Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv vs Hund


Silje_M_H

Recommended Posts

Jeg lurer litt på dette med hunder og ulver.

Betegnelsen på en art er jo at om to fra samme art får et fruktbart avkom. Dette går jo med en ulv og en hund. Det er jo da samme art, selv om de har forskjellige navn.. eller?

Er egentlig en ulv en villhund, eller en hunder rett og slett en type ulv.

For som sagt kan jo en ulv og en hund få fruktbare avkom, så da er de jo i teorien samme art...

hmm.. litt å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette med hunder og ulver.

Betegnelsen på en art er jo at om to fra samme art får et fruktbart avkom. Dette går jo med en ulv og en hund. Det er jo da samme art, selv om de har forskjellige navn.. eller?

Er egentlig en ulv en villhund, eller en hunder rett og slett en type ulv.

For som sagt kan jo en ulv og en hund få fruktbare avkom, så da er de jo i teorien samme art...

hmm.. litt å tenke på..

De skal få fruktbart avkom i naturen... Det får ikke ulv og hund, uten at det har vært mennesker innblandet. Så derfor er de ikke i samme art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange eksempler på ulver som han kommet inn å parret seg med hunder.. Og bare i naturen? det har jeg ikke hørt noe om.
Jepp, bare i naturen, naturlig. Hadde om det i biologien idag faktisk. Det står det i biologiboka min.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å være litt kverulerende..

Det går jo ikke at de parrers naturlig i her rett og slett fordi det ikke finnes ville ulver her. Om det hadde vært ville hunder her kunne det jo hende de hadde blandet seg med ulver. hehe.

Er det noe sted det finne både ulver og hunder fritt sammen (uten at det foregår parringer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å være litt kverulerende..

Det går jo ikke at de parrers naturlig i her rett og slett fordi det ikke finnes ville ulver her. Om det hadde vært ville hunder her kunne det jo hende de hadde blandet seg med ulver. hehe.

Er det noe sted det finne både ulver og hunder fritt sammen (uten at det foregår parringer)?

Vet ikke om noen plasser hvor det går ville ulver og hunder fritt...

En art er en gruppe individer som kan krysses med hverandre i naturen og få fruktbart avkom.

Dette sier læreboka om hva en art er.

Som du sier selv så kan de ikke parres naturlig, siden det ikke finnes ville hunder(tipper det skal være hund istede for ulv) her. Siden de ikke krysser hverandre i naturen kan de ikke være samme art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp lest litt i genetikk boka jeg låner..

Der står det at Ulv og hund er samme art..

Canis familiaris og Canis Lupus.

De kan få valper sammen, derav hybrid.

Så nå vet vi det også.. :cry:

Selv om de har forskjellige navn, så er det samme art.

Sånn så med Dingoen, det er en villhund, men alikevel så

heter den Canis Dingo, og ikke Canis familiaris.

Svarte jeg på feil spørsmål? :oops:

Edit: En hund er en dometisert ulv.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp lest litt i genetikk boka jeg låner..

Der står det at Ulv og hund er samme art..

Canis familiaris og Canis Lupus.

De kan få valper sammen, derav hybrid.

Så nå vet vi det også.. :cry:

Selv om de har forskjellige navn, så er det samme art.

Sånn så med Dingoen, det er en villhund, men alikevel så

heter den Canis Dingo, og ikke Canis familiaris.

Svarte jeg på feil spørsmål? :oops:

Edit: En hund er en dometisert ulv.. :(

Da svikter artsdefinisjonen på dette punktet... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som en sagde at hunden er en domesticeret ulv... altså samme art. MEN jeg tror at de maaange år (så vidt jeg husker er det anslået til 10-15.000) der er gået siden ulven begyndte at blive "tæmmet" af mennesker har gjort at hunde ikke bare i udseende men også i indre adskiller sig væsentligt fra ulve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... alle "caniser" er vel samme art, men e er jo svært forskjellige. Men jeg vil faktisk påstå at en polarhund eks er mer lik en ulv enn en chihuahua..

Ja, de gener som styrer udseendet må jo være svært forskellige i alle fald. :cry: Det andet derimot på en måde giver jeg dig ret og på en måte ikke, argh vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest at :En hund er en ulv, en ulve valp.

Det kan vi se på at hunden er legen og lærevillig hele livet. I motsetning til ulven, blir hunden aldrig helt voksen.

Så hunen er altså en fortammet ulvevalp, grunnen til at de har ¨å forskjellige utseender er fordi at mennesket har laget div raser. Det finnes visst også spor av Indisk ulv, Amerikansk ulv og div sjakaler i enkelte hunderaser..

tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- det med at de skal kunne parre seg i naturen, det betyr at de skal kunne parre seg uten menneskers hjelp.. Og det kan jo en hund og en ulv. I Østeuropa for eksempel, er det flere steder hvor det finnes flokker av løshunder, og ulv i omtrent samme område, og da oppstår jo såklart ulvehybrider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- det med at de skal kunne parre seg i naturen, det betyr at de skal kunne parre seg uten menneskers hjelp.. Og det kan jo en hund og en ulv. I Østeuropa for eksempel, er det flere steder hvor det finnes flokker av løshunder, og ulv i omtrent samme område, og da oppstår jo såklart ulvehybrider..

Derfor skyter folk ulvehybrider som lever i naturen, for at de ikke skal parre seg videre med ulver og vanne ut "rasen".

Grunnen til så mangen variasjoner i størrelser osv på hunderaser er jo pga hos ulvene er det også sånn forskjell.

Den største ulven veier 60-70 kg mens den minste veier 6-7 kg.

Det er variasjon i pels og pelslengde.

Så som alvrina sa: En hund er en ulvevalp. :cry: (På en måte)

Vi lekte gud, og satt fart på naturens gang.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp lest litt i genetikk boka jeg låner..

Der står det at Ulv og hund er samme art..

Canis familiaris og Canis Lupus.

De kan få valper sammen, derav hybrid.

Så nå vet vi det også.. :D

Selv om de har forskjellige navn, så er det samme art.

Sånn så med Dingoen, det er en villhund, men alikevel så

heter den Canis Dingo, og ikke Canis familiaris.

Svarte jeg på feil spørsmål? :oops:

Edit: En hund er en dometisert ulv.. :D

Men så må man huske på at dingoen ennå ikke har fått sitt endelige artsnavn,da man ikke vet hvordan den kom til australia,og hvor lenge den egentlig har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest at :En hund er en ulv, en ulve valp.

Det kan vi se på at hunden er legen og lærevillig hele livet. I motsetning til ulven, blir hunden aldrig helt voksen.

Så hunen er altså en fortammet ulvevalp, grunnen til at de har ¨å forskjellige utseender er fordi at mennesket har laget div raser. Det finnes visst også spor av Indisk ulv, Amerikansk ulv og div sjakaler i enkelte hunderaser..

tar jeg feil?

Dette er nesten rett, men igjen - man kan bare gjette. En hund som aldri blir utvokst oppi huet, har ikke jeg noe tro på, da en hund kommuniserer med mennesker. det gjør ikke ulven.

En hund vet godt at ablegøyer og søte ting, gjør oss glade, og det gir en positiv ringvirkning til hunden igjen.

Ulvene leker hele livet de også - det er en viktig del av flokktilhørigheten deres.

Men det blir på en annen måte.

U see ?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...