Gå til innhold
Hundesonen.no

Ruhåret Fox Terrier

Recommended Posts

Hei! Jeg er et nytt medlem på forumet, med en snart 10mnd gammel fox terrier som heter Tass.

Ser at de fleste på forumet har glatthåret fox, så tenkte at en lite innslag med en ruhår kunne vært hyggelig :wub:

Tass er en liten ramp, som i tillegg har kommet i puberteten... han kan være krevende og slitsom til tider, men som andre nevner så er han jo en terrier. :wub: Vi har så langt hatt veldig veldig mye glede og moro med han, og vi ser frem til mange år med vår lille aktive krabat.

post-5808-1254511337_thumb.jpg

post-5808-1254511473_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit :blink: Veldig gøy med en ruhåret her også, det er ikke så mange av oss med glatthåret heller så det er alltid gøy med flere!

Han så ut som et lite sjarmtroll, kjempesøt gutt :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra, det er ikke mitt inntrykk at de fleste får det. @Malamuten Jeg er absolutt av den oppfatningen av at svært mange foreldre, og andre personer i barnets liv slik som barnehageansatte og lærere, pynter veldig på sannheten rundt dette og glorifiserer gårdsdyrdrift. Og at mange ikke vokser opp med å lære at det er et fullverdig alternativ å ikke måtte spise/utnytte dyr.  Hadde jeg selv vokst opp med foreldre som var ærlige rundt dette og som ikke løy/«pyntet på sannheten» rundt alle mine spørsmål rundt dette temaet i oppveksten, er det ikke tvil om at jeg hadde tydd til annet kosthold veldig mye tidligere enn jeg gjorde.  @tillien Sangene i seg selv er ingen big deal egentlig, men det er det at det er usannheter som blir fremstilt over alt, f.eks da i noen barnesanger. Til gjengjeld får vi være glad for at vi har Thorbjørn Egners grønnsakspisersang. 😋
    • Skal alle dagene men skal ikke stille noen av dyra🙈
    • Svenskenes regler synes jeg er bra utgangspunkt - men i forhold til det folk ofte mener her til lands så er det STORE bur. Min beardis skulle f.eks. knapt få plass i et av de største dobbeltburene til Herkules/Mimsafe, etc... Her hører man at det er greit at hunden knapt skal kunne reise seg og ha så smalt at de ikke kan strekke ut bena i noen retning - og ingen av delene virker særlig behagelig hvis de skal med på en kjøretur på noen timer... 10-20 cm ekstra plass i buret den ene eller andre retningen er neppe det som forværrer skadene etter en bilulykke - men det å kunne legge seg ned på normal måte og slappe av har helt sikkert en større effekt på hundenes velvære i det lange løp. Så jeg anbefaler folk å skaffe så stort bur som bilens bagasjerom tillater. Men i en varebil må man selvsagt fin-regne litt, da.. Mitt bilbur er 90X100 cm (høyde:75), men leter etter et som er med 90X80, da jeg om kort tid kun har 1 beardis igjen. Boston'ene deler et på 50x80 cm (høyde: 50). Susanne
    • Men å spenne oss selv fast med sele i en stilling samt, barn i bilstol i samme stilling er noe annet??
    • Enig i alt dette. Tispa mi fikk diagnosen for ett års tid siden, da 2,5 år gammel. Jeg merker en betraktelig endring etter vi har funnet riktig dosering, men som før er hun aldeles ikke. Vi er aktive på fjellet, på ski, trener litt agility, lp og triks. Hun er med, og hun er på - men hun lader mye mer og lengre mellom slagene enn de to andre hvor den ene også er eldre enn henne. Jeg merker også at hun har behov for roligere dager/hviledager ved at hun blir seigere på turene og henger litt etter.  Jeg tror det er veldig individuelt hvor påvirket de er. Om stoffskiftet er mildt, moderat eller mer alvorlig mangel.  Det er litt å tenke på med en slik hund. En del oppfølging. Mi skal ihvertfall medisineres 2 x om dagen. Det bør være 12 t imellom, ikke slingringsmonn på +/- timer. Det bør gis 30 min før/etter mat. Hun skal gå på dette hele livet, med kontroll 1 gang i året/etter behov. Jeg må også være påpasselig med mengden mat, vekta går fort oppover.  Jeg personlig hadde ikke tatt til meg en slik hund, men jeg har heller ingen problemer med å ha en slik hund. Man tilpasser seg det meste og blir vandt, men jeg hadde ikke belaget meg på etter deres ønsker at hunden vil holde mål
  • Nylig opprettede emner