermann klør endel i øynene. Det kan være ulike årsaker, men hvis dere har vært hos veterinæren for sjekk og ikke funnet noe, så er det vel ikke for galt.. Ikke at det er sesong for det, men pollen kan være noe som irriterer. Jeg bruker vanlige øyedråper kjøpt på apoteket og skyller øynene når de er utsatt for pollen, støv etc. Feks hver morgen. Tørre tårekanaler kan irritere, men det måles hos veterinæren. Også ujevnheter inni øynene (husker ikke diagnosen). Men da blir det gjerne slim og puss i øynene itillegg. Da må de på spesial øye dråper. Det var det min hund hadde.

Noen hunder liker å gni seg i teppet, ute i snøen og gresset uten at det betyr at noe er galt. Det er bare godt å klø seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det nok helt klart noe som irriterer øynene. Mitt råd er uansett at du prøver å dryppe øyedråper fra apoteket daglig, så ser du om det blir bedre. Jeg så fort endring på min hund etter at øynene ble vasket jevnlig. Det var nok å dryppe en gang for dag, da forsvant slimet.

Hvis det vedvarer ville jeg nok ha fått undersøkt øynene på nytt. Fått veterinæren til å se inni øyelokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kjøpe øyedråper idag hvis jeg rekker apotek, har uansett bestilt time hos dyrlege på onsdag.

Takk for hjelpen, å hvis noen har et navnt på en tilstand som dette passer til så informer meg gjerne=) Blir så mye letter hos legen da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da takker jeg for hjelpen=)

Uten å stille en spesifik diagnose så har vi fått en behandling som ser ut til å fungere. En av hundene var plaget med kløe, og en viste symtomer til å være litt rød på øynene.

Jeg tester nå øyedråper med antibiotika, hunden har værtfall forandret væremåte siden han begynt emed dem, er mye mer oppvakt, har sluttet å legge seg med hodet under teppe.

Hunden har fått ny gnist, så at øynene har vært iriterte er ingen tvil.

Mvh

Truls og dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

seint svar men høres ut som allergi

Min klør og har nå fått påvist pollenallergi.Han går ikke på medisner da vetrinæren mente dette var "lite"

Bruker øyevann og skyller en del i værste spredninga.Vet ikke helt om en kan få allergi medisner,men kortison virker jo på nesten samme måte.

En blodprøve kan gi svar kanskje.Forresten,har de sjekket for nok tårevæske? At øynene ikke er tørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kathja=)

Øyne er sjekket flere ganger uten å finne noe direkte galt med hunden, men nå en stund etter vi begynte med øyedråpene så ser jeg forskjell på hunden, han løper og leker mye mye mer, han har og lagt på seg og er snart ved sin brors vekt(han har brukt å ligge et kilo under). kan si at han har gått fra å være en uengasjert klump til å virkelig bli en whippet, han har blitt realt frampå, begynt å stjele mat på benken, klynker hvis han ikke får kos, viser tegn til å vill jage og løpe.

Har nå fæørt meg opp på kontaktlisten til vetrinær slik at jeg får beskjed neste gang en øyelyser er innom, intil da så fortsetter vi med øyedråpene=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...