Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd


Rocket

Recommended Posts

Bedlington valpen Kristiin har lagt ut bilde av er en blå valp by the way :icon_confused: De er alltid mye mørkere som valper og lysner etterhvert.. De blå ser nesten sorte ut ved fødsel og se sandfargede er sjokoladebrune :lol: Jeg har jobbet som sommerhjelp flere år på bedlington kennel, og har stilt bedlington også mange ganger.. Jeg har alltid vært intr i rasen, og det er også grunnen til at jeg er venn med mange bedlingtonfolk på facebook.. Selv om jeg har likt rasen bestandig, så har den på en måte aldri fristet meg, før nå i det siste hvor det har kommet så mye fantastisk vakre show hunder. og ja, jeg skal glatt innrømme at jeg har falt veldig for de russiske hundene :lol: Jeg er et show menneske, og liker også de extrem variantene som showhundene er med pels og klipp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Bedlington valpen Kristiin har lagt ut bilde av er en blå valp by the way :lol: De er alltid mye mørkere som valper og lysner etterhvert.. De blå ser nesten sorte ut ved fødsel og se sandfargede er sjokoladebrune :lol: Jeg har jobbet som sommerhjelp flere år på bedlington kennel, og har stilt bedlington også mange ganger.. Jeg har alltid vært intr i rasen, og det er også grunnen til at jeg er venn med mange bedlingtonfolk på facebook.. Selv om jeg har likt rasen bestandig, så har den på en måte aldri fristet meg, før nå i det siste hvor det har kommet så mye fantastisk vakre show hunder. og ja, jeg skal glatt innrømme at jeg har falt veldig for de russiske hundene :lol: Jeg er et show menneske, og liker også de extrem variantene som showhundene er med pels og klipp :icon_confused:

Jupp så at den er blå, nesten synd de ikke beholder mer av blåfargen som voksne. *glad i blå hunder jeg :lol: *

Så de sandfargete ser slik ut? som valp?

ooo%20018w.jpg

(Bildet er fra Chablue kennel, Chablue's Charmer "Oscar")

Jeg er eeeegentlig ikke glad i ekstremvarianter, men må si disse hadde sin sjarm. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på kennel Borsalino's

www.borsalinos.no

Eli har drevet med rasen i mange, mange år, og hun var vel en av de første oppdretterene i landet. Hun hadde i hvertfall før en litt lettere og "opprinnelig" type på hundene sine :icon_confused: Men er en stund siden jeg har sett hundene hennes nå.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandfarged valp:

18563_104190882935372_100000333836232_96853_2384850_n.jpg

13322_109485442405916_100000333836232_132203_8252925_n.jpg

Bildene er av Cimisa's A Beautiful Mind (Burre) Oppdretter per Benny Stenbrenden Eier: Florian Daudus (Frankrike)

:icon_confused:

Edit: Ser forresten at jeg har postet inn tre genrasjoner her jeg.. :lol: Fedja er far til Stepa (more than a feeling) og Stepa er igjen far til Burre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at portugiseren er ganske aktiv og krever en del mentalstimuli? Er jeg helt på jorde der kanskje? Forsåvidt er kanskje havanaisen ganske lik portugiseren? Isåfall er jo begge aktuelle om de ikke er for aktive for meg.

Portugiseren har vel et forholdsvis høyt aktivitetsbehov. Utrolig flott rase som jeg kunne tenke meg å ha en gang i løpet av livet hvis det skulle passe sånn :ahappy:

Men jeg har jo "minivannhunden" min (stort sett våt i sommerhalvåret):

1280738986.jpg

Bichonrasene stammer jo fra vannhundrasene, så portugiseren og havanaisen er i slekt, men havanaisen er jo en del mindre av størrelse og mye mindre krevende. Utifra det du beskriver i startinnlegget passer havanaisen veldig godt til det du har å tilby av turer og hjernetrim. Og havanaisen er jo en flott rase hvis man vil leke seg med AG og LP. Men havanaispelsen er ikke spesielt selvrensende og krever en del stell. Men sånn er det jo (desverre) med allergivennlig pels generelt.

Bare spør hvis du vil vite mer om havanaisen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takker for svar alle sammen.

Vil gjerne høre mer om Havanisen og dens aktivitetsnivå og pelstell. Til nå er det dem jeg liker best, tror jeg...

Har du noen erfaring med de spanske vannhundene? Hva er egentlig forskjellen mellom den spanske og den portugisiske?

Jeg er virkelig grønn på disse rasene her ;)

EDIT:

Vil veldig gjerne høre mer om mellompuddelen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mellompuddel må være det nærmeste du kommer da. Eurasier er IKKE allergivennlige.

Det kommer an på. Finnes ikke noen universal regel når det gjelder allergi, det er en individuell greie. (i permen fra eurasieroppdrettern min er det faktisk en artikkel om eurasier og allergivennlighet)

Jeg scorer ganske høyt på hundeallergi på papiret (prikktest), men tåler både sheltien og eurasiern godt. Generelt alle hunder med lite feit, "selvrensende" pels som ikke feller pelsen kontinuerlig. Retrieverpels funker dårlig, og pelsarbeidet med puddelen hadde heller ikke fungert for meg fordi det roter opp mye hudpartikler. Reagerer man på spytt og urin er det ett fett hva slags hund man har. Så man kan ikke kategorisk si at en rase er bedre enn en annen, for alle allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke stort jeg helder, men vil ikke trigge en eventuell voldsom reaksjon og velger nok derfor en kjent allergivennlig rase. Akkurat slik jeg vil gjøre med min neste katt.(Legen anbefaler meg faktisk å kvitte meg med de 2 kattene jeg har og ikke skaffe meg flere noen gang ;), jeg reagerer ikke voldsomt på disse helder)

Om jeg skal velge en annen rase må det være en rase som jeg personlig liker godt nok til å ville ta risken på utviklet allergi. Som f.eks whippet eller grand danois.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke stort jeg helder, men vil ikke trigge en eventuell voldsom reaksjon og velger nok derfor en kjent allergivennlig rase. Akkurat slik jeg vil gjøre med min neste katt.(Legen anbefaler meg faktisk å kvitte meg med de 2 kattene jeg har og ikke skaffe meg flere noen gang :wub:, jeg reagerer ikke voldsomt på disse helder)

Om jeg skal velge en annen rase må det være en rase som jeg personlig liker godt nok til å ville ta risken på utviklet allergi. Som f.eks whippet eller grand danois.

Ville nok forsket litt mer på DIN personlige allergi var jeg deg. Søstra mi er også allergisk og reagerer mest av alt på puddel av alle ting. Så jeg ville ikke stolt på at tradisjonelt allergivennlige raser er riktigere for deg enn noen andre. Det er alt for mange variabler inne i bildet.

Så mitt tips; finn førts og fremst ut hva slags hund du ville hatt dersom du kunne velge på øverste hylle. Og prøv deg frem med å besøke oppdrettere og andre med de ulike rasene, for å sirkle inn hva slags hundetyper du tåler og liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre mer om Havanisen og dens aktivitetsnivå og pelstell. Til nå er det dem jeg liker best, tror jeg...

Jeg kan tilby en hund: (pr dags dato)

- 30min til 1,5 timers tur daglig + tisseturer morgen og kveld.

- 30min trening en eller 2 ganger i uka eventuelt innlemmet i turen. (Om rasen krever det)

- Max 6 timers hjemme alene tid.

- Kurs i ny og ne.

- Prøve litt forskjellige ting som AG og LP på hobbybasis/som aktivisering.

Det du beskriver av aktiviteter der høres helt ypperlig ut for en havanais :wub: (Red: forutsatt at det ikke blir altfor mange dager med 30min turer. Det blir lite i lengden.)

Når det gjelder pelsstell bør du regne med å børste hunden noen ganger i uka. Jeg pleier å ta en skikkelig gjennomgang en gang i uka, og børster litt her og der etter behov i mellomtiden. Hvis du skal ha utstillingspels bør hunden bades ca. 2-3 ganger i måneden. Det er individuelle forskjeller på pelsen og hva den krever av stell kan variere litt fra individ til individ. Man må også være forberedt på at hunder som ikke røyter får ekstra krevende pels i en periode i puberteten da de skifter fra valpepels til voksenpels.

Ellers kan du lese mer om havanaisen her: http://www.nbhk.info/sider.php?s=6&m=2

Har du noen erfaring med de spanske vannhundene? Hva er egentlig forskjellen mellom den spanske og den portugisiske?

Jeg har ikke så mye erfaring med vannhundene utover det at jeg har vært interessert i dem i mange år. Jeg har truffet en del portugisere og noen spanske vannhunder. Så vidt jeg har forstått kan de spanske vannhundene generelt være mer reserverte overfor fremmede og ha et noe særere gemytt enn portugiserne. Men det er nok en del individuelle forskjeller også. Men det er sikkert andre her som kan fortelle mer utfyllende om disse rasene enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok forsket litt mer på DIN personlige allergi var jeg deg. Søstra mi er også allergisk og reagerer mest av alt på puddel av alle ting. Så jeg ville ikke stolt på at tradisjonelt allergivennlige raser er riktigere for deg enn noen andre. Det er alt for mange variabler inne i bildet.

Så mitt tips; finn førts og fremst ut hva slags hund du ville hatt dersom du kunne velge på øverste hylle. Og prøv deg frem med å besøke oppdrettere og andre med de ulike rasene, for å sirkle inn hva slags hundetyper du tåler og liker best.

Ja jeg skal garantert forske litt på allergien min, men for hundens del vil jeg kjøpe en rase som med større sannsynlighet er allergivennlig. Om jeg kjøper meg en whippet, eller galgo eller GD (som står øverst på listen) og jeg etter et par år får forverret allergien,(eller reaksjonen) som fører til at jeg da må selge/gi bort hunden, det vet jeg ikke om jeg vil ta risken på før jeg VET 90% + hvilke raser/hva jeg reagerer på.

Det du beskriver av aktiviteter der høres helt ypperlig ut for en havanais :whistle: (Red: forutsatt at det ikke blir altfor mange dager med 30min turer. Det blir lite i lengden.)

Når det gjelder pelsstell bør du regne med å børste hunden noen ganger i uka. Jeg pleier å ta en skikkelig gjennomgang en gang i uka, og børster litt her og der etter behov i mellomtiden. Hvis du skal ha utstillingspels bør hunden bades ca. 2-3 ganger i måneden. Det er individuelle forskjeller på pelsen og hva den krever av stell kan variere litt fra individ til individ. Man må også være forberedt på at hunder som ikke røyter får ekstra krevende pels i en periode i puberteten da de skifter fra valpepels til voksenpels.

Ellers kan du lese mer om havanaisen her: http://www.nbhk.info/sider.php?s=6&m=2

Jeg har ikke så mye erfaring med vannhundene utover det at jeg har vært interessert i dem i mange år. Jeg har truffet en del portugisere og noen spanske vannhunder. Så vidt jeg har forstått kan de spanske vannhundene generelt være mer reserverte overfor fremmede og ha et noe særere gemytt enn portugiserne. Men det er nok en del individuelle forskjeller også. Men det er sikkert andre her som kan fortelle mer utfyllende om disse rasene enn meg.

Havanaisen høres ganske fin ut egentlig, pelstellet er også overkommelig for min del tror jeg. 30min turer blir det nok ikke så mange av slik jeg er i dag :ahappy:

Er det noen fargetyper som virker inn på pelskvaliteten å gjør den vanskeligere/lettere å ha med å gjøre? (synst å huske noe slikt om en annen rase)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fargetyper som virker inn på pelskvaliteten å gjør den vanskeligere/lettere å ha med å gjøre? (synst å huske noe slikt om en annen rase)

De mørke havanaisene sies å være mer lettstelte enn de lyse, og det stemmer også med min erfaring med egne hunder. Ellers er som regel pelsen mer krevende jo mer krøller det er i den. Så generelt sett vil kanskje en forholdsvis glatthåret mørk hund være mer lettstelt enn en lys med mye krøller. Men det kan sikkert finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Min samboer er allergisk mot hunder og vi har kommet frem til at han tåler Portugisisk vannhund og vi venter nå en hannvalp i slutten av november. Jeg synes disse er flotte og er ingen puddel hund :whistle:

Litt mer fakta om Portis:

Finnes i 2 hoved pels typer. Wavy og curly. Wavy er lettere å håndtere ifølge de fleste jeg har snakket med men det opp til hver enkelt hva de synes.

Portugisisk vannhund er ekstremt intelligent og er opprinnelig avlet med tanke på jobbing i vann,

men kan brukes til det meste innen hundesport og aktiviteter.

Den er Energisk, sta, modig, og meget utholdende.

Meget godt syn og utmerket luktesans. Intelligent, rolig, lydig og meget tjenestevillig.

Farge: Enten ensfarget eller tofarget.

- Ensfarget: sort; hvit; brun i forskjellige nyanser.

- Tofarget: sort eller brun med hvitt. Hvit farge er ikke albino da nesebrusk, munn og øyelokkrender er sorte. Hos sorte, hvite eller sort/hvite pelser er huden lett blåaktig.

Typisk ved rasen er at så snart pelsen blir meget lang klippes bakparten, snuten og halen. På haletuppen beholdes pelsen i full lengde i form som en dusk.

Mankehøyde:

Hannhunder: 50 - 57 cm, ideal 54 cm

Tisper: 43 - 52 cm, ideal 46 cm

Vekt:

Hannhunder: 19 - 25 kg

Tisper: 16 - 22 kg

Lykke til med å finne den rette hunden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22
  • 2 months later...

Vannhundene er vurdert, men tror de kanskje er litt for aktive for meg de neste par årene desverre. Ihvertfall utifra det jeg har hørt om rasene.

Har møtt et par Lagotto Romagnalo'er og snakket med eierne og dette høres egentlig litt ut som en rase etter min smak. Utifra de individene jeg har sett(unghunder) virker de som morsomme ulldotter.

Noen som har erfaringer eller linker å dele med meg? Hadde satt stor pris på det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg en Portugisisk vannhund med det du selv skriver du har å tilby den. Etter min mening trenger en vannhund godt og vel dobbelt så mye aktivitet som det du kan tilby. For ja - de ER aktive hunder som krever mye oppmerksomhet. Jeg snakker av erfaring her. Portisen kan sammenliknes med hvilken som helst annen rase på samme størrelse, da aktivitetsbehovet også er individbetinget på mange måter. Men igjen - jeg tror ikke dette er rasen for deg. De fortjener virkelig en aktiv familie.

Det samme vil jeg jo da si om både lagotto og spansk vannhund - de har det samme aktivitetsnivået som portisen stort sett. Den spanske er ofte også mer reservert og mer løsmunnet enn den portugisiske.

Jeg synes mellompuddel, bedlington og havanaise høres ut som gode alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det inntrykket jeg har fått av vannhundene, derfor blir de egentlig ikke vurdert lenger.

Lagottoen derimot har jeg hatt inntrykk av at er roligere/mindre aktiv enn vannhundene? De jeg har snakket med som har rasen har ca det samme aktivitetnivået som jeg har, og ser for meg at jeg kommer til å fortsette å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes da ikke portisen er så voldsomt krevende? 1,5 times tur hver dag + andre lufteturer mener jeg da holder + mental stimuli hver dag? Border collien min får ikke mere for å si det sånn.. Vi går jo lengre turer i helgene, men det er ikke snakk om 2 timers turer i ukedagene altså! Hun får dog løpe løs hele dagen om hun vil, men noe lange turer i ukedagene når det er så mye snø som det er nå, nei :huh:

"Portisen krever dobbelt så mye aktivitet som du beskriver"

Jaha, skal man da gå 3 timer i skauen hver dag med bikkja da? :rolleyes2: Og trene lydighet i godt over en time? Jaggu godt jeg ikke har portis, men en lat bc sier jeg bare :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes da ikke portisen er så voldsomt krevende? 1,5 times tur hver dag + andre lufteturer mener jeg da holder + mental stimuli hver dag? Border collien min får ikke mere for å si det sånn.. Vi går jo lengre turer i helgene, men det er ikke snakk om 2 timers turer i ukedagene altså! Hun får dog løpe løs hele dagen om hun vil, men noe lange turer i ukedagene når det er så mye snø som det er nå, nei :huh:

"Portisen krever dobbelt så mye aktivitet som du beskriver"

Jaha, skal man da gå 3 timer i skauen hver dag med bikkja da? :rolleyes2: Og trene lydighet i godt over en time? Jaggu godt jeg ikke har portis, men en lat bc sier jeg bare :lol:

Trådstarter nevner ned i 30 minutter tur, gjør hun ikke? 1,5 tur er flott, men 30 minutter synes jeg er altfor lite. Og med mange års kjennskap til rasen synes ikke jeg at magefølelsen min sa meg at portis er en rase jeg vil anbefale trådaterter på grunn av flere ting enn aktivitetsnivå. Hva du mener om det er egentlig irrelevant for meg. En portis er nok ikke mer krevende enn en border på mange måter, men de er krevende på andre måter. Jeg hadde aldri orket å ha en understimluert portis - for fy fader så mye drit de kan finne på om de ikke får kjørt seg litt. Og jeg vil på ingen måte uttale meg om border, da jeg ikke kjenner denne rasen.

Så igjen - JEG synes ikke portis høres ut som den perfekte rasen for trådstarter. Hvordan trådstarter (eller andre) forholder seg til det er jo opptil vedkommende. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter nevner ned i 30 minutter tur, gjør hun ikke? 1,5 tur er flott, men 30 minutter synes jeg er altfor lite. Og med mange års kjennskap til rasen synes ikke jeg at magefølelsen min sa meg at portis er en rase jeg vil anbefale trådaterter på grunn av flere ting en aktivitetsnivå. Hva du mener om det er egentlig irrelevant for meg. En portis er nok ikke mer krevende enn en border på mange måter, men de er krevende på andre måter. Jeg hadde aldri orket å ha en understimluert portis - for fy fader så mye drit de kan finne på om de ikke får kjørt seg litt. Og jeg vil på ingen måte uttale meg om border, da jeg ikke kjenner denne rasen.

Så igjen - JEG synes ikke portis høres ut som den perfekte rasen for trådstarter. Hvordan trådstarter (eller andre) forholder seg til det er jo opptil vedkommende. :rolleyes2:

Dette er absolutt minimums turer på dager hvor jeg er syk, hunden vil da også få ca 15 min morgen og kveld også. Noe som da vil skje kanskje et par ganger i mnd(pga migrene, men da har jeg godt av å komme meg ut litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil, så er du en ganske ung jente er du ikke? Da er det jo ikke helt urimelig å ta med i betraktningene at det med tid og stunder kan bli familie og barn også (ja.. og selv om det ikke er i dine tanker nå, så hvem vet om en 7-8 års tid? :rolleyes2: ) Og da er det slett ikke umulig at hunden på enkelte dager hvor det er hektisk med jobb og barn, kun må klare seg med en halvtimes tur utenom lufteturene...

Jeg sier ikke at det er slik for alle familier som har hund og får barn, men det kan være en grei ting å ha i bakhodet når man planlegger å få et familiemedlem man skal forhåpentligvis ha i 15 års tid fremover :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mer enn 17år og barn er ikke noe jeg tenker på for øyeblikket nei, men i fremtiden ja. Det er også en av grunnene til at jeg helst vil ha en hund med lavt/middels aktivitetsnivå. Pga studier nå og eventuell familie i fremtiden :aww: Hadde jo funnet den perfekte rasen for meg(tror jeg), Whippet :huh:. Og dette er også en rase jeg har tenkt å ha på prøve før jeg legger den helt på hyllen(for å se om jeg reagerer), på grunn av allergien har jeg derfor begynt å se etter andre mulige allergivennlige raser. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker helst en hund med:

- Lavt til middels aktivitetsnivå. Vannhunden vil jeg nok si har middels til høyt aktivitetsnivå

- Går ikke på veggene i rolige perioder. Individavhengig.. Men de fleste vannhunder takler en rolig dag fint.

- kan være med på rideturer og i stallen. Det hadde de nok elsket!

Helst uten å bli altfor møkkete/lette å vaske/selvrensende pels. Fail! Pelsen er i hvertfall ikke spesielt selvrensende.. hehe. Portisen må bades om pelsen skal holdes ren.

- Lite pelsstell. Litt kan jeg ta, men helst minimalt. Selvsagt kan du klippe ned portisen, men det er en del jobb med pelsen uansett. Spesielt om en har den krøllete pelsvarianten. Skal man stille de er pelsen veldig tidkrevende i utvokst tilstand

- Går greit ihop med hanner, tisper, katter osv (Lite kjent aggresjon med andre ord). Finnes det noe aggresjon hos portisen er det tispeaggresjon som er mest vanlig etter min oppfatning... Men som regel er de svært omgjengelige.

- Minst mulig jaktinstinkt/grei på innkalling Mange portiser har haugevis av jaktinnstinkt. Så her vet man ikke alltid hva man får.. Har selv en uten jaktinnstinkt omtrent, men kjenner veldig mange vannhunder som har mye jakt i seg. Mange har også en del vokt.

Okei.. Men jeg ser egentlig at du tar tatt poenget mitt, men for å understreke hva jeg mener, kan du se kommentarene i quoten over her. :rolleyes2: Ment til andre enn deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt en opdretter med 6 portiser og har også trent med flere av de og jeg synes ikke de virker som kjempekrevende hunder :rolleyes2: Flere av de blir trent aktivt i agility, men de dør heller ikke om de bare får tur en periode! De krever jo sitt, men ikke så mye at ikke folk kan klare en portis om de er innstillt på det :huh: Du trenger ikke å være supermenneske for å ha portis, ei heller en bc spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vert i samme situasjon som deg. Undersøkt grundig. Jeg anbefaler to ting. Gå til akupuntur for å få dempet allergien. Anskaff aldri noe som røyter eller har underull. Det er to raser som passer dine kriterier det er basenji og det er italjensk mynde. Vi fant ut at italjenskmynde ville vert perfekt etter at vi skaffet oss hund. Min datter sier at neste hund blir italjensk mynde, det er hun som er alergisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...