Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliver valper med skjønnhetsfeil


eple

Recommended Posts

Vel, er kun for utstilling det har noe å si om de har ridge eller ikke, så den har nok en liten del av skylden uansett hvordan du snur og vender på det.

Nei det er rasestandaren, ikke utstilling sin feil.

Det er en oppdretter sin feil at det ikke har greid å ringen en bjelle når de før ikke har hatt noen problemer med å selge det og nå ikke har noen kjøpere på det. Det er en oppdretter sin feil at de avler på en rase hvor denne feilen dukker opp og "brått" ikke er forberedt nok på at det kan skje, noe som er normalt på rasen.

Det er også kjøperen sin feil at de vil ha en hund som følger rasestandaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 261
  • Created
  • Siste svar

Ikke legg skylden på utstilling for dette. Det er rett og slett oppdrettere som er feilen her, ikke utstilling :whistle:

Det er svært skjelden alle i ett kull blir utstillings stjerner, og egentlig enda skjeldnere at mer enn 50% av ett kull blir utstilt. Dette vet oppdrettere og justerer seg etter det. Så dette er ett oppdretter problem, ikke utstillings problem.

det var ikke det jeg gjorde heller, men for meg så hvirker det som om utstilling er alt for denne oppdretteren. Hvilken annen grunn kan det være for å avlive helt friske valper med en utstillingsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke det jeg gjorde heller, men for meg så hvirker det som om utstilling er alt for denne oppdretteren. Hvilken annen grunn kan det være for å avlive helt friske valper med en utstillingsfeil?

En oppdretter med en dårlig plan kanskje? Se svaret over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter med en dårlig plan kanskje? Se svaret over.

Dårlig plan ja, det kan du jo si. Men disse hadde jo ikke blitt avlivet hvis dem hadde hatt ridgen. derfor virker det som om de "perfekte" utstillingsindividene får leve opp. Men ikke friske flotte hunder som må dø pga en j**** utstillingsfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan man faktisk forutse til en viss grad. I og med at ridgeløshet forekommer og er en feil på rasen, en ren eksteriørfeil den har ingenting å si for hundens helse i negativ forstand - what so ever. Og om da nedarvingen er ressesiv - så vil man fint kunne regne seg til at sjansen for å få ridgeløse valper er ganske stor om man ikke vet om hundene man parrer er RR eller Rr. Dersom man ikke vet hvilke gener foreldrene har, så rimelig greit å gjette på at begge er Rr (for å unngå overraskelser) og dermed kan man regne prosentvis sjanse for å få valper som er rr =ridgeløse. Nå slår sjelden statistikken riktig ut i kull men med det grunnlaget vil man kunne tenke seg et "worst case scenario" der 9 av 9 er ridgeløse valper. Faktisk. Her kom det da 3 uten og en med ufullstendig. Sorry mac, men det burde ikke komme som et sjokk på en oppdretter. Det er noe som burde vært gjennomtenkt lenge før kullet ble satt til verden.

Det skal ikke være så vanskelig å finne ut hvis man virkelig ikke ønsker å få ridgeløse-valper. Ettersom foreldrene må være Rr er det nok flere i slekten som har gitt ridgeløse valper, og er de i tvil kan de ta en DNA-test. Men neida, vi gjør det så enkelt som å bare avlive valpene om de kommer med feil :whistle:

I mine øyne kan man ikke skylde på ustilling for at oppdrettere oppfører seg som idioter. Ridge'n er et såpass stort kjennetegn på rasen at mange folk ønsker det uansett om de driver med utstilling eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at utstilling er en del av problemet, selv om MYE ligger på oppdretters ansvar. Som det er sagt over her så er mangel på ridge en utstillingsfeil, et avvik fra rasestandarden, som det er nettopp DET hunder blir målt opp etter. Rasestandarden. Ridgen har INGENTING å si for hundens del, og alle her vet jo at den kan føre med seg en sykdom, som ikke forekommer på hunder UTEN ridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være så vanskelig å finne ut hvis man virkelig ikke ønsker å få ridgeløse-valper. Ettersom foreldrene må være Rr er det nok flere i slekten som har gitt ridgeløse valper, og er de i tvil kan de ta en DNA-test. Men neida, vi gjør det så enkelt som å bare avlive valpene om de kommer med feil :whistle:

Yep - med dnatest så kan man jo risikere å ikke kunne gjennomføre kombinasjonen man ønsker fordi da ... nei, nå blir jeg usaklig. Men ja, slike oppdrettere provoserer meg utfattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så - om en hundeeier avliver en hund fordi den ikke duger til lydighet så er det lydighetskonkurranser sin feil? :whistle: Eller en fuglehundoppdretter som avliver valper som ikke viser interesse for fugl? Man kan ikke skylde på ulike konkurranseformer fordi det dukker opp valper som er avlet mot et formål de ikke holder mål til. Det går fint an å selge disse valpene allikevel. Konkurranser kan ikke ta skylden for dustete avgjørelser fra oppdrettere.

Oppdretteren hadde absolutt ikke behøvd å være i denne situasjonen dersom h*n hadde brukt hodet litt og ikke tatt seg vann over hodet. Det har lite med utstilling å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne kan man ikke skylde på ustilling for at oppdrettere oppfører seg som idioter. Ridge'n er et såpass stort kjennetegn på rasen at mange folk ønsker det uansett om de driver med utstilling eller ei.

Men man kan jo stille spørsmål med hvorfor utstillingsmiljøet gir trekk/stryk til ridgeløse ridgebacker. Man kan jo selvsagt også sende spørsmålet rett videre til NKK/FCI om hvorfor rasestandarden er som den er. Det er jo tydelig at form går foran funksjon.

Oppdretteren må selvsagt selv ta ansvar for sine handlinger, men hele rasehundmiljøet kan jo ta en titt på hva kravene som stilles legger opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo stille spørsmål med hvorfor utstillingsmiljøet gir trekk/stryk til ridgeløse ridgebacker. Man kan jo selvsagt også sende spørsmålet rett videre til NKK/FCI om hvorfor rasestandarden er som den er. Det er jo tydelig at form går foran funksjon.

At form ofte går foran funksjon er jo ikke noe nytt, men jeg syns ikke det har noe med saken å gjøre. Det er diskutert opp og ned her på forumet. Uansett om standarden hadde vært med eller uten ridge så hadde fortsatt noen oppdrettere avlivet valper med diskvalifiserende feil. Jeg syns ikke vi skal slutte å ha rasestandarder fordi det gjør folk mer bevisst på hva de vil ha og ikke ha i en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At form ofte går foran funksjon er jo ikke noe nytt, men jeg syns ikke det har noe med saken å gjøre. Det er diskutert opp og ned her på forumet. Uansett om standarden hadde vært med eller uten ridge så hadde fortsatt noen oppdrettere avlivet valper med diskvalifiserende feil. Jeg syns ikke vi skal slutte å ha rasestandarder fordi det gjør folk mer bevisst på hva de vil ha og ikke ha i en valp.

Men nå finnes det nok av gode hundeeiere som ikke er interresert i en perfekt utstillingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå finnes det nok av gode hundeeiere som ikke er interresert i en perfekt utstillingshund.

Har jeg sagt noe annet? Det er derfor man ikke kan legge skylden på utstilling. Man kan fint selge slike valper til gode hundeeiere som ikke vil drive med utstilling, og da er det oppdretteren som tar en dårlig avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig at en oppdretter gjør det her.

Så blir det litt logisk brist for meg. Først vil man da ikke parre før det er nok kjøpere, får ikke nok kjøpere, parrer, får hunder med en feil manburde sett man kunne få, og avliver de to dager gamle fordi man ikke har kjøpere??

Enten fikk de la være å parre, hvis de ikke kunne sitte igjen med noen, eller så får de ta konsekvensene.

At en hund som selges billig ikke får et godt hjem er det dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall hvor jeg ikke skal bruke penger igjen, samme hvor fine halsbånd ol jeg kan få kjøpt der. Mine penger skal ikke brukes til å støtte en slik oppdretter.

Støtter denne!

Er det de som selger alt av utstyr med påsydde navn? Jeg som hadde store planer om å bestille der når jeg fikk valp.. Nå blir det neppe noe på meg derfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj :ahappy: !!

2 dager gamle! Helt friske små valper, som ikke valgte å bli født... :whistle::lol:

Herregud! Kan man selge blandings valper, kan man selge valper med utstillings feil. Det tar LITT lenger tid enn TO(!) dager å finne valpe kjøpere. Dessuten er det vel lettere å finne hjem til valper som alt er født, enn 8 mnd før de i det heletatt ble skapt. Men selvsagt burde man ha valpe kjøpere klare før parring, men er jo stort sett slik at folk kjøper valp etter å ha sett bilde på nett eller lest en annonse....

Dette er tydeligvis noen som ikke burde avle.

Glad jeg aldri har kasta bort ei krone på hundeutstyret dem selger. Og aldri i værden om jeg skal gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde da disse hundene avles på videre da? For ridgen er vel en dominant mutasjon? For fire valper er jo faktisk ganske mye ... hvordan har kombinasjonene med disse foreldrene vært tidligere?

Dominant nedarvet, så det hadde vært spennende å se hva foreldrene har gitt tidligere ...

Nei det er rasestandaren, ikke utstilling sin feil.

Det er en oppdretter sin feil at det ikke har greid å ringen en bjelle når de før ikke har hatt noen problemer med å selge det og nå ikke har noen kjøpere på det. Det er en oppdretter sin feil at de avler på en rase hvor denne feilen dukker opp og "brått" ikke er forberedt nok på at det kan skje, noe som er normalt på rasen.

Det er også kjøperen sin feil at de vil ha en hund som følger rasestandaren.

Jeg svarer litt på dette jeg. Jeg følger litt med på rasen (i småskala "følge med" altså), siden vi har en i hus selv, og dette med avlivning er faktisk ikke noe nytt. Vi har vært interesserte i et kull hvor det kom 12 valper, hvor 6 var korrekte. 3 dager etterpå så hadde det aldri vært 12 valper, kun 6. Alle var selvfølgelig korrekte. Vi kjøpte ikke derfra vi, men jeg snakket med en valpekjøper for et år siden som tenkte å avle på sin hund. Hun var såå fornøyd med tispa si, den kom jo fra et lite kull med kun korrekte valper! Vi har også vært borti oppdrettere som krever depositum på ukorrekt valp omtrendt FØR de er født... For å forsikre seg om at vi skulle ta den.

De avlivde valpene kommer jo aldri inn i statestikken. Det SER jo helt klart bedre ut for en oppdretter å ha 6 registrerte, levende, valper som alle er korrekte og som gjør det bra på utstilling. Statestikken blir jo veldig god, den blir bare veldig vanskelig å stole på, om man kjenner til dette.

Jeg vet om flere personer som ønsker seg rigdeback som tur- og familiehund, som gjerne tar en ridgeløs valp. Trivelige folk i alle fall ikke jeg hadde hatt et problem med å selge valp til. "Desverre" så leter ikke disse rundt på masse kennelsider, de følger med på Finn.no og raseklubbens side og håper noen legger ut der... Useriøse? Nei.

- En såpass kjent oppdretter burde kjenne markedet, og derav vurdere om det er vits i å avle.

- Oppdrettere burde kunne sitte igjen med en valp eller flere, være seg korrekte eller ukorrekte.

- En burde I ALLE FALL kunne ha nok is i magen til de er 8uker!

- Om en forventer så mange ridgeløse (noe de burde ha en anelse om siden de har drevet lenge) at en har lett i 8mnd FØR fødsel etter kjøpere, så burde man kanskje revurdere hele parringen?

Det er bestandig forkastelig å avlive FRISKE valper, bare fordi de har små skjønnhetsfeil.

Jeg er også litt overrasket over forskjellsbehandlingen folk, oppdrettere og hunder får her inne, alt etter om de er "kjente" eller "ikke kjente"...

Edit; redigerte litt, var litt for snar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de som selger alt av utstyr med påsydde navn? Jeg som hadde store planer om å bestille der når jeg fikk valp.. Nå blir det neppe noe på meg derfra!

Det er dessverre det ja, utrolig synd for jeg drev og planla neste innkjøp.

Jaja, da får man ty til andre steder. Med tanke på at denne oppdretteren ganske sikkert tjener en god del på salg av utstyr, vil de nok merke at noe de gjorde ikke var godt likt blant hundefolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig å lese hvor mye mildere man er i uttalelsene sine her kontra i saken med den danske boxeroppdretteren for noen uker siden. Dette er akkurat like forkastelig og burde få etterspill.

Helt enig. Jeg ser heller ikke at det er noen grunn for at RR uten ridge skal være mer utsatt for dårlig egnede eiere enn hva hvite boxere er.

Jeg vet i alle fall hvor jeg ikke skal bruke penger igjen, samme hvor fine halsbånd ol jeg kan få kjøpt der. Mine penger skal ikke brukes til å støtte en slik oppdretter.

Enig igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer litt på dette jeg. Jeg følger litt med på rasen (i småskala "følge med" altså), siden vi har en i hus selv, og dette med avlivning er faktisk ikke noe nytt. Vi har vært interesserte i et kull hvor det kom 12 valper, hvor 6 var korrekte. 3 dager etterpå så hadde det aldri vært 12 valper, kun 6. Alle var selvfølgelig korrekte. Vi kjøpte ikke derfra vi, men jeg snakket med en valpekjøper for et år siden som tenkte å avle på sin hund. Hun var såå fornøyd med tispa si, den kom jo fra et lite kull med kun korrekte valper! Vi har også vært borti oppdrettere som krever depositum på ukorrekt valp omtrendt FØR de er født... For å forsikre seg om at vi skulle ta den.

Problemet ligger ofte der. Hvor hemmelig disse feile valpene er. Og det er ikke noe bedre enn at man "gjemmer bort" hunder som er krypt o.l. Eller avliver hvite valper og hevder de aldri har funnet sted.

Det er heller ikke noe mer magisk å finne ut av ridge enn om det kommer hvite valper.

Jeg er også litt overrasket over forskjellsbehandlingen folk, oppdrettere og hunder får her inne, alt etter om de er "kjente" eller "ikke kjente"...

Denne bør du utdype.

Det kjenner jeg også at du bør gjøre. Jeg kjenner faktisk at jeg blir litt provosert. Jeg har verken svart eller skrevet ett ord om den andre situasjonen som er nevnt for litt siden, kjenner den oppdretteren av noen av de hundene annet enn jeg har kjøpt dekken fra hun med RR. Alikavel så driver jeg vist med forsjellsbehandling. Flotters :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt overrasket over forskjellsbehandlingen folk, oppdrettere og hunder får her inne, alt etter om de er "kjente" eller "ikke kjente"...

Er det noen her som tar livet av valper med skjønnhetsfeil? Det håper jeg inderlig du kan være åpen om, for kjent eller ei, det tror jeg ikke er akseptert av brorparten her.

Mulig jeg misforsto noe, tilgi meg i så fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

"Skjønnhetsfeil"... Forskning viser at de ridgebackene som ikke har den berømte ridgen er friskere enn de som har den. Men uheldigvis for utstillere så må ridgebacken ha denne stripen, ellers er den uønsket i ringen. Så dvs at mange avliver friske hunder, noe som for meg er helt forferdelig. Om kennelklubbene hadde forandret sin rasestandard, som forøvrig er skrevet av oss mennesker, hadde det vært flere friske hunder uten genetiske feil. Er mange som mener at den genetiske feilen ligger hos de uten ridge, mens egentlig er det det som er den genetiske feilen.

Hun sier: "Vi hadde prøvd lenge. Alternativet var å selge til dumpingpris på Finn.no, men det som skjer da, er at man møter en type hundeeiere som aldri skulle hatt hund, sier Lund. "

Hva? Det er så mange her i landet/ Verden for den saks skyld mange som kunne tenke seg å kjøpe en slik valp, da er det vel viktig å ta seg tid til å finne de riktige folkene da. Lage bedre system på å velge de beste. Så denne historien må hun lengre ut på landet med.

"Jeg har drevet med hundeoppdrett i ti år, og dette har aldri skjedd tidligere. Kanskje det har med økonomiske nedgangstider å gjøre? De som før kunne brukt 7000 kroner på en hund, har kanskje ikke råd lenger, sier hun. "

Må bare le litt. Vi sliter med å kjøpe en valp til 7000 kr i følge henne men likevel er det folk som kjøper valp som har ridge til 14000? Ja skyld på nedgangs tider....

Arg.. Avlive stakker friske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fordelen med at hun faktisk avlivet disse valpene og at det ble slått opp i avisa, gjorde at det ble en bredere debatt om den uetiske ved å avlive friske valper med "feil" Slik at verden "utenfor" sonen også får øynene opp for det som skjer hos oppdrettere..

Merle ble også kategorisk avlivet hos GD oppdrettere i mange år, de siste årene er det oftest de som selges først. For ikke alle vil ha hund til uts/avl. Og selv om Kifani er et "kjært" navn for mange på sonen, så tror jeg også at de fleste her inne er helt imot det de har gjort, og derfor ikke kommer til å støtte opp om deres forretning mere, enten det gjelder oppdrettet eller hundeutstyret. Jeg kommer til å sende de en mail og si takk for meg som kunde, til tross for at jeg har vært veldig fornøyd med det jeg har kjøpt hittil, og jeg kommer også til å si HVORFOR jeg ikke vil handle mer hos dem.

Edit: FINNES det dna test for ridge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som tar livet av valper med skjønnhetsfeil? Det håper jeg inderlig du kan være åpen om, for kjent eller ei, det tror jeg ikke er akseptert av brorparten her.

Mulig jeg misforsto noe, tilgi meg i så fall

Hun viser nok til alt peset oppdretteren av boxere i Danmark fikk av folk her inne da de truet med å avlive hvite valper - det ble jo en skikkelig fordømmelsesprosess med en gang. Men med denne oppdretteren - som faktisk HAR avlivet valpene - så er det litt sånn unnskyldene fra mange i starten - antakelig fordi mange har handlet produkter fra dem.

Skjønnhetsfeil... Forskning viser at de ridgebackene som ikke har den berømte ridgen er friskere enn de som har den. Men uheldigvis for utstillere så må ridgebacken ha denne stripen, ellers er den uønsket i ringen.

Men nå ligger jo akkurat den rasespesialiteten nettopp i navnet til rasen også - RIGDEBACK liksom... Uten ridge er den jo egentlig bare en helt ordinær, brun hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...