Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd


Rocket

Recommended Posts

Skrevet

Okei.. Men jeg ser egentlig at du tar tatt poenget mitt, men for å understreke hva jeg mener, kan du se kommentarene i quoten over her. :aww: Ment til andre enn deg og.

Jupp, tror vi forstår hverandre ganske bra :) Jaktinstinkt er ikke av mine viktigste kriterier egentlig. Det jeg er mest bekymret for der e er innkallingen som jeg har failet stort på med Beagle'en (oppdretter sa den kom til å springe til skogs med en gang man slapp dem løs, selv 7 uker gamle valper :rolleyes2: )

Jeg kjenner godt en opdretter med 6 portiser og har også trent med flere av de og jeg synes ikke de virker som kjempekrevende hunder :) Flere av de blir trent aktivt i agility, men de dør heller ikke om de bare får tur en periode! De krever jo sitt, men ikke så mye at ikke folk kan klare en portis om de er innstillt på det :lol: Du trenger ikke å være supermenneske for å ha portis, ei heller en bc spørr du meg.

Som du selv sier er nok dette individavhengig, personlig satser jeg helder på en mindre aktiv rase slik at jeg ikke får dårlig samvittighet når jeg føler hunden får for lite pga rasen den er(selv om den får nok). :)

Vi har vert i samme situasjon som deg. Undersøkt grundig. Jeg anbefaler to ting. Gå til akupuntur for å få dempet allergien. Anskaff aldri noe som røyter eller har underull. Det er to raser som passer dine kriterier det er basenji og det er italjensk mynde. Vi fant ut at italjenskmynde ville vert perfekt etter at vi skaffet oss hund. Min datter sier at neste hund blir italjensk mynde, det er hun som er alergisk :-)

Akupunktur er lurt ja, men det går på imunsystemet også noe som kan forverre eksemen min. Skal absolutt prøve det ut om jeg får muligheten :D

Jeg liker jo både Basenjien og Italieneres utseende, men de blir muuuligens i minste laget for min smak. Tåler jeg Italieneren vil jeg tro jeg tåler Whippeten også, og da vet jeg hvilken rase jeg velger :huh:

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Vi har vert i samme situasjon som deg. Undersøkt grundig. Jeg anbefaler to ting. Gå til akupuntur for å få dempet allergien. Anskaff aldri noe som røyter eller har underull. Det er to raser som passer dine kriterier det er basenji og det er italjensk mynde. Vi fant ut at italjenskmynde ville vert perfekt etter at vi skaffet oss hund. Min datter sier at neste hund blir italjensk mynde, det er hun som er alergisk :-)

For noe tull. Jeg har kraftig allergi, og har sheltier i hus, en rase som har underull i massevis, røyter gjør de og. Det fungerer kjempefint for meg. Jeg reagerer derimot mye mer på puddel, bichon o.l. raser.

Allergi er svært INDIVIDUELT, dvs. det som funker for en person, gjør nødvendigvis ikke det for en annen. Så det finnes ingen absolutte sannheter når det kommer til dette, man kan ikke si at allergikere aldri bør kjøpe seg hunder med underull el.lignende.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...