Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min brakk bakbeinet.. :(


Snickers

Recommended Posts

Vi var hos dyrlegen i dag og skiftet bandasje igjen. Denne gangen tok vi ikke røntgen, for det er ikke lenger mulig å rette på beinet eller gjøre noe annet med det. Så nå skal han gå med bandasjen i 2 uker til, og så skal den av! :D

Forøvrig er han blitt veldig flink til å slappe av og kjede seg, og sover i stoore deler av døgnet nå :aww: Når han er våken driver vi med mentaltrening som triksetrening, bli, finne teposen i en haug av papirkopper med hull i toppen (genialt) og diverse. Samt kong med godis inni, og maange forskjellige tyggeben.

Han er nå skikkelig vant med bandasjen, bryr seg ikke lenger stort om den, og den plager ham heller ikke. :icon_redface:

Så da skal vi bare håpe at benet gror 100% rett. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Krysser for at dette blir helt bra igjen!

Måtte smile da jeg så det siste bildet du la ut. :blink: Hunder krever liksom ikke så mye, de. Superhappy om de får ligge mykt liksom.. :console:

Takk. Det gjør jeg også. :aww:

Hihi, ja sant det :lol: Bare vi mennesker også hadde vært mer sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I går tok vi av bandasjen til Timmi. :) På røntgenbildene så beinet bra ut, man så ikke bruddet i det hele tatt lenger. MEN - det er alltid et men - det var et stygt gnagsår på hele beinet hvor bandasjen hadde vært.. Selv om vi hadde vært flinke med å holde ham i ro. Det var gått en liten betennelse i det og det blødde litt. Så veten satte på antibiotikapulver og sa at det skulle gro snart. Det er enda litt betent, men vasker med pyrisept nå og da, det blir nok bra.

Vi fikk også beskjed om at Timmi skulle være mye i ro denne første uken, så skulle han gradvis belaste foten mer og mer.

Han belaster foten litt når han går allerede. :) Men det har null muskler selvfølgelig, og er veldig ustabilt. Skjelver mye. Han prøver å slikke såret så han må ha på seg skjerm når jeg ikke er tilstede. Han haater skjermen, blir skikkelig deppa når han får den på.

Hadde egentlig villet gi ham vannterapi, altså sånn svømmetrening. Synd vi ikke har det her hos oss. Noen som har tips til rehabiletering? Type strekkøvelser, myke opp foten?

Men vi har troen på at foten skal bli helt bra vi da. :) Det virker jo litt deilig når han strekker på foten og rører på tærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund tråkket ikke på foten sin på 1-2 ukers tid, bare haltet omkring og slepte foten etter seg. Måtte bruke sånn støtte med håndtak under magen på han når vi skulle ut. Han fikk kun trent foten hos veterinær og vi var flere ganger i uken i vanntredemølle og massasje. Det tok rundt om 4 uker før vi kunne gå mer småturer utenom treningen.

Hvis du ikke har rehabilitering der du bor, må du få dyrlegen til å sette opp et program til deg. Rart han ikke har gjort det allerede? Det kommer nok sikkert an på type skade osv, men alltids lurt å ha en dialog med veterinæren om dette, slik at det blir gjort riktig. I mitt tilfelle tok det ganske så lang tid før han ble friskmeldt, det var snakk om flere måneders rolig trening. Step by step.

Lykke til! Min fikk forresten også betennelse og sår pga gnagsår av gipsen + slikking. (bak på låret). Det luktet stygt og det måtte smøes med salve. Men det gikk greit å få det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund tråkket ikke på foten sin på 1-2 ukers tid, bare haltet omkring og slepte foten etter seg. Måtte bruke sånn støtte med håndtak under magen på han når vi skulle ut. Han fikk kun trent foten hos veterinær og vi var flere ganger i uken i vanntredemølle og massasje. Det tok rundt om 4 uker før vi kunne gå mer småturer utenom treningen.

Hvis du ikke har rehabilitering der du bor, må du få dyrlegen til å sette opp et program til deg. Rart han ikke har gjort det allerede? Det kommer nok sikkert an på type skade osv, men alltids lurt å ha en dialog med veterinæren om dette, slik at det blir gjort riktig. I mitt tilfelle tok det ganske så lang tid før han ble friskmeldt, det var snakk om flere måneders rolig trening. Step by step.

Lykke til! Min fikk forresten også betennelse og sår pga gnagsår av gipsen + slikking. (bak på låret). Det luktet stygt og det måtte smøes med salve. Men det gikk greit å få det bort.

Huff, det låt verre ut. Vår tråkker jo på foten, går litt med den allerede. Og når han står stille så setter han alltid foten ned.

Nei, vi har ingen form for rehabilitering her. Dyrelegen har bare åpent her på fredager, ellers må man kjøre 2 t til nærmeste veterinærsenter. (Det er her vi har vært hver 2. uke nå.) Og det blir jo veldig langt å kjøre, hunden liker det heller ikke..

Så jeg vet ikke hvilke muligheter vi har egentlig. Dyrelegen sa bare rolige gåturer i bånd etter to uker, og så etterhvert skulle vi øke lengdene på turene. Han sa at han håpet at når det hadde gått 4 uker så skulle hunden gå normalt.

Lurer på hvor lenge det skal gå før han kan løpe litt fritt.. :)

Kanskje man kan massere litt selv? Hmm.. Vil jo så gjerne hjelpe ham med å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper opptreningen går kjempefint og han snart kan løpe som normalt igjen! :wub:

Tusen takk for omtanken.. :lol: Det håper jeg også!

Har du prøvd å trene han på en balanseball?

Balanseball? Nei, vi har ikke sånn. Hvordan går man fram da og hva skal den hjelpe på? Bygge muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanseball er absolutt å anbefale, og noe som ofte blir brukt tidlig i rehabilitering.

Du kan bruke en vanlig pilatesball (noe som er billigere), men de selger også sånne balanseballer beregnet på hund som er formet som en peanut, noe som ofte er bedre egnet i forbindelse med rehabilitering. (men igjen, veldig dyr)

Jeg tror de selger litt avlange pilatesballer også, men jeg har ikke funnet noen selv.

Ved trening på balanseball så skal man alltid begynne forsiktig, og det er derfor smart å lage ett program med noen som faktisk kan vurdere hunden din sin nåværende helsestatus.

Trening på balanseball forbedrer balansen, koordination, stabilitet og styrke.

Men igjen, snakk med veterinær eller en fysioterapeut før du begynner. (man kan balansetrene hunden ute i naturen også)

Massasje er også å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanseball er absolutt å anbefale, og noe som ofte blir brukt tidlig i rehabilitering.

Du kan bruke en vanlig pilatesball (noe som er billigere), men de selger også sånne balanseballer beregnet på hund som er formet som en peanut, noe som ofte er bedre egnet i forbindelse med rehabilitering. (men igjen, veldig dyr)

Jeg tror de selger litt avlange pilatesballer også, men jeg har ikke funnet noen selv.

Ved trening på balanseball så skal man alltid begynne forsiktig, og det er derfor smart å lage ett program med noen som faktisk kan vurdere hunden din sin nåværende helsestatus.

Trening på balanseball forbedrer balansen, koordination, stabilitet og styrke.

Men igjen, snakk med veterinær eller en fysioterapeut før du begynner. (man kan balansetrene hunden ute i naturen også)

Massasje er også å anbefale.

Ja, det lød jo fint da. Kjenner noen som har en slik, kan jo kanskje spørre dem.. Vi har ingen som tilbyr massjase på hund her.. Men det kan man jo gjøre selv også, om litt forsiktig. :P

Har snakket på nytt med begge veterinærene som behandlet Timmi. De mente at han skulle bli helt bra med kun vanlig turgåing, og at han etter 4 uker kunne la ham springe løs.. Og at han etter 10 uker fra nå av kunne brukes som han gjorde før han brakk beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at veterinærene ikke anbefaler rehabilitering etter en operasjon, målet er jo å få hunden din til å bli like bra som han var før skaden.

Ang balanseballen så ville jeg prøvd maks 1 minutt første gangen, gjerne mindre også alt etter hvor trøtt han blir og om han faktisk

anvender benet som har vært operert, og ha 1-2 dagers pause før du trener på ballen igjen.

Hvis du skal kjøpe en pilatesball kjøp gjerne en som er litt stor, og hold alltid ballen stødig, i begynnelsen er det bare ståtrening på ballen. (Vil hunden heller sitte er det også helt ok)

Massasje kan man fint gjøre selv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi heller ikke noen som kunne trene opp hunden. Og ikke mulighet til å reise så langt heller. Vi brukte kjøkkengulvet i små doser i første omgang. Altså leik på kjøkkenet. Hun belastet beinet rimelig fort og det ble fort "stramt" igjen. Den vinteren så var det is og veldig hardt på veien så der var det ikke lurt å være. Så vi måtte slippe henne i snøen og vasse i snøen selv. Så klart i små doser i starten for så å øke tiden etter hvert. Altid da hun hadde vært ute så var det litt masasje og at hun fikk være varm i kroppen etterpå. Masasje brukte vi under hele opptreningen. Dette var en 6 mnder gammel BC som hadde brukket to tær på ene bakfoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at veterinærene ikke anbefaler rehabilitering etter en operasjon, målet er jo å få hunden din til å bli like bra som han var før skaden.

Ang balanseballen så ville jeg prøvd maks 1 minutt første gangen, gjerne mindre også alt etter hvor trøtt han blir og om han faktisk

anvender benet som har vært operert, og ha 1-2 dagers pause før du trener på ballen igjen.

Hvis du skal kjøpe en pilatesball kjøp gjerne en som er litt stor, og hold alltid ballen stødig, i begynnelsen er det bare ståtrening på ballen. (Vil hunden heller sitte er det også helt ok)

Massasje kan man fint gjøre selv. :ahappy:

Ja, det er kanskje litt rart. De hadde instillingen "Han er veldig ung, da blir det fort bra igjen skal du se".

Joda, har tenkt å teste ut pilatesballen. Om han vil ha noe av det da, gjenstår å se :) Takk for tips!

Her hadde vi heller ikke noen som kunne trene opp hunden. Og ikke mulighet til å reise så langt heller. Vi brukte kjøkkengulvet i små doser i første omgang. Altså leik på kjøkkenet. Hun belastet beinet rimelig fort og det ble fort "stramt" igjen. Den vinteren så var det is og veldig hardt på veien så der var det ikke lurt å være. Så vi måtte slippe henne i snøen og vasse i snøen selv. Så klart i små doser i starten for så å øke tiden etter hvert. Altid da hun hadde vært ute så var det litt masasje og at hun fikk være varm i kroppen etterpå. Masasje brukte vi under hele opptreningen. Dette var en 6 mnder gammel BC som hadde brukket to tær på ene bakfoten.

Aha, fint å høre at det også fungerer da. Men tær er kanskje litt mindre komplisert enn et brudd på selve foten?

Jeg ser jo allerede nå at foten er blitt mye bedre. Etter kun 5 dager. Det har fått mer muskler og blitt helt bøyelig igjen. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk MASSE godbiter/belønning når han er på ballen. :hmm: Det skal være gøy. :ahappy:

Gå nedover bakker er også bra trening for bakbena, belastningen er på framparten men gir ett stabiliserende og innbremsende muskelarbeid for bakbena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk MASSE godbiter/belønning når han er på ballen. :) Det skal være gøy. :ahappy:

Gå nedover bakker er også bra trening for bakbena, belastningen er på framparten men gir ett stabiliserende og innbremsende muskelarbeid for bakbena

Hihi, ja. Men Timmigutten er slik at om noe er ALT for ekkelt, duger ikke verdens møreste biff engang :) Men vi skal prøve ja.

ja hun har vært helt fin i beinet etterpå. Det er 1,5 år siden det skjedde.

Fint å høre, håper det går likens med oss! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal bare oppdatere litt på hvordan det går med opptreningen!

Nå er det gått 2 uker siden vi tok av bandasjen, og beinet blir bedre dag for dag. Det er nå veldig stabilt allerede og han belaster det hele tiden. Dvs både når han går, traver og løper. Han halter ikke i det hele tatt lenger! :D Så ja, nå tror jeg at foten kommer til å bli helt bra igjen. Det har fått mye mer muskler og vi ser tydelig framgang.

Badet ham for noen dager siden og da kunne jeg ikke se så veldig mye forskjell på beina, faktisk! Når jeg klemte pelsen ned på den friske foten så ble de nesten like tynne. (Deilig å kunne bade ham igjen forresten, det har jeg ikke kunnet på 2 mnd.)

Vi har ikke blitt å gå så mye tur enda, men det er pga at det er veldig kaldt her nå, og det blir fort så tidlig. Men vi skal begynne med det når det blir litt mildere.

Og, vi fikk ikke lånt balansebrett, dessverre..

Selvfølgelig så er vi ikke ferdige med skaden ennå, men nå merker jeg at hverdagen blir mer og mer "vanlig" igjen. Det føles kjempebra. Så, tuusen takk til alle dere soniser som har kommentert og hjulpet oss, det har vært til stor støtte! :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så flott! Du var veldig heldig med bruddet. Kunne ha vært mye værre. Så det var kjempebra at det gikk bra med dere! :)

Jo, jeg var kjempeheldig med bruddet. Det grodde jo utrolig fint. :lol:

huff stakkar! hunden jeg hadde brakk også beinet da han var ca 12uker.. var en komplisert brudd i leddbeinet eller no(bakbeinet)

håper timmi blir fort bra igjen!

Huff stakkar :P Det er kjipt når sånne ulykker skjer. Og når den enda var såå liten.

Takk, og ja, Timmi ble heelt bra han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er det en stund siden jeg har skrevet hit. Timmi sin fot er altså helt bra nå. Det er nesten like muskuløst og sterkt som det andre, og vi har ikke sett noen tegn til halting. Wihuu! :) Legger ut bilder på siden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...